Verhuizing en gras

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Susannekamphuis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 jul 2013 15:16

Verhuizing en gras

Bericht door Susannekamphuis »

Vorige week zijn wij verhuisd,

Alleen wil 1 van onze katten nu al naar buiten toe. Dit proberen we zoveel mogelijk nog een beetje tegen te houden.
Elke dag gaan ze met ons wel even de tuin in. En dan begint er 1 gelijk van het gras te eten? Kan dit kwaad?

En hoelang adviseren jullie om ze binnen te houden?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Verhuizing en gras

Bericht door Dinky »

Bij het asiel adviseren ze 6 weken huisarrest zodat het huis echt eigen kan worden. Dat is ook wat ik persoonlijk daarom aan zou houden.

Het eten van gras kan geen kwaad, het is juist goed ;) Er zitten bepaalde stofjes in die ze nodig hebben (geloof iets van foliumzuur). Zou dan ook een potje met gras binnen zetten zodat ze daar naar hartelust van kunnen eten. Ook kan je kijken hoe je zelf tarwegras op kan kweken en dat in huis zetten.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Susannekamphuis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 jul 2013 15:16

Re: Verhuizing en gras

Bericht door Susannekamphuis »

Dank je wel. In onze oude woning hadden we een balkon, dus dan haalde we inderdaad bij de dierenwinkel kattengeslacht, dat begon hij ook gelijk van te eten.

W doen ons best ze zo lang mogelijk binnen te houden
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Verhuizing en gras

Bericht door Dinky »

Susannekamphuis schreef:Dank je wel. In onze oude woning hadden we een balkon, dus dan haalde we inderdaad bij de dierenwinkel kattengeslacht, dat begon hij ook gelijk van te eten.
Moest wel even heel hard lachen om je verschrijving ;)

Zelf deed ik het eerst inderdaad met een groeibakje van de dierenzaak. Heb nu onbewerkte tarwe bij de ekoplaza gehaald en moet zeggen dat ook dat werkt :) Zit er nu over te denken speciaal tarwegraszaad aan te schaffen waarbij je uit mag gaan van 99,9% dat uitgroeit tot gras (ook voor mensen gezond)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Cindy1969
Lynx
Lynx
Berichten: 172
Lid geworden op: 19 aug 2009 20:54
Locatie: Heiloo

Re: Verhuizing en gras

Bericht door Cindy1969 »

Lastig, lastig, weet er alles van ;-)

Ben zelf begin juli verhuisd, van 1-hoog met balkon naar begane grond met tuin.
Heb 2 katten, en waar de ene er niet naar taalde, heeft de ander (kater) 3 weken lang lopen janken, werd er af en toe knettergek van. Wilde hem eerst ook 6 weken binnen houden, maar hij was er echt gewoon chagrijnig en verdrietig van. Ik voelde op een gegeven moment wel aan dat hij er wel aan toe was (huis was ook al helemaal eigen).
Heb hem toen buiten gelaten, binnen 10 minuten was hij weg, nergens meer te bekennen, net toen ik me zorgen begon te maken kwam hij terug, hij heeft gewoon uitgebreid de buurt verkend, en de buurkatten (aan de kras op zijn neus te zien).
Sindsdien mag hij elke avond, nadat ik van mijn werk kom, lekker naar buiten, hij gaat nu niet meer ver en blijft in de buurt. Loopt lekker rond in de grasstrook waar mijn tuin aan grenst, eet ook vaak gras, goed voor de haarballen, en het gaat uitstekend! Gaat soms wat verder weg maar komt altijd weer terug na 2 a 3 uurtjes. 's nachts houd ik ze wel binnen.

Dus tja, het is ook per kat verschillend, de tijd dat je ze binnen houdt, vaak ken je je kat goed genoeg om te weten wanneer hij/zij eraan toe is.

Maar goed, dat was je vraag niet, hier heb ik ze in het begin aan een tuigje naar buiten gelaten, toen gingen ze ook altijd gras eten, vooral in het begin, dan is het allemaal nog nieuw, kan absoluut geen kwaad.
Susannekamphuis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 jul 2013 15:16

Re: Verhuizing en gras

Bericht door Susannekamphuis »

Dinky schreef:SusannekamphuisDank je wel. In onze oude woning hadden we een balkon, dus dan haalde we inderdaad bij de dierenwinkel kattengeslacht, dat begon hij ook gelijk van te eten.

