Boerderijkitten adopteren, nog wel tam te maken?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Renatevanderveer

Re: Boerderijkitten adopteren, nog wel tam te maken?

Bericht door Renatevanderveer »

Hier een hele andere ervaring.
Ons boerderijkitten is nu 1 en een hele lieve knuffel geworden.
Ze is wat schuw voor vreemden maar daar went ze steeds sneller aan.
Hier bereiken we nog steeds een stapje verder door haar te respecteren.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Boerderijkitten adopteren, nog wel tam te maken?

Bericht door eveline1982 »

Hier ook alleen maar goede ervaringen met verwilderde kittens. 3 maanden word wel een langere weg tot tam maken, maar zolang je op het tempo van de kitten werkt en niks overhaast, kan je er een super fijn maatje aan overhouden. En ach, dan wil hij niks met "vreemde" te maken hebben, jammer dan zolang hij maar zich veilig en geliefd gaat voelen bij zijn mensen ;) . Ik vind het overigens als super goede berichten dat hij zich vrij genoeg voelt om overal te gaan zitten/liggen en zich al heeft laten aaien bij het eten!! Nee hoor gaat (naar jullie toe) helemaal goed komen :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Boerderijkitten adopteren, nog wel tam te maken?

Bericht door BloemTetsu »

Zelfs een verwilderde poes van 1,5 jaar kan je nog 'tam' maken. Het kost wat tijd, aandacht, respect en geduld. Maar dan heb je ook een knuffelkat. Goed, het zal nooit een echte huiskat worden, maar dat hoeft ook niet.

Zo te horen heb je al wat stappen gemaakt. Succes verder :)
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Re: Boerderijkitten adopteren, nog wel tam te maken?

Bericht door silfje »

Dank je wel allemaal voor de reacties.

Afgelopen maandag is ze ingeent en nu zijn we weer terug naar af qua schuwheid. Da's wel jammer maar de entingen moeten nou eenmaal gebeuren. De dierenarts (meestal hebben we een andere dierenarts in die praktijk) had blijkbaar niet in de gaten wat ik bedoelde met boerderijkitten (ik dacht dat dat een algemene term was voor schuwe katjes), totdat ze het reismandje uit sprong en we haar moesten vangen in de behandelkamer. Dat viel niet mee want ze was achter een kast gekropen en het duurde even voordat we haar gevangen hadden. Was dus flink traumatisch voor het beestje. (ik denk dat ze de volgende keer wat voorzichtiger zullen zijn als iemand een boerderijkitten komt brengen, lol)

Langzaamaan worden er weer kleine stapjes gemaakt naar tammer worden. Mede dankzij het spelen met een speelhengel. Dan durft ze heel dichtbij te komen, totdat ik een wat grotere beweging maak, dan schrikt ze en spurt ze weg en even later komt ze toch weer spelen. Het is gelukkig een nieuwsgierig beestje.

Onze katten zijn binnenkatten en ik spreek van geluk dat het katje netjes de kattenbak gebruikt, en blijkbaar goed afgekeken heeft van die andere twee, want ze gebruikt vanaf het begin al netjes de krabpaal.

Hopelijk leert ze in de toekomst ook dat mensen niet eng zijn.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Boerderijkitten adopteren, nog wel tam te maken?

Bericht door BloemTetsu »

Hihi, ik had dezelfde ervaring bij de eerste keer da. Tegen de assistent had ik duidelijk aangegeven dat dit een wilde was die ik net in huis had, mensen aanviel bij paniek en niet aaibaar was.
De da haalt haar uit het mandje tilt haar op en zet haar op de weegschaal. Ik dacht nog, goh wat doet ze dat slim.
Toen barstte de bom en de da was overdonderd. Dus ik vertelde dat ik dit aan de assistent had gezegd. Da boos op assistent.

Als het spelen al lukt, ben je al ver :)
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Boerderijkitten adopteren, nog wel tam te maken?

Bericht door Dinky »

Haha, ja dierenartsen zijn niet altijd even goed met adviezen van baasjes opvolgen :lol: Zo was ik met loulou* bij de da omdat ze slappe ontlasting hield na een ab-kuur. Da hield de deur van de spreekkamer naar de wachtkamer open waarop ik opmerkte dat het niet zo slim was (bleek dat de weegschaal in de wachtkamer stond) maar dat zou wel meevallen. Deurtje was nog niet open of loulou* was al onderweg naar de wachtkamer ;-) da reageerde wel snel waarop loulou* helemaal beduusd over wat er gebeurde alles toe liet (maar was sowieso een schat en haalde niet uit terwijl men zegt dat lapjes pittig zijn).

Wanneer ze zo nieuwsgierig is en je veel met haar speelt is de kans wel aanwezig dat je haar vertrouwen nog gaat winnen :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Re: Boerderijkitten adopteren, nog wel tam te maken?

Bericht door silfje »

oeh zoiets moet hier niet gebeuren, want de dierenarts heeft een automatisch openende buitendeur en die gaat direct naar de wachtkamer. Gelukkig zijn ze wel voorzichtig genoeg om de binnendeuren gesloten te houden :D
Renatevanderveer

Re: Boerderijkitten adopteren, nog wel tam te maken?

Bericht door Renatevanderveer »

Ondanks haar ontzettend slechte start als, inderdaad, boerderijkitten, was Bounty heel lief bij de dierenarts.
De eerste keer was heel eng, maar de tweede werd ze helaasch al meteen opgenomen.
Sindsdien, hoewel menig kat het super eng vind, is Bounty verliefd op onze dierenarts.
Zodra ze haar stem hoort, begint ze als een malle te spinnen.
silfje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 16 aug 2011 11:58

Re: Boerderijkitten adopteren, nog wel tam te maken?

Bericht door silfje »

Leuk nieuws over kleine spot. Ze is inmiddels nog steeds een kleine kat maar al wel volwassen. Ze is gecastreerd en gaat nog steeds elke dag vooruit.
Ze vindt het nog steeds eng als je naar haar toe loopt maar als je haar roept (en ze heeft er zin in, het is wel een kat :P ) dan komt ze echt aangerend om geaaid te worden. Vaak doet ze dat ook uit zichzelf en dan duwt ze haar hoofd in mijn hand. Ze vindt het ook leuk om over haar buik geaaid te worden. Het is een echte knuffelkat geworden (wel een schichtige) Wie had dat kunnen raden.
Vorige week heeft ze voor het eerst op schoot gezeten!

Ook is ze een afwasploeg geworden. Wanneer ik mijn bord of kom leeg heb, komt zij de boel even afwassen. :roll: :lol: Meestal eet ik de korsten van het brood af maar ik had er een keer niet veel trek in en ik had mijn bord even laten staan omdat er iets tussendoor kwam, en toen ik terug was was de korst helemaal op :) En wij maar ons best doen door ze graanvrij voer te geven :grin:

Het gaat met de andere katten ook goed. Florence is gewoon zo makkelijk dus die vond haar op het begin al lief. Van haar kijkt spot een hoop af.
Buri accepteert haar ook alleen op het begin gromde ze veel naar spot en nu doet ze dat bijna niet meer.

Wat ik wel erg apart vind is dat als een van de andere katten naar het voer rent dat spot er dan ook naartoe rent en ertussen gaat staan en kopjes gaat geven aan die andere kat, en haar zijkant strijkt langs de andere kat. Buri vindt dit niet zo leuk.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Boerderijkitten adopteren, nog wel tam te maken?

Bericht door Dinky »

Heerlijk dat het zo goed gaat :-D
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie