Om wanhopig van te worden....

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Kissie

Om wanhopig van te worden....

Bericht door Kissie »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en na een tijdje mee gelezen te hebben heb ik een account aangemaakt.

Eerst een terug blik..ben altijd een katten liefhebber geweest en ook altijd deze beestjes thuis gehad.
Jaren geleden in Lanzarote een poesje gevonden van 5 dagen oud zijn moeder was dood dus meegenomen naar Ned. Jaren veel plezier gehad en heel verdrietig geweest toen ik deze geweldige poes moest laten inslapen.
Ze had kanker en na een operatie die volgens de dierenarts haar leven nog een aantal jaren moest verlengen hebben wij toch vlak na haar operatie afscheid van haar moeten nemen.
Nu na 5 jaar zonder kat toch besloten om weer een nieuw katertje te nemen.

Op fb iemand gezien die nog twee katertjes had.
Daar wij altijd lapjes of zwart/witte poezebeesten hebben gehad wilde ik nu wel eens een ander kleur.
En ja daar was Toto een lief kitten van 9 weken en grijs met wit.

Natuurlijk wisten wij dat de kitten wel vroeg weg werd gedaan maar ook de moeder van het kitten was al weg bij deze persoon.
Heel vaag maar goed wij besloten om dit katertje mee naar huis te nemen.

De eerste twee weken ging het goed en hij sliep nog veel.
Nu hij groter word hij is inmiddels 17 weken oud is hij toch echt een pitbull in huis.
Toto heeft twee kanten....de lieve ..dan komt hij heerlijk bij je liggen of kruip tussen je duster en valt dan in slaap. Dan de andere kant van Toto...als je gewoon op de bank zit kan hij ineens op je springen en je arm zo hard pakken tot bloedens toe!.
Normaal aaien kan je hem niet.
En heeft hij je gepakt dan springt hij met gekromde rug en hele dikke staart naar je benen en hij deinst niet terug wat je ook doet.
Hij valt je elke keer opnieuw aan en zo erg dat ik hem dan de kamer uit moet doen.

Corrigeren heb ik al op vele manieren gedaan en helpt tot nu toe niets.
Ik lees vaak dat je dan een speel maatje moet nemen voor hem maar twee katten in huis zie ik niet zitten.
En natuurlijk weet ik dat ie zijn opvoeding bij zijn moeder gemist heeft maar bij de mensen waar hij met zijn zusje zat was alleen zijn vader nog thuis en die liep de meeste tijd buiten !!

Nu ben ik oppas oma van mijn kleindochter van 2.5 die 3 x in de week langs komt.
Ik kan Toto niet vertrouwen met haar in de buurt, en mijn kleindochter is bang voor hem ook omdat hij haar ook gewoon aanvalt.

Weg doen wil ik ook niet maar als er geen oplossing hiervoor komt kies ik toch voor mijn kleindochter en zal Toto een nieuw huis moeten zoeken.
Of hebben jullie nog sugesties wat te doen.

Bedankt voor dit bericht te lezen.

Groetjes Desie een wanhopige oma
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Om wanhopig van te worden....

Bericht door Anne87 »

Ik zou toch voor een maatje gaan. Waarom zie je twee katten in huis niet zitten? Als je hier zoekt op solokitten, kom je veel verhalen tegen. Twee katten zijn niet heel veel duurder dan één kat. Het voordeel is dat ze elkaar slopen in plaats van jou, en het is ook heel leuk om te kijken naar de leuke dingen die ze samen doen. Elkaar wassen, stoeien, noem maar op.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Om wanhopig van te worden....

Bericht door eveline1982 »

Tja denk toch dat het een kitten met een flink energie niveau is, en die hebben een maatje nodig. Ik vang kittens op en van de winter kwam er een gezin kijken, zij wilde graag 2 kittens maar had toen maar 1 beschikbaar. Ze namen haar op den duur mee en Tijger bleek een druktemaker die voeten aanviel en niet zacht kon spelen. Haar zusje kwam na 2 weken terug omdat die dus ook niet alleen (die mensen hadden een iets oudere kater) kon, ze plaste in huis en werd soms helemaal wild en gek. De mensen van Tijger kwamen haar vrijwel direct ophalen, en beide dames hebben totaal geen gedragsproblemen meer, ook is het zusje van Tijger weer 100% zindelijk. Sommige kittens kunnen absoluut niet alleen. Een flessenkitten heeft over het algemeen meer affectie met mensen, en zijn over het algemeen kittens die goed alleen gehouden kunnen worden. Een fleskitten en kitten die bij moeder heeft gezeten, kan je ook totaal niet vergelijken met elkaar. Ik noem flessenkittens altijd wat meer mens. Het gedrag corrigeren met bijv een plantenspuit zal alleen maar averechts werken en tot nog meer gedragsproblemen leiden. Eigenlijk denk ik dat je maar 2 keuzes hebt, of toch een maatje erbij, of hem herplaatsen bij mensen die al een kitten hebben. Ik zou hem niet naar mensen laten gaan die een oudere kat hebben, want dan krijgen ze dezelfde problemen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Kissie

Re: Om wanhopig van te worden....

Bericht door Kissie »

Zou het wat minder kunnen worden als ik hem laat castreren?
En nee twee katten wil ik niet anders had ik er al gelijk twee kunnen nemen vandaar.
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Om wanhopig van te worden....

Bericht door Freya13 »

Kissie: wat je ziet is normaal kittengedrag ... hevig, tuurlijk ... maar een kat heeft een andere kat nodig om zijn energie kwijt te geraken, en om te leren hoever hij kan / mag gaan
En waarom wil je geen twee katten? Je hebt er minder werk mee, en je maakt je kitten er gelukkiger mee. Natuurlijk kost het wat meer, en moet je de kattenbakken wat vaker verschonen, maar dat valt al bij al nogal mee hoor (ik heb er zelf drie trouwens ;-) )
Kissie

Re: Om wanhopig van te worden....

Bericht door Kissie »

Hoi,
Dat van de kattenbakken schoonmaken is geen probleem hoor.
Nee waarom wij geen twee katten willen is het volgende.
Ik heb last van allergie...kan niet goed tegen medicijnen,pollen en kattenharen enz enz.
In het verleden hebben wij twee katten gehad en je raadt het al....liep heel de dag te niezen en te proesten.
Mijn dochter heeft toen éen kat meegenomen toen zij op der eigen ging wonen en na een tijd was mijn allergie een stuk minder.

Dus ja om nu het risico te nemen van twee katten en dat ik er weer ziek van word is ook niet de bedoeling..Vandaar dat ik het er bij éen heb gehouden dit keer daar heb ik het minste last van vandaar.
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Om wanhopig van te worden....

Bericht door Anne87 »

Ik snap je redenen maar het is wel sneu voor Toto natuurlijk (leuke naam overigens!).

Flo* was toen ze nog klein was ook zo. Wij hebben haar toen laten castreren met zes maanden en daarna mocht ze naar buiten. Daar kon ze haar energie kwijt en in huis was ze toen weer het lieve poesje dat we kenden. Misschien is dat nog een overweging waard?
Kissie

Re: Om wanhopig van te worden....

Bericht door Kissie »

Hoi Anne,

Toto is verzonnen door mijn kleindochter lees Zandkasteel :grin:

Ja wij laten Toto ook castreren moet alleen nog even bellen naar de dierenarts met welke leeftijd zij dit doen.
Wij wonen in een benedenhuis met grote tuin.
Dus als hij groter is mag hij best naar buiten hoor dat zou dan een oplossing zijn.
Maar aan de ene kant ook wel weer zielig...je neemt een kat niet voor buiten te lopen denk ik dan.

Maar als Toto daar blij en rustig van wordt dan moet het maar.
Maar ik moet hem nog even laten chippen ook dat doen we gelijk met de castratie vandaar.

Groetjes Kissie
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Om wanhopig van te worden....

