'vreemde' kattenbakmanieren

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

'vreemde' kattenbakmanieren

Bericht door Freya13 »

Het is niet echt een probleem, maar ik vraag me af of er nog katten zijn die systematisch weigeren hun ontlasting te begraven? Als Pruts plast, graaft ze, ze plast, en daarna gooit ze alles netjes dicht. Maar de ontlasting, die weigert ze dus te begraven. Is trouwens al altijd zo geweest hoor. Maar het vervelende is: Suzy neemt nu die gewoonte over. Suzy is onze jongste poes van anderhalf. Die ging in het begin netjes op de kattenbak, en begroef ook alles. Maar de laatste tijd zie ik dat ze dat niet meer doet.

Heeft er iemand een idee van waarom ze dit zouden doen?
Kan ze dat inderdaaad van Pruts 'geleerd' hebben?
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: 'vreemde' kattenbakmanieren

Bericht door snorrebaard »

Bij mij ook!
Ik heb de indruk dat ze dat doet als de bak al vuil is. Als hij nog proper is begraaft ze het netjes, maar als er al een plasje is, is het alsof ze vies is van het plekje waar geplast is, en wil ze er niet aankomen.
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: 'vreemde' kattenbakmanieren

Bericht door Ms Maaike »

Heb wel eens gelezen dat het niet begraven van poep kan betekenen dat de 'eigenaar' ervan dominant is. Gezien Suzys leeftijd zou ze best kunnen proberen de dominantie over te nemen. Maar eerlijk gezegd weet ik niet of dat de reden is van het niet begraven. Ik heb twee katten die alles netjes begraven, terwijl de jongste steeds wel qua gedrag dominant is.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: 'vreemde' kattenbakmanieren

Bericht door Robijn »

Sem begraaft zijn ontlasting ook niet; maar Sem is allesbehalve dominant te noemen...
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: 'vreemde' kattenbakmanieren

Bericht door Freya13 »

dominantie, dat zou wel kunnen ... ik weet het niet
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9349
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 'vreemde' kattenbakmanieren

Bericht door castratenkoor »

Ik zie het meer als luiheid. Hier ook een paar die poepen en dan gewoon weglopen. Ook een paar die braaf ook andermans poep ondergraven. Zo lost het zichzelf op. Ook niet altijd. Als ik thuis ben haal ik het gelijk weg. Na een dag werken komen de dampen me bij de voordeur wel eens tegemoet als er een dampert open en bloot ligt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: 'vreemde' kattenbakmanieren

Bericht door lidewij020 »

Absolute dominantie komt bij katten niet echt voor... Niet zoals bij honden dat er één alphamannetje ofzo is. Katten kunnen wel in bepaalde situaties een andere kat de baas zijn. Zo zie je vaak dat de ene kat tijdens het spelen de dominante genoemd kan worden, maar tijdens het eten kan de andere kat haantje de voorste zijn. Het niet begraven van de poep kan een territoriale signaalfunctie hebben. Zo zeg je tegen een andere kat: "hier woon ik en dit is mijn territorium, dat je het maar even weet!"
Zo zou het kunnen dat Sem van Mariska het wel belangrijk vindt om zijn territorium te laten gelden, maar dat hoeft hem nog niet een dominante kat te maken. Het zou ook kunnen dat angstige katten liever op die manier hun punt maken dan door te vechten bijvoorbeeld.


Het wel begraven van de poep doen katten om roofdieren om de tuin te leiden. Sommige katten lijken dat aspect belangrijker te vinden dan het aanduiden van hun territorium. Die begraven dus hun eigen poep en soms ook die van hun huisgenoten.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: 'vreemde' kattenbakmanieren

Bericht door Freya13 »

lidewij: dit herken ik eigenlijk wel: de twee jongere katten vechten / spelen geregeld, en daaruit blijkt duidelijk wie de sterkste is, maar Pruts is al iets ouder (13), en misschien probeert ze op die manier te laten merken dat dit toch ook haar huis is
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: 'vreemde' kattenbakmanieren

Bericht door Freya13 »

Dinie: dat is inderdaad de reden waarom ik het soms vervelend vind: als zoiets net op het verkeerde moment gebeurt (als je bezoek hebt bvb, of als er net iemand aan de deur belt) ... maar waarschijnlijk is zoiets gewoon onvermijdelijk als je katten hebt
ik ga me er in elk geval niet druk over maken, een geurkaarsje in de hal lost veel op ;-)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9349
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: 'vreemde' kattenbakmanieren

Bericht door castratenkoor »

Geurkaarsen zijn slecht voor de luchtwegen van katten. Poepgeur niet ;-)
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 'vreemde' kattenbakmanieren

Bericht door Adriana »

mijn oudste kater 'begraaft' regelmatig de drollen van één van de broertjes met zijn eigen drollen, die hij dan niet toedekt. bovendien doet hij dat in het toilet en daar staan de bakken van de broertjes.
dat gebeurt als Enzo zich weer eens moet laten gelden omdat ze te vaak en te onbesuisd over hem heengelopen zijn, doorgaans ook letterlijk.
het ritueel is heel interessant. Enzo gaat langzaam richting toilet en wordt met de ogen en daarna life gevolgd door de broertjes. hij poept en rekt zich op de drempel doorgaans ook nog eens flink uit. de broertjes zitten aan de andere kant van de deur naast elkaar. Enzo loopt kalm weg en de woonkamer in en eet eens wat hier en daar.
de broertjes gaan op inspectie het toilet in en komen er zij-aan-zij ook weer uit..
daarna zeef ik - als ik het zie - beide kattenbakken uit met naast mij Maks. zodra ik een 'schone' kattenbak op de vloer zet, gaat Maks daar onmiddellijk in zitten, doorgaans voor een plas. Bolle is wat minder gevoelig op dat punt en gebruikt ook de bakken in de badkamer.
de logeerkamer en slaapkamerbakken zijn van Enzo, toilet van de broertjes/Maks en Bolle zwerft een beetje. het stinkt nauwelijks tot niet en begraven of niet begraven, het ligt mij niet in de weg.. ik zeef gebruikelijk één, soms twee keer per etmaal en heb 6 bakken op 3 katers.
in vlagen wordt door alle drie begraven en niet begraven en voor mij is niet begraven geen vreemd kattenbakgebruik.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: 'vreemde' kattenbakmanieren

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Giz begraaft t sinds kort ook niet meer het stikt dan gigantisch als die heb gepoept! Caya graaft ze meestal voor hem onder
gizmo graaft voordat die de keutel legt haha gek beestje is t ook
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
snorrebaard
Poema
Poema
Berichten: 335
Lid geworden op: 17 nov 2009 22:07

Re: 'vreemde' kattenbakmanieren

Bericht door snorrebaard »

Adriana, ik zeef ook. Ik gebruik van die houten stopjes. De drollen haal ik er zo snel mogelijk uit en zeven doe ik 1x per dag.
Ik heb twee grote bakken, ik zeef de propere stopjes en doe die in de lege bak. Dan doe ik een nieuwe, propere laag van enkele centimeter stopjes over de gezeefde stopjes heen. Altijd een propere bak voor haar.
De vuile bak was ik af met detergent. Het zagemeel dat overblijft meng ik met boomschors tegen het onkruid in de tuin.
Ik koop maar om de zoveel maanden een zak van die houten stopjes; ik heb er nog niet op gelet maar het is niet vaak.
Ik gebruik gewoon een zeefje van strandspeelgoed.
Ik begrijp niet dat er nog niets op de markt is om dit efficiënt te doen. Maar anderzijds net niet, want het zou de verkoop van kattenbakvulling drastisch doen dalen.
Ik vind het niet erg; ik vind het een moment van ontspanning, de kattenbak zeven. :-P
"Dogs come when they’re called;
cats take a message and get back to you later.”

~ Mary Bly
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: 'vreemde' kattenbakmanieren

Bericht door Adriana »

je hebt bij chinese winkels/supers frituurmandjes en daarvan zijn de mazen groot genoeg voor de meeste kattenbak-korrels.
die zeef zet ik in een binnenemmer van de kringloop en kieper daar de inhoud van de kattenbak door.
in no-time heb je dan een lege kattenbak om eventueel schoon te maken en vrijwel alle poep/plas-klonten.
hier heb ik 6/7 bakken/dweilemmers voor drie katers en ben een kwartiertje bezig ze schoon en poep/plas-vrij te maken!

Afbeelding
en om alles nog even te verduidelijken hierbij een foto van de combi: twee binnen pedaalemmers, frituurmandje past precies, lege kattenbak en de oogst aan drollies/plasjes.
Maks vindt het heel vreemd ... en.. 'dat hoort daar toch niet, vrrouwtje..!!'
nee, Maks, maar Kattenforum en je weet wel....'
'.....oh ja, voor die kattenmutsjes.... en al mijn vriendjes/vriendinnetjes :verliefd: , dan is het goed hoor..!'
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie