Kat van 1+ naar buiten

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Miew
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 sep 2010 15:19

Re: Kat van 1+ naar buiten

Bericht door Miew »

Bedankt voor de reacties en ervaringen! :smile: Heb ik veel aan!
Ik zal jullie op de hoogte houden hoe het verder verloopt. ;-)
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: Kat van 1+ naar buiten

Bericht door AnneLore »

heel herkenbaar verhaal!

ik schrok me kapot vanmorgen, Joost (die inmiddels het balkon op mag) was vanaf het balkon naar beneden gesprongen. (één hoog) hij mankeerde niks, en vond het helemaal geweldig (grrrr) snuffelen en doen en pissig dat ik 'm naar binnen haalde. Nu zit ie voor de ramen en bij de deur als een malle te miauwen. het was wat hem betreft duidelijk voor herhaling vatbaar ;)

Hij heeft echt zat te doen, en geen aandacht te kort (hoewel hij daar misschien anders over zal denken :D)
Hij heeft speeltjes, een krabpaal, ik doe aan voedselverrijking, ik speel met hem. Hij heeft mn sabbelvest, héél veel kroelsessies overdag en hij slaapt op bed. slaapt redelijk door (gelukkig)

Hij is nu een half jaar. En hij vind buiten gewoon echt leuk. ik snap het wel, het is natuurlijke een eindeloze bron van geuren en dingen, en qua omgeving zou het kunnen, hij hoeft niet over te steken, en er is veel gras en berm. Ik woon één hoog, dus hij zou wel een trapje moeten hebben vanaf het balkon (iemand ervaringen daarmee?)

het enge vind ik gewoon vooral - komt hij wel terug? ik krijg al buikpijn bij het idee dat hij gewoon de hort op gaat en nooit meer terugkomt.

wat vinden jullie? het is een ondernemend en slim beestje, en ik denk dat hij er ontzettend veel plezier aan zou beleven en dat het voor hem echt een onwijze plus zou zijn. ik gun het hem ook ontzettend. maar ja... buikpijn...

wat vinden jullie?
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kat van 1+ naar buiten

Bericht door Adriana »

tuurlijk kan ik teruglezen maar nu even niet en vraagje: is Joost een solokitten?
zo ja, lees dan onze info hierover. en ook over vervelen en zo..
van één hoog een balkon afspringen geeft een veel te grote klap en is slecht voor bv nieren..

wij kunnen niet inschatten of Joost terugkomt of wordt vergiftigd of wordt gewond bij vechtpartijen of overreden of verdrinkt en zo en zo..
dat is een beslissing die je zelf moet nemen waarbij je moet incalculeren dat je het risico loopt hem kwijt te raken, ziek terug te krijgen (kosten en sores en pijn) of seintje van roadpizza via chip (is-ie gechipt?)
je zult dat missch hard vinden klinken maar de ervaringen zijn talrijk.. en niet nodig om het te verhullen in taal zoals valt wel mee, katvriendelijke buurt en zo
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kat van 1+ naar buiten

Bericht door eveline1982 »

Mijn katten komen ook momenteel niet buiten, er word binnenkort een afrastering over de schuttingen geplaatst zodat ze weer de tuin in kunnen maar er niet uit. Je leest overal zulke nare verhalen en ik heb zelfs verhalen gehoord over katten die worden gevangen voor hun bontje (of het waar is weet ik niet, maar de mensen zijn ziek!) . Kan me herinneren dat Joost een solo katje is, denk dat hij veel meer heeft aan een maatje waar hij binnen lekker mee kan ravotten dan aan die boze buitenwereld! En je kan je balkon katproof maken er zijn verschillende middelen voor, gewoon even googlen kan hij ook niet meer eraf vallen
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Sonnet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 nov 2012 22:26

Re: Kat van 1+ naar buiten

Bericht door Sonnet »

AnneLore schreef:Hij is nu een half jaar. En hij vind buiten gewoon echt leuk. ik snap het wel, het is natuurlijke een eindeloze bron van geuren en dingen, en qua omgeving zou het kunnen, hij hoeft niet over te steken, en er is veel gras en berm. Ik woon één hoog, dus hij zou wel een trapje moeten hebben vanaf het balkon (iemand ervaringen daarmee?)
Dat hij niet over hoeft te steken is geen garantie dat hij het niet doet. We zijn ook een kat verloren door een aanrijding met een auto, en waar wij wonen is het zo dat ze 3 kanten op kunnen lopen waar ze op het open veld terecht komen met veel beplanting etc. eromheen. Kattenparadijs zou je denken, maar onze Diesel liep toch precies die ene kant op richting de dijk waar hij veel meer moeite voor moest doen (hekken en schuttingen klimmen) en is doodgereden 15 minuten nadat hij naar buiten ging (kwamen we pas twee dagen later achter na veel zoeken en onzekerheid, hij was direct opgehaald door de dierenambulance maar de chip was niet uitgelezen). Katten doen nu eenmaal onlogische dingen.

Eén van onze andere twee katten (Bunker, broertje van Diesel) komt ook nog steeds buiten, wat een bron van zenuwen en een hoop onenigheid tussen mij en mijn partner is, en ik zou het niemand aanraden. Vlak bij huis blijven doen ze ook niet, ik heb Bunker al eens zien lopen op het land terwijl ik in de auto zat, zo'n 3 kilometer van ons huis vandaan.
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Kat van 1+ naar buiten

Bericht door Robijn »

Hoe citeer ik een gedeelte uit het laatste bericht? Weet iemand dat? Ik mis het ballonnetje 'citeer' bij het laatste bericht...

Dan maar even kopiëren:
'......kwamen we pas twee dagen later achter na veel zoeken en onzekerheid, hij was direct opgehaald door de dierenambulance maar de chip was niet uitgelezen'

Hoe is het mogelijk dat de chip van jouw aangereden kat niet meteen is uitgelezen???
Heb je de dierenambulance hier nog om gevraagd? Het is toch van de zotte dat je de eigenaren zo lang in het ongewisse laat?
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Kat van 1+ naar buiten

Bericht door Ms Maaike »

Mariska, dat kan door [quote ="naam"] voor het stukje tekst te plaatsen en [/ quote] achter het stukje tekst. Spaties in de notering even weghalen, anders werkt het niet. :)

Inderdaad apart te noemen dat de chip niet meteen is uitgelezen...
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kat van 1+ naar buiten

Bericht door eveline1982 »

Dat gebeurt helaas erg vaak Mariska. Heb het vaker gelezen en gehoord. Daarbij kan de chip ook een eigen leven gaan leiden en op de raarste plekken gaan zitten. Bij Diego zit hij ondertussen in zijn linker? schouder. 1 katertje wat is aangereden, jaren geleden, had ook een chip maar die bleek ergens in de achterhand beland waardoor ze hem bijna in hadden laten slapen, tot de assistente zei, nee deze kat ziet er zo goed verzorgt uit ik probeer het nog 1 keer! Meestal checken ze alleen de voorhand van het dier, wilde ze bij Minoes ook doen. Heb toen zelf gevraagt of ze haar hele lichaam wilde checken....
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Kat van 1+ naar buiten

Bericht door Ikey »

Ik kan me Joost herinneren van het bericht mama-mens :) Klopt, toch? Ik zal niet herhalen wat ik toen ook gezegd heb dat het voor Joost veel beter en leuker is als hij een maatje krijgt (zo, heb ik het toch gedaan ;-))

Wij wonen ook op de eerste verdieping en zouden in principe iets kunnen maken zodat ze naar buiten kunnen. Diesel (grappig, ik heb ook een Diesel ;-)) wil wel graag naar buiten denk ik, want die zit steeds vaker meteen in de (afgesloten) hal zodra wij de voordeur open doen. Maar dat gaat niet gebeuren, want wij wonen aan een drukke weg, met veel drukke wegen overal in de buurt. Ik ga waarschijnlijk wel binnenkort eens met hem oefenen aan een tuigje te wennen, zodat ik van de zomer met hem kan gaan lopen buiten, want er zijn hier wel plekken in de buurt die fantastisch zijn voor katten en ik gun Diesel dat ook. Maar alleen mag hij niet. Mijn kind zou ik hier ook niet alleen buiten laten spelen, vanwege al het verkeer.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Sonnet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 38
Lid geworden op: 14 nov 2012 22:26

Re: Kat van 1+ naar buiten

Bericht door Sonnet »

Robijn schreef:Hoe citeer ik een gedeelte uit het laatste bericht? Weet iemand dat? Ik mis het ballonnetje 'citeer' bij het laatste bericht...

Dan maar even kopiëren:
'......kwamen we pas twee dagen later achter na veel zoeken en onzekerheid, hij was direct opgehaald door de dierenambulance maar de chip was niet uitgelezen'

Hoe is het mogelijk dat de chip van jouw aangereden kat niet meteen is uitgelezen???
Heb je de dierenambulance hier nog om gevraagd? Het is toch van de zotte dat je de eigenaren zo lang in het ongewisse laat?
Ik heb het inderdaad gevraagd, en kreeg als antwoord 'Hij heeft geen chip.'. Hij was 3 maanden daarvoor gechipt, Diesel was slechts 9 maanden oud toen hij werd aangereden en is gelijk met de castratie gechipt (daarvoor zijn ze uiteraard zeker niet buiten geweest).
Ik dus verteld dat hij nog jong was en vrij recent gechipt, waarop een andere vrijwilliger de lezer over Diesel heen haalde (inmiddels stijf bevroren, kwam uit de diepvries) en direct bij de eerste poging de chip te pakken had op de plek waar hij ook gewoon hoorde te zitten.
Ben verder ook niet heel aardig behandeld trouwens toen ik belde om te vragen of ze een zwart-witte kat hadden gevonden, maar goed, ik wil de dierenambulance zeker niet afz**ken, ze doen een heleboel goed werk.

Eveline, ik weet inderdaad uit ervaring dat een chip kan gaan 'wandelen', die ervaring heb ik zelf ook met paarden controleren. Bij mijn eigen paard zit hij ook voor zijn schouderblad in plaats van halverwege de hals waar hij hoort te zitten. Maar bij Diesel was dat dus niet het geval, zat gewoon op zijn plek.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat van 1+ naar buiten

Bericht door Dinky »

Er zijn verschillende opties om hem naar buiten te laten zonder de angst dat hij niet terugkomt. De eerste is het balkon afzetten zodat hij er niet af kan springen. Dan heeft hij wel de geurtjes van buiten zonder dat hij ver weg kan lopen.
De tweede is Joost wennen aan een tuigje en op die manier met hem naar buiten gaan.

Daarnaast kan een speelmaatje voor veel afleiding zorgen op de momenten dat je even geen aandacht geeft. Bovendien kan hij met een maatje op een andere manier spelen/stoeien. Wellicht dat hij dan ook minder het gevoel heeft naar buiten te moeten.

Heb je ook kattengras in huis staan? Want dat is wel een must bij echte binnenkatten ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: Kat van 1+ naar buiten

Bericht door AnneLore »

dank jullie wel voor de reacties. ik vind het best een dilemma.

@ Adriana - Joost is inderdaad een solokitten. ik heb me inmiddels redelijk ingelezen rondom dat thema, en het is echt een punt van overweging. maar wat ik eerder ook al zei, ik moet het wel kunnen betalen. ik weet dat het niet meteen een verdubbeling in de kosten is, maar toch, er komen kosten bij, en ik wil wel dat ik ze hoe dan ook het allerbeste kan bieden, en niet op een gegeven moment tegen de da moet zeggen, stop maar met behandelen, want ik kan het niet meer betalen en ik heb er nog eentje rondlopen... dat kan ik gevoelsmatig gewoon niet. Hij is gechipt overigens. En, ik vind het wel fijn dat je je standpunt niet sugarcoat. het is zoals het is.
De meningen lopen gewoon nogal uiteen over dit onderwerp, en ik vind het lastig soms door de bomen het bos te zien.

@ Dinky: Dat tuigje is wel een goed idee. En inderdaad het balkon afzetten. dit wil ik echt niet nog een keer. Het leek mij veel te hoog, ik zou zelf nooit naar beneden springen daar en dacht dat hij dat ook niet zou doen. maar dat had ik dus duidelijk verkeerd ingeschat.

kattengras kan ik nergens vers vinden hier, en zelf opkweken is vrij moeilijk, las ik, dat schijnt vrij vaak niet of nauwelijks op te komen. en ik heb geen groene vingers...

@Ikey: ja, klopt, Joost is van mama-mens :) ik weet het, en ik neem jullie gedachten daarover ook echt serieus.

ik heb overigens niet de indruk dat hij zich verveelt, het lijkt daar niet over te gaan, meer over een oprechte wens om 'dat daar' ook eens te ontdekken. hoewel het natuurlijk een held op sokken blijft... ik ga eerst maar eens een tuigje bestellen.

dank jullie wel voor het meedenken!
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6842
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat van 1+ naar buiten

Bericht door Dinky »

Mijn ervaringen met zelf opkweken zijn juist dat het makkelijk gaat (stop het over in stenen schaal zodat hij goed blijft staan wanneer dinky ervan eet) en binnen 5 dagen heb ik mooie bos staan die minstens maand mee gaat. Af en toe met plantenspuit wat besproeien is voldoende ;-) die van zoo plus hebben hydrokorrels waardoor hij minder snel uitdroogt. Die in dierenwinkel die ik had die hadden geen hydrokorrels en waren wel duurder ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
AnneLore
Poema
Poema
Berichten: 214
Lid geworden op: 18 dec 2012 13:50

Re: Kat van 1+ naar buiten

Bericht door AnneLore »

tof, dank je wel! gewoon bij zooplus? ga ik meteen bestellen :grin:
Bas, Dakhaas en Oscar | Joost* | & de cavia's, het konijn en het hondenbeest :)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5489
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat van 1+ naar buiten

Bericht door nellebel »

weet je, guusje die kan ook echt voor de raam zitten miauwen alsof ze echt naar buiten wil. ze heeft verschillende ontsnapingspogingen gedaan. alleen eenmaal buiten blijkt het veel minder leuk. net als met de deur naar de zolder. als hij dicht is wil ze naar de zolder, als hij open is wortd hij straal genegeerd. bij ons komen ze alleen buiten aan het tuigje. misschien ooit een afzetting, maar dat ligt aan het financiele plaatje. ze vermaken zich samen binnen ook, en naar buiten kijekn naar de vogeltjes en de rest vinden ze bere interessant. maar ik ga geen risico lopen. ik de hele dag met buikpijn zitten zeker of ze terugkomen, en zij de boel onveilig maken. trouwens buurman heeft ee nvijver, daar hebben ze ook niks te zoeken, maar dat kan ik hun niet leren. dus lekker veilig binnen en in de zomer weer aan het tuigje soms buiten.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie