Poes schrikt van alles

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
xAnneuhjj
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jun 2013 02:41

Poes schrikt van alles

Bericht door xAnneuhjj »

Hallo,

Onze poes Hanny, 4 jaar, is al een tijdje heel schrikkerig en bang.
Als je bijvoorbeeld tv zit te kijken en maar een klein beetje beweegt of geluid maakt, doet ze al een bokkensprong omdat ze schrikt en dan alle spieren aanspant. Sinds een paar maanden nu is ze ook bang voor het geluid van de regen tegen de ramen aan en op het afdak. Als het regent kijkt ze met grote ogen en pupillen naar buiten, en loopt ze snel, en met haar lichaam laag naar de grond, richting de trap, gaat door het kattenluik in de deur, en gaat op een van de onderste treden zitten wachten tot het weer is afgelopen.

We hebben haar al ongeveer anderhalf jaar, maar aan het begin was ze bijna nergens bang voor en schrok bijna nergens van.

Nu vraag ik me af of ik er zelf wat aan kan doen, of naar de DA moet en dat we dan in een soort gedragstherapie terecht komen? Heeft iemand tips/ideeën?
In een knusse familie met 3 katten en 1 poes, Dirk, Jaap, Moppie en Hanny.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Poes schrikt van alles

Bericht door Adriana »

er is iets gebeurd waar ze heel erg van geschrokken is. en sindsdien vertrouwt ze haar omgeving niet meer zo.. t is alleen lastig te achterhalen wat de oorzaak is.
is ze medisch helemaal in orde?
er zijn kalmeringsmiddelen, niet verslavend en op plantaardige basis.
bv bij medpets of je da: telizen of zylkene en bij http://www.huisdierendokter het middel destress.
geen clomicalm, dat is een paardenmiddel met akelige bijwerkingen..
lees daar de klantenervaringen en de ervaringen hier met destress op het forum, zoekfunctie rechtsboven. vantevoren is niet te voorspellen welk middel het beste aanslaat, helaas..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Poes schrikt van alles

Bericht door mittenslief »

ik zal eerder de bachbloesem inzetten en vooral niet teveel reageren als ze zo schrikt
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
xAnneuhjj
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 jun 2013 02:41

Re: Poes schrikt van alles

Bericht door xAnneuhjj »

Adriana schreef:er is iets gebeurd waar ze heel erg van geschrokken is. en sindsdien vertrouwt ze haar omgeving niet meer zo.. t is alleen lastig te achterhalen wat de oorzaak is.
is ze medisch helemaal in orde?
er zijn kalmeringsmiddelen, niet verslavend en op plantaardige basis.
bv bij medpets of je da: telizen of zylkene en bij http://www.huisdierendokter het middel destress.
geen clomicalm, dat is een paardenmiddel met akelige bijwerkingen..
lees daar de klantenervaringen en de ervaringen hier met destress op het forum, zoekfunctie rechtsboven. vantevoren is niet te voorspellen welk middel het beste aanslaat, helaas..

Wij hebben sinds een paar maanden een nieuw afdak gebouwd achter het huis. Naar mijn idee is het sinds toen begonnen. Ze zijn hier toen een aantal dagen bezig geweest met zagen en boren enzo, dus aardig wat herrie. Ik denk dat het daar dan aan ligt. Maar dan weet ik niet zeker waarom ze sinds toen bang is voor het geluid van de regen.

Ze is medisch helemaal in orde.

Ik zal het overleggen met mijn moeder, en ik denk dat we een dosis destress gaan bestellen, heel erg bedankt voor de tips. :smile:
In een knusse familie met 3 katten en 1 poes, Dirk, Jaap, Moppie en Hanny.
Plaats reactie