Katten lange reis in de auto, hoe comfortabel?

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
hanneke84
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jun 2013 00:43

Katten lange reis in de auto, hoe comfortabel?

Bericht door hanneke84 »

De titel omschrijft het al een beetje.
We willen emigreren en de katten mogen mee.
Nu is het 2500 km en dan is uiteraard niet in 1 dag te rijden, we zullen meerdere dagen onderweg zijn.
Ik zou graag tips krijgen hoe het voor hun zo comfortabel mogelijk te maken. Uitlaten aan een tuigje onderweg lijkt mij niet zo veilig, je moet er toch niet aandenken als ze zich eruit wurmen! puppybeds in de bench blijven ze misschien wel droog? Grotere bench of voelen ze zich veiliger in een kleinere? Iedere keer als we gaan slapen en stoppen de bench uit de auto en in de caravan? Kalmeringstabletjes of juist niet? Ik dacht wel aan bachrescue of feliway op de puppypad? Ik heb zojuist koelmatjes aangeschaft omdat het in augustus gaat zijn en ik niet wil dat ze het te warm gaan hebben. Het is even een paar dagen afzien maar ik denk dat als ze daar gewend zijn het geweldig gaan vinden! :grin:
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katten lange reis in de auto, hoe comfortabel?

Bericht door castratenkoor »

Afbeelding

Deze mand is speciaal voor hondjes in de auto. Kun je heel handig vastzetten in de gordel. Er zitten handgrepen aan de bovenkant. Voordeel is dat hij ruim is en grove tralies heeft, je kunt beter met je kat communiceren en makkelijk met je vinger door de tralies om contact te maken. Ook kun je ze bv met een smalle lepel eten en drinken aanbieden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Katten lange reis in de auto, hoe comfortabel?

Bericht door Sifra »

Mensen die hun katten showen, zetten kleine, lage kattenbakjes neer in de bench. Ik zou een ruime bench nemen, zodat er ruimte in is voor een kattenbak en voerbakjes. Je kunt als het niet te warm is de bench geheel of gedeeltelijk afdekken met een doek. De katten blijven rustiger als ze de omgeving niet zien. Sommige katten willen onderweg niet goed eten en drinken. Daar zul je goed op moeten letten. Bij de dierenarts zijn wel veilige kalmerende middelen te krijgen, zoals Telizen. Daar moet je wel een maand tevoren mee beginnen. Destress is geloof ik ook een prima middel. Laat je goed informeren over inentingen. In het buitenland heb je ziekten en parasieten die we in Nederland niet hebben. In veel landen is een rabiësvaccinatie verplicht.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
hanneke84
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jun 2013 00:43

Re: Katten lange reis in de auto, hoe comfortabel?

Bericht door hanneke84 »

Dankjewel voor jullie reacties!
Ik heb geen bench die open is zodat we ze kunnen aanraken. Dit zal helaas ook moeilijk gaan want we hebben een bestelbus en dan kunnen we er niet bij. Ze gaan wel naast de honden staan en we willen het raam uit de bus ( die naar de laadruimte) eruit halen zodat ze ons kunnen horen en ze ook profijt hebben als we de ramen open hebben staan. We hebben wel een grote hondenbench die dicht is. Normaal zijn het geen dikke vriendjes maar ik denk dat ze nu wel steun aan elkaar hebben. Onze ene kat is heel cool en ik verwacht dat die ook rustig blijft. Die is al eerder mee verhuisd ( was maar 3.5 uur) en stond spinnend op schoot toen. Kattenbak en voerbakjes erin is een goede tip! Inenten is allemaal al gebeurd, dit verschilt ook nog per land maar is nu in orde. Ik zal eens navraag doen naar die tabletten van de dierenats al neig ik eerder naar een natuurproduct.
Ik denk dat het voor de katten wel fijn is als de bench ook in de caravan is snachts waar we slapen. Hopelijk miauwen ze ons dan niet de hele nacht wakker hihi.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Katten lange reis in de auto, hoe comfortabel?

Bericht door Sifra »

Hier kun je informatie vinden over Telizen en andere kalmerende middelen :
http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... e-middelen
en over natuurgeneesmiddelen:
http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... esmiddelen
Destress is plantaardig. Als je de zoekfunctie bovenaan het forum gebruikt, kun je er meer over lezen.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
hanneke84
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jun 2013 00:43

Re: Katten lange reis in de auto, hoe comfortabel?

Bericht door hanneke84 »

Oke fijn, dankjewel! :)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Katten lange reis in de auto, hoe comfortabel?

Bericht door Adriana »

k denk dat het handig is om ruim vantevoren een paar proefritten te maken.
dan kun je ook zien wat er gebeurt en waar het wel/niet werkt.
trainen met het dragen van een tuig is missch ook wel handig en bij ons werkt van de hierboven vermelde middelen (zylkene, destress, telizen) de laatste het beste voor deze toepassing.
en met telizen moet je minstens een paar dagen tot kleine week van te voren beginnen en opbouwen. het werkt niet bij alle katzels daarom tijdig mee beginnen..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
hanneke84
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jun 2013 00:43

Re: Katten lange reis in de auto, hoe comfortabel?

Bericht door hanneke84 »

Misschien wel handig inderdaad om te oefenen met een tuigje.
Maar ik weet dat onze hond als ze bang is zich uit een tuigje kan wurmen en daar moet je met een kat toch helemaal niet aan denken. Bedankt voor de tips, ik ga er zeker wat mee doen :)
Plaats reactie