Slecht gebit bij mijn 4 jarige katten

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Slecht gebit bij mijn 4 jarige katten

Bericht door Tember »

Zojuist ben ik teruggekomen van de dierenarts voor de vaccinaties en gezondheidscheck van Erwin en Dennis. Alles zag er goed uit, behalve hun gebit. Beiden hebben een zeer slecht gebit, vooral Dennis. Pakweg 2 jaar geleden is er bij haar al een keer een kies getrokken en nu zal er nog een kies getrokken moeten worden. Bij Erwin een gebitsreiniging. Na die reiniging kunnen ze pas zien of er bij hem ook een kies moet worden getrokken, dat kunnen ze nu nog niet zien door de tandplak. Bij beiden was het tandvlees rood, ontstoken en teruggetrokken. Het verklaard waarschijnlijk ook de luchtjes die af en toe uit hun giechel komen. Daar had ik zelf nog niet zo over nagedacht.

Ik heb Royal Canin brokjes gekocht daar die tandplak tegen gaan. Ik ga ook kijken of ik na alle behandelingen hun tandjes kan gaan poetsen.

Nu noemde de DA het botte pech, dat beiden katten op 4 jarige leeftijd al zo'n slecht gebit hebben. Ik vind het te toevallig. Zou het aan hun voeding kunnen liggen? Hun voedingspatroon is als volgt:
- Brokjes staan eigenlijk altijd klaar voor ze. Ik wissel af met AH huismerk en Kittekat brokken;
- Ze delen elke avond een pakje/zakje nat voer. Hiervan koop ik steeds weer wat anders. Soms Euroshopper (de gele variant), soms Gourmet, soms Kittekat en soms AH Huismerk;
- Qua snoepjes krijgen ze Cosma snackies of Whiskas Dental Care;
- Als het echt feest is thuis krijgen ze runderhart.

Gekscherend zei ik bij de DA dat ze het van mij hebben geërfd. Ik heb ook een slecht gebit en bij mij zijn er vorig jaar 7 kiezen en tanden getrokken. Ik zit nu nog steeds maandelijks bij de tandarts om alles te laten renoveren. Het zal toch niet..? ;)

Hebben jullie tips hoe ik hun gebit gezond kan houden?
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Slecht gebit bij mijn 4 jarige katten

Bericht door Ms Maaike »

Misschien zitten er wel veel suikers in de brokken die je geeft. Die kunnen tandplak veroorzaken. Persoonlijk zou ik liever brokken geven van betere kwaliteit; supermarktvoer staat niet zo goed bekend (heb een half jaar Tom Poes gevoerd toen ik mijn eerste kat had, daarna overgeschakeld op Smilla. Dat was echt goed te merken, aan alles). Kijk ook even naar andere merken natvoer, ook daar zit vaak veel suiker in de saus.

Wat je kan doen is elke week een stuk rauwe kipfilet geven; dat 'schuurt' de tandplak van de tanden (en op die manier voorkom je tandsteen). Als het bij je katten lukt kun je ze ook proberen te poetsen, maar daar kun je beter even mee wachten tot een tijdje na de gebitsreiniging; anders wordt het een pijnlijke bedoeling en je wil niet dat ze dat gaan associëren met tandenpoetsen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Slecht gebit bij mijn 4 jarige katten

Bericht door Ikey »

Misschien dat ze van zichzelf al een slecht gebit hebben, net als jij ;-) Maar deze voeding maakt het er niet beter op. Denk aan alle suiker die in deze merken zitten, zoals Maaike ook al zegt. Jij zult ook wel herkennen dat jij moet oppassen met suiker voor je gebit ;-) Kijk eens op zooplus.nl, hier staan veel goede brokmerken en dan kun je zelf de samenstelling bekijken en kun je zoeken naar een brok zonder suiker. Sowieso bestaan deze brokken uit minder granen en meer uit vlees, in tegenstelling tot wat je ze nu geeft. Kijk maar eens op de ingrediëntenlijst, dan zul je zien dat het eerste ingrediënt een graan is. En het eerste ingrediënt is het ingrediënt wat er het meest in zit :)

Misschien moet je ook wat minder natvoer geven, ik begreep altijd dat dat ook slecht is voor het gebit. En Maaike gaf een goede tip over de kipfilet :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Cerna

Re: Slecht gebit bij mijn 4 jarige katten

Bericht door Cerna »

Weet je wel zeker dat ze tandplak hebben of is "alleen maar" het tandvlees ontstoken? Indien dat laatste, dan hebben ze stomatitis en dat heeft niets met voeding te maken, maar is meestal een auto-immuunziekte (Forl kan ook een oorzaak zijn).

Mijn Noa kreeg in 2009 stomatitis (en uiteindelijk is alles een jaar later getrokken) en een paar maanden na haar kreeg Cerná het. Zij was toen 10 en had nog nooit iets aan haar gebit gehad. Bij een collega, 2 Maine Coons uit hetzelfde nest, beide met 6 maanden alles getrokken. Dat het dus "botte pech" is, geloof ik niet.
Ik heb het aan de tandheelkundig dierenarts gevraagd en hij wist niet of het besmettelijk was (virus). Ze weten de oorzaak niet, maar ik vind het te toevallig en heb al vaker over katten uit eenzelfde huisgezin gehoord die het allebei kregen.

Tandplak op 4-jarige leeftijd vind ik wel erg vroeg. Ik heb al 35 jaar katten en tot voor 10 jaar geleden kregen ze normaal supermarktvoer. Toch nooit eerder plak gehad dan vanaf een jaar of 8.
Brokjes tegen tandplak is commerciële praat. De meeste katten slikken de brokjes zo door en dus heeft het geen enkel effect.

Katten drinken uit zichzelf niet zoveel en dus zou ik niet stoppen (of minderen) met zacht voer want dan loop je kans op nierbeschadiging.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Slecht gebit bij mijn 4 jarige katten

Bericht door Ms Maaike »

Natvoer is niet per se slecht voor het gebit, dat is een fabeltje. Mijn dierenarts gaf dat ook aan. Het gaat vooral om de hoeveelheid koolhydraten (suikers) en die worden vaak gebruikt als vulmiddel (ook in natvoer). De kunst is dus om iets (natvoer of droogvoer) te zoeken met minder koolhydraten erin. Ook zei de dierenarts dat brokken ook maar heel beperkt helpen in het voorkomen van tandplak. Als je zelf een hard koekje eet merk je ook dat je tanden er niet gladder van worden. Als je bijvoorbeeld een wortel eet (ok, die zijn wel iets harder dan een koekje) dan merk je dat ze wel glad worden. Heeft niet alleen met de structuur te maken, maar ook (en misschien wel meer) met de bestanddelen ervan.

Wat Annet zegt over stomatitis en FORL is ook een goede tip, inderdaad omdat ze vrij jong zijn voor gebitsproblemen. Wat tandplak betreft kun je een hoop voorkomen door een beter voer te kiezen. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Slecht gebit bij mijn 4 jarige katten

Bericht door nellebel »

de brokjes tegen tandsteen van RC zijn wat groter en hierdoor moeten ze ze wel kapot bijten ipv zo doorslikken. ik meng deze namelijk ook met sterilized en het is een aanmerkelijk verschil in grote van brokjes.
gijs heeft stomatitis en krijgt daarom die brokjes. tegen krijgen ze goed natvoer (almo) en enkele malen per week rauw vlees meestal kip.
ik probeer gijs ook te verlijden om in speeltjes zich echt vast te bijten. bijv speeltjes van pluche of touw, zodat dit mogelijk ook wat reinigt want tandenpoetsen is bij hem geen optie. daarvoor is hij te angstig en ik ben allang blij dat hij nu naar ons minder bang is.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Slecht gebit bij mijn 4 jarige katten

Bericht door Tember »

Het is zeker weten tandplak (inmiddels tandsteen natuurlijk). Die rauwe kipfilet is een goede tip, gaan Erwin en Dennis ook heeeeelemaal niet erg vinden. Maar heeft kipfilet niet hetzelfde effect als runderhart?

Vanwege de reden die Cerna al aangeeft is stoppen met nat voer voor mij geen optie. Vooral Erwin drinkt veel te weinig en zo krijg ik er toch nog wat vocht in. Dennis heeft het geluk dat ze ervan mag meesnoepen. De DA gaf al aan om te starten met die brokken van Royal Canin (jeetje, wat een grote brokken zijn dat zeg! Dennisje krijgt ze amper weg..). Het geeft me wel het idee dat het inderdaad beter kan zijn als de brokjes die er nu in hun bakje ligt.

Ik vind 4 jaar ook erg vroeg! Maar ik heb het zelf kunnen zien, het is echt tandsteen en het tandvlees daarboven is ontstoken..

EDIT: Ik zit te kijken op ZOOPLUS (ken de site al wel goed), maar jeetje wat een keuze! Hoe weet ik wat goed is? Hebben jullie aanraders?
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Gebruikersavatar
Tember
Poema
Poema
Berichten: 340
Lid geworden op: 13 jul 2009 13:18
Locatie: Utrecht

Re: Slecht gebit bij mijn 4 jarige katten

Bericht door Tember »

Nou, ik ben inmiddels bezig met omgooien van eetpatroon. Tot nu toe accepteren Erwin en Dennis alles wat ik ze voorschotel gehoorzaam.

Wat ik tot nu toe heb geprobeerd:
- Animonda Carny Exotic (vonden ze heerlijk!)
- Almo Nature Daily Menu (idem dito!)
- Almo Nature Classic (ook dankbaar opgegeten)
- Een gemengd proefpakket van Cosmo Thai (hier heeft Erwin z'n neus voor opgehaald.. gekke smurrie :) )

Ook heb ik een aantal soorten snoepjes besteld die een reinigende werking hebben voor het gebit. Ook heb ik soort harde kattenspaghetti gekocht, maar daar heb ik ze geen plezier mee gedaan.

Ik heb besloten om ze wat vaker vers vlees te geven. Ik wil ze een keer in de week runderhart of kipfilet voorschotelen.

Nu ben ik bezig met het kijken naar andere brokjes. Ik heb bij de DA een zak RC gekocht met een tandreinigende werking. Ik ben aan het kijken welke brokken nog meer geschikt kunnen zijn voor ze. Wat zijn goede prijs/kwaliteit verhouding brokken?
"Some people say that cats are sneaky, evil, and cruel. True, and they have many other fine qualities as well."
Plaats reactie