Kat doof na oorinfectie

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Screamy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 jun 2013 18:23

Kat doof na oorinfectie

Bericht door Screamy »

Hallo,

Mijn naam is Donny. Ik heb een lieve kleine kater van 13 jaar oud. Anderhalf jaar geleden ben ik verhuist met mijn kat naar een huis met een tuin. Daarvoor heeft hij altijd alleen het dakterras als buiten gehad. Van zijn 4e tot zijn 6e is hij wel buiten gekund.

Nu heb ik voor de zomer op tijd alles laten enten bij de dierenarts. Wormenkuur, pipetjes voor vlooien en teken...enz/..

Nu heeft hij eind vorige zomer iets aan 1 oor gekregen. Na 3 dagen stinkende geur te hebben geroken kon ik pas lokaliseren dat het uit 1 van zijn oortjes kwam. Direct dag daarna naar DA gegaan. Uit voorzorg dat het een poliep was heeft hij hem helemaal nagekeken. Oor zat vol vieze pus en is schoongemaakt. Wellicht ook iets van mijt. De tuin van mijn huurbaas is niet zo schoon. Druppels/vloeistof om na te geven.. enz.. Nu is hij van het vieze ontstoken oor af maar 2 weken daarna was hij opeens van helemaal horend naar stokdoof geworden.

Ik zit hier nu al een tijdje mee en heb er geen vrede mee kunnen maken. Is dit toevalligheid en ouderdom? Dat is wel heel vreemd. Ook was maar aan 1 oor iets.

Ik zoek naar antwoorden maar weet het niet.

Wie kan mij misschien iets meer vertellen over de oorzaak hiervan.? Alvast bedankt.

Pootje, Screamy..
It's not enough to just live. you have to have something to live for.
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Kat doof na oorinfectie

Bericht door lidewij020 »

Ik zou de dierenarts bellen en het aan hem vragen. Hij heeft er tenslotte voor gestudeerd.
Het zou kunnen dat er in beide oren een infectie van het middenoor/binnenoor is geweest en dat de dierenarts het alleen heeft gezien bij het oor waar de infectie is doorgebroken naar het buitenoor.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Screamy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 jun 2013 18:23

Re: Kat doof na oorinfectie

Bericht door Screamy »

Ik zou de dierenarts bellen en het aan hem vragen. Hij heeft er tenslotte voor gestudeerd.
Het zou kunnen dat er in beide oren een infectie van het middenoor/binnenoor is geweest en dat de dierenarts het alleen heeft gezien bij het oor waar de infectie is doorgebroken naar het buitenoor.
Ik heb gemerkt dat hij zijn gehoor niet meer zal terugkrijgen. Maar ik zal inderdaad aan de dierenarts moeten vragen. Ik vraag me alleen af, als het genezen is, hoe kan hij dan helemaal doof daardoor zijn geworden. En kan een dierenarts iets over het hoofd hebben gezien? Wat voorkomen had kunnen worden? En als, zou hij/zijn dat dan eerlijk zeggen?

Ik ben nog verdrietig omdat ik weet dat de kat niet meer zal horen en voorheen helemaal gezond was.

Kan het nog iets anders zijn geweest?

Ik ga de DA wel eens bellen.

reacties zijn altijd welkom. ..
It's not enough to just live. you have to have something to live for.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kat doof na oorinfectie

Bericht door Sifra »

Hoe weet je dat hij niets meer hoort? Het is misschien raar dat hij aan één oor een infectie had en nu volledig doof is. Dat zou kunnen betekenen dat hij aan zijn "goede" oor al doof was voor hij die oorontsteking kreeg aan zijn andere oor.
Je schrijft dat je nu een tuin hebt. Kan hij daar uit? Als hij echt doof is, is het niet verantwoord om hem los te laten. Dan is het veiliger om je tuin af te zetten.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat doof na oorinfectie

Bericht door Ms Maaike »

Het zou kunnen dat er een gaatje/scheurtje in z'n trommelvlies zat (welke wellicht door de dierenarts over het hoofd werd gezien?). Veel druppels mogen dan niet meer gegeven worden omdat de kans op doofheid dan aanwezig is. Maar dat zou je inderdaad even moeten vragen. :) Doofheid kun je laten testen door de dierenarts, als het goed is weet hij op welke reacties hij moet letten.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Screamy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 jun 2013 18:23

Re: Kat doof na oorinfectie

Bericht door Screamy »

Net verhuist dus kan nu pas reageren. Dank voor de reacties. Ik heb de kat al 13 jaar en ken hem natuurlijk heel goed. Een test doen hoeft niet want ik weet het zeker. Hij hoort echt niks meer. Ik kan achter hem lopen, dan tegen hem praten, of hem roepen. Pas als ik hem dan aai schrikt hij heel even. Ook in de tuin zie ik dat hij op geen enkel geluid reageert.

Wel is hij hierdoor veel meer (logisch) zijn neus aan het gebruiken om te orienteren.

Ja, ik vond het ook raar dat hij plots doof werd, gelijk na deze ontsteking. Het kan dat hij aan 1 kant natuurlijk al slechter hoorde. Feit is dat hij nu verder gezond is en ik er toch niks meer aan kan doen. Behalve rekening ermee houden. Ik vind het zo zielig om hem helemaal niet meer buiten te laten. Alleen de straat is gevaarlijk voor hem. Voor de rest in de tuin(en) van mijn nieuwe huisje kan hij zich wel orienteren met zijn reuk. maar ik ben zeker terughoudender, Moeilijk moeilijk, :)

Zoals ik al zei ben ik net verhuist. Voorlopig mag hij niet los naar buiten van mij. Ik heb een riempje met tuigje aangeschaft voor als ik weer ga proberen in de tuin. Ik ga een nieuwe topic starten want ik heb iets dat recent is en niks hiermee te maken heeft. Mijn sjattie plast opeens in huis als ik weg ben. Urine onderzoek wijst uit dat er niks mis is.
It's not enough to just live. you have to have something to live for.
Plaats reactie