Alles over de kattenbak

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
thian

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door thian »

moet ik erg om lachen

sjaakie is 12 maar weer aan zijn jonge jaren begonnen :)
Cerna

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Cerna »

Wanneer je slijtage aan je handen hebt, adviseer ik je toch om Classy Cat eens te overwegen. Dat kun je bestellen bij Zooplus (die advertentie bovenaan de pagina).

Het voordeel van Classy Cat is dat je de bak maar 1x per maand hoeft te verschonen. Urine en hoopjes worden kleine, lichte bolletjes die je er heel gemakkelijk uit kunt scheppen en dat houd je een brandschone bak over. En 1x per maand gooi ik het resterende grit even in een afwasbak, sop de bak uit en het grit kan weer terug.
Niks geen gesleep met zware vuilniszakken, alleen zo nu en dan wat grit bij in de bak doen en zorgen dat er niet te weinig in zit want dan plassen ze op de bijna kale bodem en dan is het klontje heel lastig te verwijderen (wordt een soort kauwgom).

Ook wanneer je de bak helemaal uitsopt ervoor zorgen dat echt alle grit er uit is want anders heb je dus ook "kauwgom" in de bak.
Maar het is ideaal grit en ik wil nooit meer iets anders.
En misschien dat het buiten de bak plassen dan ook afgelopen is omdat er altijd een schone bak is.
Ik gebruik als kattenbak onderkanten van oude cavia (konijnen) binnenhokken. Die zijn wat groter en daardoor kunnen ze lekker graven en rondjes draaien.
thian

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door thian »

dank je wel cerna,

ik doe nu ook al een royale laag
in de nieuwe bakken kan meer
zonder dat het meteen er uit gegraven wordt :)
want graven op zich blijkt heel leuk

doe je er meteen een hele zak in
ik kom er niet uit
ik heb nu zakken van 25 liter, en er staat extra light op
(dat schep ik nl met een schep en eenmet een verf emmertje ,
de man brengt de zakken keurig binnen, echt fijn)
maar hoeveel kilo is een liter???? de een rekent in kilo,s de ander in liters
wat is het verschil, en waarom niet 1 eenheid... om het makkelijk te maken..

ja ik las er over en ik ben er echt geintreessert in
ik moet alleen een vergelijking in prijs maken
en dat mijn woonbegeleidster kunnen overleggen
en dat lukt me met die kilo,s en liters niet
die overgens in alles tot nu toe heel erg mee werkt en mee denkt hoor
ze stelde al voor om via het internet te bestellen

mijn voer zie ik er alleen niet en daar doen ze het zo goed op
profine sterilised-urinary, zonder onnodige toevoegingen
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Dinky »

Had nog nooit gehoord van het voer wat je noemt maar hier is het in elk geval online te bestellen, kwestie van de naam intypen bij google ;)

Tja simpelste manier om liters om te zetten in kilo's is de zak op een personenweegschaal zetten ;) Toch blijft het dan lastig vergelijken want van een klompvormend grit gebruik je veel minder dan grit dat niet klompvormend is omdat je alleen de klompen eruit hoeft te scheppen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Cerna »

Nee joh, niet de hele zak erin.
Ik heb een grote kattenbak (70x50) en daar gaat ongeveer een halve zak in (denk ik). Maar dat is alleen de eerste keer (daarom weet ik het niet meer precies). Daarna schep je alleen de viezigheid eruit en aangezien er maar een heel dun laagje grit om die viezigheid zit, hoef je pas na ongeveer een week wat bij te scheppen (maar ik heb 4 katten waaronder een nierpatiënt, dus bij jou zal het langer duren voordat je bij moet scheppen).
Na een maand maak je dus de hele bak schoon, maar dan gooi je het oude grit niet weg, maar bewaar je het, zoals ik al schreef (mag ook in een emmer :smile: ). Zodra de bak droog is, gooi je het terug en doe je er een nieuwe laag bovenop.

Ik doe op deze manier ongeveer 6 à 8 weken met 1 zak (in zo'n grote bak dus en met 4 katten).
thian

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door thian »

ik heb twee bakken en nog mept sjaakie queenie er af en toe nog uit
dus die bakken zijn nodig

ik heb nu nog 2,5 zak spul en mijn woonbegeleidster is 3 weken op vakantie
dus daarna lijkt het me ideal

enne ik droog de bak af met een oude handoek, ik kan niet geen bak hebben staan
want dan is de bank de klos, sjaakie he?
je kan moeilijk zeggen nu plassen want ik ga hem verschonen

fijn die link heb ik opgeslagen dank jullie wel
Gebruikersavatar
BellePippa
Lynx
Lynx
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 jun 2013 17:14
Locatie: Amsterdam

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door BellePippa »

Weet je wat de grap is, waarom de ene frabrikant in liters rekent en de ander in kilo's? ..... 1 liter is gelijk aan 1 kilo.. heel simpel :) niks keukenweegschaal Mirjam! Niet opgelet tijdens NaSk?!
-nu laat ik even de NaSk termen achterwege want er spelen meerdere factoren mee zoals luchtdichtheid en temperatuur, maar in feite is het gelijk aan elkaar met een paar gram afwijking bij bijv hoge temperatuur.

Zak van 25 liter weegt 25 kilo.
Omarm je, verwarm je, ik zie je en voel je, ik aai je, ik streel je, ik knuffel en kroel je

Xje Marthe, Louis & Pippa, bekijk onze serie hier
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door BloemTetsu »

Dat geldt voor water. ;)

Een liter veren is echt geen kilo
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
BellePippa
Lynx
Lynx
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 jun 2013 17:14
Locatie: Amsterdam

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door BellePippa »

Geval wat weegt meer? Een pond veren of een pond lood? Maakt niet uit, een pond is een pond. Veren reken je doorgaans niet in liters, maar als je een liter veren zou nemen, is dat een liter ergo een kilo. (een heeeeele grote zak met veren wordt dat dan, omdat je veel veren nodig hebt om aan een liter/kilo te geraken)

Edit: heb net mijn eigen kattenbakkorrels afgemeten in een maatbeker op 1 liter: weegschaal geef 700 gram aan.. misschien helpt dat in ieder geval Thian verder :P Ik heb lichte houten korrels -PeeWee- dus geen gruis.
Omarm je, verwarm je, ik zie je en voel je, ik aai je, ik streel je, ik knuffel en kroel je

Xje Marthe, Louis & Pippa, bekijk onze serie hier
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Chiquita98 »

Ik gebruik hetzelfde grit als Annet(cerna). Ik doe het ook zoals zij het doet. Ideaal grit. Wel loopt het wat meer uit, maar stofzuigen moet ik toch iedere dag. Meestal gaan ze uit van een laagje van ongeveer 10 cm grit in de bak. Je ontdekt zelf op den duur wel hoeveel je erin moet doen
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Dinky »

BellePippa schreef:Weet je wat de grap is, waarom de ene frabrikant in liters rekent en de ander in kilo's? ..... 1 liter is gelijk aan 1 kilo.. heel simpel :) niks keukenweegschaal Mirjam! Niet opgelet tijdens NaSk?!
-nu laat ik even de NaSk termen achterwege want er spelen meerdere factoren mee zoals luchtdichtheid en temperatuur, maar in feite is het gelijk aan elkaar met een paar gram afwijking bij bijv hoge temperatuur.

Zak van 25 liter weegt 25 kilo.
Sterker nog, ik was heel goed in NaSk ;) Werd voor gek verklaard dat ik een profiel koos waar het niet in zat :lol: Stond namelijk een 8 :P
Heb daar geleerd dat 1 liter water 1 kilo is ;) Maar ook dat het voor andere dingen anders is omdat het samenhangt met massa ;) Zo weegt een liter goud meer dan een kilo omdat goud juist heel zwaar is (daarom zie je ze met goudzoeken ook met zo'n mooi teiltje omdat goud zwaar is en dus naar de bodem zakt/blijft liggen).
Een pond blijft inderdaad wel een pond maar dat is een andere eenheid dan liters ;)
Vind het ergens ook vreemd om bij kattengrit te werken met liters omdat het geen vloeistof is, daarom zijn kilo's logischer.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door Ms Maaike »

Mirjam heeft het goed uitgelegd. :) Hier weegt een liter grit (bentoniet) 1151 gram. Niks 1 liter = 1 kilo. ;)
BellePippa schreef:Niet opgelet tijdens NaSk?!
Hihi... :eshhh:
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
thian

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door thian »

ja ik ga ook de keukenweeg schaal erbij halen
een personen weegschaal heb ik niet
en eens kijken

dank jullie
wou ook dat ze alles in kilo,s deden, kattegrit dan he?
water mag gerust in liters blijven
en ik wist dat dat gelijk was maar de rest.....
thian

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door thian »

de katte bakken zijn geweldig zo mooi en groot en netjes
ik heb de oude meteen weg gegooit

er gaat veel meer grit in een grotere lag kan ook
dat is echt fijn

en heb er een dichte kleine prullebak bij gekocht
zodat ik drolletjes uit kan scheppen nu dat deed ik in een vuilnis zak
maar dit gaat makkelijker, en alvast voor klontvormend kattegrit
het staat zo netjes in de gang en de katten accepteerden het meteen
thian

Re: Alles over de kattenbak

Bericht door thian »

heb zeefschepjes en dichte schepjes waarmee ik plasjes met grit opschep
en kan nu makkelijk een aan tal keer per
dat de bakken bij houden, dat is fijn
verheug me al op klonterende grit :)

de katten vinden het ook fijn
moet zoeken zo begraven ze het
Plaats reactie