Oscar's nageltjes

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Oscar's nageltjes

Bericht door Synemios »

Ik heb het nog nooit hoeven doe bij een kat,
Maar ik zag gisteravond dat Oscars nageltjes aan de zijkant beginnen in te groeien.
Beide pootjes, volgens mij doet dat als er druk op staat best zeer.
Zijn kussentjes zijn nog niet kapot, maar ik vond het getik op het laminaat als hij loopt wel heel hard klinken.

IK vind het wel een beetje eng, maar DA of trimsalon zijn geen optie voor hem, aangezien hij claustrofobisch is en ik hem die rit wil besparen hiervoor.

Mijn man durft het wel dus nu maar samen doen, probleem is dat zijn nageltjes donker zijn, is een heel klein stukje dan voldoende? zodat het niet meer tegen zijn kussentje aanzit?

De rest is trouwens ook wel heel lang.
Ik heb nu maar een speciaal kattenschaartje gekocht.

Nu las ik dat het mishandeling is om nageltjes te knippen, maar ja hem laten lopen met de kans dat het er straks echt insteekt vind ik eigenlijk nog veel zieliger.

We hebben genoeg krabmogelijkheden, ik ga nu maar een kokosmat aanschaffen voor hem, misschien dat hij dat dan gebruikt, ik zie hem sinds hij ouder is zelden meer naar de krabpalen of plankjes gaan eigenlijk.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Oscar's nageltjes

Bericht door Dinky »

Nagels knippen is geen mishandeling, nagels uittrekken wat ze in Amerika doen wel in mijn ogen.
Ik raad je wel aan het samen te doen. De een houdt Oscar vast en de ander knipt (dan heb je met knippen ook hand vrij om haren opzij de doen en de nagel goed te pakken).
Heb geen ervaring met donkere nagels knippen, was blij dat onze konijnen doorzichtige nagels hadden waardoor je het bloedvat/leven kon zien. Maar ik zou er dus wel voorzichtig mee zijn en geen grote stukken knippen maar puntjes eraf ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Oscar's nageltjes

Bericht door Kattebeest »

Ook bij donkere (konijnen)nagels is het te doen.
Zorgen voor goed en fel tegenlicht (spotje o.i.d.) waardoor het leven te zien is. Pak met duim en wijsvinger de nagel op het uiterste puntje van het leven zodat je zeker weet dat je er niet in knipt, met de andere hand knippen. Het is wel wat gefriemel aan pootjes en teentjes en haartjes.

Zonder te zien waar het leven zit en ophoudt zou ik ook eng vinden. Je kan dan bij je andere katten kijken hoe het ongeveer zit en dan op de gok knippen.... (maar dat zou ik zelf niet durven).
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Oscar's nageltjes

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Ik doe t als ze slapen haha
Ontzettend gemeen maar anders word t lastig
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Oscar's nageltjes

Bericht door Kattebeest »

Nog even over de 'mishandeling'.
Heb wel ergens gelezen dat het knippen van de nagels van vooral de voorpootjes niet zo handig is i.v.m. verdedigen en klauteren. Maar ik weet niet of Oscar buiten komt.

Na het knippen zijn de nagels een flink stuk botter, niet zo handig als je een welgemeende mep moet uitdelen of snel tegen een schutting op moet klimmen.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Oscar's nageltjes

Bericht door Synemios »

Nee Oscar komt niet buiten, hij is ruim 16 nu, eerder waren zijn nageltjes geen probleem, maar ja ik kan hem toch ook niet zo door laten lopen?
Liggen straks dus wel zijn voetkussentjes open.
Luna is pas bij de DA geknipt omdat die haar eigen nagel afbrak in de hand van de assistente door zich te verzetten voor bloedprikken :(
Even bij Lizzy kijken dan maar.

IK doe het als hij naast me ligt, want op schoot vast houden gaat dus ook niet, daarvan raakt hij in paniek.
Als hij naast me ligt dan kan ik alles met hem doen, het is op zich geen moeilijke kat, zolang hij maar niet opgesloten zit of dat gevoel heeft, hij moet weg kunnen.
We willen er een zaklampje met fel licht bij/in de buurt houden.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Oscar's nageltjes

Bericht door Kattebeest »

Mee eens, doorlopen met ingroeiende nageltjes is geen goed idee.
Misschien dat ik er over een paar jaar ook aan moet hier, hij is 14....
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Oscar's nageltjes

Bericht door eveline1982 »

Als je een ledlichtje hebt, en het lukt kan je die op zijn nageltje zetten. Zo zie je een beetje waar het leven eindigd.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Oscar's nageltjes

Bericht door nellebel »

je hoeft ze ook niet heel ver af te knippen. de puntjes is genoeg zodat het niet meer kan ingroeien. ik vond het speciale schaartje niet handig. ik gebruik een gewone "mensen" nagelknipper. nu hoeven ze niet meer geknipt te worden maar in het begin guusje en gijs overal aan hangen zonder dat hun nageltjes echt eruit waren. dan kunnen ze evengoed klimmen en zich vasthouden met hun nagels omdat je alleen het uiterste puntje eraf knipt.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Shimbalaya

Re: Oscar's nageltjes

Bericht door Shimbalaya »

De nageltjes van onze poes worden iedere maand geknipt met een gewoon nageltangetje voor mensen. Het is een binnenkat die weliswaar veel krabt aan de krabpalen maar daar slijten de nagels nauwelijks van.

We zetten haar op de aanrecht met een los schemerlampje ernaast zonder kapje erop, zodat ik fel licht heb.
Mijn man houdt haar en haar pootje stevig vast en dan heb ik beide handen vrij om te knippen.
Ze heeft ook enkele donkere nagels en het is een Boskat, die hebben ontzettend lange haren tussen de teentjes zitten, dus dat felle licht heb ik hard nodig.

En persoonlijk vind ik dat echt geen dierenmishandeling, het is slecht een piepklein puntje wat wordt weggeknipt, ze kan nog gewoon alles doen.
Als ik ze niet knip blijft ze overal in hangen, aan de bank, het vloerkleed, zelfs de rubberen speelballetjes.Is zo zielig, dan zit ze constant met haar pootje heen en weer te zwaaien omdat het balletje blijft vasthaken. :smile:
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Oscar's nageltjes

Bericht door Synemios »

We hebben het maar naar het weekend verschoven,
Mijn man heeft storingsdienst en het is behoorlijk druk, dus na 2x oproep tijdens het kijken naar zijn nageltjes, dachten we van laten we maar een ander moment kiezen.
ook wij zelf zijn tijdens die diensten altijd wat onrustiger, en het weekend kunnen we rustig samen dan die nageltjes doen, beter ook voor Oscar als wij relaxed zijn.
Hij heeft ook lichtere nageltjes zagen we maar de ergste zijn donker, maar we doen echt alleen maar het puntje, dan weten we zeker dat het veilig is en zit het ook niet meer tegen zijn kussentje aan :-)

Bedankt voor de tips.
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Oscar's nageltjes

Bericht door nellebel »

misschien kun je het ook proberen als hij lekker relaxed ligt te luieren. soms had gijs niet eens in de gaten dat ik knipte. snel 1 knipje en dan net doen alsof er niets aan de hand is. hij keek op, zag niks en sliep weer verder. knip. volgende. zo kreeg ik de voorpootjes vaak al gedaan. achterpootjes is lastiger, die nagels zijn dikker, dan moesten we hem wel vasthouden.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5178
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Oscar's nageltjes

Bericht door Synemios »

Oscar ligt vaak naast me of ik ga bij hem zitten als hij in zijn mandje ligt om te kroelen, en dan mag ik alles met hem doen.
Zolang hij maar weg kan, ik kan ook rustig naar zijn nageltjes kijken en aan zijn voetjes zitten, dus ik denk dat ik het op die manier probeer.
Ik verzin altijd van die sneeky dingen, Luna geef ik een pilletje als ze in de ban is van het eten wat ze krijgt, snel pilletje erin en zij slikt het door en kijkt me vervolgens aan van wat was dat dan? :D
Ach als het werkt zonder gedoe voor vooral de kat dan moet het soms maar sneeky ;)
Luna & Lizzy(12) Timmy & Indy (8) Tommy(7)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Plaats reactie