Bericht door Anne87 »

Ah ik zat zelf te denken aan the wizard of oz, maar zandkasteel ken ik niet. ;)

Het is denk ik sneuer om hem binnen te houden als hij zoveel energie heeft, dan hem buiten te laten. Flo* vond het altijd heerlijk en kwam geregeld uitgeteld thuis. En dan 's avonds knuffelen op de bank, want ze was moe en blij dat ze er weer was.

Verstandig dat je hem wel laat chippen! Dat is heel goed! Vroegcastratie wordt door sommige dierenartsen toegepast, maar de meeste artsen castreren vanaf ongeveer 5 a 6 maanden. Ook moet je een te jonge kat nog niet naar buiten doen. Je kunt ze vergelijken met kleine kinderen, die laat je ook niet zonder toezicht door de buurt struinen. ;)
Kissie

Re: Om wanhopig van te worden....

Bericht door Kissie »

Haha had ook gekend maar nee komt echt van het zandkasteel dat kijkt mijn kleindochter ook altijd.
En van oma en opa mocht zij de naam uitkiezen vandaar.
Kleine meid is ook helemaal gek van Toto ,ze is nu op vakantie en als ze op skype zit vraagt ze oma Toto kijken haha.

Ik ga morgen eens informeren bij de dierenarts welke leeftijd ze het doen.
Ja klopt met naar buiten laten als ik nu de deur open doet wilt ie af en toe al naar buiten glippen maar hij is nog zo jong he.
En nog niet alle inentingen gehad vandaar.
En niet gechipt dus nee dat doen we maar niet.
Er zijn wel erg veel katten hier bij ons buiten dus ook nog bekijken hoe dat dan gaat.

Jammer dat ik geen foto kan plaatsen van Toto ben al een half uur bezig met deze kleiner te maken maar hij pakt hem niet haha.

Erg leuk en informatief forum dit.
Ben zelf ook mede beheerder van een forum maar niet voor katten.
Je vind heel veel info op dit forum wel fijn.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Om wanhopig van te worden....

Bericht door Dinky »

Mocht je toto toch moeten herplaatsen en toch een kat willen dan zou ik in het asiel gaan kijken naar een volwassen kat die niet met andere katten kan maar wel met kleine kinderen ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Om wanhopig van te worden....

Bericht door Brittenbolletje »

Die heb ik wel Mirjam ;-)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Om wanhopig van te worden....

Bericht door Dinky »

Mocht tegen de tijd dat je denkt aan herplaatsen van toto de herplaatser van brittenbolletje er nog zijn dan is dat inderdaad ook een hele goede optie! Een hele mooie knuffelige brits korthaar kater ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Kissie

Re: Om wanhopig van te worden....

Bericht door Kissie »

Nou ik ga Toto eerst laten castreren om te kijken of dat dat een beetje helpt.
Ik doe niet zo gauw een kat weg.
Ik zal alle middelen proberen om het voor iedereen tot een goede oplossing te laten komen.
Alleen als niks helpt tja dat heb ik geen keuze .

En her plaatsen? wie wilt er dan zo'n kater als Toto? zal ook moeilijk worden denk ik.
Heb jij een mooie britse korthaar dan Brittenbolletje?
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Om wanhopig van te worden....

Bericht door eveline1982 »

Een heleboel mensen :) het gedrag zal nl echt gaan verbeteren met een maatje die hetzelfde energie niveau heeft als hij :) . Het is overigens wel een schatje om te zien. Het castreren doen de meeste dierenartsen vanaf 6 maanden, maar er zijn dierenartsen die het ook vanaf 4 a 5 maanden doen. Zoek wel goed uit, of de dierenarts ervaring heeft met vroeg castratie en of die castraties goed gelukt zijn :) . Overigens is de kans niet heel groot dat het energie level verminderd, dit zit nou eenmaal in de kat. Wel KAN de dominantie iets getemperd worden, maar dat is in het geval van mijn rooie draak niet het geval geweest.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie