zwarte randen rond bek kat - schimmel?

Voor vachtproblemen zoals kaalheid, schilfering, etc. en huidaandoeningen zoals allergische reacties, al dan niet samenhangend met ziektes, voeding of medicijnen.
Plaats reactie
Hekje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 aug 2013 13:33

zwarte randen rond bek kat - schimmel?

Bericht door Hekje »

Dag allemaal,

een aantal maanden geleden hebben wij een kat overgenomen van een kennis die hem niet meer wou. Hij had de kat ook al overgenomen, dus ik weet weinig van zijn voorgeschiedenis. Wel was hij niet gecastreerd toen hij bij ons kwam (nu wel) en had hij een zwart vlekje op zijn neus. Volgens de dierenarts is hij rond de 3 of 4 jaar.

Er was ons gezegd dat het vlekje kwam van een fietsband, maar op een gegeven moment veranderde de vlek van plaats en werd iets groter. Daarnaast kreeg hij op een gegeven moment zwarte randen aan de zijkant van zijn bek. Die werden ook steeds groter. We zijn ermee naar de dierenarts geweest. Die dacht aan een schimmel en heeft een aantal van de zwarte plekjes met een pincet gepakt voor een analyse. Na een week wijsten de eerste resultaten inderdaad naar een schimmelinfectie (de soort moet nog bevestigd worden), en zij raadde aan om al te beginnen met een anti-schimmel middel itrafungol. Dit hebben we gedaan, we zijn inmiddels drie weken verder en het vlekje op zijn neus lijkt verminderd, maar die rond zijn bek wordt groter en is naar de andere kant verspreid. Het lijkt alsof hij twee gaten aan de zijkant van zijn mond heeft. Maar zijn haren daar zijn zwart en vettig geworden en het lijkt alsof er wat pus op zit. Hij lijkt er overigens geen last van te hebben, al likt hij zichzelf (overal niet op die plaats) meer dan in het begin. Hij heeft ook wat zwart spul in zijn ooghoeken, ook dat lijkt meer te worden.

Heeft iemand al eerder zoiets gezien? Heeft iemand enig idee wat dit is? Ik ga binnenkort weer naar de dierenarts, maar het zou helpen als ik een idee heb van wat het is.

Het is zo'n lieve kat en hij heeft al veel meegemaakt en nu heeft ie een thuis bij ons gevonden. Ik hoop dat we dit snel kunnen oplossen.

Hartstikke bedankt alvast!

Hekje

Ik heb drie foto's van zijn neus en de twee kanten van zijn bek.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: zwarte randen rond bek kat - schimmel?

Bericht door mittenslief »

lijkt meer op krentenbaard
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: zwarte randen rond bek kat - schimmel?

Bericht door ayla »

Daar vind ik het ook op lijken. Wel apart dat de da dat dan niet herkend.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Hekje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 aug 2013 13:33

Re: zwarte randen rond bek kat - schimmel?

Bericht door Hekje »

Ok krentenbaard dus. Als ik dat google spreken ze veel over zwarte bultjes die je weg kan krabbelen etc. Maar bij onze kat lijkt het meer op een zwart vettig spul dat op de haren zit. Kan ik ergens andere foto's vinden van krentenbaard? En iemand tips hoe ik hiermee het beste omga?

bedankt!
Roest
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 aug 2013 19:21

Re: zwarte randen rond bek kat - schimmel?

Bericht door Roest »

Antischimmelmiddel kan wat langer duren voor het aanslaat, dat is niet ongewoon. Het is op basis van hoe het eruit ziet echt onmogelijk te zeggen wat de oorzaak is. Schimmel, bacterie, parasieten, ziekte.
De analyse van de cellen is het enige wat echt uitsluitsel kan geven. En juist een schimmel kan erg lastig vast te stellen zijn. Dus misschien nog geen 100% zekerheid wat het wel is maar wel wat het niet is? Als het een bacterie of in het ergste geval kanker zou zijn was dit waarschijnlijk al direct ontdekt. Daar zou je nog naar kunnen vragen, of een bacterie ed. uitgesloten is. En misschien of een nieuw (uitgebreider?) onderzoek zinnig is.

Als de analyse tot zover op een schimmelinfectie wijst zou ik doorgaan met de behandeling. Het kan gewoon erg hardnekkig zijn en langer duren voor het opklaart.
paasnini

Re: zwarte randen rond bek kat - schimmel?

Bericht door paasnini »

Mijn kat heeft dit ook gehad jaren geleden. Ik heb het goed schoongemaakt met een natte doek, zo schoon dat het zelfs wat schraal was en daarna was het weg en is het nooit meer teruggekomen.
Hekje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 aug 2013 13:33

Re: zwarte randen rond bek kat - schimmel?

Bericht door Hekje »

Ok dank jullie wel voor jullie reactie. Ik heb ondertussen met de dierenarts gebeld en zij zei dat er 2 soorten schimmels en 1 soort gist gevonden was. Ik ga dus door met het anti schimmel middel tot het op is en dan nog maar naar de DA om te kijken naar de stand van zaken en eventueel uitgebreider onderzoek.

Ik heb een tijdje geprobeerd het te ontsmetten met Isobetadine. Maar hij laat het niet toe om zijn mond/neus/bek langer dan een paar seconden aan te raken (Ik heb ook niet zoveel ervaring met katten, altijd honden gehad). Dus schoonmaken gaat erg moeilijk. Misschien kan ik dat ook door de DA laten doen als ik er naar toe gaan.
paasnini

Re: zwarte randen rond bek kat - schimmel?

Bericht door paasnini »

Zou ik zeker doen.

Overigens had mijn kat het maar vooral aan 1 mondhoek maar het zag er echt hetzelfde uit.
Roest
Huiskat
Huiskat
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 aug 2013 19:21

Re: zwarte randen rond bek kat - schimmel?

Bericht door Roest »

Ah duidelijk een schimmelinfectie dus. Trek er maar gerust een paar maand voor uit van begin van behandeling tot het helemaal weg is. Als het eerder opklaart is het een meevaller. Maar niet ongerust zijn dat het even duurt dus. ;-)

Schoonmaken van de plekjes op de huid heeft niet zoveel zin. Alleen als het echt open wonden zijn, dan wil je voorkomen dat er nog een infectie onstaat.
De infectie is namelijk veel groter dan alleen de plekjes die je ziet. Er zijn wel uitwendige behandelingen maar dan wordt de kat meestal geschoren en helemaal in een bad met middel gedaan. Niet iets wat de meeste katten leuk vinden.
Je kunt deppen met koude thee of een wat azijn in water als je het schoon wilt houden. De hogere zuurgraad werkt anti-schimmel.

Het is belangrijk dat je de omgeving goed schoonhoudt. Ook voor jezelf. (het kan op mensen overspringen, voor je straks zelf met een jeukerige rooie plek zit..) Zijn spulletjes zoveel mogelijk ontsmetten en daarna schoonhouden. Voor dingen die er tegen kunnen kan je chloor gebruiken, dat werkt erg goed. Stoom is ook super. Verder even een tijdje veel wassen en goed stofzuigen is het devies.

Hopelijk slaat het middel snel aan en is je poekie er straks helemaal vanaf.
Hekje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 aug 2013 13:33

Re: zwarte randen rond bek kat - schimmel?

Bericht door Hekje »

dank jullie wel. Ik wacht nog even af, al wordt zijn mond met de dag erger. Ik probeer nu ook elke dag het wat schoon te maken met water en azijn/isobetadine.
Plaats reactie