Kat plast steeds op zachte plekken

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gold82
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 apr 2013 07:45

Kat plast steeds op zachte plekken

Bericht door Gold82 »

Hoi allemaal!

Even jullie mening/advies gevraagd.

Ik heb een kater, Luka van 7 jaar. Gecastreerd. Ook heb ik twee honden, samen gaat het allemaal prima. Nu heeft mijn kat (sinds een aantal jaar, weet niet goed meer wanneer het begonnen is) een nare "eigenschap" Hij plast en poept goed op zijn kattenbak die we dagelijks verschonen en poepjes gelik uithalen. Maar afgezien van dat plast hij áltijd op zachte dingen. Hondenmanden, kussens, kleedjes. Ook dingen die op de grond liggen zoals tassen, of kleding.

We hielden er veel rekening mee maar nu word het echt enorm vervelend. Een van de honden is wat ouder en komt de bank niet meer in waarvoor we een kussen hebben gekocht. Veel (goedkope) kussens zijn al weggegooit omdat Luka erop geplast had. Wat geen enorme ramp was omdat de manden toch niet veel gebruikt werden. Nu hebben we een duurdere mand gekocht en ook zon stay away spray. Toch heeft dit niet geholpen en de hond ruikt helemaal naar kattenzeik :-( De hond heeft de mand ook echt nodig nu.

Waarom doet hij dit? Is het om te markeren oid? Hij gaat erop plassen, maar vervolgens er ook gewoon weer opliggen (niet als het nog nat is)

Nu hebben we ook een dochter van 8 maand en moet goed opletten met haar speelkleedjes. Ik vind het heel vervelend en vies als de lucht er niet helemaal uit gaat.

Wat kan ik hier aan doen? Betrappen is me nog nooit gelukt, denk dat hij het snachts doet of als we weg zijn. Zijn plas hebben we al een paar keer laten checken en is niks uitgekomen. We hebben ook tijden feliway in het stopcontact gehad maar dat maakte geen verschil..

Ik word er nu wel een beetje radeloos van en begin het echt beu te worden ondanks het een lieve kat is.. :???:
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat plast steeds op zachte plekken

Bericht door Ms Maaike »

Toen ik je bericht las moest ik meteen aan een blaasontsteking (al dan niet in combinatie met blaasgruis) denken, maar je schrijft onderaan je bericht dat je z'n plas al eens hebt laten checken. Heb je toen wellicht ook een echo laten maken? Overigens is er ook zoiets als een idiopathische cystitis, wat zoveel wil zeggen als een blaasontsteking zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak (geen bacterie als veroorzaker). Wellicht kun je even op die term zoeken, want zelf weet ik niet wat het behandelplan van zo'n blaasontsteking is.

Het is al heel lang gaande en daarom is het nog lastiger een oorzaak te achterhalen. Katten kunnen ook plassen omdat ze stress hebben. Mist hij bijvoorbeeld geen kattenmaatje of iets dergelijks? Vindt hij het echt wel prettig met honden in de buurt en hoe zie je dat aan 'm?

Overigens kun je plaslucht uit kleedjes halen door een handwasje met Biotex (het bekende waspoeder met enzymen). Ook een flinke scheut azijn bij de hoofdwas wil helpen.

Ik kan je verder ook niet zo goed helpen vrees ik...
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Kat plast steeds op zachte plekken

Bericht door Ikey »

Een vriendin van mij heeft een kater met precies hetzelfde probleem. Die kater is heel gevoelig en hij doet het uit stres. Misschien is het bij jouw kater ook stres? Misschien vanwege de baby die nu de leeftijd krijgt de kamer rond te kruipen? Of misschien toch de honden?
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Renatevanderveer

Re: Kat plast steeds op zachte plekken

Bericht door Renatevanderveer »

Mijn allerliefste Snickje doet het ook.
Verandert er iets in huis, gaat het een beetje anders dan anders, komen er vreemde mensen over de vloer, dan is het feest.
Plassen op handdoeken, washandjes en zelf in zijn favoriete mandje.
Maar op de kattenbak? Ho maar.

Tevens hebben wij een hele stressvolle periode doorgemaakt, waar Snickje sterk op reageert.
Wij proberen rust te bieden voor hem en onze poes, zodat hij kan ontstressen.
Ik heb Feliway overwogen en ook in de wacht staan voor een bestelling, maar Snickers is aan het herstellen.
Hij is een heel gevoelige kater, die snel in de war is of in de stress schiet.
Gold82
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 apr 2013 07:45

Re: Kat plast steeds op zachte plekken

Bericht door Gold82 »

Hij is inderdaad erg stressgevoelig en we noemen hem ook wel eens (liefkozend) ons autistje ;-)
Ik heb hem gekregen samen met zijn zusje, maar zij was helaas al voor het eerste jaar dood. Voordat hij kwam, was de hond er al. Dus ik ging/ga er eigenlijk vanuit dat hij wat dat betreft niet beter weet. Er zijn wel wat veranderingen voor hem gekomen. 2 jaar geleden een 2e (actieve) hond erbij en natuurlijk de geboorte van mijn kind.

Ik vind het gewoon lastig om mee om te gaan. Wij zijn rustige mensen en in huis is het ook niet zo druk, de honden liggen meestal te maffen in de bank. Hij kan en mag boven op de eettafel zitten/liggen en we hebben een zacht kleedje op een hogere kast voor hem liggen waar hij veel gebruik van maakt en als enige nog niet onder heeft geplast bedenk ik mij net. Verder zit hij ook veel op de trap (staat in woonkamer) en ligt hij ook wel eens bij ons in de bank of op schoot. Eerder mocht hij wel boven komen, maar hij plast dan altijd ergens op kleren/handdoeken en wil niet het risico lopen dat hij op iets van mijn dochter plast, dus boven mag hij niet meer komen.

Het wassen van kleding enzo lukt ook wel, maar niet de grote mand voor de oude hond. En ik vind het sneu nu die zo naar kattenzeik ruikt doordat hij in de mand ligt :-(

Ik kan en ga niet de ontwikkeling van mijn dochter in de weg staan door haar niet op de grond te laten kruipen. Ze staat wat rangorde betreft dan toch ver boven de dieren hier in huis ;-) Maar voor mijn gevoel is zij ook niet de 'boosdoender' want hij zoekt haar ook wel eens op of komt naast haar liggen.

Misschien binnenkort toch maar weer eens zijn urine laten controleren. Ik vind het een vervelend en lastig probleem. Voor ons, maar voornamelijk voor hem zelf. Hij doet dit ook niet voor niks denk ik.

Sorry lang bericht geworden haha, maar het zit een beetje hoog
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat plast steeds op zachte plekken

Bericht door Ms Maaike »

Begrijpelijk. Lastig probleem. Misschien kun je de hulp van een gedragsdeskundige inschakelen als het plasonderzoek niks oplevert. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Plaats reactie