kan ik alsnog een stamboom aanvragen voor mijn Ragdoll kater

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Cerna

Re: kan ik alsnog een stamboom aanvragen voor mijn Ragdoll k

Bericht door Cerna »

kissieboo schreef:Dus dan kan ik er vanuit gaan dat mijn kitten en echte ragdoll is met ouders uit deze cattery's??? X Misha
Nee, want de namen die jij noemt zijn geen catteries, maar rasverenigingen. Verenigingen dus waar catteries bij aangesloten zijn. En je kunt dus bellen met het secretariaat van beide verenigingen om te informeren naar deze catteries (wat dus op jouw stambomen moet staan). Wanneer er gesjoemeld is met de stambomen door de fokker van Jinx en de ouders van Jinx dus niet de katten zijn die op de stambomen vermeld staan, dan moet je dat op deze manier kunnen achterhalen.

Ik snap ook niet waarom je zo'n waarde hecht aan een stamboom. Het is maar een papiertje wat bij mij in de la werd gelegd en er pas weer uitkwam toen ik fotostambomen ging maken. Toen werd het wel interessant omdat opeens bijna alle katten in de stamboom een gezicht kregen.
Een stamboom is alleen van waarde wanneer je wilt gaan fokken, maar misschien is dat je bedoeling?

En dat je er trots op bent dat je hem voor een prikkie hebt kunnen kopen, verbaast me ook. Het feit dat hij niet voor de normale prijs verkocht is, bewijst al dat er een luchtje aan zit want waarom zou een fokker, die krap bij kas zit en niet eens het geld heeft voor een catterynaam en een stamboom, voor een raszuivere Ragdoll niet de normale prijs vragen?

Adriana: quoten van de laatst geschreven tekst hoeft niet zo ingwikkeld. Gewoon naar "volledige bewerker" gaan en dan verschijnt het laatste bericht bovenaan met "citeer" in de rechterbovenhoek.
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: kan ik alsnog een stamboom aanvragen voor mijn Ragdoll k

Bericht door Zuri »

Ik snap de discussie die hier gaande is niet helemaal.

Kissiboo, ik begijp uit je reacties en vragen dat je gevallen bent voor het katje inclusief 'exotisch uiterlijk'. En dat snap ik, het is een plaatje! En dat het je helemaal niets uitmaakt of het een bastaardje is of niet. Ook heel begrijpelijk. Maar waarom dan toch moeite doen om een stamboom te bemachtigen? Het is maar een papiertje toch? Althans zo zie ik het met mijn katten. Ik heb ze wel ergens (net als Annet), maar doe er verder niets mee. Voor mij is een stamboom een deel van de bevestiging dat de fokker weet wat hij/zij doet. Een stamboom kost nauwelijks geld, dus een fokker die daarop bezuinigd heeft wat mij betreft wat te verbergen.

Ik snap verder je uitspraak totaal niet dat je het 'geniaal' vindt dat je een kitten voor goedkoop op Marktplaats hebt kunnen kopen. Ik denk eerder dat je zo 'stom' bent geweest om in zee te gaan met een broodfokker die geld wil verdienen over de rug van katten. Er zijn zoveel signalen die dat bevestigen; vlooien, smoezelig huis, moederdier niet topfit, geen stamboom, etc. Hoe kun je dat nou geniaal vinden?

Ik hoop voor je dat je kitten gezond is en blijft en dat je de volgende keer (als die er komt) beter nadenkt over waar je je kittens vandaan haalt. En ik zou je willen aanraden je actie met stamboomaanvraag te laten vallen. Buiten het feit dat het volgens mij nooit gaat lukken, druist het volledig in tegen wat je steeds zegt. Als je echt een raskat wilt, dan haal je die beter bij een verantwoorde fokker. Uiteindelijk wil je toch een gezond en gelukkige kat ipv een koopje wat lijkt op een raskat?

Sorry voor mijn directe uitspraken, maar ik snap de 'bladibla' over raskat ja/nee ook totaal niet.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
kissieboo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jan 2013 21:18
Locatie: ermelo
Contacteer:

Re: kan ik alsnog een stamboom aanvragen voor mijn Ragdoll k

Bericht door kissieboo »

Goed mensen... laten we het vooral niet nog groter maken dan het nu is. Op fora's zal je altijd mensen hebben die zich geroepen voelen hun mening op hun manier over te brengen. En doordat er geen emoties leesbaar zijn kan en wordt dit dus verkeerd geinterpeteerd waardoor er onduidelijkheid onstaat

Ik vind het alleen maar geniaal omdat ik het echt de mooiste kat vind die ik ooit gehad heb en gezien heb, Daarom en niet omdat ik denk dat ik voor weinig een raskat heb want dat was me al duidelijk. En ik ben heel erg blij da ik Jinx heb meegenomen want ik kan hem een prinsheerlijk leven bieden. ik wil niet met hem fokken en zodat hij 6 maanden is gaat zijn mannelijkheid eraf om sproeien te voorkomen dus nee dat papiertje boeit me niet.. Waarom ik er dan wel lang over door ga en waarom ik het aan wil vragen. Omdat ik het erg leuk zou vinden een echt Ragdoll te hebben. Ik heb ook 2 Cane Corso's uit een hele goede lijn met stambomen dus daarom "hecht" ik misschien wat meer waarde hieraan.

Neemt niet weg dat ik jullie adviezen en meningen heb gelezen en hier ook zeker wat mee zal doen. Vraag me alleen nog af of het wijs is deze (brood)Fokkers ergens te melden?! aangezien ze zeiden een cattery te willen beginnen... Ik heb gewoon toen ik Jinx ging bekijken en hij direct mee mocht de signalen gemist/genegeerd/nietwillenzien omdat ik zo verliefd was geworden op Jinx, Ik haat broodfokkers en vind het zielig dus zal een volgende keer ZEKER opletten hoe de thuis sitatie is bij "fokkers"

Bedankt allemaal voor de Tips en reacties!
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: kan ik alsnog een stamboom aanvragen voor mijn Ragdoll k

Bericht door Zuri »

Bedankt voor je eerlijke antwoord. Ik snap best dat je voor zo'n hummeltje valt wanneer je er eenmaal bent. Natuurlijk weet je verstand wel dat het niet slim is, maar je hart zegt anders. Heel begrijpelijk. En zo te lezen heb je er wel van geleerd! Super!

Als je echt dingen hebt gezien die niet door de beugel kunnen (ernstige verwaarlozing of bewijs dat er teveel nestjes worden gefokt met een poes) zou je de dierenbescherming/dierenpolitie kunnen benaderen. Maar zonder dat gaat er weinig gebeuren. Ook op voorhand verenigingen benaderen lijkt me een beetje voorbarig. Hopelijk hebben rasverenigingen een beetje strenge criteria...
Wat je wel kunt doen; spread the word! Deel je ervaringen met anderen die een katje willen in jouw omgeving zodat zij goede keuzes maken. Dit soort fokkers moeten eigenlijk geen klanten meer hebben zodat ze ermee kappen...

Het papiertjes-gedoe zal ik niet gaan begrijpen, maar als jij het belangrijk vindt moet je doen wat je niet laten kunt ;)
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
paasnini

Re: kan ik alsnog een stamboom aanvragen voor mijn Ragdoll k

Bericht door paasnini »

En heel eerlijk, ik geloof nooit dat deze mensen een cattery gaan starten, dat zeggen ze alleen om kopers een beter gevoel te geven. Tenslotte kunnen ze op deze kittens veel meer winst maken. Als ze serieus fokker hadden willen worden hadden ze het allemaal anders aangepakt.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: kan ik alsnog een stamboom aanvragen voor mijn Ragdoll k

Bericht door Roos en Minousch »

Heel eerlijk, je hebt een look a like ragdoll, er zitten geen papieren bij dus geen Ragdoll, en voor weinig geld een ragdoll, zijn de ouders getest op pkd en hcm? 2 hele belangrijke tests bij de Ragdoll. ben toch wel benieuwd wat die bevriende Ragdoll fokker heeft gezegd, die was ook vast dolblij dat je een look a like ragdoll koopt ...terwijl zij zo haar best doet om gezonde raskatten te fokken...
Ik heb er 4 Ragdolls allemaal keurig met stamboom zoals het hoort.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
kissieboo
Huiskat
Huiskat
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jan 2013 21:18
Locatie: ermelo
Contacteer:

Re: kan ik alsnog een stamboom aanvragen voor mijn Ragdoll k

Bericht door kissieboo »

Weet je. .. ik heb zo geen zin me meer om afgezeken te worden door mensen die uit de hoogte doen omdat hun kat wel een stamboom heeft.... en het kan me niet schelen wat iedereen zegt. Zijn ouders zijn ragdolls dus hij ook. Ongeacht dat volgens de "regels" en Kat pas een raskat is met een stamboom. Het isen lieve en aanhankelijke kat dieer prachtig uitziet. En als je dit onderwerp helemaal Door gelezen zou hebben zou je weten dat ik niet nog een trap na hoef van van jou met niets nieuws. En 1 het is geen look a like maar een ragdoll. 2 hou je arrogante toon over mijn vriendin voor je en 3 dus volgens jou is een kat zonder stamboom gwen gezonde kat. .. en 4. Jij hebt " zoals het hoort" vier ragdolls met stamboom. Hou toch op zeg. . Zoals het hoort. Hoeveel rassen worden er niet door gefokt om hun goede bloedlijn. En hoe veel htk katten zijn super gezond en worden 18 jaar. De enige reden dat ik zo reageer is omdat je jezelf zo goed vind. Dat jij alles volgens de "regeltjes" gedaan hebt en je daarin het "recht" denkt te hebben een ander te vertellen hoe slecht het wel niet is om een stambookloze Kat en super goed en liefde vol leven te geven.

Als je je mening op een normale manier gegeven zouhebben zonder met je vingertje te wijzen en jezelf boven mij te plaatsen had Ik dat kunnen waarderen.
Ik hou van mijn kat en zijn mooie fel blauwe ogen en zijn dikke staart een zijde zachte lange vacht. En dat ik hem dan volgens de regels geen ragdoll mag noemen. I Dont care want voor mij is hij dat wel..

Liefs kissieboo
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: kan ik alsnog een stamboom aanvragen voor mijn Ragdoll k

Bericht door Adriana »

het verschil is dat je hem wel een ragdoll mag/kunt noemen maar geen raskat.
want de omschrijving 'raskat' is beschermd met door een betr. vereniging uitgegeven stamboom en gechipt dier.
lees de info in het eerste bericht van dit topic nog even door als je wilt ;-)
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 83&t=26993

dat is een andere tak van sport met veel meer zekerheden betr gezondheid en waarborgen betr dierenwelzijn, dan een 'marktplaats'dier. en dus veel hogere prijs.

heb het hele topic maar weer eens doorgelezen en als sommige teksten bij jou arrogant/lomp overkomen dan vermoed ik dat dit je eigen gevoeligheden zijn en niet veroorzaakt kan worden door de teksten, want daarin staat alleen maar bepaalde informatie. en worden bepaalde zaken aan jou/jullie uitgelegd, feiten dus.

dat is niet hier bedacht en ook niet door degenen die dat hier hebben geschreven.
dat zijn de regels van neocat, felikat en andere fokkersverenigingen, die hier worden geciteerd.
en we zijn zo aardig om daar tijd in te steken om je dat uit te leggen naar aanleiding van jouw vraag aan ons..

k hoop dat je op het forum blijft en dat je inmiddels hebt ontdekt dat we heel erg veel informatie hebben over alles wat met katten en hun verzorging te maken kan hebben.

;-) hoop dat het intussen met jullie lieve Jinx erg goed gaat en dat hij erg goed groeit.
heb je intussen al een fotoalbum aangevraagd?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 583
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: kan ik alsnog een stamboom aanvragen voor mijn Ragdoll k

Bericht door Roos en Minousch »

Ik ben niet arrogant ik heb mij verdiept in dit ras, en ik heb niet gezegd dat katten zonder stamboom niet gezond zijn, maar Ragdolls hebben gewoon erfelijke ziektes, en als je dus een echte Ragdoll koopt, dan worden de ouders daar op getest, heel belangrijk, want je wilt niet dat je kat spontaan dood neervalt aan hcm..Ik ben niet arrogant over jou vriendin, maar ik weet wel als zij een goede Ragsoll fokker is zij er normaal gespoken niet blij mee zou zijn als je een ragdoll zonder stamboom koopt...de fokkers doen namelijk hun stinkende best om de erfelijke ziektes eruit te fokken, dat doen ze dus heel zorgvuldig.
En ik weet ook gewoon dat raskatten gewoon net zo oud worden als huis tuin en keukenkatten, alleen hoor je meer over raskatten.....
Het is niet voor niets een raskat, die worden zorgvuldig gefokt, en daar betaal je uiteindelijk voor, en de stamboom is inderdaad maar 15 euro of zo. Als je een raskat wilde hebben had je meer geld moeten uitgeven, sorry ik kraak je niet af, maar dat is gewoon de waarheid.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9333
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: kan ik alsnog een stamboom aanvragen voor mijn Ragdoll k

Bericht door castratenkoor »

Als je een raskat van een erkende fokker koopt zit daar altijd een stamboom bij. Je hebt dan gewoon meer kans een gezond dier te kopen, omdat de achtergrond en ouders bekend zijn. Fokkers zullen altijd fokken met goed gesorteerde en gezonde dieren.

Als je voor weinig geld een mooie kat koopt, loop je gewoon meer risico dat het dier erfelijke gebreken heeft. Niet voor niets houden ze de achtergrond van de fokdieren achter.

Met een stamboom heb je geen 100% garantie op een gezond dier, maar wel meer kans op een gezond dier met goede achtergrond.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: kan ik alsnog een stamboom aanvragen voor mijn Ragdoll k

Bericht door eveline1982 »

Ik vind het een beetje jammer dat je zo reageert op, naar mijn idee, goede adviezen en teksten. De mensen denken duidelijk met je mee en waarschuwen je vooral! Ook voor mensen die opzoek gaan naar info over malafide fokkers kunnen hier veel info uit halen.

Je spreekt je eigen op een aantal punten tegen, vooral over het feit dat het je niet boeit om geen raskat te hebben. Een citaat uit je eigen woorden: Maar stel ik wil in de toekomst en nestje en dus een poes met stamboom erbij nemen kan ik wel een goede lijn neerzetten: . Maar je wil toch niet fokken? Daarbij zullen de kittens nooit een stamboom kunnen krijgen en zal je dus ook geen goede lijn kunnen neerzetten, gewoon omdat het in de rassenwereld erg belangrijk is dat de dieren zga vrij zijn van erfelijke ziektes en je dit alleen kan na gaan via de stamboom ;)

Geniet lekker van je katje, want prachtig is hij zeker. En maak je verder niet druk over stambomen of goede lijnen. Laat hem op tijd castreren en dan draag jij er weer aan mee dat er in ieder geval van jouw kater geen ongewenst nageslacht komt rond te lopen :) Iedereen weer tevreden en duimen dat zijn "fokkers" lekker stoppen met het onverantwoord fokken van zgn raskatten :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie