Katertje of poesje erbij?

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Katertje of poesje erbij?

Bericht door BloemTetsu »

Elfie en Tetsu zijn dikke maatjes. Elfie zit vaak flink in de nek van Tetsu te bijten. Ik laat ze lekker. Alleen toen Tetsu een 'verklemd' geluid gaf een waarschuwing. Na zo'n 'aanval' liggen ze weer naast elkaar.

Of het goed is weet ik niet, maar als een van de katten de andere kat op de bak aanvalt, geef ik ook een waarschuwing.

Verder heb ik weinig ervaring met jonkies.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Katertje of poesje erbij?

Bericht door Ikey »

Het kan zijn dat Tommy erg enthousiast is dat hij eindelijk lekker kan spelen met een kattenmaatje en dat hij daarom maar achter Vinnie aan blijft lopen. Dat deed Diesel de eerste dagen ook bij Skippy, toen zij hier net was. En Skippy vond het lang niet altijd even leuk, maar beet ook goed van zich af. Inderdaad ook nekbijten en in de houtgreep nemen.
Ik zou Tommy van Vinnie afhalen als het gebeurt op plekken als de kattebak, plekken waar Vinnie geen kant op kan. Als je het gevoel hebt dat het steeds heftiger wordt, Tommy steeds ruwer gaat spelen ook terecht wijzen. Je merkt het vanzelf als Vinnie het zat wordt en op zijn hoede raakt voor Tommy.
Probeer daarnaast zelf rustig en kalm te blijven en Tommy ook genoeg positieve aandacht te geven. Hij zal wel een beetje jaloers zijn. Wat ook heel normaal is.
Tot slot, geef het tijd en blijf positief. Met een paar dagen gaat het vast al een stuk beter :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Katertje of poesje erbij?

Bericht door Ikey »

oh ja, je kunt ook valeriaandruppels halen, gewoon bij de drogist en die druppelen op de kattepaal, mandjes: plekjes waar ze veel komen. Daar worden ze ook rustiger van.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
oes1966
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 okt 2013 13:54

Re: Katertje of poesje erbij?

Bericht door oes1966 »

Ok, dus ik hoef toch niet geheel ongerust te zijn? Ik heb het idee dat dat nekbijten in het begin nog wel wordt gewaardeerd door Vinnie, maar dan gaat Tommy harder bijten en dan is het piep. En dat Vinnie zich bijna niet kan verplaatsen zonder weer belaagd te worden vind ik ook wel wat ver gaan. Maar dan moet ik het toch nog maar even aanzien. Ik zal nog eens wat Valeriaan druppelen...
Tommy (19-04-2013)
Vinnie (30-07-2013)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Katertje of poesje erbij?

Bericht door Ikey »

Nee, hoor :) Het hoort er allemaal bij. Ook het piepje is normaal, deed Skippy ook. Daarmee geven ze aan dat de ander te ver gaat. Ze moeten elkaar leren kennen en kijken hoe ver ze kunnen gaan. Wat zijn de grenzen en hoe ver zijn ze op te rekken?

Laat Tommy Vinnie wel rustig slapen?
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
oes1966
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 okt 2013 13:54

Re: Katertje of poesje erbij?

Bericht door oes1966 »

Ik geloof het wel, maar helemaal zeker ben ik er niet van. Ik kan het niet 100% van de tijd in de gaten houden en 's nachts al helemaal niet... gelukkig slaapt Tommy natuurlijk ook.
Tommy (19-04-2013)
Vinnie (30-07-2013)
Renatevanderveer

Re: Katertje of poesje erbij?

Bericht door Renatevanderveer »

Hier de combi kater - poes.
Hier duikt de kater nog wel eens bovenop de poes, maar die heeft inmiddels geleerd flink van zich af te bijten.
Als de kater op de poes duikt, gilt de poes in eerste instantie en trekt dan met haar poten aan zijn oren.

Zeker als er verschil in grootte en/of leeftijd, dan kan het een akelig gezicht zijn.
Ik schrok hier ook altijd, maar heb er zo min mogelijk mee bemoeid.
Inmiddels zijn ze ongeveer bijna even groot, de poes kan haar katermaatje goed aan.
Beetje té goed, haha.
Gebruikersavatar
oes1966
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 okt 2013 13:54

Re: Katertje of poesje erbij?

Bericht door oes1966 »

Ja, Tommy is 2 keer zo groot en 2 keer zo oud als Vinnie, dus... Vinnie kan hem nu nog niet aan, hij probeert zich wel te verweren, maar als hij in de houtgreep ligt begint hij niets tegen die grote lummel ;-) Dat zal uiteindelijk wel anders worden, neem ik aan...
Tommy (19-04-2013)
Vinnie (30-07-2013)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Katertje of poesje erbij?

Bericht door BloemTetsu »

Elfie is 3 kilo en ze wint het van Tetsu met zijn 4,5 kilo. Gewicht zegt niet alles. Venijn en soeplesje wel.

Elfie heb ik er bij genomen omdat Tetsu Bloem terroriseerde. Bloem werd onrustig van hem. Hij was een stuiterbal en Bloem kon er niet mee omgaan. Nu kan Tetsu een deel van zijn gestuiter op Elfie kwijt. Zij staat haar mannetje. Ook Bloem bijt eerder van haar af. Als ze het echt zat is, trapt ze hard in de gevoelige zone.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Katertje of poesje erbij?

Bericht door Ikey »

Als Vinnie zoveel kleiner is, kun je verstopplekjes voor hem maken waar Tommy niet in kan. Op die manier krijgt hij rust als hij dat wil :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6832
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Katertje of poesje erbij?

Bericht door Dinky »

Weet niet of je een speelhengel hebt maar anders zou je ze op zo'n moment daarmee af kunnen leiden? Dan grijp je op een bepaalde manier wel in maar bemoei jij je niet met de 'strijd' die er nu nog tussen die twee is ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
oes1966
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 okt 2013 13:54

Re: Katertje of poesje erbij?

Bericht door oes1966 »

Ik ga eens kijken of ik een geschikte schuilplaats kan vinden voor de kleine. Een speelhengel heb ik wel, 2 zelfs. Afijn, ik ga alles proberen. Bedankt voor alle tips tot nu toe!
Tommy (19-04-2013)
Vinnie (30-07-2013)
Gebruikersavatar
oes1966
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 okt 2013 13:54

Re: Katertje of poesje erbij?

Bericht door oes1966 »

Op dit moment zit Tommy Vinnie uitgebreid te wassen; oren, koppie, nek, rug... ik hoop maar dat het nu niet weer eindigt in een nekbijt en houtgreep...
Tommy (19-04-2013)
Vinnie (30-07-2013)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6832
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Katertje of poesje erbij?

Bericht door Dinky »

Ze zijn in elk geval niet bang voor elkaar en ze zoeken toenadering tot elkaar, dat is een heel goed teken ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
oes1966
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 21 okt 2013 13:54

Re: Katertje of poesje erbij?

Bericht door oes1966 »

Nou, het ging toch zeker 5 minuten goed... en zelfs Tommy spinde weer (heb ik hem een tijd niet horen doen).
Tommy (19-04-2013)
Vinnie (30-07-2013)
Plaats reactie