Zwerfkitten gevonden, alle advies welkom!

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
Gebruikersavatar
Charlene
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 sep 2013 12:06

Zwerfkitten gevonden, alle advies welkom!

Bericht door Charlene »

Hallo allemaal!

Zoals de titel al zegt heb ik een zwerfkitten in huis, een klein zwart meisje, ik word ondertussen een beetje knettergek van al het tegensprekend advies wat ik krijg en vind op internet.. Dus hopelijk zijn er hier mensen met veel ervaring die me juist advies kunnen geven!

Ik zal jullie het hele verhaal besparen van hoe ik aan haar kom.. Even in het kort dan maar.
Ze liep bij mijn opa en oma in de straat, en na een uur achter haar aan racen hebben ik haar te pakken gekregen. Ze was zo klein, te klein om buiten te zijn.. En ik had gewoon het gevoel dat ik haar moest vangen, ik heb dat wel vaker, achteraf snap ik er niks van, maar op dat moment volg ik mijn gevoel en uiteindelijk blijkt het dan een goede keuze ;)
Kleine dame beet lekker in mijn duim, en goed ook!! Ben op dit moment met een antibioticakuur bezig omdat er een speldenkopje pus in één van de wondjes zat :( Hoop maar dat ik er niets aan over houd verder.
Maargoed.. Aantal mensen in de straat gesproken.. Lang verhaal wat ik jullie bespaar. En de moederkat zou blijkbaar van een aso familie in de straat zijn, die altijd nestjes hebben en hun katten niet laten helpen :evil: Iemand had ze wel met een doos kittens zien lopen oid? En de moeder kat en dit kleintje kwamen wel eens eten bij iemand in de tuin, de moederkat wilde die mensen niet meer ofzo hadden ze gezegd?? Veel mensen in de straat zorgen voor hun katten..
Kleintje was doodsbang, geen mens of huis gewend, dus 100% duidelijk dat ze niet zomaar is weggelopen bij iemand.

Woensdag had ik haar dus gevangen en vrijdag zijn we naar de DA geweest, ondertussen de logeerkamer zo goed als uitgeruimd en een plekje voor haar gemaakt.
Ze was graatmager, enorm dikke buik (wormen?), een teek, vlooien. Geschat op 6 weken oud en op de grote weegschaal daar 600gram gewogen.
En ja hoor, mijn gevaarlijke kitten zat te spinnen in de armen van de assistente :lol:
Ontwormingspasta gekregen, en moest over 3 weken terug komen voor de entingen en ontvlooien. Ze durfde haar nu nog geen ontvlooingsmiddel te geven.

Eerste dag had ik van de buren van mijn opa en oma een bakje kattenvlees gekregen, ik heb zelf alleen twee chihuahua's en drie ratjes, geen katten. En wat kattengrind gekregen.
Dat vlees at ze heerlijk op, in kleine porties steeds. Volgende dag hier in het mini supermarktje op ons dorp kattengrind en maaltijdzakjes voer gehaald, niet speciaal voor kittens.
Dat vond ze ook heerlijk!

De assistente zei dat ik haar in een bench moest zetten zodat ze zich veilig voelde, een kamer was veel te groot. Had nog een extra bench staan.. Zakje kattenvoer stond ook in de kamer.
En ik kom vrijdag savonds weer kijken na een paar uurtjes, was in slaap gevallen op de bank. Kijk vol ongeloof naar het zakje voer... Aangeknaagd!! Kitten nog in de bench :shock:
Stom stom stom, ik zou beter moeten weten.. Blijkbaar kon ze toch ergens de bench uit :(
Er miste dus een redelijk stuk van het zakje, ja het zakje zelf.. Kamer is praktisch leeg nu en zag echt nergens iets liggen, opgegeten dus.. Spoedarts gebeld.. Braken bij zo'n kleintje vond ze niets, opereren doen ze ook niet zomaar. Met zo'n klein bekkie is het er wss in kleine stukjes in gegaan en komt het er vast weer uit met de poep. Dus eten geven zodat het omgeven word door eten in de maag.
Sochtends zag ik wel iets van een oranje flintertje. Avond ervoor vlak nadat het gebeurd was één keer diaree, zag er niets tussen.
Verder daarna weer perfect normale poep zoals ze altijd al had. At gewoon goed.

