Epilepsie bij een oudere kat (14)

Voor vragen m.b.t. katten met epilepsie.
Simone0903
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 jul 2013 10:28

Epilepsie bij een oudere kat (14)

Bericht door Simone0903 »

Hallo allemaal,

Ik heb even jullie hulp nodig. Eigenlijk vooral van de mensen die ervaring hebben met oudere katten met epilepsie.

Mickey (14) heeft sinds maart dit jaar ineens last van epilepsie aanvallen. In eerste instantie waren het lichte aanvallen (kwijlen, even gedesorienteerd). Uiteraard ben ik direct naar de dierenarts gegaan. Uit bloedonderzoek blijkt dat er niks mis is met zijn organen, geen suikerziekte of virus of wat dan ook. Er was alleen maar een hele kleine afwijking in het bloed te constateren, waarvan ze eigenlijk niet wisten wat het was. Hij heeft toen prednison gekregen, omdat hij vast bleef zitten in een aanval cyclus en omdat prednison een ontstekingsremmer is vanwege de afwijking in zijn bloed.

Toen we na twee weken de prednison gingen afbouwen, ging het opnieuw mis. Dit keer waren de aanvallen echt. Met spiertrekkingen en fietsbewegingen en al. Ontzettend naar om te zien. Ze zeggen dan dat katten er geen last van hebben (overigens alleen maar omdat mensen er niks meer van weten en ze katten niet kunnen onderzoeken), maar daarna heeft hij duidelijk erg veel last van zijn lijf. Loopt moeilijk, heel erg moe. Kijkt heel zielig voor zich uit.

Mickey is al niet zo'n actieve kater, geen boomklimmer of renner. Wel een enorme vechter (baas van de buurt :D). Dus ik denk dat die spasmes wel behoorlijk wat spierpijn met zich mee brengen.

Weer overleg gehad met de dierenarts en voortaan maar gewoon doorgaan met de prednison. Door de prednison wordt hij wel wat suffer en wil hij meer eten.
Maar ik merk ook dat het verouderingsproces nu behoorlijk versneld wordt. In de afgelopen twee maanden is zijn gehoor behoorlijk achteruit gegaan en raakt hij ook steeds vaker de weg kwijt. Voor de epilepsie was hij ook al op leeftijd, maar gezond als een hoen.

Helaas afgelopen weekend ging het weer mis. Vrijdag twee heftige aanvallen, zaterdagmiddag nog eentje. Dit keer laat hij ook urine lopen (deed hij eerder niet, maar schijnt normaal te zijn). Opnieuw direct naar de dierenarts gebeld. Pijnstiller opgehaald en phenoral. Maar mickey is duidelijk erg van slag. Hij ligt alleen maar, vaak zielig voor zich uit te staren.

Het breekt mijn hart hem zo te zien. Of hij nu wel of niet iets weet van die aanvallen, hij heeft duidelijk pijn. Ik heb hem ooit gered van een zwerversbestaan bij een fabriek, maar niet om hem zo te zien lijden in zijn laatste jaar/jaren... Steeds vaker komt het in mijn hoofd op, om er gewoon mee te stoppen. Dat het genoeg is geweest. Hij heeft nog acht prachtige jaren gehad. Ik vind dit zo verschrikkelijk hem zo te zien lijden.

Ik heb de dierenarts aangegeven dat zijn levenskwaliteit voorop staat bij mij. Ik wil geen kat die alleen maar kan slapen en eten door medicatie. Dat noem ik geen kwaliteit van leven. Mickey moet buiten lekker kunnen ravotten en de katten en honden opjagen! Ik vind dit erg moeilijk. Hij is mijn maatje, mijn alles, mijn baby. Ik zou hem nooit willen laten inslapen voor niks. Maar hem zo te zien strijden, breekt mijn hart.

Dit heb ik ook aan de dierenarts geuit. Dat ik er heel erg naartoe neig, om te zeggen dat het genoeg is geweest. Dat ik hem uit zijn lijden wil verlossen. Volgens de dierenarts heeft hij een week nodig om aan de phenoral te wennen en kan hij tot die tijd onstabiel op zijn benen staan. Ze willen dat ik het minimaal nog een maand aankijk.

Ik zou graag willen weten van mensen die ook een oudere kat hebben gehad met epilepsie, hoe zij hiernaar kijken. Momenteel is het een chaos in mijn hoofd van verschillende gedachtes en emoties.

Alvast heel erg bedankt! Groetjes, Simone
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Epilepsie bij een oudere kat (14)

Bericht door castratenkoor »

Ik heb een kat gehad met zulke aanvallen. Vanaf 14 jaar, hij is 18,5 geworden nog uiteindelijk.

Het is mogelijk dat ze zulke aanvallen krijgen door nierfalen. Ik zou adviseren een uitgebreid bloedonderzoek te doen. Wie weet is er verbetering te krijgen door nierdieet en bijbehorende medicatie.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Simone0903
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 jul 2013 10:28

Re: Epilepsie bij een oudere kat (14)

Bericht door Simone0903 »

Uitgebreid bloedonderzoek is direct al gedaan. Nieren waren in orde.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Epilepsie bij een oudere kat (14)

Bericht door Adriana »

zoek even op epilepsie via de zoekfunctie rechtsboven, daarmee krijg je snel een heleboel info te pakken..
waren alle waardes bloedonderzoek in orde en heb je het overzicht zelf ook?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Epilepsie bij een oudere kat (14)

Bericht door Cerna »

Ik heb het ook meegemaakt, echter maar een dag. Onze oudste kat kreeg tgv nierfalen epilepsieaanvallen. Ik vond het ook vreselijk om te zien, al merkte ik in zijn gedrag daarna niet dat hij eronder geleden had. Wel had hij daarna vreselijk veel honger.
Op het moment van de aanval besloot ik dat het genoeg geweest was, maar wanneer hij daarna weer vrolijk rondliep, bedacht ik me toch weer.
Tijdens de vijfde aanval diezelfde dag, kreeg hij een hartstilstand. Zijn 18-jarige hart kon die zware aanvallen niet langer bolwerken.

Ik kan me dus goed voorstellen dat je twijfelt over wat je moet doen. Maar ik vind 14 nog niet zo vreselijk oud en wanneer nu blijkt dat hij over een tijdje goed op phenoral reageert, dan kan hij toch weer gewoon een leuk leven leiden?
Waaruit leid je af dat hij lijdt?
Simone0903
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 jul 2013 10:28

Re: Epilepsie bij een oudere kat (14)

Bericht door Simone0903 »

Zie bovenstaand verhaal. Als baasje weet je overigens dat je dier lijdt, dat voel je, dat zie je in alles. Heb al gezocht op de zoekfunctie, maar dat sluit niet aan op mijn verhaal. mbt bloedonderzoek, zoals gezegd uitgebreid onderzoek alles in orde behalve kleine afwijking die niet te plaatsen is. s
Simone0903
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 jul 2013 10:28

Re: Epilepsie bij een oudere kat (14)

Bericht door Simone0903 »

Overigens is niet zeker dat hij nog maar 14 is. ik heb hem van de straat geplukt en ze hebben er maar een datum aan gehangen. hij kan ouder of jonger zijn. hoewel ik wel vaak van mensen hoor: oh, dat is wel een oudje inderdaad.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Epilepsie bij een oudere kat (14)

Bericht door Kattebeest »

