Kan het kwaad??

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
anita_r
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 apr 2012 11:27
Locatie: Emmeloord

Kan het kwaad??

Bericht door anita_r »

Heb een vraagje.

Op het moment zijn mijn beide katers herstellende van een (vermoedelijke) maag/darm ontsteking.
Ze willen sindsdien erg slecht hun brok eten. Alleen als ik de brokjes door de kamer gooi, eten ze er een paar op.
Nu heb ik ze vanavond een klein stukje rauwe kip en gekookte koolvis gegeven.
Dat aten ze gelukkig wel op! Kan het kwaad als ik ze dat de komende dagen geef, totdat ze weer wat beter hun brok willen eten? Of ander rauw of gekookt vlees of vis? Behalve varkensvlees ofcourse.

Hoop dat jullie een antwoord voor me hebben.
Heb in ieder geval wel probeer zakjes met brok van andere merken besteld. Wie weet helpt dat ook wel een beetje.
Groetjes,

Anita

-Flex en Dexter-
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kan het kwaad??

Bericht door eveline1982 »

Ik denk dat het voor een paar dagen niet kwaad kan, heb zelf alleen geen ervaring met rauwe kip. Kook dit altijd eerst voor de dieren het krijgen (weet dat er mensen op dit forum het als snackie geven maar niet of het elke dag mag). Zou de harde brokjes met een klein beetje gekookt water van de vis of kip even laten weken misschien vinden ze het dan wel lekker! Toen mijn duitse dog een maag/darm ontsteking had heeft hij een week op gekookte kip gezeten aangezien dat heel erg licht verteerbaar is :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9370
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kan het kwaad??

Bericht door castratenkoor »

Elke dag rauwe kip zou ik niet doen. 2 - 3 x per week of om de dag kan prima.
Ik zou b.v. een pond kopen en in porties van 100 gram invriezen.
En ze dan om de dag ieder 50 gram geven. Als je het 's ochtends uit de vriezer in de koelkast legt, kun je het eind van de middag voeren.

Voordeel van rauw voeren is ook dat het gebit er schoner door blijft, door het zagen van de kiezen voorkom je tandsteen.

Ik geef 1 x per week rundvlees, vinden ze heerlijk maar mogen ze niet te vaak hebben, rood vlees is minder goed voor de nieren. Kluift nog beter dan kip.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kan het kwaad??

Bericht door Dinky »

Je wilt dan dus de rauwe kip geven als hoofdmaal in plaats van de brokjes? Want dan zou ik denken dat het al snel te eenzijdig is en het kan zijn dat ze tekorten oplopen.

Mensen die compleet rauw voeren die voeren naast het spiervlees ook bot en orgaanvlees (en dan 4 diersoorten afwisselen) omdat de kat dat ook nodig heeft. Als je het dus als hoofdmaaltijd wilt geven zou ik rond gaan kijken of ze bij jou in de buurt ook KVV verkopen. Dit bestaat uit gemalen orgaan, bot en spiervlees waardoor het completer is.

Wanneer je het puur als extra voert zoals Dinie (castratenkoor) voorstelt dan kan het geen kwaad.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kan het kwaad??

Bericht door eveline1982 »

Wat ik eruit begreep is het voor tijdelijk omdat ze door de maagdarm infectie hun brokjes nu niet goed willen eten. Je zou overigens ook even de dierenarts of een goede dierenspeciaalzaak kunnen bellen, misschien hebben zij een voeding voor nu die licht verteerbaar is.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Anneke_87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 okt 2012 14:18
Locatie: Oost-Vlaanderen - België

Re: Kan het kwaad??

Bericht door Anneke_87 »

Toen Tigris bij ons met een maag/darmontsteking zat zei de dierenarts dat we gekookte kip mochten geven in afwachting van de nieuwe brok. Hij kreeg daarna tijdelijk Hills i/d om zijn darmen wat rust te gunnen. Daarna zijn we overgeschakeld op sanabelle sensitive.
Groeten, Anne, Tigris (08/2012) en Thor (09/2012)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Kan het kwaad??

Bericht door Brittenbolletje »

Normaal als een kat eem maag/darm ontsteking heeft krijgen ze toch lichtverteerbaar mee van de DA?

sensitive van RC. zijn in versheid zakjes maar ook brokjes van. volgens mij ook blikjes. Ik zou als ze dat al hebben qua ontsteking niet te veel gaan rommelen met voeding wat ook niet goed is.
Gebruikersavatar
anita_r
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 apr 2012 11:27
Locatie: Emmeloord

Re: Kan het kwaad??

Bericht door anita_r »

Ik ben niet van plan om helemaal over te gaan op rauw vlees, maar het is (hopelijk) ff tijdelijk, omdat ze hun brok niet goed willen eten. Rauwe kip en vis eten ze zonder te aarzelen op! Ik heb een blikje natvoer van Hill's van de dierenarts meegekregen, maar je moet niet menen dat ze dat willen eten :-( Heb nu meerdere merken brok geprobeerd, maar tot nu toe eten ze nog steeds niet naar wens. Het wordt wel al iets beter trouwens bij Flex, maar Dexter eet zn brok niet uit zichzelf.
Die maag/darm ontsteking hebben ze vermoedelijk opgelopen nadat ik ze heb ontwormt met Mansonil.

Stel dat de twee doerakken hierna geen brok meer willen en het op rauw vlees wel goed doen, dan moet ik dat maar proberen. Laat me dan eerst wel ff goed informeren, want ik heb daar totaal geen verstand van!
Groetjes,

Anita

-Flex en Dexter-
LauWieJ
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 29 mar 2013 13:15
Locatie: Zaandam

Re: Kan het kwaad??

Bericht door LauWieJ »

Ik geef mijn kat rauw voer, is het beste wat je kan doen. Katten zijn van nature vleeseters en is nog goed voor de tanden ook. Ik geef er soms brokken bij, omdat ze anders te weinig voer binnenkrijgt. Ik wil als ze wat ouder is helemaal over gaan op rauw, ook omdat hun buikje er voller van gaat zitten.
Groetjes van Laura en Misty
Plaats reactie