Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Ikey »

Ik vroeg me af hoe jullie voeren. Hebben jullie de hele dag voer staan of voeren jullie meerdere keren per dag? En hoe vaak dan per dag? En waarom hebben jullie voor deze methode gekozen?

Ik wil dit graag weten omdat Diesel zo verschrikkelijk op eten is gefixeerd. Het gaat af en toe wat beter, maar over het algemeen wil hij gewoon eten wat ik of mijn vriend op onze borden hebben liggen. Laatst waren er wat vriendinnen hier blijven eten en al dat eten stond op tafel. Hij bleef maar terugkomen om te proberen iets te jatten. Je zette hem weg en hij draaide zich direct om om het nog een keer te proberen...
Wij geven onze katten meerdere keren per dag eten. Eerst altijd vier keer per dag en sinds twee weken zijn we overgestapt op drie keer per dag. En sinds die overgang is Diesel weer helemaal terug bij af, lijkt wel. Het plan was om ze uiteindelijk twee keer per dag eten te geven.

Nou vroeg ik me af of het zou helpen voor Diesel om onbeperkt eten te hebben staan, zodat hij gewoon kan eten wanneer hij wil en niet wanneer wij dat willen. Een vriendin van mij heeft een kat precies als Diesel. Hij eet alles wat los en vast zit. En die kat krijgt twee keer per dag zijn eten en kan niet zelf bepalen wanneer hij eet.
Hoe laten we ze aan deze overgang van meerdere maaltijden per dag naar onbeperkt wennen? Gewoon cold turque? Ik weet vrijwel zeker dat als we Diesel ineens zijn totale daghoeveelheid 's morgens in een bakje neerzetten, hij het allemaal in een keer opvreet ;-) Dus hoe moeten we dit aanpakken?

Dus twee vraagjes:
Hoe is jullie eetritueel en waarom?
Hoe zouden wij Diesel en Skippy kunnen overzetten van meerdere maaltijden per dag naar onbeperkt eten beschikbaar?
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Dinky »

Hier staan de hele dag brokjes. Ik heb zo'n maatbekertje waarin ik het ongeveer afmeet en daar doet Dinky dan ook netjes zo'n 24 uur mee. Als ik een keer wat meer erin doe dan zit dat extra er de volgende dag nog in ;) Ze loopt hier gedurende de dag regelmatig eens heen om een paar brokjes te eten.

Denk ook dat Diesel het snel door zal hebben dat als hij zijn bakje de ochtend helemaal leeg eet dat hij de rest van de dag niets meer heeft. Weet niet of bijvoorbeeld zo'n voerlabyrinth als Renate heeft met Snickers en Bounty iets is? Vaak eten ze dan minder omdat ze meer voldaan zijn na een aantal brokjes.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Anne87

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Anne87 »

Ik voer niet de hele dag onbeperkt, omdat Flo dan Noodle's kittenbrokken op gaat eten, en dat wil ik niet. Daarnaast is Flo iets te dik en krijgt een afgemeten hoeveelheid. Als ik die gewoon neerzet, gaat Noodle daar weer van eten en dan weet ik niet hoeveel Flo eet.
Ik geef ze dus meerdere keren per dag een beetje. Flo krijgt haar dagelijkse hoeveelheid in een bakje, en eet daar dan wat hapjes uit. Als ze klaar is, gaat het bakje in een trommeltje en krijgt ze het later weer terug.
Noodle krijgt ook gedurende de dag meerdere malen zijn brokken aangeboden. Hij heeft wel een onbeperkte hoeveelheid, dus als hij flink eet, vul ik het weer bij. Maar als hij klaar is, wordt ook zijn bakje opgeborgen.
Daarnaast heb ik in de catit rails wel onbeperkt brokjes liggen. Dit is een smaak die Flo niet lust en Noodle wel, waardoor Noodle daar wel van eet.

Mocht Diesel zo snel zoveel willen, dan is het inderdaad een idee om aan voedselverrijking te doen. Een labyrinth, een brokjesbal, in zo'n rails, noem maar op, iets waardoor hij wat moeite moet doen en tijd kwijt is met eten. :)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Adriana »

hier hebben ze onbeperkt een brokkenbuffet, waarbij Hills nature's best altijd het eerst op is..
het is hier zelden dat al het eten op is en als dat zo is dan word ik daar (soms hardhandig) aan herinnerd.. hier hoeft niemand af te vallen en de drie katers eten wanneer het zo uitkomt..
natvoer geef ik s morgens vroeg en s avonds tussen 18/20.00 uur en dat staat er soms de hele nacht en wordt dan soms de volgende ochtend ineens opgegeten..

moet Diesel afvallen?
als dat niet zo is dan zou je aan een paar dingen kunnen denken
een timerbak met minstens 5 mogelijkheden, zo'n voertoren zoals al meer forumleden hebben waar ze moeite moeten doen om het eruit te hengelen of een ander soort van activity board en dat is vrij makkelijk zelf te maken, bv met wc rolletjes of plastic bekertjes op een plank.
wat je ook zou kunnen proberen is brokjes geven die veel langzamer verteren. mijn ervaring met Almo holistic en Hills nature's best is dat ze daar vrij snel op verzadigd zijn..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Renatevanderveer

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Renatevanderveer »

Wij hebben een bakje met brokjes staan, met name omdat Bounty nu altijd brokjes tot haar beschikking moet hebben.
Daarnaast hebben we inderdaad het labyrint.
Eens per zoveel dagen krijgen ze een bakje natvoer.
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Ikey »

Diesel hoeft niet af te vallen. Hij is vijf maanden, wel al gecastreerd. Hij krijgt wel nog kittenbrokjes, van Hill's. Las net wel al dat hij beter volwassen brokjes had kunnen krijgen vanaf nu, maar ik heb net een 10 kg zak gekocht, dus daar doen we nog wel even mee...

Voedselverrijking werkt eigenlijk ook wel goed voor Diesel, doe het wel eens. Zeker als hij heel vervelend is, dan heb ik het idee dat hij zich verveeld. Dat helpt wel.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Freya13 »

hier staan ook altijd brokjes om een heel eenvoudige reden: als ik dat niet doe, gaan ze brokjes van de hond stelen, en dat is ook niet zo goed
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door eveline1982 »

De katten/kittens hier hebben onbeperkt brokjes staan. Mijn eigen katten krijgen 1x per dag s'avonds vlees, de kittens krijgen naar hun leeftijd vlees aangeboden dat is tussen de 2 en 5 keer per dag.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Muse
Huiskat
Huiskat
Berichten: 13
Lid geworden op: 21 okt 2012 23:01

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Muse »

Hier voor mijn gecastreerde kitten van bijna 6 maanden ook onbeperkt droogvoer. Hij eet een paar keer per dag een beetje. Ook krijgt hij 2 keer per dag een half zakje natvoer, bij mijn ouders op vaste tijden maar bij mij wil het nog weleens verschillen.
Wel heb ik gemerkt dat hij bij mijn ouders met natvoer veel meer op snel alles opeten gefixeerd is, waarschijnlijk omdat daar nog 2 katten zijn. Bij mij thuis doet hij met natvoer een paar uur, elke keer een paar brokjes.

De katten van mijn ouders krijgen ook onbeperkt droogvoer, als Mythos bij mijn ouders is staan er 2 bakjes en eten ze over het algemeen gewoon uit het bakje waar het senior voer in zit en eet Mythos de kittenbrokken.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6843
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Dinky »

Ikey schreef:Voedselverrijking werkt eigenlijk ook wel goed voor Diesel, doe het wel eens. Zeker als hij heel vervelend is, dan heb ik het idee dat hij zich verveeld. Dat helpt wel.
Dan ligt hier een oplossing ;)
En zoals Adriana al zegt kan je zelf heel makkelijk wat in elkaar zetten. Zo vermaakt Dinky zich prima met snoepjes in wasbollen. Die zet ik dan in een eierdoosje en soms dan floept er toch zo'n bol uit en moet dinky nog wat meer moeite doen omdat hij dan ook nog eens weg rolt. (is al voorbij gekomen in mijn foto-album laatst).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door BloemTetsu »

Hier krijgen ze 4 keer per dag op redelijk vaste tijden elk hun eigen afgemeten hoeveelheid brokken, in hun eigen kamer. In het weekend wijkt alleen de 1e voedertijd flink af.

Dit omdat een onbeperkte hoeveelheid zou resulteren in katten die alles in een keer opeten en/of bepaalde beesten die nog dikker worden.
Bloem is gewoon te gehaaid op voer en Tetsu eet alles wat los en vast zit. Bloem ook wel, maar Tetsu kiest ook de niet eetbare en ongezonde dingen uit.
Elfie kan er ook wat van, maar die eet niet alle brokken in een keer op. Zij is ook diegene die ook de zak met voer weet te vinden (op tafel) en open zou kunnen krijgen, B en T doen dit bizar genoeg niet.

Van het voer wat ik bij Bloem kan verspreiden door de kast/voertoren/activityboard/voederbal, blijven er altijd een aantal liggen, die 2 uur later worden gegeten. Bij Tetsu werkt dat niet, want hij vind ze toch niet. Bij Tetsu gaan we 2 keer per dag de helft van de brokken sjoelen of in activityboard, met begeleiding.

Mijn vorige normaal katten (nooit buiten geleefd) kregen 1 keer per dag natvoer en onbeperkt brokken. Het natvoer kregen ze eerst 's ochtends. Nadat ik ging samenwonen en hun erbij kreeg, kwam ik er achter dat ze de boel terroriseerde. Boeken/strips/kleding/bed ging eraan als ze niet op tijd kregen. Mijn briljanten plan was dan ook om ze rond 16:00 te geven. Probleem opgelost.

ps Bloem krijgt nu tijdelijk 4 keer per dag haar speciale natvoer op een bord gepresenteerd. Het gebrek aan uitdaging begint wel parten te spelen. Normaal gebruik ik een heel script voor haar, met ieder zijn eigen rol.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Brittenbolletje »

Hier onbeperkt brokken. ze gaan juist schrokken als ze maar paar keer krijgen. hier krijg je dan schrokken en dan braken en dan hebben ze weer honger.... vind dat niet geslaagd. Nu eten ze soms af en toe een paar brokjes.
Natascha001
Huiskat
Huiskat
Berichten: 76
Lid geworden op: 01 dec 2012 06:43

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Natascha001 »

Hier wordt de pipolino gebruikt. Als ik een bakje met voer neerzet wordt alles in 1 keer opgegeten.
In het begin was het bij de pipolino ook een beetje dat ze maar bleven rollen. Gaat over.
Ik pas wel een beetje af wat ik erin doe, kan ik in de gaten houden, hoeveel er gegeten wordt. Tot nu toe niet meer, dan ze volgens de verpakking zouden mogen.
Knuffel van Roady, Pepper, Odie en Peewee
Gebruikersavatar
Anneke_87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 okt 2012 14:18
Locatie: Oost-Vlaanderen - België

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Anneke_87 »

Hier krijgen ze op drie tijdstippen eten :
vlak voor we naar het werk vertrekken
als we 's avonds eten
wanneer we gaan slapen.

Als we alles in een keer geven, lopen we het risico dat alles in een keer op gegeten wordt.
Een deel wordt in een voederbal gestopt. Maar dat is vooral Thor die het daar uitvist. Soms stop ik ook nog wat kittenbrokken in de eierdoos (de zak moet op, hun gewone brokkken zijn sanabelle sensitive)
Groeten, Anne, Tigris (08/2012) en Thor (09/2012)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Vaste eettijden of onbeperkt voedsel ter beschikking

Bericht door Chiquita98 »

In het begin gaf ik mijn katten ook afgestreken hoeveelheid voer per dag. Erg gefixeerd op eten waren ze. Ik zie dit gedrag nu ook terug bij een vriendin die net een kat heeft.

Ik geef ze nu al jaren gewoon continu brok. bakjes zijn altijd gevuld. Ze eten wel 10x op een dag, maar dan maar een paar stukjes brok. Niks geen gefixeerde katten meer of mauwende katten. Katten hebben graag meerdere keren op een dag wat te eten. In het begin zullen ze flink schrokken, maar dat is logisch. En als je kat niet te dik is zou ik dat gewoon doen.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie