Welk ras is dit?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Plaats reactie
AnitaVenlo
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mei 2013 09:17

Welk ras is dit?

Bericht door AnitaVenlo »

Hallo,ik vraag me al een tijdje af wat voor soort ras mijn kat Teaser is. Iedereen zegt vaker dat het geen gewone htk-kat is.Dit omdat ze iets langharig is en standaard een mooie dikke (fluffy) staart heeft. Ben benieuwd of jullie misschien iets meer kunnen vertellen. Afbeelding
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Welk ras is dit?

Bericht door Zuri »

Mooi poesje hoor!
Je kunt feitelijk pas stellen dat een kat een raskat is wanneer beide ouders bekend zijn en tot datzelfde ras behoren. En als je dat zeker wilt weten, hoort daar ook een stamboom bij. Weet je iets van de ouders?

Ik denk wel dat er ergens in de voorouders van dit poesje een raskat zit (noorse boskat gok ik), maar een echte raskat zal het niet zijn. Een mooi gelukte mengelmoes zou ik zeggen. Ook leuk toch?
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Welk ras is dit?

Bericht door eveline1982 »

Denk ook dat je een heel leuk mix katertje hebt :) . Noorseboskat mix was ook mijn eerste idee.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Welk ras is dit?

Bericht door Anne87 »

In de kraag zie ik zeker wel wat Noors zitten, maar in de rest van de kat niet heel veel. De staart lijkt op deze foto wat te dun daarvoor (Hier een foto van onze Noorse Boskat, let op de staart.)
De oren hebben dan wel weer de pluizen die onze NoBo ook heeft.

Ik denk dat er vast wel wat Noorse Boskat in zal zitten, maar wel een aantal generaties terug. De kenmerken zijn er wel, maar niet heel erg overduidelijk. Heb je misschien een foto van het hele lichaam (bijvoorbeeld staand op vier pootjes)? Ik ben wel benieuwd hoe de bouw er verder uitziet en dat kan ik op deze foto niet goed zien.
AnitaVenlo
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mei 2013 09:17

Re: Welk ras is dit?

Bericht door AnitaVenlo »

Ben ook heel blij met haar hoor....daarvoor hoeft het geen raskat te zijn haha. Maar ook ik zie wel iets wat een 'normale' htk-kat niet heeft. Ze heeft ook van die plukjes haar onder dr voetjes,tussen de 'tenen' door zeg maar.

Afbeelding

Ik kom er nu achter dat ik geen één foto van Teaser staand op mijn telefoon heb.Misschien dat je op deze foto iets beter kan zien maar ik zal zo eens kijke dat ik een foto staand van dr maak
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Welk ras is dit?

Bericht door Anne87 »

Ja ik snap wat je bedoelt met de teenplukjes haha. Ik zal eens kijken of ik wat foto's kan maken van Noodle van de kenmerken, dan kun je vergelijken. :)

[....]

Vers van de kat! Ik hoop dat ze duidelijk zijn! Noodle is 9 maanden dus nog lang niet uitgegroeid, maar wel al met flink wat kenmerken.

De plukjes in de oren zijn hier als het goed is goed op te zien:
Afbeelding

De plukjes tussen de pootjes waren wat lastiger te fotograferen in deze houding. Mocht je er niet uit komen, zeg het even, dan maak ik nieuwe foto's.
Afbeelding

En het gehele lijfje, liggend. Let op de kraag, die is erg dik, en vanaf het midden van zijn ribben is hij al enorm langharig. Hij heeft ook een soort 'broek' aan de achterkant bij zijn kont, met lange haren.
Afbeelding
AnitaVenlo
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mei 2013 09:17

Re: Welk ras is dit?

Bericht door AnitaVenlo »

Haha dat broekje wat je zegt hereft zij ook wel een beetje. Ze heeft een paar kenmerken maar allemaal in mindere mate lijkt wel :P. Qua springen enz is ze echter best lomp,wel is ze nog heel speels voor haar 4 jaar.En waar ik ook heen ga in huis ze komt me overal direct achterna en zodra ik weg ben zit ze klagelijk te mauwen tot ik terug ben...dus heel aanhankelijk.

En die teenplukjes zijn hetzelfde....ik geloof nog iets langer, misschien omdat ze wat ouder is dan jou kat :-)
Anne87
Jaguar
Jaguar
Berichten: 631
Lid geworden op: 13 mar 2013 00:33

Re: Welk ras is dit?

Bericht door Anne87 »

Noren staan erom bekend dat ze tot op late leeftijd heel speels blijven. Ze zijn ook heel aanhankelijk en mensgericht. Ze kunnen ook niet heel goed alleen zijn. Zorg dat - als ze je enige kat is - je genoeg speelgoed en dingen hebt waar ze zich mee kan vermaken als je niet thuis bent. Misschien een maatje van ongeveer dezelfde leeftijd een leuk idee, als dat een optie is?
Noodle is hier trouwens ook altijd van slag als ik naar de wc ga of wat dan ook en hij kan er niet per direct bij zijn. Maar als Flo (onze andere kat) in de buurt is is het goed. Nu Flo bij de dierenarts is, laat Noodle me echt niet alleen en moet hij lichaamscontact hebben. Als ik even weg moet, blijft hij met zijn voorpootjes tegen de ruit van de voordeur staan tot ik weer terugkom. Heel sneu om hem dan achter te moeten laten.
AnitaVenlo
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mei 2013 09:17

Re: Welk ras is dit?

Bericht door AnitaVenlo »

Haha typisch zeg....ask na de wc ben dan zit ze het liefst ook erbij of ze gaat heel irritant ,heel enthousiast met haar pootjes tegen de deur krabbelen. Ze is op het moment alleen maar we zitten er aan te denken een kitten erbij te nemen....weet niet wat beste is dan...ook een poes of toch een katertje...
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Welk ras is dit?

Bericht door Ms Maaike »

Wat leuk dat jullie misschien een maatje willen halen. :) Ik weet niet hoe oud je poes is, maar veel wat oudere katten zitten niet te wachten op zo'n druktemakertje. Let goed op hoe hoog het energieniveau is van je eigen kat en de kat/kitten die erbij komt. Mocht je wel echt graag een kitten willen is het wellicht verstandig om er twee te nemen; dan hebben ze elkaar om lekker mee te spelen. :) Over solokittens is hier veel geschreven, daar kun je op zoeken als je wil.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
AnitaVenlo
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mei 2013 09:17

Re: Welk ras is dit?

Bericht door AnitaVenlo »

Ja snap ik maar 2 kittens erbij wordt erg veel hier. Maar Teaser is van nature nog heel speels. Als ik namelijk bezig ben met iets anders dan met haar dan gaat ze liggen en zit ze me heel verveeld aan te staren met het koppie op haar voorpoot. Daarom misschien leuk voor der als ik werken ben etc.
AnitaVenlo
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mei 2013 09:17

Re: Welk ras is dit?

Bericht door AnitaVenlo »

Ze is trouwens 4 jaar. Dus echt oud kan je het niet noemen... maar tis natuurlijk geen kitten meer.
Kitkat2013
Huiskat
Huiskat
Berichten: 43
Lid geworden op: 13 nov 2013 13:49

Re: Welk ras is dit?

Bericht door Kitkat2013 »

Wat een mooi beestje !!
AnitaVenlo
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 24 mei 2013 09:17

Re: Welk ras is dit?

Bericht door AnitaVenlo »

Thnx...housecat :)
Plaats reactie