Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstaking

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door Sterretje90 »

Ik moet dit voer van de DA nu 6 tot 8 weken geven en daarna kijken we verder. Ja, een calciumtest is ook gedaan, zijn waarde was 2.51 (min 2.15, max 3.25) dus dat was goed.
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door Sterretje90 »

Ur 10
Kreat 229 (76-164)
K/Na 3.7/150
Ca 2.51 (2.15-3.25)

P 1.49
GPT 53 (30-73)
Galz 2 (1-13)
TE 78 (54-70)
BilT 1.8

Eiwitsprectrum brengt hoog gamma naaar voren: 22 (4-8)

Hierbij al Pieter's bloeduitslagen!
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door margali »

Pak van m'n hart dat de calcium OK is. Had even visioen door die opmerking over kalk-achtige stukjes dat Pieter hypercalcaemie zou kunnen hebben. Da's dus niet het geval. Blijft voor mij verder - behalve die nierbekkenontsteking - een beetje raadselachtig wat die kalkachtige stukjes zouden zijn....
In ieder geval beterschap voor Pietertje.
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door Sterretje90 »

Ja, ik weet het, sorry, vind zelf ook stom, dus heb net maar weer even DA gebeld en ze hebben me het verslag gemaild, krijg hem denk ik zo binnen, dan laat ik jullie weten wat het nou precies is ;)
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door Sterretje90 »

Dit is het verslag van de radioloog:

algemeen - anamnese : braken. hoge creat en hoge gamma. bo urine negatief

bevindingen : geen hydrops, daarmee geen aanwijzingen voor natte FIP. egale lever, normale galblaas. normale milt. geen inhoud in de maag: geen grote haarbal. normaal buikvet achgter de maag regio pancreas, geen afwijkingen regio duodenum. normale dunne darmen, faeces in het colon. normale blaas, geen stenen of gruis. beiderzijds calcificaties in het nierbekken, kan niergruis zijn of calcificatie bij ouderer pyleonefritis of beide. geen gestuwd nierbekken, geen mega ureter, geen hydronefross. in de nierschors wat witte vlekken, iets driehoekig: kan wijzen op infarcten / ontsteking. FIP is minder waarschijnlijk , is meestal donkerder en nodulair. maar 100 % uitsluiten kan alleen met een dikke naald biopt onder narcose na stollingsonderzoek, b.bv. via UKG. optie is nu behandelen als nefritis / pyleonefritis. prognose is niet goed voorspelbaar.

diagnose : beiderzijds calcificaties in het nierbekken, geen mega ureter, geen verwijd nierbekken. witte segmentale sluiering in de niercortex.

advies / therapie : behandelen als nefritis / pyelonefritis
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door margali »

Ik heb het gelezen. En zitten zoeken op amerikaanse sites naar info. En kan nog steeds niet die S/D plaatsen .... ik snap het gewoonweg niet. Die calcificaties (dus niet veroorzaakt door te hoog calcium in het bloed want die is prachtig normaal) kunnen dus veroorzaakt zijn door die nierbekkenontsteking (misschien heeft hij dat zelfs al eerder gehad) of niergruis.....en dan zit ik toch echt aan nierdieet te denken. Ik snap niet wat die S/D moet bereiken.

Als ik in jouw schoenen stond zou ik Hill's bellen en vragen naar hun dierenarts (niet naar de dieetconsulent want die weet dit niet volgens mij). Stefan Verschuren is een aardige dierenarts, en leg hem dit eens voor. Hij zal waarschijnlijk jouw dierenarts niet willen afvallen, en mogelijk ook terecht, maar laat hij dan eens uitleggen waarom S/D in dit geval het juiste voer is. Desnoods vraag je of je dit verslag van de radioloog mag opsturen naar hem. Hij kan eventueel contact opnemen met jouw da om het door te spreken.
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door Sterretje90 »

Dankjewel voor je hulp Margali!! Ik ga meteen kijken of ze nog te bereiken zijn, anders wordt het helaas na het weekend... Wel een heel goed idee om contact op te nemen met de producent. Ik ga weer aan de slag! :)
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door margali »

Ik denk dat ze er nu niet meer zijn. Maandag is snel genoeg joh. Laat je horen hoe het gaat?
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door Sterretje90 »

Kon ze inderdaad niet meer bereiken. Ik laat jullie zeker weten hoe het gaat! :)
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door Sterretje90 »

Hoi allemaal, even een update over Pieter! Het gaat namelijk éíndelijk weer de goede kant op. Sinds een paar dagen ben ik mijn oude vertrouwde schatje weer terug aan het krijgen! :D Hij kijkt helderder uit zijn oogjes, eet véél beter, lijkt niet meer misselijk te zijn / buikpijn te hebben, reageert weer als ik tegen hem praat... Zo fijn!!! De behandeling slaat dus aan en we komen er doorheen, ik kon niet gelukkiger zijn :) :)

Ik weet nu ook waarom ik het s/d voer moet geven ondanks Pieters nierwaardes. Die komen namelijk niet voort uit nierfalen, maar uit een nierbekkenontsteking en hoogstwaarschijnlijk ook wat niergruis en calcificaties (wat een soort heel kleine bolletjes kalk in de nieren schijnen te zijn...). Het voer zorgt ervoor dat het gruis en de kalk oplossen, zodat de nieren ook weer beter kunnen functioneren. Pieter eet er erg goed van en dit voer in combinatie met de antibiotica lijken dus hun werk te doen!
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door margali »

Wat heerlijk dat het goed gaat met Pietertje! Heel goed mogelijk dat die nierwaarden verbeteren zodra de nierbekkenontsteking genezen is.
Van wie heb je nu deze laatste informatie over de S/D? want de toepassing van S/D in deze situatie blijft voor mij raadselachtig, en ik leer graag iets bij ;-)
knuffel voor je katje!
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door Sterretje90 »

Knuffel is dankbaar ontvangen hierzo! Ik heb deze info van een andere dierenarts dan mijn eigen, die waar ik dit weekend ben geweest. Had het telnr van Hill's vandaag tijdens kantooruren niet bij me en deze stond nog in mijn telefoon, denk probeer het gewoon. Zij konden het tenminste duidelijk uitleggen! Ze gaven aan dat kalk oplost in zuur. Dat kon ik googlen, zeiden ze, heb ik gedaan en klopt inderdaad, kalkaanslag kan je bijvoorbeeld schijnbaar aanpakken met azijn. Dus zuurdere urine kan kalkbolltjes (= calcificaties) oplossen. Daarnaast lost het voer de mogelijk aanwezig niergruis op, net als het zou doen met gruis dat in de blaas aanwezig kan zijn. Die uitleg was voor mij bevredigend genoeg en klonk erg logisch, in combinatie met het feit dat het zo goed gaat met Pieter. Dus vandaar :)
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door margali »

Dank voor je antwoord. Tóch zou ik Hill's zelf ook nog eens bellen ... kost niks.
Gebruikersavatar
Sterretje90
Huiskat
Huiskat
Berichten: 81
Lid geworden op: 15 sep 2012 14:40
Locatie: Amersfoort

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door Sterretje90 »

Daar heb je gelijk in. Ik denk dat dat morgen niet lukt, woensdag waarschijnlijk wel. Kan inderdaad geen kwaad om eens te horen wat ze zeggen. Ik laat het je weten als ik ze gesproken heb.
Liefs van mij en een pootje van Sir Pieter Thomas Eliot
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Kat moet natvoer van dierenarts, maar gaat in hongerstak

Bericht door margali »

Mooi! ik zou het bijna zelf doen maar het gaat niet om mijn eigen kat dus dat praat moeilijk. Succes!
Plaats reactie