Welke geuren schrikt een kat af of trekt aan?

Voor overige vragen over de kat die niet onder een andere categorie passen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Admin
Administrator
Administrator
Berichten: 2080
Lid geworden op: 18 mar 2003 01:33
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Welke geuren schrikt een kat af of trekt aan?

Bericht door Admin »

Soms is het mooi als je spul hebt waar je kat niet in de buurt wil komen, bijv. als je niet wil dat hij ergens aan krabt. Vroeger gebruikten ze voornamelijk 3 dingen waarvan 'bekend' stond dat katten ervoor wegliepen:

Uien
Wrijf een rauwe ui over een plek. Voor mensen ook een sterke geur wanneer het nog nat is, maar opgedroogd moeten katten daar ook niets van hebben.

Azijn
Het meest bekende middel. Toen ik zonet een dopje ervan aan onze katten liet ruiken, duwden ze haast hun neus in het dopje en dit zegt me dat het niet bij alle katten werkt.

Wijnruit (details)
De fijngewreven blaadjes van deze plant werken kennelijk erg goed, aangezien deze plant al hiervoor gebruikt wordt sinds de eerste eeuw na Chr. Er is ook wijnruitolie verkrijgbaar en het kan als kruid gebruikt worden (kennelijk minder gezond voor zwangere vrouwen).

Over het algemeen lijkt het me dat er nog veel meer huis-tuin en keukenkruiden en middeltjes bestaan waar katten niet van houden. Wanneer ik iets eet of klaarmaak en de katten zijn in de buurt, dan laat ik ze er altijd aan ruiken. De ene keer willen ze er direct aan likken en de andere keer deinzen ze ervoor achteruit.
Tandpasta, ammonia, schoonmaakalcohol, bruistabletten en veel 'chemische' geuren zijn niet populair bij katten, maar werkt bij de een wel en bij de ander niet.

Bij welke geuren slaat jouw kat op hol of raakt hij in vervoering?
Laatst gewijzigd door Admin op 29 mar 2005 19:02, 5 keer totaal gewijzigd.
"We moesten de kinderen helaas wegdoen, omdat onze katten allergisch bleken te zijn."
Gebruikersavatar
yedamy
Poema
Poema
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2003 21:40
Locatie: Veendam
Contacteer:

Bericht door yedamy »

Daisy heeft zowieso een hekel aan alle sterken geuren: tandpasta, deodorant, parfum, bodylotion. Rauwe Kip vindt ze ook niet lekker ruiken....

Tea tree vinden ze allemaal verschrikkelijk..

Yeri vindt alles lekker, zelfs sterk gekruide kip wil hij wel even proeven helaas..

Er is maar een ding wat ze allemaal heerlijk vinden en dat is: natvoer, catnip (lijkt wel xtc voor ze) en kattentandpasta.........

groetjes
Danielle
Gast

Bericht door Gast »

Bij mij houden ze niet van sinaasappel, citroen, de citroenmelisse in m'n tuin (naast het kattekruid notabene!), munt, tandpasta....
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Zap is doodsbang van gember!? en gas... en ui en al die dingen

Flits, die wordt tot hiertoe door niets afgeschrikt... Door geen enkel geurtje, door geen enkel geluid, je kan tegen haar staan gillen en met je armen zwaaien, en dan kijkt ze nog niet eens op....

hm
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

ehm Quinto kan niet tegen parfum of deo, maar Xandor vindt dit heerlijk.
Quinto vind dennengeur heerlijk en gaat daar echt in zitten snuiven.
Beide zijn ze gek van de geur van alles wat eetbaar is, behalve inderdaad uien. En ze houden beide niet van schoonmaakmiddelen.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

tijger was altijd gek op tandpasta en pepermuntjes,die moest ze altijd aflikken en alsk me tanden had gepoetst zat ze op de wasmachine te wachten tot ik bij dr kwam zodat ze ff met dr bekkie in me mond kon om die lucht op te snuiven :grin:


scherpe luchies moeten miss en red nix van hebben,zoals ui of
spiritus,dat soort.
enne..al gebruik ik altijd anti-transpirant wil nog wel is zweten als het warm is of alsk druk ben en redney raakt helemaal in extase daarvan :oops: :???: hij duwt ze neus zowat m'n oksel in gaat zitten soppen en knorren en trappelen met z'n voorpootjes :oops: :grin:
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Gebruikersavatar
pini
Lynx
Lynx
Berichten: 117
Lid geworden op: 01 sep 2003 17:07
Locatie: zeeland

Bericht door pini »

Pini moest niets van sigarettenrook hebben. Die nam altijd de benen als ik een sigaretje opstak. Was dat dier effe blij toen ik stopte. De coontjes vinden veel lekker. Chemische luchtjes vinden ze niet lekker.
Groetjes Gerda
Gesloten