Stamboom

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
paasnini

Stamboom

Bericht door paasnini »

Ik merk dat veel mensen niet goed begrijpen waarom een stamboom belangrijk zou zijn dus leek het mij goed daar een topic over te hebben.

Een stamboom is geen papiertje om mee te zwaaien en te laten zien "kijk wat een mooie, dure katten ik heb." Er zit veel achter.

Een kitten krijgt een stamboom waarbij duidelijk is dat moederpoes en vaderkater raszuiver is. Dat ouders getest zijn om erfelijkheid van nare aandoeningen zoals HCM (hartproblemen) en PKD (nierproblemen) uit te sluiten. Die testen geven aan dat de ouders deze aandoeningen niet via hun genen doorgeven aan het nageslacht maar is natuurlijk nooit 100% garantie.
Daarnaast doen goede fokkers hun uiterste best om het ras in stand te houden. Het is prachtig dat er zulke verschillende rassen zijn, zonder deze fokkers zouden er overwegend kruizingen zijn en meer erfelijke aandoeningen.
Kittens van een goede cattery zijn ontvlooit, ontwormd, gecontroleerd bij de dierenarts, krijgen goede en voldoende voeding, leven samen met soortgenootjes, mensen en eventueel andere dieren. En verlaten niet eerder dan na 12 weken, enkele dagen na de 2e enting (sommige fokkers kiezen voor 1 enting)het huis waar ze zijn opgegroeid. Vrijwel alle goede fokkers brengen het kitten bij je thuis. Het is voor hen belangrijk te zien waar het kitten terecht komt en voor een fokker is het emotioneel makkelijker afscheid te nemen in het nieuwe huisje, zeker als ze zien dat een kitten goed terecht komt.

Om een ras zuiver te houden doen fokkers onderzoek naar de bloedlijnen van de ouders. Ze kijken naar gezondheid maar ook de karakters van mama en papa zijn belangrijk. Er worden ook kittens uit andere landen aangekocht door fokkers omte zorgen dat er weer nieuwe "lijnen" kunnen ontstaan.

Wanneer je een kitten bij een goede fokker koopt is er vaak nog lang contact (soms ook niet) kun je bij problemen terecht voor steun en advies en mocht het dan toch heel erg mis gaan staat de fokker ook voor je klaar.

De kosten voor een kitten met stamboom liggen hoog. Wat veel mensen zich niet realiseren is dat de fokker van zo'n kitten daar vaak niet tot nauwelijks geld aan overhoud. Dit gaat op aan goede voeding, medische kosten en andere zaken. Geld verdienen is bij geen enkele goede fokker het uitgangspunt.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Stamboom

Bericht door Adriana »

;-) hardstikke goed en makkelijk om in het vervolg naar door te verwijzen!
naast het dierenpaspoort en de stamboompapieren krijg je bij een dergelijk kitten ook een contract dat door fokker en nieuwe eigenaar wordt ondertekend.
en daar staan een aantal bepalingen in waar de ondertekenaars zich aan moeten houden..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Stamboom

Bericht door Brittenbolletje »

Amen :). Mee eens
Gebruikersavatar
mauriceb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 nov 2012 14:34
Locatie: Pijnacker

Re: Stamboom

Bericht door mauriceb »

Daarnaast is het zaak om als eigenaar van de kitten van te voren een stamboom in te kijken van de vader/moeder en enigszins te verifiëren of deze ook klopt. Heb me er een tijdje in verdiept voor mijn eigen kater maar het is een jungle :)
Kijk hier voor Toby's album =====> KLIK
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Stamboom

Bericht door Zuri »

Bedankt! Ik ben het er helemaal mee eens!
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
paasnini

Re: Stamboom

Bericht door paasnini »

O en nog een belangrijke. Een stamboom hoort bij een kitten, een stamboom hoort dan ook bij het kitten mee te komen!
Er zijn fokkers die een stamboom pas geven wanneer er een bewijs van castratie is. Dit is officieel tegen de regels maar ik kan mij er best iets bij voorstellen in het gevecht tegen broodfokkers. PERSOONLIJK zou ik er niet veel moeite mee hebben als de rest allemaal in orde is (cattery schoon, kittens groeien binnen het gezin op, testen ouders zijn in orde) en het vastgelegd is in een contract maar nogmaals dat is heeeeel persoonlijk en tegen de regels van de verenigingen.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 586
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Stamboom

Bericht door Roos en Minousch »

Ik kan het er alleen maar mee eens zijn
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
paasnini

Re: Stamboom

Bericht door paasnini »

Ik krijg weer buikpijn van de ellende die ik lees over "raskatten" zonder stamboom van o.a. MP. Mensen realiseren zich echt niet dat die katten om een reden goedkoper zijn dan de goede exemplaren met stamboom. Dat veel van die katten verborgen gebreken hebben zoals hartkwalen, nierproblemen, gewrichtsproblemen etc.
Gebruikersavatar
G+S
Poema
Poema
Berichten: 323
Lid geworden op: 16 okt 2013 16:21
Locatie: Sint- Oedenrode

Re: Stamboom

Bericht door G+S »

Heb er zelf ook mee in m'n vingers gesneden helaas! Gelukkig ( na veel verschillende onderzoeken en hoge dierenartskosten) toch een gezonde kater!

Goed topic! :)
Semmie, valentijn & doedel

*Garfield* 17-07-2013 - 05-12-2016
Pammie
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 sep 2014 02:31

Re: Stamboom

Bericht door Pammie »

Hoi,
Een week geleden keek ik op marktplaats bij raskatten/siamees.
Er was een advertentie van iemand uit Drenthe, die zijn siamese kat van drie jaar oud gratis weg wilde geven, omdat zij niet sociaal was, geen schootpoes.
Zij hadden inmiddels een tweede kat gekocht en die was wel lief en sociaal en kwam ook op schoot.
Ik was nieuwsgierig en smsde die man.
Hij vertelde dat de kat een stamboom en paspoort van de dierenarts had en dat hij haar als kitten had gekocht voor 400 Euro.
Ze was toen al schuw en de fokker moest haar onder de verwarming vandaan halen, waar zij zich had verstopt.
Ze dachten toen, dat het wel over zou gaan, dat het katje wel tam zou worden!
Maar dat gebeurde dus helaas niet.
Later lieten ze haar wel dekken en kreeg ze ook een paar nestjes, maar ze bleef schuw en wilde niet op schoot.
Ze zag er zo lief uit op de foto.... ik dacht, ik krijg haar wel tam!
Inmiddels ligt deze kat bij mij op bed en is totaal relaxed!
Ze was volledig overstuur toen ze hier bij mij thuis kwam.
Mijn schoonvader had haar opgehaald in Drenthe.

Een dag later besefte ik, dat we helemaal geen stamboompapieren hadden mee gekregen en ook geen paspoort van de dierenarts.
Ik smsde de man en vroeg of hij de papieren wilde opsturen.
Hij zei, dat hij dat zou gaan doen en het nog even met zijn moeder zou overleggen. zij wist waar alles lag.
Een paar dagen later vroeg ik via de sms of hij zijn moeder al had gesproken over de papieren.
Nee, vergeten...
weer iets later kon hij de papieren niet vinden
en weer iets later zei hij, dat de poes helemaal geen stamboom had.

Tot nu toe hebben we nog steeds geen papieren ontvangen van onze siamees.

Ik vraag me nu af hoe ik erachter kan komen of zij nu wel of geen stamboom heeft?

Ik heb het adres van die eigenaar en ook de sms en app-gesprekken bewaard.
De marktplaatsadvertentie had hij helaas al meteen verwijderd, dus dat kon ik niet meer opslaan.

Zou onze dierenarts kunnen kijken of mijn kat is gechipt?
En kun je via de chips zien of zij een stamboom heeft?
Waar kan ik een stamboom aanvragen?

Ik heb geen eigendomsbewijs, geen gegevens, helemaal niets....voel me echt wanhopig!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Stamboom

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
begrijp niet zo goed wat het probleem is en waarom je daar zo wanhopig om moet zijn.
je hebt een lieve siamees voor nop neem ik aan. opgehaald door je schoonvader en het gaat goed. niet schuw blijkbaar en ligt intussen op bed.

ja, je kunt bij je dierenarts vragen of ze de eventuele chip willen uitlezen, de gegevens daarvan zullen toch op jouw naam gezet moeten worden.
er lopen op het forum tig katzels rond met stambomen, waar nooit naar gekeken wordt. die liggen in de lade en dat was het dan. het heeft verder ook vrijwel geen functie voor personeeltjes die niet fokken en alleen van hun dieren willen genieten.

neem aan dat de siamees intussen is gecastreerd (m/v).
dierenartspaspoort heb je dus ook niet en dat is ook niet zo heel vreselijk, zij het dat jij zelf geen contact met de vorige dierenarts kunt opnemen over eventuele behandelingen en kwalen en entingen.

als alles een beetje rustig is dan zou ik Drentse siamees langs je eigen dierenarts halen voor lichamelijk onderzoek en bloedonderzoek.
omdat je helemaal niks weet over dit dier is het altijd handig aan het begin op de hoogte te zijn van algemene waardes bloedonderzoek. bovendien kan de dierenarts haar nalopen en bv haar gebit controleren.

het belangrijkste is dat ze nu een rustig en lief warm thuisje heeft waar ze hoop ik nog heel lang heel prettig woont en gezond oud wordt - met of zonder stamboom!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 586
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Stamboom

Bericht door Roos en Minousch »

Een stamboom heeft zeker nut, maar dat voor een herplaatser niet echt nodig, maar dit is een kat van een broodfokker, dus dan weet je helemaal niets over de achtergrond. Even een ander dingetje, een kat is een kat, en niet elke kat is een schootzitter.
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Stamboom

Bericht door nellebel »

als je het perse wilt weten kun je allereerst bij DA laten kijken of ze ee nchip heeft, en anders laten plaatsen. te vaak hoor je onchipte en ongeregistreerde katten die worden gevonden. ook binnenkatten kunnen ontsnappen.
met de chipgegevens kun je navragen bij rasverenigingen of ze ergens is geregistreerd maar ik zou er niet vanuit gaan,. anders had je die stamboom allang gehad.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Cerna

Re: Stamboom

Bericht door Cerna »

Nou, nou, wat een instelling had die man! Kat wil niet op schoot en is DUS niet sociaal en moet DUS maar weg. Maar wel eerst geld met haar verdienen. Bah, bah!
Maar gelukkig kan ze nu bij jou tot rust komen en misschien komt ze dan wel op schoot. Maar zoals gezegd, er zijn ook zat katten die graag naast je komen zitten of zo nu en dan een aai komen halen, maar niet opgepakt willen worden of op schoot komen zitten. Betekent niet dat ze dan niet sociaal zijn.

Ik geloof niet dat je op de chip de rasvereniging kunt achterhalen. Ik heb even op mijn papieren gekeken en daar staan alleen mijn naam en adresgegevens, de naam van de kat en een nummer op.
De enige die je dat kan vertellen is de vorige eigenaar en mocht hij de stamboom dan echt kwijt zijn (wanneer hij je de waarheid heeft verteld), kun je een duplicaat aanvragen wanneer je dat belangrijk vindt. Wanneer hij met de poes gefokt heeft en geen broodfokker is, zal hij ook een catterynaam hebben en dan kun je via die naam achterhalen waar de poes vandaan komt.

Maar, zo belangrijk is een stamboom niet lijkt me. Wel wanneer je met de kat wilt fokken, maar verder heeft het geen nut. Ik heb van de stambomen van mijn katten fotostambomen gemaakt via internet en dat was wel leuk, maar nu liggen ze weer gewoon in de la.
Roos en Minousch
Panter
Panter
Berichten: 586
Lid geworden op: 03 sep 2006 19:14
Locatie: Vinkeveen

Re: Stamboom

Bericht door Roos en Minousch »

Een stamboom is wel helangrijk want dat is het bewijs dat je een raskat hebt
Groetjes Linda, Minousch, Lisa en Chico en Vlinder
Lieve Roos* rust zacht
Plaats reactie