Ontvlooien ontwormen binnenkat

In dit forum kun je terecht met vragen over (ont)vlooien, teken, wormen, mijt, etc. kortom, alles wat kriebelt en kruipt en waar je kat niet blij van wordt.
Gebruikersavatar
Mirjam86
Cheetah
Cheetah
Berichten: 862
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:08
Locatie: Assen

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door Mirjam86 »

Ik heb ook alleen ontwormd omdat ze vlooien hadden. Misschien dat ik het nu eens in het half jaar ga doen oid vanwege het eten van spinnetjes en vliegjes. Maar ik zou mijn prioriteit ook leggen bij het opknappen van G&G hoor! En dan enten..
Groetjes Mirjam en krabbeltjes van Tsuki (april 2011) en Taiyo (april 2011)
Devi*
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door nellebel »

dank jullie voor jullie advies. ga dus niet ontwormen nu. eevn opknappen dan enten en dan is het genoeg. ontvlooien en ontwormen doe ik wel weer in het voorjaar als ze naar buiten mogen in de afgezette tuin. goh wat iemand je dan snel onzeker kan maken. ben blij dat ik jullie heb hahaha
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door pearlsofpassion »

nellebel schreef:enting heb ik het bij de DA al voer gehad. die zei eerst goed herstellen dan pas opnieuw enten.
Maar bij de dierenwinkel begonnen ze dus over het ontwormen. want kittens zouden altijd wormen hebben en dan was het zo belangrijk voor hun darmpjes dat ze regelmatig ontwormd werden.
Dit beweerde mijn DA ook. Waarmee ik niet wil zeggen dat het klopt. Maar het is dus niet enkel Dierenwinkels die dat verkondigen...
Ze zei dat het tot de leeftijd van 4 maanden regelmatig moest, erna gewoon op de 'normale' tijdstippen. Bij binnenkatten is dat dus niet zo vaak.
Kittens die dus op 12 weken bij mensen thuis komen hoeven niet of maar 1 keer ontwormd te worden, maar kittens van 8 weken een keer of 3. Volgens deze regel he.
Na 4 maanden oud, zouden ze niet meer gewoon wormen hebben.
Ik zou bij kittens geen risico nemen en ze hebben inderdaad bijna altijd wormen als ze zo klein zijn, maar vraag me niet hoe dat komt... :icon_shifty:
Je hoeft ook niet altijd iets er zien uit komen na de ontworming opdat ze wormen gehad zouden hebben. En je ziet het er aan de buitenkant ook niet altijd aan of het van wormen afkomstig is als ze kwaaltjes hebben. Kittens die klein blijven gaan vaak erg aankomen na een ontworming wat er wel op duidt dat er wormen waren en ze er last van hadden. Maar is bij jouw reuzen niet echt van toepassing. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door Adriana »

ben het helemaal eens met je dierenarts, nu eerst herstellen van de AB en dan naar die entingen kijken.
en dus voorlopig geen risico lopen met ontwormingsmiddelen, want dan kan nog wel eens blijken dat het middel erger is dan de kwaal,
...... waarvan nog helemaal niet vaststaat dàt er een kwaal is..
over met name ontwormen, zeker bij binnenkatten wordt, - vind ik - redelijk overdreven gedaan.
en als na verloop van tijd blijkt dat de groei ernstig achterblijft of andere symptomen, dan kun je altijd nog .. maar nu maar even niet....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door nellebel »

hahaha heb inderdaad flinke reuzen en de poepjes zijn goed, dus nu geen indicatie tot wormen. ze zijn eind aug voor het laatst ontwormd in het asiel en daarna ook niet meer buiten geweest dus.
nu zijn ze 4 maanden maar eigenlijk zouden ze nog 1x moeten. maar ik wacht dus nu.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door pearlsofpassion »

