Tapijt kapot krabben

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Scirocco
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 16 sep 2013 02:15

Tapijt kapot krabben

Bericht door Scirocco »

Hallo,

Ik heb 2 kittens: Daisy & Ginger, en Ginger is degene die boven, het tapijt open krabt.
Op de plek waar ze dit gedaan heeft, heb ik een tegel gelegd, zodat ze daar niet meer bij kan komen.

Echter begint zij dit nu ook op een andere plek te doen.

Ik weet mij geen raad hoe ik dit kan voorkomen.
Heeft iemand suggesties?
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Tapijt kapot krabben

Bericht door Kattebeest »

Heb helaas geen suggesties maar wel goed je weer op het forum te zien. Handen vol aan die ukken geloof ik :grin: .

Graven in de kattenbak of graven rond de etensbak ken ik wel. Ook harken in kleedjes, dekens of dekbed om het ligplekje extra lekker te maken.
Vraag: heb je soms zacht/hoogpolig tapijt boven?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Scirocco
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 16 sep 2013 02:15

Re: Tapijt kapot krabben

Bericht door Scirocco »

Het is denk ik gemiddeld tapijt als het gaat om zachtheid en hoogpoligheid.
Ik zie ook wel beschadigingen in de vitrage en gordijnen, maar goed, dat vind ik geen ramp.
Maar het tapijt vind ik minder leuk, omdat het duidelijk zichtbaar is, dat Ginger het duidelijk openscheurt.

Ik wil de kittens ook lekker naar boven kunnen laten lopen, en niet dat ze de hele dag in de woonkamer verkeren.

Maar dan moet Ginger niet het tapijt kapot maken.
En dat vind ik vervelend, want ik wil ze heel graag die beweegruimte geven.

Gisternacht toen ik ging slapen, hoorde ik ze ook even krabben, maar dat ging over, en ik zag geen beschadigingen.

Ik zie wel beschadigingen, als ik ga douchen, want dan gaat Ginger het kapot maken.
Anders laat ik op dit moment de kittens, in de woonkamer.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Tapijt kapot krabben

Bericht door Kattebeest »

Heb zelf een kater, jij twee poezen. Dat zou ook wel eens anders kunnen zijn in gedrag.

Even afwachten tot poezeneigenaren reageren. Zou inderdaad jammer zijn om ze alleen in de woonkamer te laten.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Scirocco
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 16 sep 2013 02:15

Re: Tapijt kapot krabben

Bericht door Scirocco »

Ja ik wil ze natuurlijk die vrijheid geven om lekker rond te lopen en rennen door het huis.
Dat vind ik echt geen enkel probleem.
Maar het tapijt kapot maken vind ik wel zonde.

Hoop dat ik er een oplossing voor kan vinden.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6814
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Tapijt kapot krabben

Bericht door Dinky »

Hier wel een eigenaar van een poes maar geen vloerbedekking ;) Overal in huis laminaat. Wel ziet het behang er niet meer uit door onze dame. Heb haar ook wel eens op het plankje van de krabpaal zien krabben (horizontaal dus) en op onze deurmat bij de voordeur.
Had voor haar daarom horizontaal krabplankje gekocht maar dat lijkt ze niet te snappen en een krabmat.
En anders misschien zo'n sisalkleed halen bij de ikea?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Shimbalaya

Re: Tapijt kapot krabben

Bericht door Shimbalaya »

Heb je op de gehele bovenverdieping tapijt liggen? Want dan wordt het vaak moeilijk om er iets tegen te doen, dan gaan ze straks gewoon verder op een andere plek.

En heb je boven ook krabpalen staan, wij hebben boven op de slaapkamers en op de gang meerdere krabpalen gezet.
Zo'n sisalkleed wat Mirjam/Dinky zegt ,dat ligt bij ons op de zolder en daar wordt ook aan gekrabd. Zou dus inderdaad een oplossing kunnen zijn om er een goedkoop sisalkleed overheen te leggen.
Scirocco
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 16 sep 2013 02:15

Re: Tapijt kapot krabben

Bericht door Scirocco »

Door zo'n kleed zie ik het tapijt niet meer.
Ik kan wel een krabpaal uitpriberen boven.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Tapijt kapot krabben

Bericht door Kattebeest »

Krabpaal en ook een paar krabplankjes neerleggen als je sisalkleed niet mooi vindt.

Kasper komt buiten en scherpt zijn nagels aan boomstammen (in mijn eigen tuin). Heb al tien jaar een krabplankje in de gang liggen en daar maakt hij ook dagelijks gebruik van.

Had je niet kortgeleden plasproblemen met een van de twee op een sisalmat in de gang of was dat een koskosmat? (bedenk ik me nu pas).
Dan is sisal misschien niet zo'n goed idee, zou geassocieerd kunnen worden met plassen ;-) .
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Tapijt kapot krabben

Bericht door Ilone »

Niets heerlijkers voor ze om aan te krabben dan een lekker tapijt, stuk behang of bank/stoel ;)
Hier doen ze het ook aan mijn stoffen stoelen (waar ik naast zit...), mijn glasvezelbehang is naar de sodemieter en de vloerbedekking in 2 van de 3 slaapkamers is ook de sjaak :-)

Misschien inderdaad een krabpaal neerzetten. Om te beginnen op de plek van het kleed. Als het aanslaat en ze gaan daaraan krabben ipv het kleed, kan je de krabpaal stukje bij beetje verplaatsen.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Scirocco
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 16 sep 2013 02:15

Re: Tapijt kapot krabben

Bericht door Scirocco »

Ik heb een nieuwe deurmat gekocht, en daarop plast Daisy niet.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Tapijt kapot krabben

Bericht door Kattebeest »

:offtopic: maar toch even. Kwam het plassen op de deurmat toen door een buurtkater?
En is je nieuwe deurmat van hetzelfde materiaal als de oude?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Scirocco
Poema
Poema
Berichten: 252
Lid geworden op: 16 sep 2013 02:15

Re: Tapijt kapot krabben

Bericht door Scirocco »

Ik denk niet dat het kwam door een buurtkater, maar verwendheid van Daisy.
Cerna

Re: Tapijt kapot krabben

Bericht door Cerna »

Hoe zachter het tapijt en hoe hoogpoliger (is dat Nederlands?) hoe minder de neiging tot krabben.
Ik heb poezen en in het hele huis vloerbedekking. Vrij glad en kortpolig, dus ideaal krabmateriaal. Sommige katten doen het wel, sommige niet en ik weet geen tips om het te voorkomen. Wanneer ik het zie, roep ik EH! en helpt dat niet dan pak ik de kat en zet haar bij de klimpaal. Maar 5 minuten later doet ze het soms weer. Er zitten dus lusjes in de vloerbedekking en vooral de onderste traptrede is favoriet (lekker op je rug, nagels in de trede en je dan achteruit trekken).

Het enige wat je kunt doen en wat ook het beste is voor je bloeddruk is je schouders erover ophalen. Het is jammer, maar er zijn ergere dingen in de wereld.
zara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 90
Lid geworden op: 09 jul 2013 16:26

Re: Tapijt kapot krabben

Bericht door zara »

Ik weet niet meer waar ik het heb gehoord, maar als je valeriaan op de krabpaal druppelt zouden ze daar echt naartoe trekken?
Misschien dat ze dan niet meer aan je kleed krabben.
Plaats reactie