Gisteren kittenbrokjes gekregen van mijn zusje.. Heb er wat geweekt in water, at ze savonds rond etenstijd smakelijk op. Rest van de avond wilde ze niet meer eten. En vandaag weer een maaltijdzakje gegeven, de smaak die ze toen aangeknaagd had en dus heerlijk vind, maar tot nu toe staat het er nog.. Gisteren ook savonds eerste keer ontwormingspasta gegeven.
Vannochtend lagen dus wel die brokjes van gisteravond uitgespuugd op de grond, helemaal onverteerd.
En haar bolle tennisbalbuik is stukken minder!! Voelt bijna zo goed als normaal.
Verder is ze ook perfect in orde, zal straks over haar gedrag schrijven. Maar daar is dus niets aan te merken.
Waar komt het vandaan dat ze niet wil eten? Snapt ze nu dat ze gewoon toch altijd eten heeft en heeft ze gewoon geen honger? Door de ontwormingspasta als bijwerking ofzo? Toch nog door het opgegeten stuk maaltijdzakje? Iets anders??
Heb haar gewogen net.. 470gram. Komt dat door de dikke buik die weg is, bij de DA was ze 600gram, of zou die grote weegschaal gewoon niet goed zulke kleine gewichten kunnen wegen en verklaard dat het verschil? Dat is wat ik denk. Graatmager was ze toch al, en met al dat eten kan ze echt niet zoveel afgevallen zijn.

Heb ook naar haar slijmvliezen en tandvlees gekeken, mij te wit.. Die vlooien moeten weg, dat kan geen 3 weken wachten!! Mijn DA is super, staat altijd open voor vanalles, dus wilde morgen al bellen dat we er echt iets aan moeten doen, zou fijn zijn als jullie tips hebben wat ze wel mag? Internet helpt niks, als je al een tip vind lees je weer ergens anders dat het juist gevaarlijk is.. Frontline spray lijkt het enige, maar iedereen schrijft ook weer dat het niet werkt?

Haar gedrag.. Eenmaal hier viel het wel mee, enorm veel blazen als ik al maar naar haar wees, maar eenmaal op schoot keihard spinnen aan één stuk door!! Duidelijk dat ze nooit was vastgehouden, maar ze zocht toch wel de geborgenheid op bij je.
Met de dag ging het stukken beter. Kreeg vanmorgen één blaas richting me.. Maar rest van de dag kon ik haar zo pakken! En ze liep voor het eerst met haar staartje omhoog, rende niet weg van me, geeft kopjes, smeekt om aaitjes :grin:
Dus wat dat betreft zou je zeggen dat ze zich vandaag stukken beter voelt.. Omdat de bolle buik weg is??
Alleen wil ze niet eten.. Waar ik me zorgen om maak, moet niet te lang gaan duren! Maar dat is dus het enige nu..

En dat was wel het hele verhaal denk ik? :lol: Ik vergeet misschien nog iets.. Dus vraag gerust om meer info.
Waar ik dus graag advies over wil..
Hoe kom ik van die vlooien af, wat is veilig voor dit kleintje? (Zal natuurlijk ook mn hondjes behandelen)
Iets anders waar ik de DA om kan vragen?
Laat ik haar in de logeerkamer los, hopelijk blijft ze zo en hoef ik haar niet meer te vangen maar kan ik haar zo pakken. Wilde een grote plastic bench bestellen, goed idee? Nouja, in ieder geval, hoe of wat doe ik voorlopig?
Welk voer geef ik haar het beste? Had nu kittenbrokjes van pro active, junior. En dan gewone maaltijdzakjes eigenmerk. Mag ze kattenmelk? Heb drie pakjes, staat op vanaf 6weken.
En ik wil graag weten hoe de bolle buik is verdwenen? Had ze gewoon steeds teveel gegeten? Of kan één keer ontwormen dat zo snel oplossen in één nacht?
En tja.. Verder hoor ik graag al jullie advies! Heb zelf nooit met katten in huis gewoond.
Ben gewoon zo bang dat ik straks iets verkeerd doe of over het hoofd zie, zou haar graag zien opgroeien tot een gezonde volwassen kat :)

Ze heeft nog geen difinitieve naam.. Het moet iets "hekserigs" zijn, maar veel namen vallen al af omdat ik die al gebruikt heb of in gebruik heb.. Zoals Wicca en Luna, hadden goed bij haar gepast.
Voorlopig staat Willow bovenaan mijn lijstje, denk dat ik niet echt iets leukers zal vinden, en dat past ook goed bij haar :) Je kunt ook zien dat ze een oude ziel is, klein wijs beestje :grin:

Foto link: https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... be3dc9236e

Alvast bedankt! :) Groetjes, Charlene
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Zwerfkitten gevonden, alle advies welkom!

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
wat lief dat je je over die uk hebt ontfermd en zo goed voor zorgt!
eveline en mittenslief vangen kittens op en zullen ook zo wel reageren..
is ze helemaal zwart?

en ja het is hardstikke moeilijk soms met alle tegenstrijdige adviezen. hier proberen we zo goed mogelijk met je mee te denken op basis van de info ..
je zou kunnen proberen de vlooien met een vlooienkam te vangen. zet een bak met heet water met wat afwasspul erin naast je en dan voorzichtig blijven kammen en als het kan ook op het buikje. houd je bench in de gaten en wissel iedere dag van handdoek of fleece waar ze veel op ligt, om zoveel mogelijk vlooienteitjes kwijt te raken. en hoe sneller je veel vlooien wegvangt, hoe minder eitjes...
vlooien kruipen naar wamte toe en onder een (gloei)lamp kruipen ze dus naar haar rug en dat vangt makkelijker.
missch kun je vandaag al van iemand een vlooienkam lenen, hoe eerder, hoe beter!

weet je zeker dat zij het zakje heeft opengeknaagd en niet een ander dier? k zou haar gewoon in de bench houden en even checken of ze daar echt uit kan. en hoe sneller ze groeit, hoe minder kans dat ze er nog uitkomt.
kun je haar wegen? ze kunnen van ontwormingspasta heel naar zijn en niet willen eten. kan ook door de stress en het wennen. en missch vallen die brokjes slecht, ook al omdat ze ze overgegeven heeft.

gelukkig begint ze je te vertrouwen, heb je een zacht borsteltje. goed borstelen is heel fijn voor haar (na een kambeurt) en dat heeft ze ook nog wel nodig. want geen moeder meer die haar schoonlikt en masseert.

wees erg voorzichtig met kittenbrokjes van perfect junior, sommige kittens op het forum hebben daar heel slecht op gereageerd. je kunt maandag langs een dierenwinkel missch voor wat Royal Canin babycat. en intussen lekker natvoer geven. en alleen speciale kittenmelk. of geitenmelk (AH)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Zwerfkitten gevonden, alle advies welkom!

Bericht door mittenslief »

poeh man dat is een heel verhaal....het belangrijkste is dat ze dus wel rapido weer gaat eten, maakt op dit moment niet uit wat en hoe...naar er moet wat in anders kom je in een neerwaarste spiraal....een kitten van die leeftijd moet altijd toegang hebben tot brokjes en in jouw geval zal ik haar 5 keer per dag natvoer aanbieden.....nu proberen natvoer met koffiemelk of anders slagroom of desnoods gewone melk (kittens kunnen lactose nl. nog afbreken), het is inderdaad waar wat adriana zegt van wormenkuur zijn ze vaak niet lekker......ga haar maar snel wat aanbieden en vraag maar raak
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Charlene
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 sep 2013 12:06

Re: Zwerfkitten gevonden, alle advies welkom!

Bericht door Charlene »

Dankje :)
Ja ze is echt pikzwart van top tot teen! Het is wel grappig.. Vroeger wilde ik zo graag een zwarte kat. Ik heb nu later ook altijd gezegd, ik zal waarschijnlijk nooit zelf nooit zomaar een kat nemen, alleen als het toevallig zo uitkomt, zoals nu dus. En als ik al kon kiezen wil ik een zwarte, ik geef er niks om hoe een dier er uit ziet, maar zwarte katten hebben gewoon iets ;)
Dus ik moest en zou dit kleintje zelf verzorgen! Is wel even wennen. Ik woon nog maar net op mezelf, in juni de sleutel gekregen.. Al eerder dan gepland een tweede hondje erbij genomen die er nog maar net is, twee hondjes en 3 ratjes vond ik meer dan genoeg. Maargoed, dit kleine meisje is ook meer dan welkom!! Daarna echt geen dieren meer erbij hoor, haha.

Ik had inderdaad een vlooienkammetje van de DA gekregen! Krijg er niet echt vlooien mee vanaf. Was indd ook al van plan om maar met mijn hand te gaan vangen. Dan meteen de kamer dweilen en poetsen, alles verschonen.

Nee absoluut zeker dat zij aan het zakje heeft geknaagd. Deur was gewoon dicht, raam op een kiertje op de knip, waar geen dier door kan, en dan het flintertje dat in haar poep zat. De bench was gewoon dicht, en daarna zag ik haar indd ook buiten de bench terwijl hij dicht was, nu staat hij gewoon open.

Ja zoals in mijn bericht weegt ze 470gram vandaag.. Bij de DA vrijdag 600gram, maar op die enorme weegsschaal, dus misschien klopte dat gewoon niet.
Dan zou dat een goede verklaring zijn, als het van de ontwormingspasta kan komen! Stress en wennen lijkt me niet, in het begin was ze doodsbang en at ze als een paard, nu is ze op haar gemak en eet juist niet. Brokjes kan ook ja, daarvoor at ze prima, nadat ze die op had niet meer. Had geen idee dat dat merk slecht was! Geef het nu ook maar niet meer.
Het kammen met de vlooienkam vind ze wel heerlijk.

Er is vandaag echt een duidelijke verandering te zien in haar! Vannochtend blies ze één keer. Maar nu kan ik zo naar haar toe en meteen aaien, vind ze allemaal prima. Ze ligt lekker te zonnen in de vensterbank, haar favo plekje!
Vraag me af of een bench nu nog nodig is? Een nieuwe kopen bedoel ik dan, waar ze niet uit kan.. Het leek mij meer voor het tam maken. Maar nu ze ineens zo omgeslagen is.. Kan haar zo pakken, ze komt naar me toe en blijft bij me. Is het dan nog nodig om een andere reden? Ze vind de vensterbank geweldig, ligt er de hele dag, dus vind het sneu haar dat te ontnemen..

Bedankt voor de tips! Ik zal eens kijken of ik naar de winkel kan morgen, in dit dorpje hebben ze alleen een mini supermarkt met bijna geen keuze. Of anders ergens bestellen. Wilde bij Zooplus dan zo'n bench bestellen. Mandjes e.d. koop ik nog maar niet, raakt alleen maar vol met vlooien.
Dekentjes omwisselen is trouwens ook een goed idee! Zal dat elke dag gaan verschonen nu.

Ze heeft ook de hele dag eten staan, maar wil het niet, draait haar koppie er voor om. Ik heb dus wel Athena kattenmelk, vanaf 6 weken staat er op. Koemelk drink en heb ik niet, wel sojamelk.
Vlees of vis eet ik ook niet en heb ik niks van in huis.. Behalve kattenvoer en hondenbrokken dan.

Bedankt voor de tips!

Edit: Kuipjes koffiemelk heb ik trouwens ook!
En voor de duidelijkheid, ze lijkt dus juist goed in haar vel te zitten vandaag, niet dat ze liever doet omdat ze ziek is oid. Ze is juist heel erg op haar gemak, lekker ontspannen en niet zo gespannen.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6821
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Zwerfkitten gevonden, alle advies welkom!

Bericht door Dinky »

Bench is niet nodig, als ik het goed gelezen heb heeft ze een eigen kamer wat mij prima lijkt. Daar kan ze al haar rust pakken wanneer het nodig is.

Qua eten zou je kunnen kijken of ze wil eten als je wat om haar bekje smeert (wat ze af kan likken met de tong)

Kattenmelk is beter dan de andere soorten melk die genoemd zijn in mijn ogen, dat zijn juist alternatieven als je geen kattenmelk hebt ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Zwerfkitten gevonden, alle advies welkom!

Bericht door Cerna »

Het klinkt misschien wel erg drastisch - maar van vlooien, vooral bij zo'n jong ding, moet je ook af - en dat is het kitten even onderdompelen in lauwwarm water. Het beste kun je dit doen in een zak van bijv. een oude panty of van vitrage een zak maken (want anders riskeer je nog een beet).
Kitten erin en heel snel een keer op en neer in de emmer met water. Kitten daarna onmiddellijk in een handdoek wikkelen en goed dichthouden voor een minuut of tien. De meeste vlooien zullen dan wel dood zijn en anders nog een keer goed doorkammen met de vlooienkam.

Ik heb ooit een 6 weken oud kitten uit een riool gehaald en hij stonk zo verschrikkelijk (beet mij ook dwars door 2 nagels) dat ik geen keus had dan hem te wassen. En toen bleek hij dus onder de vlooien te zitten die op deze manier verzopen. Daarna, toen hij eenmaal droog was, nog wat vlooienpoeder over hem heen gestrooid voor de zekerheid. Maar daar was hij eigenlijk nog te jong voor (wist ik veel :oops: ). Maar hij heeft er niets aan over gehouden en is uiteindelijk bijna 15 jaar geworden.
Gebruikersavatar
Charlene
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 sep 2013 12:06

Re: Zwerfkitten gevonden, alle advies welkom!

Bericht door Charlene »

Heb de kamer even gedweild, schoon dekentje.. Er staat nu alleen een bedframe, rotan stoel, boekenkast en dan de bench en kattenbak.
Zal blij zijn als die vlooien weg zijn, kan lekker het matras enzo terug, kan ze op bed liggen als ze wil. Nu ziet het er uit of er een bom ontploft is op mn overloop, vol met spullen, kan net de zoldertrap nog op :oops:

Ben er even een tijd voor gaan zitten om vlooien te vangen, bakje sopwater erbij om ze te verdrinken, kammetje erbij.. Maar oei wat valt dat tegen! Moet het met mijn linkerhand doen omdat op mn rechterduim de bijtwond zit, korstjes en doodweefsel, dan voel ik het niet of ik iets beet heb. Maar die dingen zijn zo snel!! En ukkie had er ook geen zin in, steeds los proberen te komen, al bleef ze wel spinnen en alles, geen zin om stil te zitten.
Heb er 4 of 5 gevangen denk ik.. Het valt best mee, echt niet dat ze bezaaid is met vlooien, rug en buik vind ik bijna niets, vooral haar kop en oksels verstoppen ze.
Maar dat haar tandvlees en slijmvliezen bijna wit zijn baart me toch wel zorgen..
En ze is ook echt heel mager, niet gewoon van je voelt haar botjes, nee echt geen grammetje vet eraan, gelukkig niet uitgemergeld, maar wel ongezond mager. Een wonder dat haar vacht zo glanst en dat ze zoveel energie heeft.

Is onderdompelen in water echt het enige? Ben zo benieuwd waarom ze nog geen Stronghold Rose mag? Ratten van 300gram ofzo kan je het ook makkelijk geven, dus gewicht is het niet neem ik aan?

Had vanmiddag wat kattenmelk door het voer gedaan, zo'n maaltijdzakje. Dat likte ze wel samen met de gelei op, brokjes at ze niet. Dacht dat ze nu wel een paar brokjes op had misschien, leek iets minder in het bakje te zitten..
En net een snackstaafje geprobeerd, van die zachte dingen die je ook voor honden hebt, vleesstaafjes als snack. En ja hoor, ze at mn vingers er bijna bij op! :grin: Daarna nog één of twee brokjes uit het bakje!
Dus pfoe! Ben blij dat ze dat in ieder geval eet! Zal straks het bakje leeg maken en weer wat nieuw voer erin doen, misschien eet ze dat dan weer.
Dus kwam misschien toch door de ontwormingspasta? Is nu 24uur geleden dat ze dat kreeg.

Lijkt ook echt of ik vandaag een hele andere kat heb! Ze blaast niet meer, blijft maar kopjes geven en om aaien vragen, is nieuwsgierig, komt kijken, blijft bij me :edance: En wat ze dan eerder ook al deed, aan één stuk door spinnen. Ze lijkt ook flink energiek vandaag.
Moest wel lachen, na dat snackstaafje zat ze aan het fleecedekentje te likken waar ik de stukjes had gelegd, daarna zachtjes in mn vingers bijten, zo van heb je nog meer? Toen zette ik het bakje eten voor haar en at ze wel één stukje op.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Zwerfkitten gevonden, alle advies welkom!

Bericht door eveline1982 »

Ze is nog veeeeeel te verzwakt voor ontvlooi middel. Dus elke dag kammen,kammen, kammen ;) . De kleur van het tandvlees trekt wel weer terug over een dag of 2 a 3. Zolang ze eet, drinkt en speelt zal het wel goed komen. Een zwaar verzwakte/vermagerde kitten raad ik aan om een mouse van bij royal canin te geven, dit is voor kittens die net lere eten en niet zo een belasting op de maag. Geef haar 5 a 6 keer per dag een klein beetje vlees (eetlepeltje) en zet onbeperkt brokjes neer. Als ze een flauwte krijgt los een een thee lepeltje druivensuiker op in een klein laagje warm water, even laten afkoelen en dan ca 3 ml met een spuitje in haar bekkie voorzichtig spuiten. Ik raad je af kattenmelk te geven, dit is te vet! Mouse en (ongeweekte) brokjes is genoeg. De geweekte brokjes worden een bal in haar buik waarvan ze misselijk raakt. Je moet echt voorzichtig zijn met het opbouwen van voedsel bij zulke verwaarloosde kittens. Dus ook nog even een weekje geen snoepjes en staafjes ;)

Heb helaas al regelmatig met graat magere kittens te maken gehad en ze redden het wel hoor, door veel eten, warmte en rust!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Zwerfkitten gevonden, alle advies welkom!

Bericht door mittenslief »

stronghold mogen kittens pas met 600 gr.... in het asiel krijgen ze het ook allemaal en hier gebruik ik het ook ideaal spul. maar ze is nu nog te licht.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Zwerfkitten gevonden, alle advies welkom!

Bericht door Adriana »

gelukkig gaat het de goeie kant op en heb je haar net op tijd gered..
en nu ben je ineens volop poezenmama, hihi!!
iedere vlo die je vangt is meegenomen en ook kwestie van volhouden. maar het is een goeie manier om haar te socialiseren en een band op te bouwen.
naast de voedingstips van de kittenexperts zou je missch volgende week wat fijngeknipte rauwe kipstukjes kunnen geven. ze krijgt nu eigenlijk geen levend voedsel - want geen poezenmoedermelk - en dat is toch ook wel belangrijk voor het aansterken. kip is licht verteerbaar, zit veel vocht in en goeie stofjes en ze zal het verslinden, je kleine zwarte heksje..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Zwerfkitten gevonden, alle advies welkom!

Bericht door mittenslief »

ja kip is ook heel goed al kook ik het wel lichtjes voor de kleintjes....hier gaat dat er zelfs bij de slecht etende altijd wel naar binnen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Charlene
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 sep 2013 12:06

Re: Zwerfkitten gevonden, alle advies welkom!

Bericht door Charlene »

Bedankt!
Ze eet nu gelukkig weer normaal van de maaltijdzakjes :D Ben al aan het kijken waar ik die Royal Canin mousse kan krijgen.. Bij Zooplus is het uitverkocht en komt het de 11e pas weer binnen. Heb wel een andere webshop gezien waar ze het hebben, die verzenden normaal dezelfde dag nog.. Zal zo ook mijn moeder eens bellen, of ze nog bij een DW in de buurt komt vandaag.

Dus dan die mousse, en maar niet meer die Pro Active kitten brokjes? Of lag het alleen aan het weken? Iedereen zei me juist brokjes te weken.
Of maar ook kitten brokjes van Royal Canin nemen voor nu?
Ze kan wel flink veel eten hoor, is dat niet gevaarlijk als ze onbeperkt brokjes heeft en zich volpropt? Behalve dan dat ze gister even niet at heeft ze de rest van de tijd al het voer verslonden.

