Katten adopteren uit het asiel

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Katten adopteren uit het asiel

Bericht door Jantina »

mittenslief schreef:raar....bij ons in het asiel gaat geen 1 poes/kater ongeholpen de deur uit, vindt dat ook van belang ivm de voortplanting, als asiel weet je ook hoeveel ongewenste kittens er binnen komen, waar haal je ze vandaan
?
Het asiel heet De Crull en zit in Den Ham, aan de Twenterand.
Had er verder niet eerder van gehoord, maar verder lijkt het me allemaal wel prima.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Katten adopteren uit het asiel

Bericht door mittenslief »

vindt t toch raar hier in enschede gaan ze zeker niet ongeholpen de deur uit.....als ze binnen komen worden ze na de quarantaine direct geholpen voordat ze beschikbaar zijn.....zijn ze aangesloten bij de dierenbescherming? en wat moet je betalen dan voor de poezen?
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Katten adopteren uit het asiel

Bericht door Jantina »

Ik moet 85 euro betalen per kat, als ik er twee neem(wat ik dus doe) dan maken ze er een andere prijs van. Maar nogmaals, als ze niet geholpen zijn ga ik dat er niet voor betalen.
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: Katten adopteren uit het asiel

Bericht door AnneLore »

jaa, dat gaat wel zo snel! een poes is altijd vruchtbaar, dus als een open kater op een open poes springt heb je grote kans dat ze zwanger is. niet bij elkaar zetten voor ze geholpen zijn dus, want anders heb je ineens héél veel katten...

voor alle andere dingen (rechtsboven zit een zoekfunctie, dan kun je het hele forum doorzoeken... ;))

over het slapen, dat moet je zelf weten denk ik. zelf slaap ik inmiddels door als er eentje op bed ligt, en ik kan vrij veel draaien in mijn slaap weet ik. maar kennelijk passen ze zich daar ook op aan, hihi. ik heb de slaapkamer altijd open, wat mij betreft mogen ze kiezen of ze al dan niet bij me slapen. als je het niet wilt, zou ik het wel vanaf het begin niet doen. dan is het duidelijk voor ze.

natvoer is inderdaad wel belangrijk. veel katten zijn slechte drinkers, en met natvoer krijgen ze dan extra vocht binnen. let wel even op of er granen/suikers inzitten, dat is niet heel goed voor katten.

kattensnoepjes kun je prima doen, hier krijgen ze het zo af en toe, als ik eraan denk, of als Joost eraan denkt ;) maar ook daar verschilt iedereen weer in volgens mij. het zijn wel binnenkatten, daarbij moet je soms wat meer op het gewicht letten, maar dat verschilt, net als bij mensen, ook per kat.
Ik heb onbeperkt brokjes staan, hoewel ik wel een beetje oplet dat het niet hand over hand naar binnen gaat. één keer per dag krijgen ze hier wat natvoer.

voor katten is het heel natuurlijk om regelmatig een klein hapje te eten, dus als er altijd wat staat kunnen ze dat ook gewoon doen tussen het spelen en slapen en wassen door...

veel voorpret!
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Katten adopteren uit het asiel

Bericht door mittenslief »

das zeker prijzig dan...bij ons 90 euro all-in
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6829
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Katten adopteren uit het asiel

Bericht door Dinky »

Bij ons volwassen kat 70 euro en kitten 90 euro (inclusief castratie).
Sommigen volwassen poezen willen ze eerst laten wennen in huis en daarna castratie bij asiel zodat er minder stress is bij het herstel maar dat is uitzondering.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Katten adopteren uit het asiel

Bericht door Jantina »

Dank jullie wel voor de antwoorden, kan ik echt wat mee. De zoekfunctie gebruik ik overigens wel hoor, maar dit schoot me zo ineens te binnen.
Morgen komt alles binnen van zooplus, kan ik de krabpaal opzetten e.d. en alles alvast een plekje geven. Leuk leuk leuk!
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5469
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Katten adopteren uit het asiel

Bericht door nellebel »

bij ons zijn katers sowieso goedkoper. gijs kost €55 en guusje €85 of 90. inclusief kortingsbon voor castratie (zij waren nog maar 3 maanden toen ik ze haalde)
katten zijn daar relatief goedkoper omdat de bonnen vaak werden nagemaakt. dan moest het asiel er meer betale nals er waren uitgegeven. dus katten goedkoper en minder korting op de castratie.
volwassen katten zijn bij ons dus meestal wel geholpen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Katten adopteren uit het asiel

Bericht door Jantina »

Vandaag alle spulletjes neergezet voor ze, krabpaal, kattenbak, mandje, en heel veel speelgoed heb ik gekocht, misschien wel een beetje te veel! ;-)
Ik heb nu dus 2 transportboxen waarin ik ze ga vervoeren. Ik heb bij de dierenspeciaalzaak een busje feliway gekocht, die wil ik in de box sprayen. Maar nu vroeg ik me af, moet er nog wat in de box liggen? Een krant, een handdoek of juist helemaal niks?
En nog iets anders wat ik me afvroeg wat betreft castratie. Kan het wezen dat een kat(m/v) na castratie veranderd in zijn/haar gedrag? Dat ik bijvoorbeeld in het asiel een hele aanhankelijke kat tref en na castratie hij/zij afstandelijk wordt o.i.d.?
Ik ben best een beetje zenuwachtig hoor, en ik hoop maar dat ze het leuk gaan vinden bij mij en dat ik het allemaal goed ga doen...
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katten adopteren uit het asiel

Bericht door castratenkoor »

Je kunt denk ik het beste een handdoekjes onderin de vervoersbox leggen. Die kun je makkelijk wassen als ze onderweg van stress erin plassen of poepen. Meestal verandert het karakter in hun voordeel na castratie. Over het algemeen zullen ze iets meer rust in hun lijf hebben als de hormonen niet meer door hun lijf gieren. daarom is het ook het besten met 6 maanden (of eerder) te castreren. Dan weten ze niet wat ze missen zeg maar.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6829
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Katten adopteren uit het asiel

Bericht door Dinky »

Ik zou ook gaan voor handdoek je op de bodem zodat ze wat zachter kunnen zitten ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Katten adopteren uit het asiel

Bericht door Jantina »

Dank jullie wel, ik ga lekkere handdoeken erin leggen.
Zal jullie op de hoogte houden of ik morgen dan twee nieuwe huisgenootjes mag verwelkomen. :-)
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Katten adopteren uit het asiel

Bericht door mittenslief »

jaaa, wij zijn natuurlijk heel benieuwd
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Katten adopteren uit het asiel

Bericht door Jantina »

Vanmiddag naar het asiel geweest. Wat een lieverdjes zitten er in het asiel. Toen ik binnenkwam schreeuwde de een nog meer dan de ander om een knuffel of kroel. Sommigen waren wat rustiger en dat vind ik dan weer zielig want die sneeuwen naar mijn idee dan een beetje onder. Er waren voor mij verschillende opties, en na wijs beraad en ook advies van de mw-er ben ik gegaan voor een poes van 4 jaar en een kater van 5 jaar. De poes(Blits) zat op dat moment even apart want ze had geniesd die ochtend o.i.d. en de dierenarts ging haar even nakijken. Wel goed laten informeren of dit allemaal goed gaat komen en ik niet straks met een zieke poes zit. Blits was heel aanhankelijk, liet haarzelf graag aaien en kwam naar je toe. De kater(Hector) kwam helemaal bij mij, kneedde met zijn pootjes(en nageltjes, hihi) in mijn been en vond het kroelen en aaien heerlijk.
Volgens de mw-er waren deze twee de beste keus voor mijn situatie en ik moet ook zeggen dat dat eigenlijk ook de eerste keus voor mij was afgaande op de info die ik had gezien op de site.
Omdat Blits nog nagekeken moest worden door de da kon ik haar niet meteen meenemen. Ik kan helaas pas over 3 weken weer terug, maar dan heb ik wat om naar uit te kijken al lijkt het nu een eeuwigheid weg. Oh ja, en ze worden daar dan meteen allebei geholpen, dat probleem ook weer opgelost. Qua kosten viel het me ook mee, want omdat ik er 2 meeneem zijn ze 50 euro per kat. De kosten voor het laten helpen komen er dan nog wel bij, maar is aanzienlijk goedkoper dan bij mijn da.
Ik heb er al met al een heel goed gevoel aan over gehouden. Nog 3 weekjes wachten...
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Katten adopteren uit het asiel

Bericht door eveline1982 »

Wat leuk! Die 3 weken zijn zo voorbij, en dan weet je zeker dat je 2 gezonde (voor zover je dat zeker kunt weten) katten hebt die niet meer voor nageslacht kunnen zorgen :) .
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie