Wanneer nagels knippen?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door Robijn »

Mimosa schreef:De stokoude kat van mijn opa had nagels die steeds helemaal rond groeiden, haar voetkussentjes in. Omdat ze het niet gewend was raakte ze helemaal overstuur wanneer haar nageltjes geknipt moesten worden, ze liet zelfs alles lopen. Uiteindelijk moesten ze elke keer de dierenarts laten komen puur om de nageltjes te knippen.
Daarom vind ik het zo belangrijk dat je de nagels van een jonge kat regelmatig knipt, ook al is het niet nodig, maar puur zodat hij/zij er gewend aan raakt.
Het klopt inderdaad dat bij oudere katten (bij 2 van mijn vorige katten op leeftijd helaas ook) de nagels minder goed slijten, en daarom vaak in het voetzooltje gaan ingroeien, als je ze niet regelmatig knipt/controleert, en dat is natuurlijk uiterst pijnlijk. Als je bij je kat vroeger nooit de nagels hebt geknipt, en je moet ze dan wel regelmatig gaan knippen als ze ouder zijn, ivm ingroeingsgevaar, nou veel plezier dan :!: ... Dan krijg je dus te maken met een zeer gestreste kat die agressief en wild kan reageren omdat ze nooit heeft geleerd dat het niet erg is als de nageltjes worden geknipt.
Dat wil je je kat toch niet aandoen?!
Ik zeg maar zo; jong geleerd, is oud gedaan! ;-)
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Lovecat
Jaguar
Jaguar
Berichten: 751
Lid geworden op: 27 aug 2010 11:47

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door Lovecat »

Ik knip de nagels van Mosa wel; hij sabbelt namelijk elke dag in mijn hals, ik heb een hele hoge pijngrens, maar het voelt alsof ik elke dag getatoeëerd word... inclusief wonden en littekens.

Ik knip daarom de uiterste uiteinden van zijn nagels bij, waardoor het sabbelen weer verdraagzaam wordt voor mij. Dexter wil altijd in mij klimmen en dus geldt voor hem hetzelfde; het scherpste van de nagel knip ik eraf.

Beiden hebben geen enkel probleem ermee als ik hun nagels knip, ze laten het prima toe (ik knip echt maar 1/2 mm eraf). Hier lopen ze alleen op tapijt, dus hun nagels slijten niet echt af.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1050
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door Sifra »

Als je de nageltjes wilt controleren/knippen neem je het pootje in je tussen duim en zijkant van je wijsvinger en oefent druk uit, zodat de teentjes zich spreiden en de nageltjes uit hun hoesjes komen. Dan kun je er prima bij.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Dina
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 feb 2012 12:18

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door Dina »

Ik heb sinds ongeveer 2 weken een poes die wij binnen houden.
Ze bleef overal in hangen, ze heeft een dekentje waar ze op speelt maar als ze dan weg wilde lopen sleepte ze het dekentje steeds een beetje mee omdat ze erin bleef hangen. Dan ging ze gewoon trekken tot het los schoot. Het leek me erg vervelend voor haar.
Bij de dierenarts hebben wij haar nagels laten knippen. Ze leek het niet eens te voelen.
Ze kan nog steeds gewoon klimmen maar ze blijft niet meer hangen in van alles.
Ze gebruikt de krabpaal niet dus wij zijn van plan haar nagels zelf thuis te knippen zodra ze er weer een beetje "last" van krijgt (dus als ze zichzelf niet zo goed los krijgt uit de bank oid)
bianca2306
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 mar 2012 11:48

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door bianca2306 »

Ik knip de nagels van mijn katten tegenwoordig ook, vooral omdat ons Boef van 2,5 jaar vorig jaar een ongegroeide "duim" nagel had, eerst deed ik het nooit. En als ik toch bezig ben knip ik ze maar meteen allemaal. En ons floris doe ik ook maar meteen want dan went hij er alvast aan mocht het ooit echt nodig zijn in de toekomst.
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door achtpuntzes »

aangezien ze hier veelvuldg gebruik maken van de vele krabpalen (en natuurlijk ook het bankstel) is het nog steeds niet nodig om de nagels te knippen.

ik kijk er wel regelmatig naar, zoals iedereen dat zou moeten doen :)
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Nuenense

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door Nuenense »

Ikzelf doe niks aan de nagels van de katten... Ze gebruiken ze niet op de vloerbedekking of meubels, dus ik zie er geen noodzaak toe.

Ze hangen regelmatig in/aan/op de krabpaal, en eromheen vind ik regelmatig stukjes en schilfers nagel. Prima dus!

Op zich is er niks zieligs aan het knippen van nagels, zolang je de kat in kwestie er vroeg aan laat wennen. En natuurlijk oppast dat je niet in het levende (roze/donkergekleurde) gedeelte knipt, maar dat spreekt voor zich.
klitteband
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 29 mar 2012 00:46

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door klitteband »

Hallo

Onze oude heren zijn duidelijk niet van jongs af aan gewend aan nagelknippen. Wij hebben ze pas 2 jaar en ze zijn 16.
Ondanks de krappaal, onze houten vloer en elke dag buiten lopen (in de tuin) moeten we er om de zoveel tijd toch met z'n alle aan geloven....en wat een drama!
Onze normaal zo rustige, lieve knuffels blijken ineens een bovennatuurlijk kracht te bezitten en het is een gevecht op leven en dood waarbij mijn man, die ze in de houdgreep moet houden, nooit ongehavend uit de strijd komt.
Het is zo zielig, maar het moet echt.
Ik probeer het altijd zo snel mogelijk te doen. We hebben zo'n speciaal schaartje maar door al het geworstel ben ik altijd bang dat ik toch te ver knip. Dat is gelukkig nog nooit gebeurt.
We hebben ze al een in een handoek gewikkeld en de pootjes er 1 voor 1 uit gepulkt (je zou ons moeten zien..haha) maar ze vechten zo hard dat je gewoon bang bent dat je een pootje breekt.
Achteraf zijn we allemaal getraumatiseerd. gelukkig vergeten de mannen het weer snel..maar wij niet. En mijn man al helemaal niet met zijn gehavende armen, nek en benen. ;-)

Inderdaad als het maar enigzins kan van jongs af aan beginnen met knippen. Ik denk zelfs ook als het niet echt nodig is (piepklein stukje) ,om te wennen, want dit is echt niet leuk!

Maar wij zitten nu eenmaal al in deze situatie. 16 jaar oud en fel tegen hun pedicure.
Heeft iemand daar een tip voor? We hebben allebei wel ervaring in het knippen van dieren en ik denk niet dat een dierenarts iets anders zou doen dan wij...daarbij denk ik ook niet dat we dit die arme man aan kunnen doen.. :-|

Die krassen op mijn man zijn te overzien..haha Maar ik zou het wel fijn vinden als ik mijn katten niet meer in de knoop hoef te houden om 1 nagel te knippen en dat we daarna met z'n alle in therapie moeten.

Help!?
Gebruikersavatar
Melvin1989
Huiskat
Huiskat
Berichten: 37
Lid geworden op: 02 apr 2012 13:26
Locatie: Lichtenvoorde (Gld)

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door Melvin1989 »

Ik knip ze wel. Onze beestjes komen nooit buiten en we hebben verder overal tapijt liggen. De nageltjes slijten dus niet vanzelf.
April 14-04-2011
Lano 04-09-2012
Anne87

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door Anne87 »

Ik knip de nagels van Noodle. We hebben een enorme krabpaal, en in een paar kamers laminaat (slaapkamers vloerbedekking). Bij Flo is het altijd prima, maar Noodle krijgt heel scherpe nageltjes. Dus om de paar weken gaat daar het scherpe puntje vanaf. Gaat prima, en ik gebruik dit schaartje, dat had ik nog liggen van mijn konijnen vroeger.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door BloemTetsu »

Ducky* en Kathy* knipte ik wel. Door ouderdom moest ik wel. Maar op een gegeven moment werden haar nagels veel breder en dit maakt het knippen ook moeilijk. Was in het begin een gevecht.
Als ze een keer naar DA moest en in een roesje vanwege onhandelbaarheid, knipte ze meteen haar nagels.
Dus toen afgesproken met onszelf: bij nieuwe katten meteen vanaf jongs af aan laten wennen. Bij Bloem probeer ik het niet eens. Ik kan nu haar poot aanraken en haar nagels spreiden en heel soms eruit duwen. Verder kon ik voorlopig niet. Ze heeft bovendien iets tegen alle objecten die ik vast heb en bij haar breng (kammen, washandje, borstel, handschoenborstel en pipet). Dus ik probeer de schaar ook maar niet. Tetsu's nagels gaan we wel afknippen. Elfie mag eerst aan ons wennen en handen leuk vinden, voordat we ook maar iets gaan doen.

Wij hebben krabpalen, matten, laminaat, tuin.

Anne, is dat schaartje niet veels te groot, onhandig en eng voor katten? Mijn huidige schaartje is niet meer zo scherp.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door Dinky »

Vind dat schaartje van Anne er inderdaad wat apart uitzien. Toen ik nog thuis woonde hadden we voor de konijnen zo'n soort schaartje (gewoon gekocht bij dierenspeciaalzaak).

Denk dat het bij een schaartje wel belangrijk is dat hij als het ware rond knipt zodat de nagels niet splijten (denk tenminste dat dit voor katten ook geldt, voor konijnen in elk geval).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door BillyJean »

Ik heb net z'n schaartje als Dinky. Ik wil inderdaad Taffy er ook snel aan wennen, al knip ik weinig. Bowie kon wel last hebben van enorm lange nages, maar ja, zij bewoog ook bijna niet dus de nagels konden groeien wat ze wilden.
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door Ikey »

Wij hebben zo'n zelfde soort schaartje als Mirjam en knippen zelf de nageltjes van Diesel en Skippy. Anders worden de nageltjes extreem scherp.
Ik kan het (nog) in mijn eentje af. Zou ook niks aan mijn vriend hebben, want hij durft ze niet stevig vast te houden ;-) Bij Diesel ging het altijd prima, maar Skippy vindt het vreselijk. Sindsdien doet Diesel ook moeilijk ;-)
Ik knip de nageltjes als ze erg moe zijn. Als ze klaarwakker zijn, zijn ze veel te speels om vast te houden. Bij Skippy doe ik er soms wel een uur over. Elke keer weer een nageltje en dan laat ik haar weer even rustig liggen. Als ze rustig blijft met het knippen beloon ik haar uiteraard uitvoerig met lieve woordjes en knuffels.

Wat ook helpt, heb ik gemerkt, is om de nagels zo af en toe eens uit de pootjes te duwen (weet niet hoe ik het anders moet noemen :p). Skippy vond dat op zichzelf al helemaal niet prettig in het begin en dan had ik het schaartje er nog niet eens bij gepakt.

En, als laatste tip, ik heb gemerkt dat als ik zelf niet gehaast ben en het snel wil doen, omdat ze het niet leuk vinden, zij ook gestrest raken. Als ik er zelf rustig de tijd voor neem, zijn Diesel en Skippy ook een stuk rustiger.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Wanneer nagels knippen?

Bericht door BloemTetsu »

haha mijn vriend durfde ook geen wurggreep toe te passen. Als ik het al doe in zijn buurt, loopt hij boos te doen en mentaal te gillen. Wat dus niet helpt, word kat ook onrustig.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Plaats reactie