Kater plast op bed

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Dorbian
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2013 23:14

Kater plast op bed

Bericht door Dorbian »

Beste mensen,

Allereerst wil ik me voorstellen, ik ben Sven 29 jaar oud en trotse eigenaar van 2 europeesche korthaar katers en 1 tibetaanse mastiff (Hond)
De katers zijn Rootje en Quido, Rootje is een rode kater en Quido is een zwart/gevlekte kater, broertjes, en bijna 3.
Ze zijn hier geboren, Rootje heeft blaasgruis gehad maar is hier nu overheen, uiteraard met speciaal voer, Quido is voor zover bekend kerngezond.
Allebij volledig gecastreerd.

Nu is het probleem dat Quido op bed plast, en ik geen flauw idee heb waarom.
Op het moment slapen we in de woonkamer omdat de hond mogelijk geopereerd moet worden en daarna veel rust en zorg nodig heeft.

Sinds ongeveer een maand plast Quido heel erg veel op bed, rustig 2x binnen 24 uur, waarna ik uiteraard weer lekker aan de schoonmaak kan.

De kattenbak ( heb er eentje ) word 2 x per week verschoond, indien nodig vaker.
De bak word met speciaal reinigingsmiddel schoongemaakt wat voor mij maar ook voor hun alle geurtjes weg zou moeten halen.

Gisteren probeerde hij t toen ik op bed lag, maar ik was er snel genoeg bij, dat ik de schade kon beperken en daardoor geen bed in de wasmachine hoefte te doen, vandaag is het m toch gelukt toen ik even de hond uitliet.
Gisteren nadat hij t probeerde gelijk de kattenbakt volledig schoongemaakt.

Ik wissel af met steentjes, en ik merk wel dat de duurdere merken langer meegaan.
Zou het kunnen zijn dat hij deze steentjes echt niet moet ?

Alvast bedankt voor het lezen van t verhaal.

Mvg,

Sven
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kater plast op bed

Bericht door Chiquita98 »

Wat dacht je ervan om eerst langs je da te gaan. Kan heel goed een medisch probleem zijn. Je hebt zelf ervaring met een kat die blaasgruis heeft. Dus eerst het medische uitsluiten en dan verder kijken
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Dorbian
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2013 23:14

Re: Kater plast op bed

Bericht door Dorbian »

Hi Chiquita98,

Dank je voor je antwoord, ben met de kater in het verleden voor zijn plas probleem al bij de DA geweest en voor zover bekend is er niets aan de hand, DA dacht dat de kat erg kieskeurig mbt kattenbak schoonte was.

Hij plast al sinds hij leeft netjes op de bak, alleen als deze niet schoon genoeg is naar zijn mening, dan kiest hij een andere plek in huis uit om te plassen.

Helaas is dat dus nu herhaaldelijk mijn bed, zelfs na een brandschone kattenbak te hebben gekregen.

Moet wel zeggen dat beide katers overgewicht hebben, en toen ik bij de DA kwam met hem hadden ze allebij hier nog geen last van.

Groet,

Sven
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9358
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kater plast op bed

Bericht door castratenkoor »

Ik zou meer kattenbakken nemen en die vaker dan 2 x per week schoonmaken = poep en plas er meermalen per dag uitscheppen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Greta
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 feb 2013 13:32

Re: Kater plast op bed

Bericht door Greta »

Ik vind 1 bak voor 2 katten en 2x/week schoonmaken ook wel wat weinig. Er een bak bijzetten en kijken of dit werkt is een heel simpele oplossing.

Is het op bed plassen te linken met je veranderde slaapgewoonte (sinds je in de kamer slaapt)?
Van stress kan een kat ook zomaar een ander plaspatroon laten zien.

Als hij zijn poepie wel in de bak doet ligt het wellicht niet aan de steentjes of schoonmaakgeur.

Kan je zorgen dat hij niet meer bij je bed kan? (Al zal hij dan misschien een heerlijk ander plekje zoeken...)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kater plast op bed

Bericht door Chiquita98 »

Wat noem je in het verleden? Een kat kan zo ineens een blaasprobleem hebben hoor.
Sluit me wel aan bij de rest. Meerdere bakken en elke dag sowieso uitscheppen
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Kater plast op bed

Bericht door Brittenbolletje »

Nou ik zou het handiger doen. deur dicht van de slaapkamer. want ook katten maken gewoontes van dingen. en een 2de kattenbak aanschaffen.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kater plast op bed

Bericht door eveline1982 »

Ik raad je aan om zowiezo eerst even wat urine naar de da te brengen. Een kat (net als een mens) kan van de 1 op de andere dag ineens wat mankeren. Als het niks is, kan je in ieder geval dat uitsluiten. Daarnaast is 1 kattenbak op 2 katten en die 2x in de week verschonen te weinig. Ik heb hier 2 hele grote staan op 3 katten (en 2 kleinere als er opvangers zijn) en die worden om de dag ververst en ik haal meerdere keren per dag drolletjes eruit. Daarbij gebruik ik zelf altijd houtkorrels en ik heb gemerkt dat elke kitten en jongvolwassen kat die hier opgevangen word daar graag gebruik van maakt. Terwijl toen ik nog kleikorrels gebruikte ze het soms voor de bakken deden. Misschien vind jouw kat het ook fijner op houtkorrels?
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kater plast op bed

Bericht door Dinky »

Zou het proberen met een tweede kattenbak en beide bakken elke dag uitscheppen (dus de plasjes en poepjes eruit halen, met klontvormend grit hoef je dan niet al het grit eruit te halen).

Omdat er een verleden is van blaasgruis zou ik voor de zekerheid urine naar de DA brengen voor een check zodat je dat uit kan sluiten.

Is er ook een mogelijkheid om het bed ontoegankelijk te maken door een deur te sluiten? Nadeel is namelijk dat de plasgeur in het bed zit en dat uitnodigt om er opnieuw te gaan plassen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Dorbian
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 mar 2013 23:14

Re: Kater plast op bed

Bericht door Dorbian »

Net maar een 2e bak gehaald en een goede voorraad aan goeie korrels, hopen dat het helpt.

@eveline1982, Kat heeft altijd al kuren gehad met zijn plas gedrag, maar ik zal het inderdaad een keer langsbrengen, kan nooit kwaad :)
Ze weigeren allebij trouwens houtkorrels te gebruiken, ze doen dan alles voor de bak ipv in de bak.

@Brittenbolletje zoals in mijn originele post aangegeven, slaap ik door omstandigheden in de woonkamer, dus de slaapkamerdeur is netjes dicht :)

@Chiquita98, toen hij een jaar was, toen had hij nadat hij gecastreerd was nog steeds problemen met plas drang, hij plast rustig op zijn favoriete slaap plek, om er dan nooit meer te gaan liggen.

@Greta, Hij had tot op ongeveer een maand geleden ook wel andere plekjes waar hij plaste, maar deze ben ik m meer en meer gaan ontnemen, we slapen al langer dan een maand in de woonkamer, gelukkig is dit bijna voorbij.

@castratenkoor, ga ik doen, maar kan het toch maar echt 1x per dag doen omdat ik bijna 12 uur per dag weg ben.

@Dinky, heb al een nieuw matras besteld, voor die bezorgd is slaap ik al niet meer in de woonkamer.

Ik ga kijken hoe het met de 2e bak gaat en laat van me horen.

Groet,

Sven
Greta
Huiskat
Huiskat
Berichten: 36
Lid geworden op: 14 feb 2013 13:32

Re: Kater plast op bed

Bericht door Greta »

Succes, Sven, en ook beterschap met de hond.
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Kater plast op bed

Bericht door Robijn »

Onze kater plaste, nadat we hem 2,5 week daarvoor uit het asiel als zwervertje hadden gehaald, ook 1x op bed. Daarna weer 1x, 2,5 week later; op een ander plek op bed.
Hij bleek het uit frustratie te doen, omdat hij niet naar buiten mocht.
(uit zijn gedrag was ook op te maken, dat hij steeds meer op buiten gefocused raakte; en hij werd steeds nerveuzer en onrustiger, en wilde maar 1 ding; naar buiten dus...).
Toen hij wel naar buiten mocht, na 5 weken binnen te hebben gezeten, heeft hij daarna nooit meer op bed geplast. We hebben hem ruim een half jaar.
Ik weet zeker dat als ik hem nu weer verplicht opsluit, en hij niet meer naar buiten kan, hij na een paar weken weer uit frustratie op bed zou gaan plassen. Hij is echt een buitenkat, en zou zich kapot gaan vervelen als het buitenleven hem wordt ontnomen.
Frustratie/stress kan dus ook een oorzaak zijn, als er geen medische kwaal wordt gevonden.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: Kater plast op bed

Bericht door AnneLore »

het is misschien een beetje een raar idee, maar als ik het goed lees, slaap je al ruim een maand in de woonkamer, en is hij ook rond die tijd begonnen met plassen op bed?

zou het kunnen dat hij vind dat de situatie niet klopt en je dat op deze manier wil duidelijk maken? naast alle andere tips hoor, want ik vind zeker dat je moet uitsluiten dat er medisch niets aan de hand is. dat in de eerste plaats.
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Plaats reactie