Niesziekte? Koorts? Ik weet het niet meer!

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Kayl
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 nov 2013 01:33

Niesziekte? Koorts? Ik weet het niet meer!

Bericht door Kayl »

Allereerst zal ik mezelf even voorstellen: Mijn naam is Kayleigh en ik ben 22 jaar. Op het moment hebben wij 5 katten in huis lopen (3 van ons, 2 tijdelijk). Een klein maandje geleden liep ik op het industrieterrein vlak bij ons huis tot ik plotseling iets verschrikkelijk hard hoorde mauwen. Het klonk als een kat die vast zat (klinkt gek, maar dat was de associatie die ik op dat moment maakte.). Ik natuurlijk het Superman pakje aangetrokken en daar ging ik, op zoek naar de vastzittende kat. Little did I know. Het mauwen werd harder en ik kon het niet vinden. Tot ik naar de grond keek en ik een rood wit katertje zag zitten. Vreselijk vermagerd en uitgehongerd. Ik heb er wel geteld 5 minuten achteraan gehold voordat ik hem te pakken had. Hij heeft nog 5 seconden met me zitten worstelen totdat ie op mn arm in slaap viel. Het beestje was bekaf, gaf de strijd gewoon op. Ik natuurlijk naar huis en de volgende ochtend stond ik bij de DA om 8 uur op de stoep. Zag er gezond uit. Had een parasietje in zijn darmpjes wat we met een kuurtje op konden lossen. Ik was gerustgesteld en Misiu (Pools voor lieverd) onze nieuwe huisgenoot was een feit. Ondertussen is dit alweer een paar weekjes terug maar ik merk dat het toch wel een erg zwak dingetje is. Iedere ochtend als ik wakker word heeft hij een vieze anus en die maak ik met een warm washandje dan schoon. Zijn ontlasting is erg wisselend, van mooie drolletjes tot een hatseflats wat je nauwelijks ontlasting kunt noemen. Vanavond kon hij het niet meer volhouden en liet hij het lopen op de mat. Zijn neusje is erg vochtig en hij slaapt zichzelf een ongeluk. Ook loopt hij continu met zijn staart helemaal opgekruld omhoog zodat het topje van zijn staart op zijn rug hangt. Hij kwam in het begin goed aan, maar daar twijfel ik nu aan of dit nog steeds het geval is. Ik zat zelf te twijfelen aan de niesziekte, maar zijn oogjes (buiten dat hij erg loom van zich afkijkt) en zijn neus zijn voor de rest schoon. Geen pus of viezigheid. Ik ga morgen meteen naar de DA, maar nu vroeg ik me dus af wat ik bij de DA aan kan kaarten om hem te laten testen op bepaalde dingen? Zodat ik niet weer naar huis ga met een vreemd gevoel in mijn maag. Doordat je op internet gaat zoeken kom je zulke enge dingen tegen en ik wil gewoon zeker weten dat we niks over het hoofd zien morgen. Ook vroeg ik me af of (stel je nou voor) als hij wel een ernstige ziekte heeft zoals kattenaids of hij daar prima mee kan leven mits hij de goeie medicatie krijgt natuurlijk. En hoe schadelijk is het voor mijn andere katten dat hij er nu tussen loopt?

Als ik het moet gaat Misiu natuurlijk in quarantaine (haha), maar ik ben ergens bang dat het te laat is en hem wegdoen is geen mogelijkheid. Wat er bij mij inkomt aan 4 voeten gaat er niet meer uit. Tenzij het natuurlijk gewoon op is.

Zo, even een stukje van me afschrijven dan ga ik nu toch echt proberen wat te slapen. Graag reacties van mensen die een vermoeden hebben, of misschien wat tips of dingen die ik over het hoofd heb gezien. Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Niesziekte? Koorts? Ik weet het niet meer!

Bericht door Adriana »

heel fijn dat je vanmorgen naar de dierenarts gaat. en geweldig dat je hem hebt gered!
neem wat ontlasting mee!
voor ons is het lastig om je nog meer tips te geven want we zien hem niet en zijn geen dierenarts.
je kunt denken aan vlooien en zeker weten aan wormen. er zijn ontwormingstabletten voor kittens (milbemax bv) maar doe eea in overleg met je da.
en verder zijn er tal van enge ziektes en infecties op intenet te vinden maar alleen je dierenarts kan zien en onderzoeken wat hij onder de leden kan hebben.. naast natuurlijk ondervoeding en stress..
en welkom op het forum!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Niesziekte? Koorts? Ik weet het niet meer!

Bericht door eveline1982 »

Wat voor kuur heeft hij gehad voor de parasiet? Klinkt alsof hij daar toch nog last van heeft, en daar kunnen ze (helemaal als ze al verzwakt zijn) zo verschrikkelijk ziek van worden. Wel fijn dat hij jou is tegen gekomen, en je hem alle kansen geeft! Als zijn oogjes en neusje schoon zijn en hij niet overmatig niest, kan je de niesziekte wel uitsluiten, dat geeft toch wel hele duidelijke symptomen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Niesziekte? Koorts? Ik weet het niet meer!

Bericht door Anne87 »

Niesziekte merk je wel, vieze oogjes, vieze neusgaatjes, niezen, of op zijn minst toch wel een aantal van die symptomen.
Misschien is de parasiet nog niet helemaal weg? Een parasiet is vaak heel besmettelijk. Misschien zit het nog in de kattenbak, of heeft een van je andere katten het overgenomen. Dan hoeft die - als die verder kerngezond is - weinig symptomen te hebben, maar zo'n klein kitten die al verzwakt is, kan dat dan natuurlijk weer terug overnemen en heeft er meer last van.
Probeer wat ontlasting mee te nemen - als je nog niet gegaan bent. En misschien kun je ook wat krachtvoer meekrijgen, zodat hij wat sneller aankomt.
Heel veel sterkte met je geredde katje, en misschien is het leuk om wat foto's van hem te plaatsen?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Niesziekte? Koorts? Ik weet het niet meer!

Bericht door Adriana »

hoe is het afgelopen bij de dierenarts en wil je even terugmelden..? ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Niesziekte? Koorts? Ik weet het niet meer!

Bericht door Brittenbolletje »

Ik krijg er ook een rare kronkel van in mijn buikje :oops:

Zelf zou ik hem ook niet meteen bij je andere katten laten en scheiden voordat je meer weet.

Klinkt stom, maar zou corona laten titeren (maar iedereen hier weet wel waarom ik dat zeg) :oops:
Plaats reactie