basje wil niet in de bak poepen maar wel plassen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: basje wil niet in de bak poepen maar wel plassen

Bericht door DeTut »

kimberlyD schreef:ik ben dus dinsdag terug naar het asiel geweest om verdere inlichtingen over basje zijn verleden maar ze konden mij niet meer vertellen dan: hij zit hier TERUG van vrijdag.

ik stelde ook de vraag of hij op de bak ging en daar zeiden ze dat er altijd katten zijn die buiten de bak hun behoefte doen maar dat ze niet weten van welke kat dit precies is.

ik vroeg hen ook of basje door hun dierenarts gecastreerd was en daar konden ze niet op antwoorden.

conclussie: basje is heen en weer van gezin naar asiel en weer naar gezin en weer naar asiel en uiteindelijk bij mij terecht gekomen. intussentijd gecastreerd en gevaccineerd. mss is hij helemaal in de war en denkt hij: ach, het is maar tijdelijk?

voor alle duidelijkheid: ik zie basje nu al ontzettend graag en zie geen reden waarom hij naar het asiel zou moeten, ik zou graag zijn poepprobleem oplossen en hem gelukkiger zien dan nu :)

groetjes kimberly en basje

Ik zou eerst terug gaan naar asiel:'met deze wijze van informeren doen jullie geen goed aan publiciteit voor asielen, wat uiteindelijk voor het plaatsen van katten slecht uitpakt, maak dit alsjeblieft goed door mij 1)duidelijk te informeren en 2) mij te helpen (wat asielen absoluut horen te doen).
Ga na: zijn ze onderdeel van de dierenbescherming? spreek die er dan op aan. Ik vind dit echt heel erg, heb jarenlang in een (goed) asiel gewerkt en weet hoe het zou moeten werken. ze moeten je kunnen vertellen:
-waarom de kat teruggebracht werd en hoe het bij die mensen ging, wat eventuele aandachtspunten zijn (misschien is hij teruggebracht om de poep, dan hadden ze jou dat eerlijk moeten zeggen + batterij vol adviezen!); misschien poepte de kat vroeger altijd buiten, is hij ander grit (of zelfs krantensnippers gewend?)
- wat is dat voor onzinantwoord 'er zijn altijd katten die het buiten de bak doen...', zo plaats je toch geen kat uit het asiel???? hebben ze hem niet eerst ene paar dagen in een hokje gehouden om alles te observeren????
-ze moeten je vertellen wanneer en door wie hij is gecastreerd; heb je geen medisch paspoort?
Ik vind dit echt heel erg slordig en zou sowieso klagen over dit asiel!! maar goed, daarmee ben jij en bas niet geholpen. Zelf heb ik dit probleem ook meegemaakt met een kat. Tips:
1 bas moet eerst helemaal tot rust komen en alles gaan vertrouwen. wat hij tot nu toe heeft meegemaakt - waar wij alleen maar naar kunnen gissen- kan hem best getraumatiseerd hebben.
daarom kun je hem het best de eerste weken een beperkte ruimte geven, die hij dan goed kan leren kennen en waar natuurlijk de kattenbak op een veilige en rustige plek staat. je zou hem bv. in de keuken kunnen opsluiten, desnoods alleen s nachts, met minstens 2 kattenbakken ( dit is eigenlijk de procedure die ze met kittens doen die nog niet geheel zindelijk zijn). denk niet dat dit zielig is; voor de (getraumatiseerde) kat is het juist prettig als hij de tijd krijgt om stukje bij beetje de ruimte zich eigen et maken. hij moet namelijk overal zijn geur kunnen gaan afgeven, dan wordt het langzaam aan voor hem vertrouwd. stel je voor dat ze jou van de ene op de andere dag in een groot gebouw neerzetten, zou je je zo snel thuis voelen? nee je zou je onbehaaglijk voelen en dat willen laten merken (dat doet bas misschien wel door zijn poep te deponeren) en je zou zo snel mogelijk dat gebouw jouw eigen identiteit willen geven door plantjes, foto's te plaatsen (en wellicht doet bas dat door zijn vertrouwde poep neer te leggen)
2 poep open en bloot neerleggen kan wijzen op territoriumgedrag 'hier ben ik de man en andere katers moeten wegwezen'. dit zou kunnen meespelen omdat hij kennelijk pas op 3jarige leeftijd is gecastreerd en dus een lange 'sexperiode' achter de rug heeft. na castratie zijn de hormonen nog een tijd op tilt!!!
3 is zijn poep goed, dwz niet keihard en klein (als hij last heeft van obstipatie, wellicht omdat hij niet durft als jullie erbij zijn, kan dat pijnlijk zijn en een reden om niet op de bak te doen, zorg voor veel water drinken en bewegen)?
4 bas heeft misschien wel specifieke toiletwensen! voor plassen en poepen een aparte bak? gebruik grit dat natuurlijk aanvoelt (zanderig) en zonder parfum en lekker vol en schep de plas er zsm uit of verschoon vaak

geef het aub niet op! geduld en wijsheid, dit arme beestje verdient het om nu definitief een thuis te krijgen. dus samenvattend is mijn advies: absoluut minstens 2 bakken ZONDER KAP neerzetten voor nu en liefst bas 'toilettraining' geven in een kleine (afgesloten) ruimte, pas ruimte uitbreiden als het goed gaat (opsluiten in een bench is nog het allerbeste maar dat vinden mensen vaak zielig...)

hoop van harte dat je dit wilt uitproberen, want als je dit te lang laat lopen, dreigt het een gewoonte te worden waar niemand blij van wordt
bescherm de dieren tegen de beesten...
kimberlyD
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 jan 2013 19:28

Re: basje wil niet in de bak poepen maar wel plassen

Bericht door kimberlyD »

beste de tut,

goed nieuws!
basje heeft nu een kleine week in de berging gezeten met 2 bakken. (enkel snachts)

deze nacht mocht hij voor het eerst in de leeftruimte blijven.
deze morgen heeft hij dan ook flink in zijn bak gepoept!

ik ben jullie allemaal dankbaar voor de vele tips!!!

jullie kunnen met een gerust hart gaan slapen want basje heeft een vaste thuis gevonden tot zijn laatste zucht!

bedankt iedereen foto's van basje volgen nog!

groetjes kimberly en basje
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: basje wil niet in de bak poepen maar wel plassen

Bericht door Ms Maaike »

Mooi dat hij in de bak poept, maar heeft hij een week in een veel te kleine ruimte gezeten 's nachts?? En nu hij in de woonkamer mag 's nachts poept hij wel op de bak? Waar staan je bakken nu dan? Ik snap je bericht niet zo goed.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
kimberlyD
Huiskat
Huiskat
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 jan 2013 19:28

Re: basje wil niet in de bak poepen maar wel plassen

Bericht door kimberlyD »

nee basje poepte helemaal niet in de bak snachts niet en overdag ook niet

sinds deze morgen wel.
moet nu wel zeggen dat hij al helemaal aan het open bloeien is.
mss inderdaad uit angst dat hij niet op de bak wou.


groetjes kimberly en basje
DeTut
Lynx
Lynx
Berichten: 189
Lid geworden op: 02 aug 2010 20:22

Re: basje wil niet in de bak poepen maar wel plassen

Bericht door DeTut »

kimberlyD schreef:beste de tut,

goed nieuws!
basje heeft nu een kleine week in de berging gezeten met 2 bakken. (enkel snachts)

deze nacht mocht hij voor het eerst in de leeftruimte blijven.
deze morgen heeft hij dan ook flink in zijn bak gepoept!

ik ben jullie allemaal dankbaar voor de vele tips!!!

jullie kunnen met een gerust hart gaan slapen want basje heeft een vaste thuis gevonden tot zijn laatste zucht!

bedankt iedereen foto's van basje volgen nog!

dat is geweldig nieuws inderdaad!!! heel goed aangepakt hoor... alleen als ik geweten had dat je die proef van s nachts opsluiten met bakken dus al dagenlang deed, had ik niet zo'n uitgebreid verhaal hoeven schrijven waarin ik allerlei opties besprak....
toch hoop ik dat je nog actie richting asiel gaat doen, namelijk voor andere mensen die daar dan niet goed geholpen worden, waar de katten eer de dupe van zijn. want niet iedereen is zo verstandig, volhoudend en leergierig als jij.

groetjes kimberly en basje
bescherm de dieren tegen de beesten...
Plaats reactie