Jonge poes wil alleen maar 7+ brokken

Er bestaan veel soorten en merken voeding. Stel hier je vragen of vertel je ervaringen met een voedingsmerk.
Plaats reactie
hdstans
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mar 2013 20:37

Jonge poes wil alleen maar 7+ brokken

Bericht door hdstans »

Beste allemaal,

Ik zit met het volgende probleem.
Ik heb een siameze poes, van 11 jaar, ze krijgt de sterilised 7+ van royal canin.
Puck is een siameze poes van 1 jaar. Na 5 maanden kittenvoer en na de sterilisatie krijgt ze sterilised van Royal anin op advies van de dierenarts.
Nu opeens wil ze haar eigen brokken niet meer eten en eet ze alleen nog maar de brokken van chevy, de 7+.
Apart voeren is geen optie, ze zitten de hele dag bij elkaar.
Geïnformeerd bij RC, maar die zeggen natuurlijk dat het niet mag, maar is het nu echt zo erg?
Als we thuis zijn letten we er wel op, maar Puck ver tikt het om nog aan haar eigen brokken te beginnen.
Chevy snoept wel wat van Puck haar eten maar eet ook goed haar eigen brokken, de 7+.

Mijn vraag is nu, is het echt zo erg dat Puck de 7+ brokken eet?
Moet ik overstappen op ander voer voor Puck?
Ik weet het echt niet meer, wil alleen het beste voor mijn poeskes,

Ik hoop dat iemand me kan adviseren
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Jonge poes wil alleen maar 7+ brokken

Bericht door eveline1982 »

Ik heb zelf niet zo enorm veel verstand van voedsel etc maar waarom vraag je het de dierenarts is niet en dan leg je uit dat jouw jongste echt niet anders wilt. Misschien hebben zij een voer wat ze allebei mogen?
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Cerna

Re: Jonge poes wil alleen maar 7+ brokken

Bericht door Cerna »

Ik zou er niet zo mee zitten.
Hier eten de katten ook vanalles door elkaar: de katten met nierfalen eten normale brokjes en de gezonde katten eten nierbrokjes. Onze Amber is bijna 8 en eet het liefst 12+-brokjes die dus eigenlijk voor de echte senioren bedoeld zijn.

Ik heb verschillende soorten RC-brokjes en de ene keer eten ze dit en de andere keer dat. Misschien dat je ook nog Exigent of Fit (400 gram) kunt aanbieden? De meeste katten vinden dat erg lekker.
Alleen voor kittens tot 1 jaar die nog volop in de groei zijn is het beter om kittenbrokjes te geven, maar ook dat werkte hier niet want toen Milka kitten was ging ze Exigent eten en Cochi die toen 13 was at de kittenbrokjes op (toen heb ik ze maar weggegooid, want dat was niet de bedoeling).

Royal Canin heeft zoveel verschillende soorten, je ziet bij hen door de bomen het bos niet meer want wat geef je een gesteriliseerde 8-jarige Brits Korthaar die alleen maar binnen is, een gevoelige maag heeft en erg kieskeurig is? Sterilized, speciale Brittenbrokjes, Indoor +7, Sensible of Exigent? Of alles door elkaar? Ga er maar aan staan.

Nee, wanneer jouw kat deze brokjes lekker vindt en ze daarnaast ook nog vlees krijgt en misschien nog een ander extra brokje erbij, dan zie ik geen probleem.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9356
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Jonge poes wil alleen maar 7+ brokken

Bericht door castratenkoor »

Ik zou er ook niet te zwaar aan tillen. Lijkt mij geen probleem dat een kat van 1 jaar voer voor 7+ katten eet. Ik heb hier 8 katten waarvan meerdere met medische problemen en meerder met sociale problemen. Ik kan alleen maar de hele groep tegelijk voeren om stress te voorkomen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Jonge poes wil alleen maar 7+ brokken

Bericht door Adriana »

katten 'weten' volgens mij welk voer het beste valt en waar ze zich het lekkerst bij voelen.
ik denk dat ze instinctief dat eruit pakken wat werkt... hier met drie katers ook verschil in voorkeur. sommige baasjes noemen dat kieskeurig maar dat lijkt me onzin. uit het Waltham onderzoek blijkt duidelijk dat als katzels kunnen kiezen dat ze dan gaan voor voer dat het meest geschikt is. tenzij daar erg veel geur/smaakstoffen aan zijn toegevoegd à la Whiskas..
en het verschil tussen kitten en senior is lager fosfor, lager eiwit en vaak lager vetgehalte.
maar ze zakken heus niet door hun hoeven als ze senior eten, dat doen mijn twee bengels van drie ook.. en niets van dat alles........
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Jonge poes wil alleen maar 7+ brokken

Bericht door Brittenbolletje »

Het enige waar je wel op moet letten is dat er in 7+ brokken minder in zit qua energie dan in andere brokjes. Geen idee wat dat doet met een jonge poes later. Misschien kan je de brokjes gaan mengen?
hdstans
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mar 2013 20:37

Re: Jonge poes wil alleen maar 7+ brokken

Bericht door hdstans »

Super bedankt voor alle adviezen. Ben helemaal gerustgesteld.
Heb ook voor alle zekerheid de dierenarts gebeld, die stelde voor allebei op een volwassenvoer. Is beter dan Puck op senior. Geef ze nu allebei sterilised en Chevy krijgt af en toe een beetje 7+.
Gaat goed nu.
Fijn om te lezen dat het eigenlijk niet uitmaakt, dat de kat zelf bepaalt wat goed voor haar is.
Plaats reactie