Moest wel even heel hard lachen om je verschrijving ;)

Zelf deed ik het eerst inderdaad met een groeibakje van de dierenzaak. Heb nu onbewerkte tarwe bij de ekoplaza gehaald en moet zeggen dat ook dat werkt :) Zit er nu over te denken speciaal tarwegraszaad aan te schaffen waarbij je uit mag gaan van 99,9% dat uitgroeit tot gras (ook voor mensen gezond)

Foutje.. Fijn hè zon autocorrector haha
Susannekamphuis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 jul 2013 15:16

Re: Verhuizing en gras

Bericht door Susannekamphuis »

Cindy1969 schreef:Lastig, lastig, weet er alles van ;-)

Ben zelf begin juli verhuisd, van 1-hoog met balkon naar begane grond met tuin.
Heb 2 katten, en waar de ene er niet naar taalde, heeft de ander (kater) 3 weken lang lopen janken, werd er af en toe knettergek van. Wilde hem eerst ook 6 weken binnen houden, maar hij was er echt gewoon chagrijnig en verdrietig van. Ik voelde op een gegeven moment wel aan dat hij er wel aan toe was (huis was ook al helemaal eigen).
Heb hem toen buiten gelaten, binnen 10 minuten was hij weg, nergens meer te bekennen, net toen ik me zorgen begon te maken kwam hij terug, hij heeft gewoon uitgebreid de buurt verkend, en de buurkatten (aan de kras op zijn neus te zien).
Sindsdien mag hij elke avond, nadat ik van mijn werk kom, lekker naar buiten, hij gaat nu niet meer ver en blijft in de buurt. Loopt lekker rond in de grasstrook waar mijn tuin aan grenst, eet ook vaak gras, goed voor de haarballen, en het gaat uitstekend! Gaat soms wat verder weg maar komt altijd weer terug na 2 a 3 uurtjes. 's nachts houd ik ze wel binnen.

Dus tja, het is ook per kat verschillend, de tijd dat je ze binnen houdt, vaak ken je je kat goed genoeg om te weten wanneer hij/zij eraan toe is.

Maar goed, dat was je vraag niet, hier heb ik ze in het begin aan een tuigje naar buiten gelaten, toen gingen ze ook altijd gras eten, vooral in het begin, dan is het allemaal nog nieuw, kan absoluut geen kwaad.

Hier gaan ze alleen samen met ons naar buiten toe. We zien wel wat er gaat gebeuren de komende tijd.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Verhuizing en gras

Bericht door Dinky »

Susannekamphuis schreef:Foutje.. Fijn hè zon autocorrector haha
Haha ja, heerlijk :lol:

Bij onze vorige poes Loulou was het trouwens ook een kunst om die binnen te houden, die zat ook tijden voor het raam te miauwen en naar buiten te kijken. Toch de 6 weken vol gemaakt en daarna was ze dagelijks zo'n 5 uurtjes weg, je kon de klok er zo ongeveer op gelijk zetten. Totdat ze op een dag werd aangereden en aan haar verwondingen is overleden (ze was zo'n 10 minuutjes buiten toen ik werd gebeld door de dierenambulance).
Houdt buiten dus ook zeker rekening met de gevaren die daar zitten (verkeer, kattenhaters die katten willen vermoorden met bijvoorbeeld gif, mensen die muizengif strooien waardoor katten vervolgens vergiftigde muizen eten, andere agressieve katten). Misschien dat er een tussenoplossing mogelijk is bij jullie door de tuin af te zetten waardoor ze wel lekker naar buiten kunnen maar jullie je geen zorgen hoeven te maken dat ze wat overkomt?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Susannekamphuis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 jul 2013 15:16

Re: Verhuizing en gras

Bericht door Susannekamphuis »

Dinky schreef: Ja dat klopt zulke mensen zijn er.
Maar bij ons de wijk is het een beestenboel, veel katten en honden. Daarnaast zitten we aan een doodlopende weg en veel wegen rond ons huis komen allemaal weer uit op 1 plek.
Plaats reactie