Zindelijk maar toch plassen op bed?

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Flint
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 apr 2013 10:32

Zindelijk maar toch plassen op bed?

Bericht door Flint »

Goedemorgen!

Wij hebben vorige week een knappe britse korthaar genaamd Flint van 11 weekjes in ons appartementje mogen verwelkomen. We hebben hem opgehaald bij een stelletje wat aangaf wegens ruimte gebrek (ze werden uit het huis gezet) de kitten weg te moeten doen (hadden al 2 andere katten waarvan 1 een kitten) Wij hebben Flint meteen in onze armen en hart gesloten, vanaf het moment dat we hem ophaalde was hij zeer angstig... maar toen we eenmaal thuis waren en hem rustig alles hebben laten ontdekken kwam hij uit zichzelf knuffelen met ons. Inmiddels is hij helemaal in zijn nopjes, speelt, knuffelt en slaapt met ons... Bij binnenkomst hem meteen op de kattenbak gezet en vanuit daar alles laten ontdekken. Dit had meteen resultaat en hij wist meteen elke keer de kattenbak te vinden...

Nu hebben we alleen al 3 nachten op een rij het probleem dat hij als hij bij ons snachts op bed klimt meteen een plasje doet (is al uitgewassen, alcohol en geen bleek gebruikt, ook geen wasverzachter gebruikt) Hij gebruikt gewoon de kattenbak, ook snachts hoor ik hem er gewoon naar toe gaan... maar om 1 of andere reden plast hij dus op bed. Hoe krijg ik hem dit afgeleerd? Want op deze manier moeten we hem dus gaan verbieden om nog op de slaapkamer te komen en dat wil ik persoonlijk liever niet...

Daarnaast miauwt hij ook vrij vaak / veel.. Nu is het voor mij niet geheel duidelijk waarom hij dit doet. Er is voldoende eten en drinken, hij kan en mag overal komen en ook als we hem aanhalen en knuffelen blijft hij dit doen. Misschien mist hij zijn vorige vriendjes?

Wij zijn onervaren kattenbezitters, we hebben ons zo veel mogelijk ingelezen maar helaas hebben we hier echt even geen idee wat we met he plassen moeten doen?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Zindelijk maar toch plassen op bed?

Bericht door Dinky »

Het zou heel goed kunnen dat Flint het doet om aan te geven dat hij een speelmaatje/leeftijdsgenootje mist.
Vooral omdat uit je verhaal blijkt dat hij het alleen doet als jullie naar bed toe gaan.
De enige manier om het dan af te leren is er een leeftijdsgenootje bij te halen (hoeft niet een brits korthaar te zijn, kan ook een kitten uit het asiel zijn want die stromen langzamerhand ook weer vol met kittens).

Daarnaast kan je de forumgedeeltes voor en na aanschaf van een kat eens doorlezen om een meer ervaren kattenbezitter te worden ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Flint
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 apr 2013 10:32

Re: Zindelijk maar toch plassen op bed?

Bericht door Flint »

Dinky, bedankt voor je bericht, wij willen alleen op dit moment nog geen tweede kitten aanschaffen, we hebben hier gewoon weg te weinig ruimte voor in ons appartement, de kitten mag ook niet naar buiten omdat wij 3 hoog wonen zonder balkon. dus zal flint op den duur moeten gaan wennen aan een tuigje, we hebben bewust voor een britse korthaar gekozen omdat we ons hadden ingelezen en bij de dierenarts hebben nagevraagd welke rassen er heel goed tegen kunnen om in een appartement te wonen zonder buiten mogelijkheden. Zijn er dus op korte termijn nog andere manieren om hem dit plassen af te leren?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Zindelijk maar toch plassen op bed?

Bericht door Dinky »

Ik zou geen andere manier weten maar misschien dat je morgen tijdens het gratis spreekuur naar het kattengedragscentrum kan bellen of dat er hier nog mensen zijn met andere tips.

Omdat het enkel is als jullie naar bed toe gaan en hem als het ware verlaten (en hij op dat moment geen speelmaatje meer heeft) denk ik dat het niet een medische oorzaak heeft. Om dat helemaal uit te kunnen sluiten zou je de urine op moeten vangen (katkor is verkrijgbaar bij de da) en door de da moeten laten onderzoeken op gruis en/of blaasontsteking.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Zindelijk maar toch plassen op bed?

Bericht door lidewij020 »

Hoeveel kattenbakken hebben jullie staan? Vooral in het begin is het aan te raden om verspreid door het huis wat extra bakken te zetten. Afwasteiltjes voldoen ook.
Flint is nog niet zo lang bij jullie. Het kan dat hij toch nog een beetje van slag is door de verhuizing en daardoor op vreemde plaatsten plast den onverklaarbaar miauwt. Mijn kat Blooker ging steeds op de gang miauwen met lange uithalen toen ik hem net had. Toen hij gewend was en het goed kon vinden met Tommie (de kat die we al hadden) is het gestopt. Ik denk dat hij zijn vorige kattenvriendjes en / of baasje miste.
Ik zou Flints plasgedrag sowieso goed in de gaten houden. Plast hij vaak, is de straal goed of plast hij ondwerbroken of druppels. Is de kleur normaal? Bij twijfel wat urine opvangen en naar de DA brengen.
Ook ik raad een leeftijdsgenootje voor Flint aan. Katten zijn sociale dieren en het is een vorm van deprivatie om ze het contact met andere katten te ontnemen. Volgens mij zijn bijna alle rassen prima geschikt om in een appartement te houden, zo lang ze niet al buiten gewend zijn.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Zindelijk maar toch plassen op bed?

Bericht door Robijn »

Ik zou inderdaad de plas van Flint door de dierenarts laten onderzoeken. Misschien heeft hij pijn aan zijn blaas en miauwt hij daarom zo veel? Lijkt me overigens wel sterk, op zo'n jonge leeftijd, maar je weet maar nooit..
Was hij wel zindelijk bij de vorige eigenaars?????? Misschien plast hij daar ook op bed? Beddegoed is natuurlijk lekker zacht, en dat nodigt uit om te gaan plassen. Hoe lang hebben zij Flint gehad, aangezien hij nog maar 11 weekjes oud is???????? Wat voor huishouden was dit?? Je wordt toch niet zomaar van de ene op de andere dag op straat gezet, neem ik aan, dus ik snap niet goed dat ze eerst een kitten nemen, en hem dan een week of 2 weken later ofzo weer wegdoen....
Normaal gesproken mogen raskatten pas met 12 a 13 weken weg, nadat ze hun 2e inenting hebben gekregen.
Ik kan me voorstellen dat weer een verhuizing voor Flint erg stressvol is...
Als hij al 3x geplast heeft bij jullie op bed, zou ik hem voorlopig niet meer op de slaapkamer laten; het dreigt anders een gewoonte te gaan worden... Straffen heeft ook geen zin, daar snapt zo'n kittentje niets van, en wordt ie alleen maar banger van..
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
tasteofperfection
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 04 feb 2013 00:44

Re: Zindelijk maar toch plassen op bed?

Bericht door tasteofperfection »

Hoi,

Je hebt precies hetzelfde probleem als bij mij.
Mika (8wkn) deed dit ook. Hij is te vroeg bij de moeder weggegaan, waarschijnlijk uitte hij dat op deze manier. Ook Mika piept bij veel, hij wil dan vaak gewoon even een bevestiging van: 'Ja schat we zijn er.' Mika heeft inmiddels al een aantal dagen niet meer op bed geplast. Ik heb alles gewassen met Biotex en als hij het weer deed ingesprayt met spiritus, hoop dat dat ook voor jou werkt.

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 37&t=27382
Groetjes Mika & Bianca

Volg ons album hier!
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Zindelijk maar toch plassen op bed?

Bericht door Ms Maaike »

Ik denk ook dat het van de stress komt. Het kan overigens best een blaasontsteking zijn; dat zou dan door stress van de verhuizing kunnen komen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Zindelijk maar toch plassen op bed?

Bericht door nellebel »

heb 2 katertje gehad die hetzelfde deden. 1 had een blaasontsteking, de ander was te bang. gijs durfde op een gegeven moment wel mee naar boven maar was doodsbang om van bed te gaan om te plassen, dus deed hij het op bed. we hebben besloten hem beneden te laten tot hij beter gewend was en vrijer door het huis liep. na 2 of 3 weken hebben we hem toen weer boven gelaten en toen gaf het geen problemen meer. guusje onze andere kat hebben we toen ook beneden gelaten, zo was gijs ook niet alleen omdat hij ook vaak piepte van angst
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
tasteofperfection
Huiskat
Huiskat
Berichten: 62
Lid geworden op: 04 feb 2013 00:44

Re: Zindelijk maar toch plassen op bed?

Bericht door tasteofperfection »

Ook ik heb een urinetest laten doen. gelukkig was alles goed.
Is wel slim als je dat ook doet. dan weet je gelijk waar het probleem in ieder geval niet zit..
Groetjes Mika & Bianca

Volg ons album hier!
Plaats reactie