Simone0903 schreef:Ik heb de dierenarts aangegeven dat zijn levenskwaliteit voorop staat bij mij. Ik wil geen kat die alleen maar kan slapen en eten door medicatie. Dat noem ik geen kwaliteit van leven. Mickey moet buiten lekker kunnen ravotten en de katten en honden opjagen!
Hoe moeilijk het ook is, probeer onderscheid te maken tussen wat jij verstaat onder levenskwaliteit en wat voor Mickey levenskwaliteit is. Je mist de kater zoals hij was maar dat hoeft niet te zeggen dat zijn levenskwaliteit onacceptabel is. Zeker als je da adviseert even af te wachten en de medicatie zijn werk te laten doen. Een senior-kat vertoont senior gedrag en dat is maar goed ook. Met de leeftijd gaat spiermassa verloren (o.a. door meer slapen), hij kan dan maar beter niet de bink uithangen in de buurt. Dat moment komt vroeg of laat toch en hoort bij de levensfase waarin hij komt. Met mensen gaat het precies zo, hoeveel tachtigjarigen zie je nog over een tennisbaan hollen? Maar de kwaliteit van leven kan voor hen nog steeds goed zijn.

Zou je een leven van slapen en eten voor hem zónder medicatie wel acceptabel vinden?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Simone0903
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 jul 2013 10:28

Re: Epilepsie bij een oudere kat (14)

Bericht door Simone0903 »

@kattebeest. je hebt een goed punt inderdaad. Denk dat het inderdaad voor mij moeilijk is omdat hij nog wel de baas wil spelen, maar door de medicatie niet meer kan. Als hij het zelf op zou geven, als hij geen medicatie kreeg, dan is dat makkelijker misschien. Maar het gaat me er toch om dat hij nu vaak zielig voor zich uit ligt te kijken....
Simone0903
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 jul 2013 10:28

Re: Epilepsie bij een oudere kat (14)

Bericht door Simone0903 »

Maar goed, dat laatste is ook herstellen van de aanvallen. Bij de vorige aanvallen duurde het ook een week voordat hij weer enigzins de oude was. Het gaat al een ietsiepietsie beter, dus ik wacht nog even af wat de medicatie gaat doen.
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Epilepsie bij een oudere kat (14)

Bericht door Kattebeest »

Het is ook heftig wat jullie met z'n tweetjes doormaken. Dat besef ik goed en mijn voorgangers hierboven nog meer.

Hou je ons op de hoogte hoe het verder gaat?
En natuurlijk een flinke knuffel en kus voor Mickey :eangel:
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Epilepsie bij een oudere kat (14)

Bericht door Adriana »

Simone0903 schreef:Er was alleen maar een hele kleine afwijking in het bloed te constateren, waarvan ze eigenlijk niet wisten wat het was. Hij heeft toen prednison gekregen, omdat hij vast bleef zitten in een aanval cyclus en omdat prednison een ontstekingsremmer is vanwege de afwijking in zijn bloed.
Voor de epilepsie was hij ook al op leeftijd, maar gezond als een hoen.

Pijnstiller opgehaald en phenoral. Maar mickey is duidelijk erg van slag. Hij ligt alleen maar, vaak zielig voor zich uit te staren.

Volgens de dierenarts heeft hij een week nodig om aan de phenoral te wennen

Ik zou graag willen weten van mensen die ook een oudere kat hebben gehad met epilepsie, hoe zij hiernaar kijken.
kleine afwijking in het bloed en dan gelijk prednison-kuur... dat is zwaar geschut..!!
en als je dan toch een ontstekingsremmer in zet, waarom geen antibiotica..??
en ontsteking en waar dan wel?? gebit?

pijnstiller?? toch hopelijk geen metacam?? lees onze berichten over metacam en grove nierschade.. en waren er pijnklachten??

er zijn meer middelen bij epilepsie bij katzels, lees de bijsluiters en missch zou je toch/toch even moeten zoeken via 'epilepsie' naar ervaringen - ook met medicatie - van andere baasjes..

en als het mijn kat was en mijn situatie dan zou ik onmiddellijk stoppen met alle medicatie en een andere dierenarts raadplegen..
want soms is het middel erger dan de kwaal..
en kijk ook even naar het middel cholodin van medpets, dat blijkt ook te werken bij epilepsie en is een heel wat vriendelijker middel, kan ook andere ouderdomsklachten verzachten..
want als je nu denkt over inslapen, wat heb je dan nog te verliezen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Simone0903
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 jul 2013 10:28

Re: Epilepsie bij een oudere kat (14)

Bericht door Simone0903 »

Sorry voor de late reactie, ik krijg het niet voor elkaar om meldingen in mijn mail te krijgen op dit topic.

Ze hoopten met de prednison zowel de aanval-cyclus als de eventuele ontsteking aan te kunnen
pakken. Ze hadden geen idee waar de afwijking vandaan kwam en of het een ontsteking was btw.

De pijnstiller die ik kreeg is Meloxidyl. Mickey heeft me zelf niet verteld of hij pijnklachten heeft ;). Maar zoals ik eerder zei, als baasje kan je zien dat je dier pijn heeft. Hij liep oa erg moeilijk. Voor een kat die nooit springt,klimt of rent is zo'n aanval een zware aanslag op de spieren. Dus ik ga uit van zware spierpijn.

Stoppen met medicatie betekent direct een aanval bij mickey. Bij afbouwen van de prednison ging het al mis nog voordat we ermee gestopt waren. Inmiddels zijn we de prednison wel aan het afbouwen, omdat hij nu phenoral krijgt.

Mickey heeft dus niet af en toe een aanval. Zodra ik stop met medicatie krijgt hij om de twaalf uur een aanval. Op 14-jarige leeftijg wordt dat teveel.

Het gaat ok met hem. Perfect niet, maar dat zal het ook nooit meer worden. Hij heeft sinds de ergste aanvallen begonnen last van neurologische storingen, waardoor hij af en toe schokken door zijn kopje krijgt. Na de laatste drie aanvallen, kan hij zijn hoofdje soms ook niet meer recht houden. Die schudt dat heel erg, alsof hij parkinson heeft.

Ik merk dus heel sterk dat elke aanval-cyclus effect heeft op zijn welzijn. Dat vindt ik erg moeilijk. Hij kreeg laatst een flinke schok toen hij achterom naar me zat te kijken (smeken om eten ;)), en door de heftige schokken verloor hij zijn evenwicht en viel om. Het was geen aanval, maar een neurlogische schok.

Het vreemde is dan weer wel dat hij gisteravond probeerde de schutting van de buurvrouw te beklimmen, omdat hij de buurkater dat zag doen, haha. Geloof mij, dat heeft hij nog NOOIT gedaan. Hij klimt af en toe op het stenen muurtje naast mijn huis, vanaf de tuintafel, en snapt dan niet hoe hij eraf moet komen :S...
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Epilepsie bij een oudere kat (14)

Bericht door Kattebeest »

Je kan een abonnement nemen op een topic, is in je gebruikerspaneel terug te vinden meen ik. Dan krijg je een bericht in je mailbox zodra er een nieuw bericht is geplaatst.

Jullie zijn er dus nog, gelukkig. Al is het onder niet zo'n leuke omstandigheden. Ik heb zelf (nog) geen ervaring met pijnstillers en andere zware medicijnen. De forumleden hierboven wel (Dinie/@Castratenkoor, Adriana, Annet/@Cerna). Zij weten ook wat de mogelijke bijwerkingen zijn van bepaalde medicatie en gevaren.

Kijk zo nog even of het je lukt je te abonneren, je moet onder 'abonnementenbeheer' zoeken. Mocht het niet lukken dan kijk ik wel even verder hoe precies etc. etc.
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Gebruikersavatar
Kattebeest
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 14 apr 2013 16:08
Locatie: Zuidoost Brabant

Re: Epilepsie bij een oudere kat (14)

Bericht door Kattebeest »

Ik zie net hoe het moet. Zodra je een nieuw bericht plaatst heb je onderaan een aantal opties die je kunt aanvinken waaronder 'breng mij op de hoogte van nieuwe reacties'.

Wat betreft de neurologische verschijnselen, heb je de bijsluiters van de medicijnen die Mickey inneemt goed doorgenomen?
Nancy

Kasper, album van een senior
Voor nieuwe foto's van Kasper (1999) zie het album van Sifra en Pluis
Plaats reactie