Dominantie en rangorde

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
Avalonbird
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jun 2013 10:39
Locatie: Zeeland

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door Avalonbird »

Thx de kitten is trouwens het katertje (geeft niks ik snapte het)
Ik vroeg me af of het kwaad kon want de grote poes houd hem ook vaak genoeg vast en hapt dan in een poot en dan een oor dan de nek. Des te meer hij tegenstribbelt lijkt zij soms fanatieker te worden. En soms likt ze tussen het bijten door. De kitten ligt meestal opzij rug te schreeuwen, grommen, terugbijten en te duwen met zijn pootjes.

Het is is spel en kitten Brammetje loopt dan volgens mij de hele tijd te schelden.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door nellebel »

kiten brammetje moet leren dat de andere kat de regels bepaald. dus die zal hem net zo lang vasthouden en bijten totdat hij stil blijft liggen. zo gaat het bij ons ook vaak. ik probeer dan niet in te grijpen want dan verstoor ik hun relatie. kitten moet leren wie de baas is en zolang hij zich dan verzet zal de poes doorgaan. bij ons gaat het soms met grommen blazen en nekbijten, net zolang tot 1 het opgeeft en rustig op zjin rug blijft liggen. dan is het voorbij en wordt er weer gewassen
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door Anne87 »

Dat gebeurt hier ook tussen Noodle en Milo. Ik grijp ook niet in, dit moeten ze zelf uitzoeken. Als het echt heel hard gaat kijk ik wel even wat er gebeurt, zorgen dat er geen bloed vloeit zeg maar, maar verder, leef maar uit en raak die energie maar lekker kwijt. :)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door eveline1982 »

Het ziet er vaker ruwer uit dan dat het is. De kittens hier hebben soms natte plekken van Beer zijn gehap en getreiter, maar nooit wondjes oid. Je kitten katertje (ik had niet goed gelezen ;) ) is ws ook wat dominant en wilt zich niet over geven, vandaar het bijten en wassen tegelijk van je poes. Ze moeten hier toch zelf uit zien te komen, maar zolang er ook plezierige momenten met wasbeurten voorkomt zal dat vast wel helemaal goed komen :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door AnneLore »

werkt het zo dat de oudste kat de regels bepaald? (dan heeft Joost nog wel wat te verstouwen denk ik)

ik vind het onwijs boeiend om dit topic te lezen.

hier liggen ze inmiddels over de grond te rollen (na een week slap gehengel met de poten).
flink worstelen, en dan weer loslaten en gaan liggen. Joost gaat zich dan wassen, en Puck blijft naar Joost kijken, een beetje op z'n hoede lijkt het. soms krijgt Joost volle klop, dan rent ie ineens door de kamer met een dikke staart, en Puck er achteraan.
ze praten dan tegen elkaar lijkt het wel, het klinkt als mrrrauw.

ze lijken erg aan elkaar gewaagd. het enige waar ik me een beetje zorgen om maak is dat het lijkt of Puck wel door mij geaaid wil worden, maar het niet doet omdat Joost dan jaloers wordt. sommige gevechten lijken te gaan over 'mama is van mijijij!'

elkaar wassen doen ze nog niet, ook niet naast elkaar liggen. Joost vind het allemaal superinteressent, en loopt heel vaak achter Puck aan. dat eindigd vaak in stoeien. hij heeft het er onwijs druk mee, zo af en toe komt hij een kroel halen, maar verder... (het is net een puber. 'maham, zeur niet zo, ik heb het druk!') buiten op het balkon is het een totaal ander ander verhaal, dan zitten ze rustig naast elkaar naar de vogels te kijken als een siamese tweeling.

hoe moet ik dit nou allemaal interpreteren?
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door eveline1982 »

Nee hoor, heeft niets met de leeftijd te maken al zou je dat wel verwachten. Beer heeft toen hij ouder werd, vaak geprobeerd Banjer te domineren. Dit is hem uiteindelijk alleen niet gelukt omdat ze een felle is en er niet voor terug deinst om vervelende rooie draken flink te pakken te nemen ;) . Minoes kwam pas hier toen ze een maand of 10 was, rond dezelfde leeftijd als Beer. Zij is nu de baas over Beer en bepaalt wat en wanneer het gebeurt. Dus de leeftijd of het feit dat de ene kat er al langer is maakt niks uit, de hoeveelheid dominantie is volgens mij uiteindelijk bepalend wie er de "baas" is.

Jouw mannetjes zijn nu nog enorm bezig om te bepalen wie er nu de leider is. En dat gaat zo te horen heel goed! Flink stoeien en kijken wie het sterkste is :) . Minoes en Beer zijn nu al best wat maanden (volgens mij alweer ruim een half jaar) bij elkaar en nog liggen ze niet naast elkaar. Er word nu soms voorzichtig een lik op de kop uitgedeeld of een kopje maar verder is het voornamelijk elkaar uitdagen en met een hoop herrie achter elkaar gaan. En die jaloezie is normaal hoor, hier word ook vaak ruzie gemaakt wie het dichtste bij moeders mag liggen ;)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Renatevanderveer

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door Renatevanderveer »

Annelore, hetgene wat jij beschrijft gebeurde hier ook de eerste week.
Het gebeurde dan voornamelijk s' nachts en s' avonds, omdat Bounty te bang was.
Het was duidelijk dat Snickers de oudste en de sterkste (niet helemaal eerlijk, maar goed) is en toen was het klaar.
Voor Bounty was het duidelijk en er zijn sindsdien nooit meer van zulke discussies geweest.
Gebruikersavatar
Avalonbird
Huiskat
Huiskat
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 jun 2013 10:39
Locatie: Zeeland

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door Avalonbird »

Het gaat nu trouwens al veel beter met Coco en Bram. Bram maakt nog regelmatig lawaai als Coco ietwat hardhandig/ruw speelt maar er word ook leuk gespeeld. Bram daagt Coco ook heel vaak uit.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door eveline1982 »

Fijn om te horen, zo zie je maar weer, meestal lossen ze het zelf wel op :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door Jantina »

Als ik zo dit topic doorlees zou ik me geen zorgen moeten maken, maar toch wil ik even mijn verhaal kwijt. Luca en Bella zijn sinds een week bij mij. De eerste paar dagen gromde en blies Bella naar Luca. Luca was heel lief naar haar, en een keer likte hij zelfs over haar kopje. Dit tot ergernis van Bella want die begon meteen te grommen.
Sinds een dag of wat valt Luca ineens Bella aan. Terwijl Bella rustiger naar hem is geworden, gaat Luca om het hoekje op haar wachten en als ze er dan aankomt springt ie ineens bovenop haar. Er wordt dan geslagen met de poten, en Bella gromt en blaast. Bella ligt dan meestal onderop(zij moet zich verdedigen) en wil zich gauw verstoppen. Het gaat er soms echt heftig aan toe. 5 minuten later zitten ze dan weer naast elkaar naar buiten te kijken.
Is het zo dat ik niet in moet grijpen? Dat vind ik soms echt wel moeilijk, want ik vind het zielig voor Bella. Wat betekent dit allemaal? Zijn ze echt aan het uitvechten wie de baas is, en hoelang kan zoiets nog doorgaan?
Hopelijk valt het allemaal mee...
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door eveline1982 »

Poesjes zijn vaak een beetje krengentjes ;) Luca wil met haar spelen, en Bella beantwoord dit met een liedje :) . Dit kan nog wel een paar weken duren, en gezien ze zich steeds meer thuis gaan voelen (en dus hun ware karakter omhoog komt) misschien nog wel wat erger worden. Niet ingrijpen zolang er geen bloed vloeit. Luca moet even gaan begrijpen waar de grens ligt voor Bella en dat gaat op den duur vast wel gebeuren :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Jantina
Panter
Panter
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 jan 2009 16:36
Locatie: Putten

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door Jantina »

Dank je wel Eveline. :-) Ik had al zo'n vermoeden, maar ik heb dit nog niet eerder gezien dat ze zo vechten(eigenlijk wil Luca dus spelen?)
Het is dus Luca(de kater) die Bella een beetje terroriseert, Bella is juist liever geworden terwijl dat in het begin andersom was.
Ik moet dus niks doen en ze maar laten? Dan moet ik leren om me af te sluiten daarvan, want het liefst wil ik ingrijpen, maar het zijn tenslotte geen kinderen(werk met kinderen, vandaar! ;-) )
De drie musketiers Quinn, Boaz en Olaf - 2014
In liefdevolle herinnering mijn stoere vent Luca- 2008-2014
en lieve, mooie Bella - 2009-2014
Gebruikersavatar
Twistel
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 aug 2013 19:39
Locatie: weert

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door Twistel »

Hallo!

Even een vraagje. Mijn vriend heeft 3 katten, 2 katertjes (Pongel en Remmel) en een poes (Foddel).
Foddel en Pongel zijn al van kitten af aan bij hem en zijn nu een jaar of 7.
Remmel is nu 2.
Pongel (de 7 jarige kater) is een enorm bange kat, hij kan absoluut niet tegen veranderingen en wil ook niet aangehaald worden.
Remmel is 1 dag naar de DA moeten gaan ivm blaasgruis en is dus een tijdje weggeweest.
Nu is Pongel compleet over de rooie, hij gromt, blaast en slaat de andere katten zelfs.
Zodra hij een van de andere katten ziet grouwelt hij echt.
Hij klaagt dan zo hard dat mijn oren er pijn van doen.
Is er iets wat ik hiertegen kan doen?
De andere katten zijn er compleet van ondersteboven en voelen zich niet op hun gemak.

Ik vind het ook heel zielig voor Pongel want dat gestres kan nooit goed voor hem zijn.

Groetjes Twistel
And that's the way the cookie crumbles
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door eveline1982 »

Remmel kwam met hele nare geurtjes terug, zo een bange kat kan daar helemaal van slag van raken. Ik raad je aan morgen wat valeriaandruppels te halen. Je doet een paar duppels op een doekje en wappert door de kamers. Het ruikt voor ons niet zo fijn, maar katten vinden het (meestal) heerlijk ontspannend. Castratenkoor heeft ook een stress kater, zij geeft hem, in stressvolle tijden, een knuffeltje met een paar drupjes valeriaan erop. Hij komt daarvan tot rust. Heel veel succes met hem, hopelijk is het snel weer rustig.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Twistel
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 27 aug 2013 19:39
Locatie: weert

Re: Dominantie en rangorde

Bericht door Twistel »

dan ga ik daar eens naar opzoek, want het wordt alleen maar erger!
And that's the way the cookie crumbles
Plaats reactie