Kitten lijkt geen kattentaal te verstaan

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Kitten lijkt geen kattentaal te verstaan

Bericht door Freya13 »

Ik dacht dat het kittenseizoen bijna voorbij was, maar niet dus ... vrijdag een kitten binnen gekregen van een week of 7, klein en mager, maar wel gezond. Dus daar heb ik geen zorgen over.
Maar Muis (ja, vreemde naam, ik weet het, maar de vinders hebben haar zo genoemd ;-) ) lijkt heel moeilijk contact te maken met andere katten. Mijn katten zijn heel rustig en zoeken de confrontatie niet, en toch is ze constant (écht constant) aan het grommen en blazen. Zou dat puur onzekerheid zijn? Tijd nodig om te wennen? Laat ik ze dan beter apart of samen met de andere katten? Op dit moment zit ze in de kattenkamer met de deur open,z odat ze zelf kan kiezen wat ze doet. Of kan ik nu al concluderen dat mevrouw beter een solokatje wordt?

Voor de duidelijkheid: gezondheidsproblemen zijn er niet. De checkup bij de dierenarts is achter de rug, en buiten wat oormijt, is ze perfect gezond.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kitten lijkt geen kattentaal te verstaan

Bericht door mittenslief »

nee gewoon even een paar dagen aankijken en laat haar maar zelf contact maken....soms is alles gewoon ff teveel, en ze is niet gewend om binnen te zijn waarschijnlijk, moet wel binnen een paar dagen beter gaan
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Kitten lijkt geen kattentaal te verstaan

Bericht door Freya13 »

ok, dan doen we gewoon zo verder: ik zorg dat ze voldoende terugtrek- en verstopplekjes heeft, maar dat ze ook op ontdekking kan als ze daar zin in heeft
mijn katten snappen er niks van, van dat kleine blazende ding :-)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kitten lijkt geen kattentaal te verstaan

Bericht door mittenslief »

whahhaaa ja die kunnen best raar en eng zijn....wilde tijger....tis dus echt geen muis
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kitten lijkt geen kattentaal te verstaan

Bericht door nellebel »

dat deed odie ook de eerste dagen. guusje en gijs durfden zelfs de voorkamer niet in want dan begon meneertje alweer. en hij is opgegroeid in een heerlijk huisje met mama en oma tot hij 18 weken was. volgens de vorige eigenaar was het ws ook het feit dat mama en oma veel kleiner zijn dan mijn guusje en gijs. en nu, hij raced als een idioot achter gijs aan ook al is die 10x zo groot. en guusje die hem soms evenmoet opvoeden....aan de kant dame ik vreet je eten nu op!!
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kitten lijkt geen kattentaal te verstaan

Bericht door eveline1982 »

Zou me ook niet al te druk maken. Van de ruim 70 kittens die ik heb gehad, heb ik maar 1 poesje gehad waaraan duidelijk te merken was dat ze een echte solo diva was. Die wilde na een paar weken nog geen contact met de andere katten en kittens. Maar een paar dagen tot een week blazen is heel normaal hoor :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Kitten lijkt geen kattentaal te verstaan

Bericht door Freya13 »

Ik denk dat ze gewoon heel erg verwilderd is ... volgens mij heeft ze nog nooit mensen of andere katten van dichtbij gezien (want volgens mij is het blazen geen agressie maar angst / onzekerheid). Naar mensen vertoont ze vreemd genoeg geen angst (gelukkkig maar!) ... misschien omdat ze al door heeft van waar het eten komt :-) Ze is heel actief, loopt constant te spelen en te jagen, en ze heeft jammer genoeg nog niet helemaal door waar een katten bak voor dient. Dus er is nog een beetje werk aan de winkel denk ik.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kitten lijkt geen kattentaal te verstaan

Bericht door mittenslief »

ik doe dan gewoon veel kleine doosjes neerzetten met grint....en elke keer er maar op zetten....komt vast goed hoor
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten lijkt geen kattentaal te verstaan

Bericht door Cari »

Kan je haar niet een paar dagen in een grote hondenbench zetten? Op die manier is ze beter zindelijk te krijgen en kunnen de katten rustig aan elkaar wennen.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kitten lijkt geen kattentaal te verstaan

Bericht door mittenslief »

in een bench zet je alleen wilde kittens die tam gemaakt moeten worden....zindelijk maken in een bench is echt achterhaald en wreed
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
zara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 90
Lid geworden op: 09 jul 2013 16:26

Re: Kitten lijkt geen kattentaal te verstaan

Bericht door zara »

Kleine kittens zet ik na het eten steeds op de kattenbak, ze snappen het heel snel dan! Dus misschien een paar keer per dag eten neerzetten en dan erop zetten?
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Kitten lijkt geen kattentaal te verstaan

Bericht door Cari »

mittenslief schreef:in een bench zet je alleen wilde kittens die tam gemaakt moeten worden....zindelijk maken in een bench is echt achterhaald en wreed
Wreed??? Je kan veel van me zeggen, maar wreed voor katten valt daar toch echt niet onder. Wat wreed is, is het op zijn beloop laten en dan uiteindelijk de kat de straat op schoppen omdat ze overal plast.
Als je kitten los loopt, zal het altijd wel ergens ongemerkt een plasje kunnen doen. Zo creëert het kitten overal plekjes die heerlijk zijn om je plas te doen. Als dit kitten nooit het voorbeeld van mams heeft gehad, snapt ze het concept kattenbak niet. Misschien is dit kitten wel met de fles groot gebracht, zonder soortgenoten, gezien haar gedrag zou dat zomaar kunnen.
Als ze een veilig plekje in een bench heeft met een schuilhokje, kan ze ook op een veilig plekje gewend raken aan de andere katten. Het werkt dus op 2 fronten goed. Een paar dagen met een lekker slaapplekje, speeltjes en regelmatig knuffelen in een grote bench, dat gaat een stuk sneller en beter dan aanmodderen, omdat een bench wreed zou zijn....
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Kitten lijkt geen kattentaal te verstaan

Bericht door Freya13 »

Bedankt voor jullie suggesties, maar ik heb intussen ontdekt dat er een reden is waarom ze niet op de bak wilde: mijn eigen kat gaat er ook op, en daar is ze dus bang van (grappig zicht trouwens hoor: poes van 13 jaar en 5 kilo op een kittenkattenbak ;-) ). Dus een extra bak bij gezet, en voorlopig lijkt het goed te gaan.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kitten lijkt geen kattentaal te verstaan

Bericht door eveline1982 »

Ik sluit me toch echt aan bij Mittenslief. Heb het ook wel is via de bench geprobeerd, en dan zijn ze binnen no time keurig zindelijk, in de bench.....Daarbuiten word er toch echt nog wel in stiekeme hoekjes ontlast ;) . Het beste is toch, urine en ontlasting direct opruimen en goed uitboenen en veel op de kattenbak zetten. De ene kitten (die het niet van mamma heeft geleerd) snapt het binnen no time, de andere heeft wat weken nodig.

Bij mij gingen de opvangertjes alleen in de bench als ze onder de 5 a 6 weken oud waren (of 500 gr), of als ze verwilderd waren/ extreem bang. De rest draaide direct mee in me huishouden en tja dan kon het wel is zo zijn, dat ik de hele dag poep en pies van de vloer moest boenen. Het leven van een opvang gezin is zo leuk hihi.

Fijn trouwens dat je het probleem hebt gevonden Freya!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Kitten lijkt geen kattentaal te verstaan

Bericht door mittenslief »

ik vindt dat je er dus echt geen verstand van hebt....natuurlijk is het wel wreed....ten 1e is een kat een heel schoon dier wat nooit bij zijn etensbak wil poepen en plassen laat staan slapen.....zindelijk maken doe je met geduld en liefde.....en na een stuk of 75 opvangkittens mag ik toch wel een beetje uit ervaring spreken.....hier gaan alleen de echte wilde onhandelbare in een bench...en zindelijk heb je binnen een paar dagen vaak in orde.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Plaats reactie