Kat overleden, andere kat alleen tijdens vakantie

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
Peppie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mei 2013 23:03

Kat overleden, andere kat alleen tijdens vakantie

Bericht door Peppie »

Vandaag hebben we helemaal onverwachts onze lieve poes Tipi moeten laten inslapen, ze had plotseling hartfalen. Wat een verdriet, voor ons en de kinderen, maar ook voor onze andere kat. 11 jaar zijn ze samen geweest en hij is helemaal van slag. Nu gaan we over ca 6 weken 3 weken op vakantie. Mijn schoonvader komt elke dag eten geven, maar hij is nu helemaal alleen. Zal dat wel goed gaan? Ik maak me zorgen. Heeft iemand tips? Alvast bedankt! Gr.,
Petra
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kat overleden, andere kat alleen tijdens vakantie

Bericht door eveline1982 »

Zou het misschien een optie kunnen zijn om er een kat van dezelfde leeftijd bij te zetten als nieuw maatje? Jullie hebben dan nu nog 6 weken de tijd om te zien of het klikt. Bij asiels heb je een terug breng garantie, mocht er toch geen klik zijn.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat overleden, andere kat alleen tijdens vakantie

Bericht door castratenkoor »

Je zou ook kunnen overwegen er 2 kittens bij te nemen. Dan heeft hij gezelschap maar houden die twee elkaar wel bezig.
Maar in dat geval is iemand die 1 x per dag langs komt in jullie vakantie niet genoeg.
Is er niet iemand die in jullie huis zou kunnen logeren tijdens jullie afwezigheid?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat overleden, andere kat alleen tijdens vakantie

Bericht door Dinky »

Ik zou er ook over nadenken om een kat van ongeveer dezelfde leeftijd erbij te zetten en te kijken of het matcht voordat jullie op vakantie gaan.
Wanneer je voor kittens wilt gaan inderdaad voor twee gaan en kijken of je schoonvader dan wat vaker langs kan komen of tijdelijk in jullie huis komt wonen (weet niet of hij zelf ook nog dieren thuis heeft natuurlijk).

Wij gaan binnenkort ook op vakantie en in die week woont mijn schoonmoeder in ons huis om op onze poes te passen. Op die manier heeft zij ook een goedkope vakantie en wij goede zorg voor onze poes ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Kat overleden, andere kat alleen tijdens vakantie

Bericht door lidewij020 »

Gecondoleerd.
Het kan zijn dat jullie kat niet echt zit te wachten op een nieuwe kat... Hij is nu in de rouw. De introductie van een nieuwe kat of kittens kan voor veel extra stress zorgen. Je kunt ook even afwachten hoe hij herstelt van het verlies. Misschien is het voor hem helemaal niet zo'n probleem om alleen te zijn tijdens jullie vakantie.
Jullie zijn zelf ook aan het rouwen. Op dat moment straal je zelf vaak niet de juiste energie uit voor een nieuwe kat. Google eens op "rouw bij katten" en je zult veel informatie vinden. Sterkte!
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Peppie
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mei 2013 23:03

Re: Kat overleden, andere kat alleen tijdens vakantie

Bericht door Peppie »

dank je wel voor jullie snelle reacties, ik ga er goed over nadenken. Ik denk inderdaad dat ons gedrag invloed heeft he op een kat. Wij zijn nu niet meer continue met de andere poes meer in de weer en rustiger en hij lijkt dat ook. Hij slaapt wel veel, maar eet goed. En hij wil heel de tijd bij ons zijn en slapen. Ik mis mijn andere kat wel heel erg, poeh wat hecht je je aan zo'n beestje! Bedankt voor de tips ook over rouwverwerking bij katten!
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Kat overleden, andere kat alleen tijdens vakantie

Bericht door Katelijne »

Sterkte met je verlies!

Ik heb in maart mijn kat van bijna 19 moeten laten inslapen. We hebben er hier nog eentje van bijna 13 rondlopen en die twee waren dus altijd samen geweest. En ik merkte dan ook echt dat Osiris de eerste twee dagen wat van slag was en meer miauwde dan voorheen (nu ja, 't is een Oosters Korthaar, die mekkeren altijd wel wat af! :lol: ).

Omdat ikzelf moeilijk kon wennen aan een huis met maar één kat, wilden we zo snel mogelijk een nieuwe poezel. Ik wou zeker een jong dier, omdat ik dan het afscheid nog wat voor me uit kan schuiven (als alles goed gaat, uiteraard).

Op aanraden van mensen hier zijn we dan niet voor één, maar voor twee nieuwe poezenvriendjes gegaan. Het zijn broertjes van iets meer dan een jaar.

Hier is de introductie heel goed verlopen. De broertjes zijn erg sociaal en uiteraard volkomen aan elkaar gewend (die wassen elkaar soms <3 ) en bij Osiris is er nu een soort van gedoogbeleid. Vooral Obélix zoekt vaak contact met hem en wil hem ook wassen, maar dat vindt Ozzy zelf niet zo fijn. En omdat de pubers met twee zijn, laten ze hem eigenlijk ook gewoon met rust en - ahum- respecteren ze zijn leeftijd.

Vanuit mijn (goede) ervaring zou ik dus aanraden om voor twee jongere katten te gaan. Ze houden elkaar bezig en de oudere kat is toch niet alleen. Je moet natuurlijk geluk hebben met de karakters van de twee nieuwkomers. Wij hebben bewust voor binnenkatten gekozen, in de hoop dat die wat rustiger zouden zijn. En dat lijkt nu wel zo.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Plaats reactie