Het is wel wennen hoor, een kat. Ben ook nog steeds bang of ze het gaat redden, al is daar geen reden voor, want ze doet het super! Maar is toch altijd spannend in het begin met zo'n beestje.

En wennen met hoe anders een kat van een hond is.. Ik heb geen idee wat ik moet verwachten als ze straks door heel het huis loopt. Als ze rare dingen als verpakkingen blijft eten.. Kan ik dan nooit meer ergens iets op tafel laten liggen, voorraadkast open laten staan, of al maar een papiertje op tafel of wat dan ook? Of even eten op het aanrecht zetten oid, kan allemaal dan nooit meer?
En beeldjes weg zetten of kaarsjes aansteken wat ik elke avond doe, kan ook niet?
Ben vooral dus bang voor wat ze allemaal kan eten, bv een stokje wierrook of iets van plastic, iets van papier, een kaars, geen idee als ze het in haar hoofd haalt zo iets te eten?

En wat een groot probleem is.. Alles is open hier, trap in de woonkamer, die is open naar boven, geen deur niks, zelfde met de trap naar de zolder.. Geen enkele mogelijkheid om dat af te sluiten, of verbouwen en een deur maken, als dat al mag van de woningbouw.
Dan op zolder zitten zegmaar onder de schuine kant aan de ene kant een kast met schuifdeurtjes, maar aan beide zijkanten lopen buizen die naar onder het dak leiden, kan ze zo langs.. Dus geen idee hoe ik dat rondom die buizen kan afsluiten.
Misschien dan iets van een makkelijkere versie van een deur onderaan de zoldertrap beter is, bovenaan kan dat niet, is geen overloop niks.
Dus poeh, word nog wat om daar iets op te verzinnen..

Ben ook heel benieuwd hoe ze op de honden zal reageren.. Honden zullen het wel niks vinden in het begin. Ene zal doodsbang zijn, en de andere flink chago, zal haar gewoon negeren. Vroeger sprong ze altijd op katten af buiten, tot er één op haar af sprong, nu doet ze alleen stoer vanaf een afstandje, hahaha.
En met de ratjes.. Wat het belangrijkste is, ik wil gewoon even de rattenkamer uit kunnen lopen als ze los op de bank zijn, zonder bang te zijn dat de poes ze wat doet.
Ben dus van plan om haar van jongs af aan bij de ratjes op de bank te laten, en als dat goed gaat dat regelmatig blijven doen. Zou helemaal super zijn als ze er dan gewoon altijd bij kan zijn als de ratjes los zijn, en dat ze het ook echt leuk vind. Met honden is dat anders, die laat ik gewoon beneden, maar een kat loopt natuurlijk heel het huis rond en kan elk moment de kamer inkomen, ookal kan de deur dicht, kan altijd gebeuren dat je even niet oplet.
Iemand nog tips voor hoe ik haar later het beste aan de ratjes kan voorstellen? Wil ook niet het risico nemen dat ze ineens uitvalt naar ze. Ben ook enorm benieuwd wat de ratjes van een kat zouden vinden.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6821
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Zwerfkitten gevonden, alle advies welkom!

Bericht door Dinky »

Wat fijn dat ze weer normaal eet :) Volgens mij kunnen kittens niet teveel eten maar dat kunnen de kittenexperts je beter vertellen ;)

Tja, het is heel erg afhankelijk van hoe Willow uitgroeit als kat hoe erg je op moet letten.

Onze huidige poes komt volgens mij niet op ons aanrecht maar onze vorige wel (waarna wij al de gewoonte hadden om daar niets te laten staan dus onze huidige vind daar ook niets).

Wat betreft de ratten zal het ook van de ratten zelf afhangen. Eveline heeft bijvoorbeeld ook een rat maar die jaagt eerder achter de katten aan dan andersom: klik
Anne heeft ook twee ratjes in combi met twee nobo-kittens maar die moet volgens mij meer opletten. Al heeft één van de ratjes de kat Noodle al wel een keer in de neus gebeten.
In het album van Eveline ook veel combi's met kittens en de honden wat daar heel goed gaat ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Shimbalaya

Re: Zwerfkitten gevonden, alle advies welkom!

Bericht door Shimbalaya »

Ik zou zeker geen etensrestjes op de aanrecht laten staan want wat voor mensen ongevaarlijk is kan voor katten levensgevaarlijk zijn.
Er zijn op internet tal van lijsten te vinden met giftige voedingsmiddelen en andere stoffen die gevaarlijk zijn voor katten.
Hier is een lijst van van giftige planten,voedingsmiddelen en andere gevaarlijke stoffen:
http://www.siberiancats.nl/Giftig.htm

En je hebt toch ook hopelijk geen giftige planten in huis?
En ja, kittens hebben vaak de neiging om overal aan te bijten.Toen onze katten vroeger nog klein waren had ik in het begin een bijna lege woonkamer, haha.
Planten weg,snijbloemen weg, kaarsen waren ook niet veilig en alles van plastic evenmin.
Riet en rotan waren hier ook altijd zeer geliefde objecten om aan te knagen.( en gevaarlijk)
En natuurlijk geen brandende kaarsen onbeheerd achter laten als je kitten alleen in de kamer is. ;-)

Maar misschien valt het wel mee met Willow,onze huidige poes was als kitten gelukkig geen alleseter. ;-)
Al zou ik haar wel goed in de gaten houden en anders het zekere voor het onzekere nemen., en alle gevaarlijke spullen zolang veilig wegzetten.
Succes met je kitten.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Zwerfkitten gevonden, alle advies welkom!

Bericht door Adriana »

k weet niet welke kittenbrokjes je bedoelt
http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... edingGuide
deze heeft 41% eiwit en pro plan zelfs 47%..
dt is fors hoger dan het eiwitgehalte in poezenmoedermelk en nogal wat kittens gaan hiervan regelrecht aan de gierende diarree....
vandaar de waarschuwing en gezien de reactie voorlopig maar even wachten tot ze 6 maanden is, hoeft het dus niet weg te gooien bedoel ik..

ik kan je wel wat RC baby cat brokjes toesturen als je ze niet makkelijk kunt kopen, doe dan adres via pb

ja, brokjes weken is een goed advies voor dat soort ukkies maar het hangt er dus vanaf welke brokjes, hihi
ze zal het zeker redden want ze heeft de periode voordat je haar vond ook overleefd en de eerste dagen bij jou. en ze pakt prima op, eet goed, wordt socialer en rustiger.. die komt er wel..

huis catproof maken is veel werk afhankelijk van indeling en zo.. sommigen van ons hebben daar veel werk aan gehad.. en zo te lezen val jij ook in die categorie. want het klim/klauter en vervolgens valgevaar is groot.
je kunt die woonkamertrap denk ik van gaas voorzien, daar zal ze niet voorbij kunnen komen.
doe een paar foto's zodat we beter kunnen meedenken..
kaarsjes oei.. ze lopen er met hun staart doorheen hier..

eten op het aanrecht.. hangt ervan af hoe lekker dat voor haar is..
afleren om op het aanrecht te springen kun je vergeten, zonde van de energie. soplap erover en ook weer schoon. of een klein handdoekje op het aanrecht leggen waar ze op mag zitten om in je buurt te zijn.. werkt hier goed.
ze zal tot aan anderhalf haar tanden zo ongeveer overal in zetten.. houten/bamboestokjes, plastic netjes, bloemen uit vazen trekken..
hier heb ik daarvoor een bosje grote duiven/meeuwenveren. nachtje diepvries eerst en dan stevig bij elkaar binden. dat is soort van prooi en ze zetten nog steeds hun kiezen in de schachten. en als ze iets naar binnen krijgen is dat ook geen probleem. maar plastic verteren ze niet en touwtjes zijn heel erg gevaarlijk (kan darmen afknellen).

qua eten is chocola (ook chocovla en choco spread) levensgevaarlijk (voor je hondjes ook) en lelies/bloemen ook, veroorzaakt regelrechte niercrisis en de meeste katzels overleven dat nauwelijks/niet..

geurtjes uitwisselen is belangrijk, dus geurtjes van de ratjes en haar geurtje. borstelen? dekentje? kijk uit voor die vlooien, weet niet of die niet overspringen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie