Problemen na sterelisatie

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Vera83
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jan 2013 19:27

Problemen na sterelisatie

Bericht door Vera83 »

Hallo allemaal,

Na de sterilisatie van onze kitten (7 maanden) bleek ze allergisch te zijn voor het hechtdraad. Het is flink gaan ontsteken. Dit ontdekte we twee weken na de operatie. Daarrvoor wel regelmatig gekeken, maar er was niets te zien.
In eerste instantie hebben we een wondzalf meegekregen, omdat ze de ontstoken wond niet wilde hechten. Dit likte ze echter meteen weer af. Als we haar een jasje aan deden beet ze er dwars doorheen. 1,5 week weer terug gegaan omdat de zalf geen enkel effect had.
Inmiddels was de ontsteking wel weg, en dus is haar buikje weer dichtgenaaid. We kregen het advies het jasje 10 dagen aan te houden. Maar ze ging ontzettend naast de bak poepen en plassen dus dat hebben we niet lang volgehouden.
Wel elke dag gecontroleerd hoe de wond eruit ziet. Het ging heel goed, tot vandaag. We ontdekte weer dat de wond open is, de hechtingen zijn in geen velden of wegen te bekennen.
Heeft iemand tips? Behalve de dierenarts bellen, dat ga ik morgenochtend meteen doen...
groetjes Vera
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Problemen na sterelisatie

Bericht door Ms Maaike »

Vraag om een kraag. Het duurt een dag (of twee) voordat ze zich ermee kan redden waarschijnlijk. Het enige waar je op moet letten is of ze goed bij haar eten en water kan. Het lijkt zielig, zo'n kraag, maar hoor langzamerhand steeds meer verhalen over van die jasjes of rompertjes die niet goed werken en dan ben je met een kraag toch beter af. Vooral met een buikwond snap ik die keuze niet; zo'n jasje gaat schuren en een fanatieke kat kan kennelijk toch genoeg schade aanrichten. Bovendien hebben veel katten net zo veel stress van zo'n jasje als van de kraag.

Begrijp niet waarom je dierenarts toch weer dat jasje aanraadt als ze er gewoon doorheen kan bijten... Kraag kost iets van 12 euro, zo'n jasje (medical pet-shirt?) is vele malen duurder (hoop niet dat dát de reden is). Overigens vind ik het apart dat ze uiteindelijk een allergische reactie op het hechtdraad had. Zoiets zie je vaak binnen een aantal dagen in plaats van weken. Wellicht om ander hechtdraad vragen (als de wond nog gehecht moet worden).

Over de kattenbakken: ook met een kraag kan ze ernaast poepen en plassen (door stress of pijn), dus de kans is er altijd dat je moet blijven schoonmaken. Snap dat het vervelend is (heb hier een kat met diarree gehad; ik ben ook niet blij als ik elke dag kan dweilen maar het hoort erbij). Zorg dat de bak goed toegankelijk is (geen kap erover en één met een lage rand). Succes! En hopelijk is ze snel beter; een maand ellende met een sterilisatiewond lijkt me geen pretje voor je kat.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Problemen na sterelisatie

Bericht door Brittenbolletje »

Als zo'n gewone kraag niks is, kan je ook een mooncollar gebruiken. Die heb je ook voor katten. is ook een soort kraag, maar dan niet zoals een kap. Hiermee kan ze prima alles zelf en kan ze ook gewoon naar de bak. succes
Plaats reactie