Bounty heeft longontsteking!

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Bounty heeft longontsteking!

Bericht door Adriana »

yèp! t zou heel fijn zijn als eten op niveau helpt tegen hoesten.
hier staan alle drinkbakken zeker 10 cm hoog en dat bevordert het drinken/slobberen.
dan kunnen ze hun kop recht houden met drinken en scheppen geen water in hun neusgaten.
Bounty's neus steekt ook nogal vooruit en missch werkt het bij haar net zo als het hier werkt.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Renatevanderveer

Re: Bounty heeft longontsteking!

Bericht door Renatevanderveer »

Er even met de dierenarts over gepraat.
Deze gaf aan dat het misschien (met nadruk op misschien..) kan komen door een slokdarm probleem.
De peristalstiek van de slokdarm is dan niet naar behoren, waardoor Bounty zich sneller verslikt.
Het is een hele zeldzame aandoening bij katten, het komt vaker voor de honden.
Het is echter pas op latere leeftijd vast te stellen, met behulp van contrastvloeistof en een rontgenfoto.
De rontgenfoto word dan gemaakt op het moment dat Bounty slikt.
Aan de vorm van de slokdarm op dat moment, is vast te stellen of het inderdaad het geval.

Ook aangegeven dat het nu, sinds het water hoger staat, niet meer is gebeurd.
De dierenarts houd het in haar achterhoofd.
Ze had nog niet naar de weerstandverhogers gekeken, het was een gekkenhuis deze week.

Dat hoor ik dus nog.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Bounty heeft longontsteking!

Bericht door Ms Maaike »

Hm, bij Ierse Setters kan het al heel vroeg vastgesteld worden met bariumpap en röntgenfoto's. Weet je waarom het pas op latere leeftijd vast te stellen is bij katten? :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Renatevanderveer

Re: Bounty heeft longontsteking!

Bericht door Renatevanderveer »

Ik heb mijn dierenarts even gemaild met die vraag, want ik vond het zelf ook al gek.
Ik heb het inderdaad ook opgezocht en kwam op hetzelfde uit als jij.
Ik denk dat onze DA bedoelde dat ze zo'n onderzoek bij Bounty op latere leeftijd wil doen.
(Best lastig dat onze DA half Duits is, soms duurt het even voordat ik begrijp wat ze zegt..)
Ze vond het nu nog te vroeg om zo'n onderzoek te laten uitvoeren, daar Bounty al zoveel meegemaakt heeft.
Ook omdat het bij katten zo zeldzaam is, wil ze eerst afwachten hoe het zich bij Bounty ontwikkeld.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Bounty heeft longontsteking!

Bericht door Ms Maaike »

Ah ok, nou ja even het antwoord van de DA afwachten dan. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Renatevanderveer

Re: Bounty heeft longontsteking!

Bericht door Renatevanderveer »

Zojuist een mailtje terug ontvangen, ik heb het inderdaad verkeerd begrepen.
Het is nu wel vast te stellen, maar ze wil Bounty het voor nu besparen.
Bounty mag lekker aansterken en we gaan kijken wat de ontwikkelingen zijn.

Gisteren en vandaag geen verslikkingen gezien of gehoord.
Ik ga nog wel op zoek naar een betere oplossing, een setje bakjes op een rekje, die van de grond is.
Met een placemat eronder ofzo, want zoals het nu staat, word voortdurend ons laminaat vochtig.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Bounty heeft longontsteking!

Bericht door Ms Maaike »

Vochtig laminaat is geen pretje; 't wordt er zo lelijk van inderdaad. Placemat lijkt me wel een goed idee als het niet te nat wordt. :) Prettig dat ze zich niet meer verslikt trouwens. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Renatevanderveer

Re: Bounty heeft longontsteking!

Bericht door Renatevanderveer »

Om toch het verslikken een slag voor te zijn en het Bounty te vergemakkelen, deze bakken aangeschaft.
Ze zijn eigenlijk bedoeld voor kleine honden, voor worden door onze katzels dankbaar in ontvangst genomen.
Bounty kan nu bijna rechtop drinken en ze vind het zichtbaar makkelijker.

Snickers vind het ook een stuk prettiger, dus dubbel effectief!

Afbeelding

Er moet nog een placemat onder, maar de placemat die ik had, was te klein.
Ze lijken op de foto heel klein, maar ze staan zo'n 10 cm van de grond af.
De bakken zelf zijn qua inhoud drie x zo groot als de bakjes die ik had.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Bounty heeft longontsteking!

Bericht door Dinky »

Ziet er mooi uit Renate :)
Ben ook nog op zoek naar een ander soort voerbakje omdat de brokjes aan de buitenste rand op de bodem gaan zitten en Dinky er dan minder goed bij kan ;)

En zolang er geen verslikkingen meer zijn lijkt mij zo'n onderzoek ook niet noodzakelijk?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Renatevanderveer

Re: Bounty heeft longontsteking!

Bericht door Renatevanderveer »

Nee, dat klopt. Maar we houden het wel in ons achterhoofd, omdat het na verloop van tijd erger kan worden.
Het kan en de aandoening is ook erg zeldzaam. Het is goed om in het achterhoofd te houden,
maar op dit moment is er inderdaad geen reden om nu onderzoek te laten doen..

Daarbij vind ik dat Bounty genoeg heeft doorstaan. Ze mag er van ons van genieten, een flink aantal weken zonder dierenarts.
Enkel in maart heen voor een enting, verder blijft het haar hopelijk bespaard.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Bounty heeft longontsteking!

Bericht door Dinky »

Natuurlijk houdt je het in je achterhoofd ;-) maar zoals je zegt, nu lekker genieten van een gezonde bounty :-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie