Paniek aanvallen

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Paniek aanvallen

Bericht door Adriana »

ja, dat zou zo maar kunnen.
met het ouder worden gaan ook bij katzels allerlei functies achteruit en dan zakken ze op het zwakste punt door het ijs, bij wijze van spreken..
gelukkig waren de waardes bij het algemeen bloedonderzoek goed, dus nieren en die suiker is ook netjes, want stresswaarde..
en ik weet dat er discussies over zijn maar zo'n hoog vleesaandeel lijkt me wat eenzijdig, zeker als ik naar het natuurlijke dieet van scharrelkatten kijk...
en is dat gegarandeerd allemaal eko-vlees, dus zonder resten van ab en/of andere medicatie..? en of andere toevoegingen uit onze bio-industrie?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Fivel
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 apr 2013 13:12

Re: Paniek aanvallen

Bericht door Fivel »

Alleen de suikerwaarde was te hoog (11). Maar de DA gaf aan dat dit veel voorkomt bij stress. Dan zou ik hem eens moeten prikken in een rustige toestand. Zou dit kunnen met een meetapparaat voor menselijk gebruik?

Het vlees heeft geen eko keurmerk. De kip zou heel goed niet schoon kunnen zijn van rariteiten (plofkip) maar de rest (eend/ gans/ duif/ fazant) is volgens mij jachtafschot.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Paniek aanvallen

Bericht door Adriana »

suikerwaarde bij dierenartsbezoek van 11 is prima!
en ja, je kunt oortje prik doen met apparaatje zoals bij mensen maar met die bss 11 lijkt me dat overbodige stress opleveren.. de echte bloedsuikerwaarde zie je pas bij een fructosaminewaarde, maar waarom zou je? en ik ken dit soort paniekaanvallen niet van diabeteskatzels.

er was dacht ik ook nog rund..
het is vaak zo met dit soort mistige erg moeilijk te stellen diagnoses dat je zelf wat varianten moet uitproberen om te zien in welke richting een mogelijke oplossing ligt..
ik zou toch zeker ook wat doorsnee kattenvoer met plantaardige bestanddelen geven.
en nogmaals.. kan hij gras eten? en kan het zijn dat hij lood of hagelkorrels binnengekregen heeft?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Fivel
Kitten
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 apr 2013 13:12

Re: Paniek aanvallen

Bericht door Fivel »

Nico is een binnenkat, zeker nu van de winter is hij nog niet buiten geweest. Ik heb de tuin afgezet, dus daar kunnen de kinders heerlijk veilig in vertoeven bij beter weer.

Nico kan geen gras eten, maar ik heb ook nog niet gemerkt dat hij hier behoefte aan heeft. De suikerwaarde laat ik voor wat het is. Volgens mij was dat ook inderdaad een hogere waarde door de stress.

Ik ga de komende dagen ander voer aan Nico geven. De afgelopen paar dagen heeft hij een beetje blikvoer gehad, en dat heeft hij deels opgegeten. Ik was al heel blij dat hij inmiddels weer wat gegeten heeft. Maar zijn angstige gedrag lijkt wel verergerd na het bezoek aan de DA. De extra stress was duidelijk teveel voor hem. Je voelt je zo hulpeloos als je niets voor ze kan betekenen. Ik ga eerst komende dagen maar eens afwachten met ander eten, wie weet lost dat iets op. De metacam krijgt hij voorlopig niet. Ik wil hem niet onnodig schade aandoen.
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Paniek aanvallen

Bericht door Robijn »

Je zegt dat Nico geen gras kan eten. Maar hoe weet je dan dat Nico geen behoefte aan gras heeft?
Ik heb 2 katten; de ene is echt een binnenkat (Robijntje) en de andere (Sem) echt een buitenkat. Robijntje gaat altijd heel even naar buiten puur en alleen om gras te eten. Sem zie ik ook regelmatig aan grassprietjes knabbelen. Mijn katten (en ik denk alle katten) hebben echt behoefte aan gras. En het liefst gras wat buiten groeit, kattengras uit een pot vinden mijn poezels gek genoeg niet zo interessant.

De volgende info vond ik op internet:
Waarom eet een kat (katten)gras?
Het verhaal gaat dat katten eigenlijk geen gras eten, maar er op sabbelen en knagen. Het gaat de kat om wat er in gras zit. Katten eten gras vanuit een natuurlijke behoefte aan foliumzuur en ze knagen aan gras vanuit een instinctieve drang om daarin te voorzien. In hun natuurlijke voeding zit te weinig foliumzuur, dat wil zeggen, wanneer een kat moet rondkomen van prooidieren, zoals muizen en vogeltjes. Gras bevat veel foliumzuur en katten zijn er daarom dol op. Foliumzuur is een van de B-vitamines en is essentieel voor een kat. Vitamine B 6 is nodig voor de aanmaak van hemoglobine in rode bloedcellen. Hemoglobine is onontbeerlijk voor het zuurstoftransport in het lichaam van de kat. Bij een tekort aan foliumzuur is bloedarmoede een van de symptomen die optreden.

Ik hoop dat Nico zich snel weer beter voelt. Lijkt me heel angstaanjagend om je kat ineens heel angstig te zien, als je niet weet waar die paniekaanvallen vandaan komen.
Heel veel sterkte!
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Plaats reactie