Niet voor jou speciaal, maar ook voor iedereen: je kan ook steeds een ontlastingsonderzoek laten doen ipv standaard te ontwormen.
Als je geen risico's wil nemen met kittens, maar ook niet gewoon een pil erin wil mikken (wat in deze situatie en eigenlijk altijd ook wel heel logisch is), kan je dat even laten doen.
De eerste keer kittens ontwormen zou ik altijd gewoon doen, want ze worden echt meestal met geboren. Maar erna kan je perfect eerst laten kijken of het wel nodig is, zeker als ze wat zwakker zijn. Zo ben je zeker dat je ze nooit te veel belast, ook niet door hen eventueel met wormen te laten zitten, want dat zie je niet altijd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Anoeska
Huiskat
Huiskat
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 mar 2013 15:20

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door Anoeska »

Pffoe ik ga nu ernstig twijfelen of het nodig is om Bella te ontvlooien. Ontwormen ga ik sowieso doen maar qua vlooien ben ik er nog niet helemaal uit. Zeker niet na al die verhalen die ik hier lees haha. Bella is een binnenkat, komt nooit buiten en we wonen op 1 hoog in een 3 kamer woning. Nu zijn er in de flat waar wij wonen mensen die wel katten hebben; mijn buurvrouw, overbuurvrouw en bovenbuurvrouw. Nu weet ik niet of die weleens buitenkomen maar vraag me dan af hoe groot de kans is dat Bella vlooien krijgt en of het nodig is haar te ontvlooien. Heb nu net ontvlooiingsspul gekocht dus dat gebruik ik dan maar gewoon. Maar daarna, al die verhalen over dat het troep is en slecht voor haar kan zijn, ontvlooien of niet?

Lastig lastig!
Greta
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 feb 2013 13:32

Re: Ontvlooien ontwormen binnenkat

Bericht door Greta »

Anoeska, volgens mijn beperkte kennis komen wormen vaak door vlooien. Eeste actie kan dus zijn ontvlooien, als er vlooien zijn. Als je het moeilijk vindt kan je afwachten tot je vlooien ziet, dat hangt een beetje van je eigen instelling af van hoe goor je het vindt en hoe makkelijk Bella te kammen is.

Onze Birmaan heeft vaak hotspots en abcessen en als hij al eens een vlo had ging hij kompleet uit zijn stekker. Hij laat zich niet kammen, en voor een vlooienkam is zijn haar zowiezo te dicht. Er is me dus alles aan gelegen dat hij geen vlooien krijgt.
Dan heb ik nog een jongere kater en een hond. Daar zit hem een beetje de kneep.
De katten komen niet buiten maar zij wel.

De hond krijgt in de zomer een tekenband en alle drie krijgen ze per seizoen 2x een nekdruppel tegen vlooien. Ontwormen doe ik niet tenzij. Tenzij we wormen constateren. Ik geloof niet dat ik bij deze drie ooit al wormen heb gezien.

Vlooien hebben ze al even niet gehad.

Het is wel mogelijk dat bezoek dat thuis wel dieren met vlooien heeft, ze meebrengt. Dat is me hier ook al overkomen.

Ik wil nog wel wat zeggen over gif en nieren en zo. De hotspots in onze Birmaan werden bestreden met cortisoninjecties. Veel mensen zijn daar zwaar op tegen.
De vlooien bestrijd ik met de daarvoor bestemde giften.
Het maakt voor mij weinig verschil of de kat -en nu zeg ik het heel erg zwartwit- doodgaat aan een bloedvergiftiging door een huidinfectie (hotspot of abces) of dat zijn nieren schade lijden door cortison of vlooiendruppels. Als de huid kapot is en gerepareerd kan worden laat ik dat doen, maar beter vind ik om de huid zoveel mogelijk te ontzien - onder andere met vlooiendruppels.

Zo moet je uitvinden wat voor jou het beste werkt.
Wil je echt geen vlooien op Bella dan kan je haar behandelen, als je er wel tegen kan en het even aan wilt zien, dan kan je even afwachten of ze wel vlooien krijgt.

Is nog een heel verhaal geworden :eclap:
Plaats reactie