Kat agressief naar ''vreemde'' mensen

Het gedrag van sommige katten overstijgt het gewone spelen en neemt agressieve vormen aan. Zij blazen, grommen en vallen soms de verzorger aan. In veel gevallen is daar een oorzaak voor al is die soms moeilijk te achterhalen zonder een gedragstherapeut te raadplegen.
Plaats reactie
Bernardo
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 apr 2013 16:04

Kat agressief naar ''vreemde'' mensen

Bericht door Bernardo »

Goedemiddag,

Ik maak me een beetje zorgen over het gedrag van onze kat naar bekenden van ons. Zodra er mensen bij ons over de vloer komen is ze vaak meteen helemaal van slag. Blazen, grommen, soms ook mensen aanvallen. Ze is nou ondertussen 2 jaar, en voor haar sterilisatie was het echt een schat van een beest, ook naar ''vreemden''. Ging ze ook gewoon bij die mensen op schoot liggen en konden ze haar gewoon aaien. Dat wil nou niet eens meer!

Iemand enig idee, waarmee dit te te maken heeft? En wat we er aan kunnen doen?

Want ik vind het niet leuk voor onze gasten, en al helemaal niet voor het beestje zelf. Vind het zo sneu, dat ze zich meteen zo aangevallen voelt.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat agressief naar ''vreemde'' mensen

Bericht door Adriana »

welkom op het forum,
ik vermoed dat jullie poes haar territorium verdedigt tegen vreemden. meer poezen hebben dat.
de meeste dieren vluchten dan of kruipen weg maar jullie poes gaat blijkbaar gewoon in de aanval om ze weg te krijgen.

kun je haar bij bezoek niet rustig ergens anders laten?
voor sterilisatie was ze eigenlijk nog een kitten, nu is ze volgroeid als poes en poezenmoeder.. en dat instinct zit er gewoon in denk ik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Bernardo
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 apr 2013 16:04

Re: Kat agressief naar ''vreemde'' mensen

Bericht door Bernardo »

Dankje wel.

Ja, zou haar wel even op een andere kamertje kunnen laten.

Ja, zoiets zou het kunnen zijn. Gisterenavond hadden we visite en begon ze dus ook ineens vanuit het niets te blazen en aan te vallen. En dan willen wij haar wel weghalen, alleen dan is het gewoon helemaal mis en begint ze ook tegen ons te blazen. Dus gisteren hebben wij haar toen naar de slaapkamer gelokt en de deur dicht gedaan. En daar kwam ze weer helemaal tot rust en konden ik en mijn vriendin haar weer gewoon aaien.

Overigens nemen we haar ook wel is mee naar onze ouders en ook daar blaast ze dan wel is naar vreemden, maar waar dat dan mee te maken heeft? Onwennig? Andere omgeving?
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat agressief naar ''vreemde'' mensen

Bericht door castratenkoor »

Ik heb ook eens een kat gehad die psychisch gestoord is geraakt na de sterilisatie. Daarvoor was ze heel normaal. Ik denk dat er wat mis is gegaan door teveel narcose of zo.

Ik zou haar apart zetten als je bezoek hebt, met eten, drinken, lekker mandje en een krabpaal.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Kat agressief naar ''vreemde'' mensen

Bericht door lidewij020 »

Doet ze het tegen elke vreemde of zijn er ook vreemden waarbij ze relaxter is? Het kan soms er ook aan liggen hoe vreemden haar benaderen. Aankijken kan bijv. een sterke reactie uitlokken bij sommige katten. Als jij zorgt dat het bezoek zich op een bepaalde manier gedraagt kan dat haar helpen.
Kijk ook eens op http://www.kattengedragstherapie.nl/ ze hebben elke dinsdagavond gratis spreekuur.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Ilsescholten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 30
Lid geworden op: 18 jul 2011 12:17
Locatie: Nijmegen

Re: Kat agressief naar ''vreemde'' mensen

Bericht door Ilsescholten »

Ik wilde precies het zelfde posten! Mijn god...ze zijn duivels geworden na de sterralisatie.
Naar 'vreemden' vooral. Maar ze maken wel onderscheid, want goede vriendin van me die vaak komt doen ze het niet, ook niet naar mijn ouders. Tot nu toe hebben ze heel zich heel erg agressief gedragen naar mannen (toeval?)
mijn buurman kwam net even binnen (die hier nog nooit geweest is) en Bliksem vloog hem letterlijk aan. Hier schrok ik van en schaamde me ook. Ik heb haar van hem afgetrokken (ze hing aan zijn broekspijp) en daarna ging ze met Storm vechten (ze waren duidelijk beide van slag. Uiteindelijk heb ik haar in de slaapkamer gegooid, daar bleef ze ook blazen en tieren. Toen ik haar weer eruit haalde (toen de buurman weer veilig naar huis was) waren Storm en bliksem duidelijk beetje van slag naar elkaar toe.
Na de sterralisatie zijn ze ook niet meer als van ouds goede vriendjes van elkaar. Hun liefde is wat bekoeld.
Ik vind dit erg jammer en vind het ook niet leuk om op die manier bezoek te ontvangen. In een kamertje stoppen vind ik prima, maar eigenlijk niet normaal...Dan moet ik hun wegstoppen in hun eigen huis. Is er geen manier dat ik ze kan corrigeren? oefenen met omgang met andere mensen? zodat mijn bezoek veilig is, maar ook mijn poesjes gewoon vrij rond kunnen lopen?
Liefs Ilse, Storm & Bliksem!
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kat agressief naar ''vreemde'' mensen

Bericht door eveline1982 »

Helaas kan je een kat niet zo trainen als een hond. Wel weet dat ik er een nieuw programma is/was op animal planet the cat wisperer ofzo? Via youtube kan je het vast vinden. Hij werkt ook met katten met diverse problemen waaronder agressie. Denk dat je aan zijn show vast wel wat hebt.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Kat agressief naar ''vreemde'' mensen

Bericht door Ikey »

Dat programma heet My cat from hell :)
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kat agressief naar ''vreemde'' mensen

Bericht door eveline1982 »

Ik wist dat ik fout zat hahaha
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie