Wat moet ik doen ?

Is je kat opeens verdwenen of na het buitenspelen niet meer teruggekomen? Heb je een kat gevonden of is er eentje aan komen lopen? Zet het in dit forum.
Tom Coelman
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 nov 2013 09:24

Wat moet ik doen ?

Bericht door Tom Coelman »

Vorige week is er bij mij een kat aan komen lopen. De kat had zich een slaapplaatsje in de schuur gemaakt. Sindsdien loopt hij continu om het huis heen te miauwen/janken. Ik heb de eerste 2 dagen geen aandacht aan de kat geschonken. Maar op een gegeven moment heb ik hem toch wat te eten gegeven.

Ik heb hem aangemeld bij Amivedi. Hij/zij wordt niet vermist.

Ook heb ik de dierenambulance gebeld en melding gemaakt. Ze komen hem niet ophalen en willen dat ik het schuurtje waar hij slaapt afsluit en ik mag hem geen eten meer geven. Zij zijn van mening dat hij dan wel weer op pad gaat en zijn oorspronkelijk huis (misschien?) terug vindt.

Ik woon vrij landelijk en er zijn maar een paar huizen in de buurt. Op ongeveer 1,5 km is er wel een woonwijk. Ik ben bang dat dit katje dus echt zijn huisje niet meer kan vinden.
Nog steeds loopt hij rond het huis te miauwen. Ook 's-nachts.

Ik heb een kattenluik omdat ik zelf twee katten heb. Daar zit hij ook continu voor maar hij durft niet binnen te komen omdat mijn katten dan gaan blazen. Andersom als mijn katten naar buiten gaan worden zij aangevallen door de aanloop kat.

Ik vindt het heel moeilijk om te beslissen wat ik moet doen. Stel dat zo'n kat zijn huisje echt kwijt is moet ik hem dan inderdaad maar aan zijn lot overlaten en ervoor zorgen dat hij op een gegeven ogenblik wel weer verder trekt.

Het is een ontzettend lief katje en elke keer als ik naar buiten loop weet hij van gekkigheid niet hoe hij de aandacht kan opeisen. Maar ik hou vol, ik geef hem geen eten, of toch wel?

Als je een mening of advies hierover hebt hoor ik het graag?

Tom
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wat moet ik doen ?

Bericht door Dinky »

Is hij, naast de aanmelding op amivedi, ook gecheckt op een chip?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Wat moet ik doen ?

Bericht door Ms Maaike »

Ik snap je dilemma. Maar ik denk dat als een kat al twee dagen om je huis heen loopt terwijl je er geen aandacht aan hebt besteed dat het dan echt de weg terug naar z'n huisje niet meer kan vinden. Vervelend ook dat de dierenambulance niet wil helpen, erg stom want misschien heeft 'ie wel een chip. Goed dat je 'm hebt aangemeld op Amivedi. Misschien kun je het plaatselijk asiel bellen voor tips (of misschien heeft de eigenaar daar al wel aangeklopt).

De kans bestaat dat de eigenaar niet boven komt drijven (om welke reden dan ook). Zou je dan bereid zijn om 'm te 'adopteren'? Bedenk wel dat als de eigenaar zich dan nog binnen een jaar (en tien dagen of zoiets) komt melden hij de kat wel kan opeisen (gemaakte kosten moet hij dan wel vergoeden, dus bewaar de bonnetjes). Als de eigenaar binnen zo veel tijd niet komt opdagen zou je de kat ook naar het asiel kunnen brengen, maar dan moet je geloof ik wel een bedrag neerleggen.

Voor nu zou ik toch de dierenambu bellen (of zelf vangen) en laten controleren op een chip.

Edit: Je was me voor, Mirjam. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Tom Coelman
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 nov 2013 09:24

Re: Wat moet ik doen ?

Bericht door Tom Coelman »

Hij is niet gecheckt. De dierenambulance komt daar niet voor langs. Wat ik niet zo goed snap. Ze hoeven van mij echt niet direct te komen maar als ze toch in de buurt zijn kunnen ze toch even komen. Ze zitten hier ongeveer 6 km vandaan.

Misschien kijk ik vanmiddag wel of ik hem zelf in een kooitje kan krijgen en langs de dierenarts ga.

Zoals ik al zei gaat het niet echt lekker tussen deze kat en mijn eigen katten. Mijn eigen katten durven amper nog naar buiten. Alleen nog snel eventjes voor hun behoefte. Als het wel goed zou gaan zou ik het zeker overwegen om hem in huis te nemen. Eigenlijk wil ik geen derde kat maar dan zou ik het uit medelijden toch denk ik wel doen.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Wat moet ik doen ?

Bericht door Ms Maaike »

Vaak moeten katten even wennen aan een nieuw maatje. Of het ook daadwerkelijk gaat klikken zie je niet altijd meteen, soms gaat daar een week overheen. Dat de introductie niet 'compleet' is (het katje komt/durft niet naar binnen) helpt in die zin niet mee. Uit medelijden een kat nemen is niet zo'n goed idee; als je er niet voor honderd procent achter staat kun je het beter niet doen. Daar schiet geen enkele partij iets mee op. Katten voelen haarfijn aan of ze wel of niet gewenst zijn in huis. Maar goed, zo ver is het niet. :) Succes met vangen!
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Wat moet ik doen ?

Bericht door Cari »

Wat dacht je ervan om hem gewoon naar het dichtstbijzijnde asiel te brengen?? Daar zijn asiels voor :roll: Het is een zwerfkat en ze zijn verplicht deze op te nemen. Als hij zo op mensen gesteld is, komt het dan wel goed met hem.
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Tom Coelman
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 nov 2013 09:24

Re: Wat moet ik doen ?

Bericht door Tom Coelman »

Ik denk ook dat ik hem komende weekend naar het asiel ga brengen. Ik ben alleen benieuwd hoe deze gaan reageren want ze volgen hetzelfde beleid als de dierenbescherming / dierenambulance. Ik snap het beleid van even afwachten ook wel. Als het katje in een wijk rondloopt is de kans best wel groot dat hij iemand in de buurt toebehoort en dus gelijk maar naar het asiel is dan ook niet de beste oplossing. Maar ik snap niet dat ze hetzelfde beleid toepassen als je verder van de bewoonde wereld woont en de kat eerst al minimaal 1,5 km (als hij de goede kant oploopt) moet lopen voor een eventueel nieuw adresje waar hij misschien onderdak kan krijgen.
Gebruikersavatar
Cari
Tijger
Tijger
Berichten: 3010
Lid geworden op: 03 mei 2009 13:40
Locatie: Groesbeek

Re: Wat moet ik doen ?

Bericht door Cari »

Ik ga me werkelijk steeds meer ergeren aan de DB en de dierenambulances. Het lijkt ze echt geen sodemieter meer te interesseren of een dier crepeert of niet. Vroeger kwam de dierenambulance nog wel eens helpen om een schuwe of zieke kat te pakken te krijgen. Zij hebben de middelen, maar tegenwoordig moet elke kat klaar zitten in een mandje, anders komen ze niet. En dan geven de meeste mensen het maar op. Want als de instanties, die prat gaan op hun dierenliefde, al niets doen, waarom zouden zij zich dan nog druk maken? Het advies van beiden om "vooral niet te voeren" is ook al zo buitengewoon diervriendelijk :roll:

Als ze in jouw geval de kat niet willen opnemen, gewoon aan de balie uit zijn mandje laten en weglopen
:grin: . Ik vind het geweldig van je dat jij je wél druk maakt om deze kat. En nee, natuurlijk hou je hem niet zelf, je hoeft je nergens verplicht toe te voelen. Zij daarentegen wel!
"No sound more comforting than the purring of a cat"

De kattenbende in beeld
Tom Coelman
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 nov 2013 09:24

Re: Wat moet ik doen ?

Bericht door Tom Coelman »

Ik ben ook erg teleurgesteld in de DB/DA. Ik wil wel zeggen dat het hier niet echt gaat om een zieke of slecht uitziende kat maar dan nog. Al is de kans 25% dat de kat inderdaad zijn huis niet meer terugvindt moet je actie ondernemen. Je gaat niet gokken dat het wel goed komt. Ik laat het beestje niet aan zijn lot over (want ik heb hem toch weer eten gegeven, kan het niet om hem niet te voeren) maar er zijn zeker genoeg mensen die het erbij zouden laten zitten.

Wat ik ook niet snap. Toen ik hem bij de DA aanmeldde vroegen ze of ik benaderd mocht worden door een eigenaar die zich eventueel meld. Stel ik geef de kat geen eten en hij gaat weg. Moet ik dan tegen diegene die zijn kat mist zeggen. 'Sorry, ik heb hem, op advies van de DA uit mijn schuur gezet en geen eten gegeven dus hij is weer weg'. Zal die man/vrouw erg blij mee zijn.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Wat moet ik doen ?

Bericht door Anne87 »

Gewoon naar de Dierenambulance of het asiel brengen en daar loslaten. Ook ooit een keer vrienden van ons, die hadden een zwerfhond gevangen en daarheen gebracht, die wilden ze ook niet hebben. Was de verantwoordelijkheid van de mensen op wiens terrein hij liep (uhhh?). Dus die vrienden hebben hem op de parkeerplaats van de dierenbescherming losgelaten. Klaar, nu staat hij op hun terrein, lekker voor ze.
Sydney
Poema
Poema
Berichten: 320
Lid geworden op: 27 feb 2012 17:00

Re: Wat moet ik doen ?

Bericht door Sydney »

Nog niet zo lang geleden heb ik me ook verbaasd over het werk van deze instanties. Ik had op een industrieterrein een soort vechthond aan een korte ketting zien staan in de felle zon, zonder water of beschutting. Hij was mager en zag er verwaarloosd uit. Ik ben gaan bellen en ben de hele middag van het kastje naar de muur gestuurd. Ik heb zelfs het advies gekregen om zelf even aan te gaan kloppen...dat leek me dan weer niet zo fijn, als vrouw alleen...
Uiteindelijk ben ik zelfs nog doorverbonden met 112 (!) die uiteraard gepikeerd waren dat ik daar voor belde (begrijpelijk). Het laatste telefoontje was met de locale politie die nors antwoordde wel een keer te gaan kijken als ze in de buurt waren. Ook vertelde hij me nog dat de zon helemaal niet scheen, nee, na een hele middag bellen was de zon inmiddels weg...zucht...
Ook zeiden ze tegen mij dat de dierenpolitie niet meer bestaat. Als ik nu een dier in nood zou zien, weet ik eigenlijk niet meer waar ik heen zou moeten bellen....
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wat moet ik doen ?

Bericht door Dinky »

Nummer 114 (of was het nou 144?) bestaat als het goed is nog gewoon ;-)
Dieren politie wordt alleen niet meer zo genoemd, zijn nu 'gewone' agenten.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Wat moet ik doen ?

Bericht door Cerna »

Wanneer je een vermoeden hebt dat de kat uit die woonwijk komt, zou ik (een) affiche(s) op gaan hangen met een omschrijving van het diertje.

Soms komt het gewoon niet in mensen op om verder dan hun eigen straat te zoeken, laat staan dat ze van Amivedi gehoord hebben. Apart? Ja, maar ik heb het al vaker meegemaakt dat mensen heel beperkt zoeken en al heel snel de moed opgeven.

En ik zou haar/hem wel eten geven in de tussentijd en een slaapplek in de schuur. Vind de methode die de DA adviseert erg katonvriendelijk. En mocht zich dan na een paar dagen nog niemand gemeld hebben, bracht ik de kat naar het asiel.
Tom Coelman
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 13 nov 2013 09:24

Re: Wat moet ik doen ?

Bericht door Tom Coelman »

Ik heb vandaag briefjes in de omgeving rond gebracht met de vraag 'Kan je deze kat'. Ik had ook al wat mensen telefonisch benaderd. Morgen ga ik ook in de woonwijk een paar affiches ophangen. Dank voor je advies en anderen natuurlijk ook.
Het is inderdaad onvoorstelbaar dat mensen niet in een paar dagen allerlei acties uitzetten om hun kat terug te vinden.

Ik ga het wel doen maar ik vind dat de DA zich moet realiseren dat lang niet iedereen dit doet en hun dit misschien zelf op zich moeten nemen. Ik sprak net nog iemand die zei 'Gewoon een emmer water erover heen gooien'.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Wat moet ik doen ?

Bericht door nellebel »

en flink aandikken je verhaal. hij zit er niet al 2 dagen maar minstens een maand. overdrijven mag het is voor het goede doel.
erg he dat zelfs bij hulpinstanties de bureaucratie de overhand gaat nemen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie