WAARSCHUWING

Als je denkt dat er iets mis is met je kat, bel dan eerst even de dierenarts(assistente) voor advies. Want al zijn er op het forum veel mensen met ervaring, een juiste diagnose kan alleen gesteld worden door een dierenarts.
Plaats reactie
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

WAARSCHUWING

Bericht door Brittenbolletje »

Er is weer een kitten overleden aan excil ontworming. Aub mensen geef dit toch niet aan kittens.

Slecht nieuws..

Na een wel hele korte tijd bij ons is onze kitten Mickey vandaag overleden. Oorzaak: een ontwormingstablet van het merk Exil. De dierenspeciaalzaak heeft ons naar aanleiding van onze vragen m.b.t. zorg voor een kitten deze pillen meegegeven met niets meer dan de uitleg dat dit geschikt was. Eenmaal thuis lazen we de bijsluiter: “voor katten vanaf 8 weken of 1 kg”. Bij gebrek aan kennis over het gewicht van Mickey gingen we af op de 8 weken: Mick was 9 weken oud en mocht dit dus hebben. De pilletjes zijn ontzettend klein en hebben geen deelnaadjes o.i.d., dus het is op het eerste gezicht aannemelijk dat ze gewoon gegeven mogen worden.

Na een paar uur begon Mick te stuiptrekken en kon niet meer lopen. Onmiddellijk hebben we de dierenarts gebeld. Deze verzocht ons dringend om meteen langs te komen. Bij aankomst heeft de assistente zijn temperatuur gemeten; deze bleek al ernstig te zijn gedaald. De dierenarts kwam binnen, wierp 1 blik en zei gelijk “oh nee, jullie hebben hem vast Exil gegeven, dit gebeurt heel erg vaak”.

Na weging bleek Mick nog geen halve kilogram: probleem 1. Daarnaast wees de dierenarts ons op de kleine lettertjes achterop het doosje Exil, dosering: 1 tablet per 2,5 kg: probleem 2. Afgaande op dat laatste was Mick dus ruimschoots overgedoseerd. De dierenarts gaf hem een spuitje om uit de stuipen te komen en te kunnen slapen. Die avond is Mick naar Deventer overgeplaatst om in een zuurstofkooi/couveuse de nacht door te brengen. Alleen zo had hij een “fighting chance”. Helaas mocht ook dit niet baten: na een nacht waarin hij moedig heeft geknokt is hij vanochtend overleden.

De dierenarts was laaiend, maar niet op ons. Hij kan het niet begrijpen dat Exil tot op heden verkocht wordt. Zoveel welwillende eigenaars maken de goedbedoelde fout om hun kitten en kat met dit vergif te behandelen met alle gevolgen van dien dat het ongelooflijk is dat het nog altijd niet fatsoenlijk bekend is, zeker bij dierenspeciaalzaken! Het minste dat zou moeten gebeuren is de bijsluiter 100 % duidelijk en niet verwarrend maken, en daarbij een overduidelijke waarschuwing dat overdosering ernstige gevolgen kan hebben; ook dat ontbrak namelijk. Dat zou iets helpen, maar eigenlijk zou iedere zichzelf respecterende dierenarts diereneigenaren deze troep afraden, ongeacht de leeftijd of het gewicht van de kat.

We willen ons er hard voor maken om deze boodschap te verspreiden: Ontwormingstabletten (en mogelijk gewoon alle producten) van Exil zijn vergif, troep, rotzooi. Vraag het na bij je dierenarts: hij of zij zal dit beamen. De dierenspeciaalzaak is inmiddels ingelicht. Wellicht dat ook dit bericht middels Facebook/internet zoveel mogelijk mensen kan bereiken. Wij hebben onze zeer pijnlijke les geleerd, en voorlopig even geen huisdieren voor ons.

Rust zacht, Mick, en onze diepste excuses. Je hebt geen eerlijke kans gehad

https://www.facebook.com/bert.poelman.7 ... 8972190441
Levi
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 aug 2012 11:43

Re: WAARSCHUWING

Bericht door Levi »

Wat naar zeg :(

Zelf goede ervaring met Cestem gebruikt toen mijn hondje nog jong was. Nu ontworm ik hem eigenlijk nooit meer. Ze krijgen vers vlees, en hebben nooit wormen gehad (meegedaan aan wormen onderzoek)

Ook heb ik bij een dierenarts gewerkt en ook zij had zeer goede ervaringen met Cestem Kat
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: WAARSCHUWING

Bericht door mittenslief »

ja had het al gelezen op FB....verschrikkelijk toch? probeer mijn adoptie ouders altijd in de oren te knopen om spul bij de dierenarts te halen en ook dat ze moeten wegen voordat ze ontwormen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: WAARSCHUWING

Bericht door ayla »

Was hem ook tegen gekomen op Facebook, afgrijselijk dit zeg!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Sunnetje
Poema
Poema
Berichten: 388
Lid geworden op: 08 mar 2010 13:43

Re: WAARSCHUWING

Bericht door Sunnetje »

Ik kwam hem tegen ja, vreselijk zeg! heb hem ook gedeeld op Facebook. Exil is en blijft troep, niet alleen voor kittens maar ook voor volwassen katten!

En zo blijkt maar weer hoe belangrijk het is om bijsluiters te lezen! en bij twijfel: ALTIJD je DA bellen!
Pinto* 12/07/2006 - 03/09/2010
Dino* ?/09/2011 - 19/11/2011
Dizzy* 17/07/2008 - 22/04/2014

*~~ Rust zacht, mijn lieverds~~*
Gebruikersavatar
Synemios
Tijger
Tijger
Berichten: 5356
Lid geworden op: 29 jul 2010 04:51
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: WAARSCHUWING

Bericht door Synemios »

Wat erg!
Ik heb ooit een volwassen kat gehad die ging schuimbekken van exil, wist ik veel toen.
Daarna is het er echt nooit meer ingekomen, altijd middeltjes via de DA nu.
Luna & Lizzy(12) Timmy, Indy & Tommy(8)
*Sylvester, Nero, Mickey, Oscar
Groetjes, Denise
Time spent with cats is never wasted!
Renatevanderveer

Re: WAARSCHUWING

Bericht door Renatevanderveer »

En dat te betekenen dat ons Bounty dit 15 maanden lang heeft gekregen..
Dankjewel BB, ik heb meteen ALLES weggegooid.
Dat had ik al, maar ik ben nu dubbel zo blij dat ik dat heb gedaan.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: WAARSCHUWING

Bericht door Dinky »

Voel je niet schuldig Renate ;-)
In dit geval ging het om een kitten van 500 gram met 9 weken, erg licht voor de leeftijd.
Daarnaast gaat het om een overdosering van 5 keer de voorgeschreven hoeveelheid.
Zijn wel dingen om in het oog te houden bij zo'n verhaal wat het belang van bijsluiters lezen weer extra aanhaalt ;-)

Nou heb ik wel vaker gelezen over schuimbekken van exil wat voor mij een reden is dat het hier niet in huis komt ;-) Maar dit verhaal doet alsof het alleen de schuld van exil is terwijl de mensen een flinke overdosering hebben gegeven bij een al zwak kitten.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: WAARSCHUWING

Bericht door eveline1982 »

Gelukkig nooit kittens eraan verloren, wel bleef het grootste gedeelte gewoon wormen houden na een kuur. Dus was er snel klaar mee.

Daar heb je helemaal gelijk in Mirjam, je moet met elk middel tegen wormen en vlooien, voorzichtig zijn. Helemaal met veel te kleine kittens.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: WAARSCHUWING

Bericht door Brittenbolletje »

ja kitten was 500 gram. op de bijsluiter stond of 1 kg of minimaal 8 weken oud? kitten was oud genoeg daarom welgekregen. helaas maar waar inderdaad kitten nooit gewogen. dit kitten had dit product NIEt mogen krijgen meer ook omdat je het niet mag delen. geen breuklijn dan mag je het officieel niet delen ook :-( . Dus in dit geval was ik ook naar de dierenarts geweest.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: WAARSCHUWING

Bericht door Adriana »

we hebben 10 pagina's via de zoekfunctie met berichten en waarschuwingen tegen Exil...
tegenwoordig raadpleeg ik bij ieder middel, naast de bijsluiter, ook de ervaringen op dit forum en een paar andere. de boosdoeners ken ik langzamerhand wel maar het is altijd handig voordat je iets geeft goed geinformeerd te zijn.
wij zweren bij milbemax, ook voor de kittens. via da en medpets bv.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Renatevanderveer

Re: WAARSCHUWING

Bericht door Renatevanderveer »

Nee, ik weet het, het verhaal heeft uiteraard twee kanten.
Beter lezen en je goed inlezen is met dat soort dingen een vereiste.

Exil komt er hier nooit meer in, ook niet voor de kittens.
Ik heb gelukkig via Eveline goede alternatieven aangereikt gekregen, mochten er hier ooit weer kittens komen.
Plaats reactie