Kat krabt aan behang, meubilair etc.

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Idwine

Kat krabt aan behang, meubilair etc.

Bericht door Idwine »

hoi hoi
Nada die krabt aan de stoel en aan de bank van leer....Of eigenlijk niet echt krabben maar ze springt altijd vanaf de grond naar het hoogste punt en er komen ontzettend veel krassen in. Nu hebben we al van dat get oof spul erop gespoten maar dat helpt dus niet. Wie heeft een ander idee?
groetjes idwine
Gebruikersavatar
Claire
Huiskat
Huiskat
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 aug 2003 16:35
Locatie: Groningen

Bericht door Claire »

He Idwine, is het niet zo dat je nog niet hoog genoeg kan springen? Minoush had daar eerst last van (gelukkig is mijn IKEA stoel heel erg katresistant)...nu niet meer maar nu heeft Gaya er last van. Ze kan nog niet zo hoog, dus springt ze zo hoog ze kan en dan trekt ze zich dat laatste stuk omhoog.
Als het echt een kwestie is van lekker de nagels erin slaan dan kun je misschien met de plantenspuit aan de gang. Marjolein weet vast raad, die kent samen met jou Nada het beste. Succes meid!
Anonymous

behangkrabben

Bericht door Anonymous »

Ik weet dat dit onderwerp al meer besproken is, en ik heb deze ook gelezen. Alleen helpen de dingen niet die erin staan. Mijn beide katten krabben steeds aan mijn behang. Ik heb meerdere krabplanken, en 1 grote, en een kleine krabpaal. Deze worden eigenlijk nauwelijks gebruikt. Niet om op te krabben tenminste. Ik heb er valeriaan op gedaan, hielp niet. Toen er iets meer op gedaan, zodat de geur sterker werd, hielp nog niets. Ze gingen naast de krabpaal staan, en dan aan het behang krabben.

Nu straf ik ze wel, pak ze even in hun nekvel, of spuit ze nat. Het helpt allemaal niets. Ze houden er dan wel direct mee op, maar de volgende dag doen ze het gewoon weer. Iemand nog ideeen?

Nu merk ik ook dat Igor, hij doet het meeste wat niet mag, soms van mij wegloopt. Zeker als ik hem net gestraft heb. Hij komt met een minuut of 5 wel weer bij me, maar is hij dan bang voor me? En is dit normaal?
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Van de kleinste huiskatten tot de grootste tijgers is het kat-eigen om geurmarkeringen aan te brengen in hun leefomgeving. Katten malen er namelijk niet om of het nu je duurste en splinternieuwe stoel is, of je mooie behang, dat je er met veel vloeken en zuchten op hebt gekregen.
Als ze jong zijn, is het net of je tegen een muur praat: ze stoppen ermee als je ze straft, maar 5 minuten later doen ze het weer. Het is mij opgevallen dat, hoe ouder ze worden, hoe minder ze aan de spullen krabben (waarschijnlijk zit hun geur dan al overal in het huis en is de drang tot markeren wat afgenomen). Maar tegen die tijd is je huis al gevuld met kattenhandtekeningen.
De enige remedie, is om je behang te vervangen door granol of zelf het behang afsteken, de muren egaliseren en er structuurverf overheen zetten.

Je kat lijfelijk straffen helpt overigens nauwelijks om het krabben af te leren, maar werkt inderdaad in de hand dat de kat bang van je wordt.

Veel mensen verkijken zich op het hebben van katten en zien vaak alleen de schattige dingen, maar zien een beetje over het hoofd dat het karakteristieke wezens zijn, die instinctief handelen. En al heeft elke kat zijn eigen persoonlijkheid, sommige dingen kun je eenmaal niet veranderen of afleren. Zo zal je een kangaroejong niet kunnen afleren om bij zijn moeder in de buidel te kruipen.

Aannemend dat je er in de meeste gevallen bij bent als ze aan je behang krabben, dan kun je beter een blikje met een handjevol schroeven erin bij de hand hebben, dat je op het moment dat ze krabben flink heen en weer schudt (achter je rug, buiten het zicht van je katten). Als je dat vaak genoeg doet, dan zullen ze het krabben aan het behang gaan associëren met dat rotgeluid en zullen ze misschien minder vaak doen of zelfs ermee stoppen. Garantie kan ik je niet geven, maar het is het proberen waard.

Succes!
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ja Quinto deed het het eerste jaar inderdaad ook heel veel en het is nu bijna over. Maar goed nu hebben we kleine Xandor die zijn taak met veel vreugde heeft overgenomen :???: Ik spuit er altijd wat parfum op wat goed sterk ruikt, de meeste katten hebben daar een hekel aan en blijven uit de buurt. Als ik het zie spuit ik met de plantenspuit omdat dit eigenlijk de vaste manier is hier om iets af te leren.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
BlackPanther999
Huiskat
Huiskat
Berichten: 99
Lid geworden op: 10 sep 2003 16:12
Locatie: Goeree-Overflakkee
Contacteer:

Bericht door BlackPanther999 »

Hallo rovax,

Er is bij de dierenarts een spuitfles te krijgen met de naam Feliway. Dit kan helpen tegen ongewenst krabgedrag. Je moet het geloof ik een maand lang elke dag op de plek waar de kat krabt spuiten. Het werkt niet gelijk dus je moet het wel volhouden.
Zelf gebruik ik de verdamper (voor in het stopcontact) van Feliway om te zorgen dat Misty en Ugly niet zoveel met elkaar vechten. En ik moet zeggen dat dat erg goed werkt.
Nou succes en laat even weten als je iets gevonden hebt wat werkt.

gr BlackPanther999
ik ben de trotse eigenaar van 3 katten, namelijk Misty, Ugly en Jamie.
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Hier proberen ze soms aan de bank te krabben, maar dan worden ze gelijk berispt. We zetten ze dan ook gelijk met hun pootjes aan de krabpaal en belonen ze vervolgens als ze daar hun nagels gaan scherpen.
Ik heb het al een aantal keer geschreven, maar Valeriaandruppels zijn voor mij het wondermiddel. Als je daarnaast ook een sterk ruikende parfum spuit op de plaatsen waar ze niet mogen krabben is het helemaal effectief en sla je 2 vliegen in 1 klap.

Als ze echt in je meubilair springen en blijven hangen met hun nagels, dan lijkt mij een van de weinige oplossingen om een plantenspuit te gebruiken als je stem niet helpt.

Isabelle, ik weet niet hoe groot je krabpaal is, maar ik heb hier gemerkt dat ze de kleinste niet gebruiken. Zeer waarschijnlijk vinden ze de paal te dun hier en gebruiken ze liever de dikkere palen van de andere krabpalen.

Groetjes, Muis
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door Admin »

Muis schreef:Isabelle, ik weet niet hoe groot je krabpaal is, maar ik heb hier gemerkt dat ze de kleinste niet gebruiken. Zeer waarschijnlijk vinden ze de paal te dun hier en gebruiken ze liever de dikkere palen van de andere krabpalen.
Het gaat er meer om hoe lang de krabpaal is. Het liefst krabben ze terwijl ze op hun achterpoten staan met uitgerekt lichaam. Die kleine krabpalen zijn daar dan ook niet geschikt voor, die zijn leuk voor kittens, maar bij volwassen katten staan die vaak gewoon te verstoffen. Als je krabpaal te kort is, dan kunnen ze er alleen zittend aan krabben en als je oplet dan zie je dat het ze dan niet zo gemakkelijk afgaat omdat ze hun evenwicht dan niet goed kunnen bewaren. Dus... size DOES matter :-D

Ik heb een tijdje geleden een goedkope automat gekocht, de rubberen randen eraf gesneden en de mat tegen de pilaar in de gang geschroefd. Ze krabden daar toch al aan het behang ;-) Dat is nu een populaire krabplaats geworden en lekker goedkoop (het is een lichtbruine mat met de groffe structuur van een kokosmat, maar dan zijn de haren in lussen, zodat ze lekker kunnen krabben). Een paar druppels valeriaan erop en krabben maar!
Laatst gewijzigd door Admin op 06 nov 2003 17:38, 2 keer totaal gewijzigd.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gast

Bericht door Gast »

Hoi allemaal,

Goofy vindt het ook erg leuk om aan de stoelen en de bank te krabben, maar ook aan z'n krabpaal. Ik heb al vanalles geprobeerd en niks helpt. En de plantespuit..... vindt hij helemaal geweldig

Groetjes Annemieke
Gast

Bericht door Gast »

mischien kan je proberen om de krappaal voor de plek van de bank te zetten waar de kat steeds krabt. Kan die niet zo makkelijk bij de bank. Bij mij moederskat hiep dat prima.
Gebruikersavatar
sokje
Huiskat
Huiskat
Berichten: 61
Lid geworden op: 29 jan 2004 16:18
Locatie: Mechelen

Bericht door sokje »

ik heb die valeriaandruppels op de krabpaal gedaan, maar hij wordt nog steeds straal genegeerd.
Mollie, 15 jaar(overleden op 281008)- Steffie, 13 jaar, kort haar tijgerprint - Noukie, ?, kort zwart haar - Dizzy, 3-4jaar, kort haar tijgerprint
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

Wij hadden jaren een leren bank en hebben het de katten op de volgende manier afgeleerd:
Met een krant een hele harde klap geven of een mep tegen de bank zodra de kat gaat krabben. Vervolgens doe je net alsof jij ergens mee bezig bent zodat de kat niet weet waar het vandaan komt. En elke keer als hij wil krabben doe je dat. Gegarandeerd succes. (bij ons tenminste wel en wij hebben 7 katten)
Gast

Bericht door Gast »

Mijn nieuwe kat deed het ook. Ik heb toen van die spray gekocht bij de dierenwinkel.
Ook met citroengeur en dat er op gespoten. Het hielp perfect, ze gebruikt nu netjes de krabpaal.
Gebruikersavatar
Stella
Huiskat
Huiskat
Berichten: 88
Lid geworden op: 06 sep 2003 20:27
Locatie: Rozenburg (ZH)
Contacteer:

Bericht door Stella »

Wat je ook kunt gebruiken is citronella. Je kunt dit verdund kopen of als etherische olie en dan zelf verdunnen en in een spray doen. Citronella kun je bij de meeste drogisten kopen.
Anonymous

waaaaaaaaaaaaah help

Bericht door Anonymous »

wij krijgen een nieuw(tenminste voor ons nieuw) bankstel zaterdag)
een creme kleur leren bankstel!

en nu ik deze topic lees krijg ik nu al een beetje de kriebels.
pitten ,krassen
Ik heb gekozen voor een leren bankstel omdat dat makkelijk is in onderhoud en ik dacht dat die niet zo aantrekkelijk waren voor katten;-)
:shock:
In april krijgen we twee kittens ...............
lijkt erop dat die het bankstel dus naar de haaien gaan helpen????
of kan ik iets verzinnen...bijv. plaids over de rugleuningen leggen ofzo zodat hun nagels bij het springen op de bank daar op gebeurd?
als er alsnog tips zijn graaaaaaaag.
Ik denk dat ik moet beginnen met ze te leren dat ze niet op de bank mogen??????
Hoe!!
ook moet er een grote krabpaal komen tussen de 2 banken in misschien dat dat helpt?
wie oh wie ...heeft ook goede ervaringen met een leren bankstel en hun kittens /katten.groetjes Marijke!!
Plaats reactie