Hoe krijg ik mijn kat minder schuw?

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
msnk91
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 jan 2013 00:08

Hoe krijg ik mijn kat minder schuw?

Bericht door msnk91 »

In april 2011 hebben mijn twee huisgenoten en ik een asielkat (europees korthaar, wit vacht met een paar grote zwarte vlekken) van 11 jaar oud gehaald. Ze was toen zeer nieuwsgierig en kwam altijd wel tussen ons zitten in de woonkamer. We zijn jonge studenten en wonen in een ruim huis en dat is ook waarom er regelmatig mensen over de vloer komen. Hier had ze in eerste instantie geen problemen mee. Ook al waren we met zijn vijftienen in huis, alsnog kwam ze rustig langs iedereen heen lopen. Ze raakte vrij snel aan ons als baasje gewend en heeft ons al lang geaccepteerd als haar verzorger.

Dit gedrag is van de ene op de andere dag compleet omgeslagen om een voor ons onbekende reden. Ze is sindsdien erg geïntimideerd door onze benen en voeten, en holt keihard weg als je binnen een radius van een paar meter in haar buurt loopt. Belangrijk om te melden eventueel is dat ze dit nooit uit in agressie: ze heeft nog nooit geblazen of uitgehaald. Als je op de bank zit, of in bed ligt is ze totaal niet schuw en zelfs zeer aanhankelijk. Als er meer mensen in huis zijn gaat ze vaak naar mijn slaapkamer (waar ze haar eigen territorium heeft). Soms als ik even op bed zit en ze komt naast me om kopjes te geven en ze hoort iemand de trap op lopen (niet eens naar mijn kamer, maar gewoon naar de verdieping), dan sprint ze weg naar haar territorium. Ze is ontzettend vaak bang van beweging in huis. Als ik langs haar loop terwijl zij op een verhoging (bank, bed) zit, lijkt ze echter niet heel erg onder de indruk. Ik mag haar zelfs oppakken en dan blijft ze minutenlang spinnend in mijn armen hangen. Het zal dus vooral iets met onze voeten te maken hebben? Ik en mijn huisgenoten hebben nog nooit op haar staart gestaan of per ongeluk geschopt. Als ik de kat kattenmelk geef, wordt ze helemaal wild en holt ze naar het bakje; op dit soort momenten is ze helemaal niet meer onder de indruk van mijn benen/voeten omdat ze maar 1 doel voor ogen heeft; zo snel mogelijk bij haar melk komen. Ze heeft het dus wel in zich..

Is het normaal voor een kat om zo opeens om te slaan in schuwheid en kan ik iets doen om haar weer net zo 'dapper' als in het begin te krijgen? Ik heb ook katten bij mijn ouderlijk huis en die beesten zijn niet weg te krijgen als je in hun buurt loopt (ze lopen constant letterlijk voor mijn voeten). Ik weet dus wel dat het niet zo heel vanzelfsprekend is als je loopt vlakbij een kat, zonder dat deze panisch reageert.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hoe krijg ik mijn kat minder schuw?

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
het komt vaak voor dat bv een kat van het ene op andere moment angstig gedrag vertoont.
voor ze bij jullie kwam had ze een verleden en daar zijn vast dingen gebeurd waar ze missch wel een traumatische herinnering aan heeft. en er hoeft maar iets te gebeuren, geur of geluid oid, om die angst weer op te roepen. en ik vermoed dat er zoiets is gebeurd, die oude angst is door iets getriggerd en weer helemaal naar boven gekomen.
er zijn wel plantaardige middelen, die dat soort angsten afvlakken, waarmee je intussen kunt proberen om ander gedrag aan te leren. kijk maar eens bij destress van huisdierendokter.nl en desnoods naar de ervaringen via de zoekfunctie rechtsboven op dit forum.
maar ik zou haar eerst maar gewoon vaak knuffelen en aandacht geven. borstelen kan ook een manier zijn om de band te versterken. ze moet dat zelfvertrouwen in jullie omgeving weer terug krijgen en leren dat ze zich niet hoeft terug te trekken en dat voeten en benen geen gevaar meer op leveren. daar gaat wat tijd overheen en denk dan in maanden, niet in dagen/weken. en gaat het met een paar maanden niet beter, dan zou je aan andere middelen kunnen denken..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Hoe krijg ik mijn kat minder schuw?

Bericht door lidewij020 »

Plotselinge, maar ook geleidelijke gedragsveranderingen bij katten hebben vaak (90% van de gevallen) een medische oorzaak. Een kat die zich niet lekker voelt reageert anders op zijn omgeving. Ik zou eerst even langs de dierenarts gaan voor een urine-, bloed- en algemeen lichamelijk onderzoek. Als een medische oorzaak uitgesloten kan worden, dan kan er sprake zijn van een gedragsprobleem en kun je dat proberen aan te pakken. Je kunt bijv. contact opnemen met het Kattengedragscentrum. Op dinsdagavond hebben ze een gratis telefonisch sreekuur. http://www.kattengedragcentrum.nl/9-Contact.html
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Plaats reactie