hoe ga ik om met de angst van mijn kat?

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
semkuhh
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 apr 2013 19:05

hoe ga ik om met de angst van mijn kat?

Bericht door semkuhh »

Hallo,

Ik ben Samantha, ik ben pas nieuw op het forum.
Ik heb een heel lieve maar helaas bange kat, hij heet Dubby en is gecastereerdt.
Ik zelf ben nu ongeveer 3 jaar in het bezit van Dubby, mijn moeder had hem eigenlijk gekocht bij een gezin met veel katten, en Dubby leefde daar op de bovenverdieping.
Hij heeft 2 maanden hier in een aparte kamer gezeten, om zo rustig te kunnen wennen aan onze honden en aan ons.
Helaas vond meneer het veel te druk, en mijn moeder had er na 2 maanden verstoppertje spelen meer dan genoeg van, ze wou hem terug brengen.
Hier ging ik niet mee akkoord, omdat ik vind dat je een kat niet terug brengt en ik vond dat er gewoon energie in gestoken moest worden.
Ik heb hem dus overgenomen, en hij leeft op mijn kamer van 13,5 m2.
De ruimte is het probleem niet, ze heeft genoeg ruimte om te rennen en ravotten, ook heb ik veel plankjes aan de muur hangen.

Nu zijn er een paar probleempjes:

1. Hij speelt niet, ja hij heeft wel eens een hyper-kwartiertje dat ie over de kamer stuift, maar thats it... Hij wil niet echt met speeltjes spelen, of met mij. Dat vind ik heel jammer, en ik vind het ook zielig voor hem.

2. Ik ben in het weekend meestal 1 nacht logeren bij mijn vriend, en overdag zit ik op school. Nu heeft ie met de schooldagen geen probleem, want daarna ben ik altijd boven, maar de weekenden vind ik echt zielig voor m. Elke x als ik terug kom dan zit ie luid miauwend voor de deur te wachten op me.. Ik vind het heel sneu voor m, maar voor een 2e kat lijkt me de kamer te klein, en hij kan niet met onze honden. De stafford die vind het grappig als ze blaast en gaat dus naar haar toe, en geeft haar constant kusjes, en onze chihuahua-kruising geeft ie steeds een mep.

Hij is niet meer echt bang voor mensen, hij duikt wel weg als een vreemde de kamer binnenkomt, maar als diegene dan even rustig blijft staan praten ofzo dan komt ie ook al vrij snel een kijkje nemen.

Ik wil zijn leven gewoon beter maken, en ik wil graag tips of ideeën om het beter voor hem te maken. Ik ga voorlopig nog niet uit-huis, dat zal op zn minst nog 2 jaar duren. Maar is er misschien iemand die suggesties heeft om deze problemen op te lossen?

Groetjes en pootje van,

Samantha en Dubby
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: hoe ga ik om met de angst van mijn kat?

Bericht door eveline1982 »

Ik vind 13m2 toch wel erg klein om een kat in te houden als ik eerlijk ben. Er zijn genoeg topics en een foto album over bange katten te vinden. Maar een kat die gewend is met andere katten te leven kan je eigenlijk niet meer zonder katten plaatsen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
semkuhh
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 apr 2013 19:05

Re: hoe ga ik om met de angst van mijn kat?

Bericht door semkuhh »

de beste situatie is het niet nee, maar ze mag ook regelmatig in de gang komen.. maar dit doe ik altijd als ik dr bij ben omdat ik niet wil dat er ongelukken gebeuren.
ik heb niet het idee dat hij veel behoefte heeft aan een andere kat of welk dierlijk gezelschap ook...
hij begint al te blazen als hij de kat van mn moeder ruikt, en als ze met zn 2e voor t raam zitten valt hij echt aan. niet gewoon een mep nee hij wil dan echt vechten.

en ik ben van mening dat ie meer ruimte heeft hier al is die beperkt dan met 20 katten op 1 bovenverdieping bestaand uit 2 kamertjes. ik kan u/je garanderen dat je bij de vorige eigenaar over een dierenverzamelaar kon spreken. hij was mager, en zat onder de vlooien toen die hier kwam.

Ik weet dat het geen ideale situatie is, maar zodra ik op mezelf kan gaan, zal ik m direct meenemen.. alleen op het moment moet ik roeien met de riemen die ik heb.. hij kan helaas niet beneden, anders had ie alle ruimte van de wereld gehad.

ik dacht al dat ik zo een reactie(s) zou krijgen, maar ik hoop dat jullie/jij ook zult begrijpen dat dit een kat is waar je tijd in moet steken en die je moet vertrouwen..
nou hij vertrouwt me, en hij lijkt ondanks de niet perfecte situatie wel tevreden.. alleen gun ik hem gewoon zoveel meer..
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: hoe ga ik om met de angst van mijn kat?

Bericht door eveline1982 »

Euhm ik vang verwilderde en getraumatiseerde kittens en jong volwassen katten op, dus ik begrijp heel erg goed hoeveel tijd je er in moet steken. En ik gaf aan dat er meerdere topic's over dit onderwerp zijn waar je veel bruikbare tips kan vinden. Dus het was niet om je af te vallen, maar gewoon mijn mening.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: hoe ga ik om met de angst van mijn kat?

Bericht door Chiquita98 »

Als hij minder bang is voor mensen waarom laat je hem dan niet langzamerhand wennen aan het gehele huis? Ja het zal even mot zijn misschien met de kat van je moeder maar dat is hoe katten het met elkaar uitzoeken.
Blazen doen katten altijd als ze ergens onzeker over zijn. Dan mag je niet meteen denken dat ie dan maar geen behoefte heeft aan ander gezelschap.
Kijk maar eens via de zoekfunctie voor introductie.
Ik denk persoonlijk dat hij gelukkiger word met meer ruimte en andere levende wezens om hem heen zeker als jij naar school bent en ook nog eens elk weekend 1 nacht weg. Wie zorgt er dan voor hem eigenlijk?

De ruimte is klein, maar als je inderdaad in de hoogte werkt en het daar voor de kat ook leuk maakt dan verruim je zijn ruimte al.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: hoe ga ik om met de angst van mijn kat?

Bericht door Robijn »

Een collega van mij heeft een jaar of 3 geleden ook een poes bij een kattenverzamelaar weggehaald.
De poes heeft zeker een jaar op de bovenverdieping geleefd, en was ze zeer angstig. Ze ging niet om met de andere 2 poezen. Ze lag vaak in de klerenkast te slapen.
Daarna ging het veel beter met haar. Nu komt ze wel beneden en is ze de meest aanhankelijke poes geworden die mijn collega nu heeft (ze heeft 3 poezen; met 1 poes kan ze redelijk overweg; met de andere helemaal niet).
Met veel liefde en nog meer geduld kun je dus veel bereiken.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
semkuhh
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 05 apr 2013 19:05

Re: hoe ga ik om met de angst van mijn kat?

Bericht door semkuhh »

mijn moeder verzorgt hem dan...
het probleem om dr beneden te laten wennen is dat de honden veel te enthousiast zijn, dat kan zeg maar niet rustig op zijn tempo.
de topics over introductie heb ik al het een en ander van gelezen..
een tweede kat kan en mag op het moment niet.. het mag niet van mn ouders, maar er is ook te weinig plek.
daarbij weet ik niet of een kat die ik voor ogen heb wel goed voor m is..
ik dacht dan namelijk aan een actieve speelse en socialere kat zodat die hem eventueel mee zou kunnen slepen. maar dat zou betekenen dat ze wel heel verschillend worden van elkaar.

de oplossing van ruimte is op te lossen door hem gewoon vrij toegang in de hal te geven dan heeft ie zeker het dubbele kwa oppervlakte, maar ik ben zo bang dat ie van de trap valt, of van de bovenverdieping naar beneden springt.. en dat hem op die wijze iets overkomt.
Plaats reactie