kat laten afvallen maar honger lijdt tot stress bij ex-zwerf

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
agine
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 apr 2013 01:37

kat laten afvallen maar honger lijdt tot stress bij ex-zwerf

Bericht door agine »

Er staat heel veel geschreven over katten laten afvallen. Mijn exzwerver poes is nu 5.1 en móet wat afvallen van de da. Maar als ze honger heeft krijgt ze stress, groote pupillen en erg onrustig. Dus ik wil haar laten afvallen met niet alteveel stress. Ze krijgt nu Bozita dieet en stomich 35 gram en 85 gram Natvoer van almo tot gourmet. Dit is echt te weinig voor haar. Ze krijgt tussendoor een snoepje of 6 dreamies of gevriesdroogd. We spelen min 45 min samen en achter snoepjes móet ze aanrennen. Soms gebruik ik rolletje of activitie bord zodat ze er langer over doet. Maar dat vindt ze eigenlijk maar niks.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat laten afvallen maar honger lijdt tot stress bij ex-z

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
van Almo holistic (kipvariant is hier favo) vallen de meeste katzels gestaag af. het verteert langzaam en ze hoeven er niet zo veel van te eten maar ga niet te weinig voeren. stress en ook hongeren is niet goed voor katzels..
wel uittellen, een aantal malen per dag een kleine portie en missch is een timerbak iets voor je.. of anders voedselverrijking..
redelijk wat tarwe in Bozita en dat kan kans op blaasgruis geven, sowieso veel graan en dus ook redelijk wat methionine om urine aan te zuren..
zoek ff via rechtsboven zoeken op onze berichten en missch ook wat voedingstopics lezen.

katten reageren verschillend op voer omdat iedere stofwisseling anders reageert en als ie niet afvalt van Bozita dan gewoon ander merk proberen. zit redelijk wat graan/zetmeel in en ik begrijp hun energiebeperkte claim niet zo goed..
en let bij het natvoer bij analyse op de vetpercentages..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
agine
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 apr 2013 01:37

Re: kat laten afvallen maar honger lijdt tot stress bij ex-z

Bericht door agine »

Ik had vroeger een kat die steeds te licht was wat ik ook uit de kast haalde. Dus dit is een heel nieuw probleem voor me.

Almo Holistic (kip) heb ik hier staan, dat was geen succes ze wil er nog meer van eeten, maar erger ze krijgt er stink diaree van. Heb t drie weken uitgeprobeerd. En ze is 2 ons bijgekomen in die 3 weken.
Haar ontlasting is nu perfect.

Orijen had ik nog staan van de vorige kat (was geen succes) en zij weigert t te eeten! Hoewel ze verder alles eet.

Om de granen te beperken, geef ik haar 4 dagen natvoer van almo of gimpet en probeer dan de vis te beperken, zeker de tonijn. Natvoer wil ik blijven geven omdat ik dat aanleng met wat water voor het vocht.
En de gevriesdroogde stukjes daar zit ook niets in.

Een voederautomaat heb ik gekocht zo duur ding, de conclusie ze heeft een halve min nodig gehad omdat ding open te breken. Voedselverijking doe ik dus met een rolletje en met het cat activety bord, maar dat valt eigenlijk niet goed in de smaak. Eeten verstoppen is helemaal niks. Achter brokjes aanrennen vindt ze nog t leuks. Ze krijgt haar eeten in 4 keer en ik weeg het nu af. Ga nog een digitale weegschaal kopen omdat dat veel nauwkeuriger is.

En omdat stress en honger niet goed is wil ik dus een manier vinden wat wel werkt.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kat laten afvallen maar honger lijdt tot stress bij ex-z

Bericht door Adriana »

oeps, je hebt al heel wat ervaringen achter de rug..
ben bang dat het dus een wat langere zoektocht wordt, kijk ook eens bij Happy Cat naar de light voeders. het is altijd lastig om uit te vinden hoe een kat op voeder reageert en wat niet/wel werkt.
helaas is er geen standaardrecept.. veel ingredientenlijsten/analyses lezen bij Zooplus ben ik bang..
natvoer is een goed middel, zowel om vocht binnen te krijgen als om af te vallen..
en als je bij de brokjes een goeie kwaliteit compleetvoer geeft, dan hoef het natvoer niet zo super te zijn..
heb je de natvoeren van Bozita al eens geprobeerd? veel smaken en goeie prijs/kwaliteitsverhouding..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
agine
Kitten
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 apr 2013 01:37

Re: kat laten afvallen maar honger lijdt tot stress bij ex-z

Bericht door agine »

Dankje voor je antwoord.

Ik heb hier al vaak zitten lezen en me nu dus aangemeld.

Bozita natvoer staat ook in de kast. Ik ben ook gevallen voor de prijs?kwaliteit verhouding. Vindt het alleen jammer dat van de meeste smaken maar 4% van aangegeven smaak inzit en de rest kip is.

Ik zoek verder.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9303
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kat laten afvallen maar honger lijdt tot stress bij ex-z

Bericht door castratenkoor »

Ik heb een vergelijkbaar probleem. Als er hier geen brokken staan ontstaat er haat en nijd in de groep. Mijn Bob is gevonden als kitten van zwerver, te laat mensen gezien in zijn leven en eerste half jaar heel ziek geweest. Heeft nu onstuitbare voedselnijd. Als er geen voer staat gaat hij door het lint. Dus kies ik voor vrede - en is hij veel te dik.

Als je een kat hebt is het iets eenvoudiger dit probleem aan te pakken denk ik. Ik zou de snoepjes achterwege laten. In plaats daarvan een goed merk light voer klein zakje en haar daar een paar keer ker dag 3 of 4 brokjes van geven. Als snackje tussendoor.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie