Castratie/sterilisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Petra5
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jan 2003 12:42
Locatie: Beets (Nh)

Castratie/sterilisatie

Bericht door Petra5 »

Weet iemand wat meer over Chemisch castreren, wat dat precies inhoud?
Ik was bij de DA om een van onze katten te laten inenten toen ik vertelde dat onze andere kat af en toe sproeide in huis.
volgens de DA zou dat namelijk een goeie oplossing kunnen zijn.

Groetjes petra
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Onze da ried het sterk af voor Aiko, omdat volgens haar een kater erg akelig kan worden van chemische castratie. Ik weet zelf echter niet wat het precies inhoudt.
Gebruikersavatar
Petra5
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jan 2003 12:42
Locatie: Beets (Nh)

Bericht door Petra5 »

Daarom zit ik zowiezo oom te aarzelen ik weet niet wat het doet met zo'n kat er wordt toch iets chemisch ingespoten maar onze DA leek erg enthousiast.
Misschien helpt het erg goed tegen sproeien maar als het slecht voor mijn kat is begin ik er niet aan.

Groetjes Petra
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Nou wat ik ervan begrepen heb is dat een chemische castratie een tijdelijke castratie is. Op die manier kan je zien hoe je kat reageert als je hem castreert. Zo zou het kunnen voorkomen dat het sproeien er al zo in zit, al zo'n gewenning is dat het er ook na een castratie niet uitgaat. En er zijn mensen die dan zeggen, dan laat ik mijn kat ook niet castreren. Maar omdat het inderdaad erg vervelend is voor je kat en de kans groot is dat je hem daarna dan toch laat castreren zou ik er dan voor kiezen om meteen maar een gewone castratie te doen. Dan ben je er ook in 1 keer vanaf en is je kat maar 1 keer beroerd.

Groetjes Sharon
Buffy

Bericht door Buffy »

Bij chemische castratie krijgt de kat een hormooninjectie. Die werkt maar tijdelijk, enkele maanden meen ik.
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Aiko is gecastreerd maar soms duurt het een tijd voor de hormonen 'verdampen'. Dan kun je alsnog chemisch castreren. Maar dat vond mijn da dus geen goed idee.
Het gaat trouwens ook langzaam beter met hem :lol:
Gebruikersavatar
Petra5
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 05 jan 2003 12:42
Locatie: Beets (Nh)

Bericht door Petra5 »

Tijger is al gecastreerd al een paar jaar maar hij blijft (on) regelmatig sproeien zonder duidelijke reden omdat ik dat wel vervelend vond had ik dus aan de da gevraagd om een olpossing en zijn kwam aanzetten met een chemische castratie . Volgens haar waren er zelf mansen die dat elk jaar bij hun kat lieten doen. Ik had daar dus nog nooit van gehoord.

Maar mij kat sproeit dus vooral af en toe op plekjes waar je het vaak niet meteen in de gaten hebt in donkere hoekjes enzo. Maar laatst zat ik aan tafel en dacht wat stinken die bloemen toch , had ie zelfs daartegen gesproeid. Nou schijnen er ook wel pilletjes te zijn die helpen maar dan alleen als de kat het doet uit frustratie of jaloezie en dat is volgens mij niet zo.

Maar voor ik aan zoiets als een chemische castratie begin wil ik wel graag weten wat het met je kat doet. Als het gewoon ronduit slecht is begin ik er niet aan tenslotte heeft tijger ook echt periodes waarin hij helemaal niet sproeit in huis.

Groetjes Petra
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

HOT TOPIC - Castratie/sterilisatie

Bericht door Emma Boom »

Er worden hier veel en vaak vragen gesteld over castreren c.q. steriliseren. Vandaar dat dit onderwerp een zogenaamd HOT TOPIC is geworden.

HOT TOPICS zijn gemakkelijk, snel te vinden en voorkomt onnodig zoeken.

Om alle vragen en antwoorden hierover op één plaats te houden en dubbele topics te voorkomen, kun je vanaf nu in dit topic je vragen of antwoorden over dit onderwerp kwijt. Dus a.j.b. geen losse topics hierover openen. Stel pas een vraag als je deze (plus het antwoord) niet in het topic bent tegengekomen!

Verslagen van probleemloze castraties/sterilisaties worden van tijd tot tijd verwijderd.
Laatst gewijzigd door Emma Boom op 06 jun 2005 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
yana
Panter
Panter
Berichten: 590
Lid geworden op: 06 feb 2004 15:40

Bericht door yana »

De reden dat DA vaak niet steriliseren als een poes krols is, is omdat de 'sexhormonen'zorgen dat de poes meer bloedt dat anders.
Gebruikersavatar
Claire
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 aug 2003 16:35
Locatie: Groningen

Bericht door Claire »

patricia schreef:hallo allemaal,

Afgelopen donderdag is casey gesterriliseerd, en zoals het nu lijkt nog erg beroerd, ze wil niet eten, wel drinken en het liefst met rust gelaten worden. De wond ziet er heel mooi uit, maar ik hoop dat ze gauw haar speelsigheid weer terugkrijgt, want is mis de ouwe Casey wel . Herkent iemand dit na een sterilisatie?

groetjes, patricia.
donderdag he? dus ze drinkt wel maar nog niets gegeten. Ze moeten eigenlijk op de tweede dag gaan eten. Dat zou gister zijn geweest. Ik zou haar qua eten misschien nog een dagje geven. Zolang ze blijft drinken. Ze heeft een behoorlijke knauw gekregen. Maar morgen moet ze echt wel eens iets gaan eten. Misschien kan haar een beetje blikvoer geven, om te kijken of ze dat wilt, of heb je dat al geprobeerd.
Ik zou haar wel met rust laten, maar heel goed in de gaten houden.
Ben je er niet gerust op dan moet je gewoon de da bellen.
Gast

Bericht door Gast »

Hee, ik heb een vraag.
Nino is dinsdag gecastreerd en deed daarna alsof er niks aan de hand is. Maar vanmorgen zat ie opeens ineengedoken in mijn dekenbak en reageerde niet als ik hem aaide. Hij heeft nog wel mijn yoghurtbakje uitgelikt. Sindsdien heeft hij naar mijn weten niet meer gegeten of gedronken. Ik kan hem aaien enzo en hij kijkt me wel aan enzo, maar duikt het liefst in een hoekje en komt niet tevoorschijn, laat staan op mijn schoot zitten. Ik ken Nino nu twee weken maar dat is érg heftig want hij is zo ontzettend aandachtgeil dat het echt heel vreemd is nu.
Zijn ballen (of de plek waar ze zaten) ziet er verder heel netjes uit, niet opgezwollen en niet rood, gewoon normaal, en als ik eraan kom kijkt ie me wel aan maar ik geloof niet dat het erg pijn doet (ik ga er natuurlijk ook niet in knijpen ofzo, maar het is niet overgevoelig volgens mij).
Ik heb de dierenarts gebeld en die vroeg of ik hem wilde temperaturen en dan terug wilde bellen. Ik moest eerst een thermometer kopen en sindsdien is Nino niet meer achter de bank vandaan gekomen. Ik heb hem uiteindelijk gepakt maar in mijn eentje kan ik hem niet omlaaghouden én temperaturen. Dus dat moet morgen met mijn huisgenootje.

Omdat zijn ballen er nog normaal uitzien vraag ik me af of ze ontstoken zijn, of dat hij gewoon toch nog een beetje last heeft van de castratie zelf, of een hormonenshock heeft misschien.

Ik bel uiteraard morgen weer even de dierenarts, maar is er wel kans dat er niks aan de hand is? Ik maak me namelijk wel zorgen.
Gebruikersavatar
Kattenbella
Tijger
Tijger
Berichten: 3044
Lid geworden op: 13 jan 2003 18:32
Locatie: Groningen

Bericht door Kattenbella »

Guppi,

Heeft Nino nu al wat gegeten? Zet je wat eten op zijn plekje neer, zodat hij daar naartoe durft?
Hij kan echt van slag zijn en niet durven te eten in de nabijheid van wie dan ook, dus geef hem zijn rustige plek en bied hem veel lekkere dingen aan.
Hij moet nu toch echt al lang weer lekker kunnen eten en drinken.

Bella.
"All they need are little black-bow ties and top hats. They might even tip you at feeding time, if you're lucky"
Gast

Bericht door Gast »

Dat is juist het rare, hij heeft eerst dat hele blikje voer opgegeten toen hij weer mocht eten, hij heeft zich lens gedronken, mijn yoghurtbakje uitgelikt, en toen ik 's morgens wakker werd, dat was dus de tweede nacht na de castratie, was hij opeens heel zielig. Hij heeft gisteravond en vanmorgen niks meer gegeten. Ik denk dat er niks anders op zit, ik ga weer naar de dierenarts.. :brancard:
Gast

Bericht door Gast »

Spannend!!
Nou slecht nieuws: hij had vnamiddag al 41 graden koorts. Waarschijnlijk is het een ontsteking, maar dan aan de binnenkant. Maar omdat zijn verleden niet bekend is en hij is wat mager op zijn rug en dat gaat maar niet over, en hij drinkt veel... er is een kleine kans dat ie kattenaids heeft of leukemie.
Maar ik ga gewoon eerst voor de antibiotica en als het zondag niet beter is dan wordt maandag zijn bloed onderzocht.. :???:
Gebruikersavatar
rian
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 10 nov 2003 19:06
Locatie: Baarn

Bericht door rian »

Ik heb Luna net opgehaald en alles is gelukkig goed gegaan. Ze is nog heel suf, een beetje dronken lijkt ze als ze door de kamer waggelt.

Ze kwam hier binnen en liep regelrecht naar haar hangmandje aan de verwarming. Daar zat ze vijf minuten met haar hoofd tegen de wand gezeten en toen ging ze naar de kattenbak.

Toen heeft ze vijf minuten voor haar voerbakje zitten twijfelen of ze iets zou eten en toen ging ze op een stoel liggen. Ze kwam er zelf niet eens meer op, heb haar er op getild. Maar ook dat lag niet lekker genoeg. Ze ligt nu op de verwarming, de DA zei ook al dat ik haar warm moest houden. Maar betwijfel of dat lang lekker ligt, zo hard voor d'r buikje...

Nouja, denk dat het wel goed komt. Ze ruikt nog raar en is overal plakkerig. Ik hou jullie op de hoogte hoe het gaat!

Emma, jij hebt dit natuurlijk al zoooo vaak gedaan en gezien.....maar goed voor mij is het de eerste keer en ik moet er nog behoorlijk aan wennen..!
Mauw
Plaats reactie