(Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Voor alle vragen over dieetvoer
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door pearlsofpassion »

Oei, ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik zou er eens op zoeken via de zoekfunctie. Er is een topic over schildklier, waarschijnlijk kan je daar beter bij aansluiten.
Want ik meen juist gelezen te hebben dat het heel belangrijk is om elke dag juist hetzelfde en juiste hoeveelheid te geven.
Waarom verdeel je het niet over elke dag evenveel?
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op 06 mei 2011 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Adriana »

het instellen van een schildklierkat gaat erg langzaam en je kunt het beste de medicatie zo veel mogelijk spreiden over het etmaal.
dus zeker niet in één keer de volle mep en die stopdag begrijp ik al helemaal niet. te hoge schildklierproduktie gaat gewoon alle dagen 24 uur door en moet dus gelijkmatig worden afgeremd. en dan overdag iets meer dan s nachts is de ervaring.
wat is haar T4 waarde? en is bij bloedonderzoek ook naar haar nieren gekeken?
er zijn een paar schildkliertopics, daar kun je heel veel informatie vinden.
missch zou je kunnen proberen om af en toe wat aansterkvoer te geven, a/d van Hills bijvoorbeeld. vers lamsvlees met nog wat vet eraan kan ook geen kwaad als ze het lust.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Aranka1968
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 mei 2011 20:31

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Aranka1968 »

Hallo Allemaal,

Bedankt voor de tips. Alleen is het erg moeilijk om 1 tablet van 2,5 mg over de dag te verdelen.
T4-waarde is lang geleden gecontroleerd.
Gaat mij erom dat ze weer wat vlees aan de botten krijgt...
Ik zoek rustig verder.

Groetjes, Aranka en Yuki
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Adriana »

je kat is duidelijk niet in orde en als ze zo veel eet en broodmager is/blijft dan lijkt het me raadzaam na een jaar nog een keer een T4 te laten bepalen om te kijken of de dosis, die een jaar geleden is vastgesteld, nog klopt. en dat geldt ook voor die wachtdag, waarvan ik niks begrijp.
je hebt te maken met een groeiende tumor die het schildklierweefsel tot hogere produktie aanzet, niet met een stabiele situatie. neem aan dat je da heeft gezegd dat je regelmatig moet terugkomen om de dosis te laten bijstellen of andere behandelmethodes door te spreken.
ander hoogcalorisch voer zoeken heeft pas zin als haar verstoorde stofwisseling rustig en stabiel is en ze goed is ingesteld en ik vermoed dat dit nu niet zo is.
bijsluiter van felimazole http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... zole-25-mg
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
mac man
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 apr 2012 01:02

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door mac man »

hills a/d blikvoer is voor katten die moeten aansterken na operatie of ernstige ziekte
heb er goede ervaring mee
kalmte om te aanvaarden wat we niet kunnen veranderen
moed om te veranderen wat we kunnen veranderen
wijsheid onderscheid te maken
mac man
Huiskat
Huiskat
Berichten: 28
Lid geworden op: 09 apr 2012 01:02

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door mac man »

het is het beste om de kat met schildklier problemen
om de 3 maand te laten controleren op T4 waarde
kalmte om te aanvaarden wat we niet kunnen veranderen
moed om te veranderen wat we kunnen veranderen
wijsheid onderscheid te maken
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Adriana »

we hebben een aantal schildkliertopics waar je alle soorten behandelingen met uitgebreide info kunt vinden, zoals medicatie, operatie en radio actief jodiumbehandeling.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Potloodslijpertje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 sep 2012 11:09

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Potloodslijpertje »

Mijn kater-kitten Lowie is nu 6 maanden jong. Een maand geleden heeft hij ergens vergif gegeten. Gevolg doodziek. Met de nadruk op dood want veel heeft het niet gescheeld. Eerst opname bij de dierenarts antibiotica en serum gehad. Dan mocht hij naar huis maar hij at of dronk niet meer. Heb dus twee dagen en twee nachten elk uur Vyo en mousse en water in zijn keel gespoten op aanraden van dierenarts natuurlijk.Ik dood op maar wonder boven wonder hij begon weer zelf te eten. Zijn gewicht was beneden alle pijl. Ondertussen at hij weer voeding uit blik korrels en dronk hij kattenmelk. Gevolg binnen de kortste keren diarree. Dom misschien maar je tracht hem alles te geven wat hij maar op eet. Dus weer gewichtsverlies. Ik heb hem nu op korrels en water gezet. Hij trok er zijn neus voor op maar nu is hij het gewoon. Op vier dagen tijd kwam hij driehonderd gram bij dus ik ben aan de winst. Maar krijgt hij nu genoeg binnen wat hij nodig heeft??? Hij krijgt nu Perfect fit junior korrels. Hij zit nu altijd binnen of buiten aan een riempje want ik durf hem niet meer gewoon buiten te laten. Hij zou gecastreerd moeten worden en ben eigenlijk wat bang of hij daar al wel sterk genoeg voor is??? Wat te doen nog wachten of toch maar laten doen?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6806
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Dinky »

Zo op afstand is dat erg moeilijk te zeggen of hij daar sterk genoeg voor is. Zou bij twijfel altijd even overleg plegen met je dierenarts, vooral omdat castratie niet een hele zware ingreep is ;-)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Adriana »

hamvraag is: hoe is het gesteld met zijn nieren? vergiftiging geeft meestal forse nierschade en dat herstelt niet meer.
ik zou eerst bloedonderzoek laten doen naar een paar vitale functies: lever, nieren, alvleesklier etc. pas dan kan je dierenarts in overleg met jou beslissen over castratie, die ik overigens niet al te lang zou uitstellen.
op basis van de uitslag van het bloedonderzoek zou ik naar zijn voer kijken, want het kan zijn dat hij aangepast voer nodig heeft. drinkt/plast hij wel goed?
en als zijn nierwaardes niet goed zijn dan dagelijks zeker ook natvoer!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Potloodslijpertje
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 sep 2012 11:09

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Potloodslijpertje »

:grin: Ondertussen eet en drinkt Lowie weer heel goed; Hij plast normaal en stoelgang is ook in orde. Gelukkig. Hij is ook heel speels weer na een paar weken liggen en voor zich staren en kwijlen. Hij lijkt weer in zijn normaal doen. Vlg week eventjes bij de dierenarts langs gaan voor verdere afspraken; Dank u voor de reacties.
Renatevanderveer

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Renatevanderveer »

Hoi, ik had toch nog even een vraagje:

Zoals jullie weten is ons poesje Bounty momenteel aan het vechten tegen haar longontsteking.
Sinds we Bounty hebben is ze iets meer dan 400 gram gegroeid, ze weegt nu 1500 gram.
Toch vinden de dierenartsen haar bijzonder klein voor haar leeftijd.

Ze willen niet spreken van een groeiachterstand, maar wel dat Bounty een lange weg te gaan heeft.
Dat wisten we al, maar vinden jullie Bounty te licht voor haar leeftijd?
Ze is nu zes maanden oud, ons Snickers is acht maanden en weegt bijna drie kilo.

Wat zou Bounty op deze leeftijd dan wel moeten wegen?
Anne87

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Anne87 »

Pfoeh, moeilijk te zeggen. Noodle is 5 maanden oud en weegt 3 kilo, om en nabij.
Hier heb je een redelijke gewichtscurve, al stopt die bij 12 weken (1200 gram): http://www.kittencoach.nl/leeftijdinschatten.htm
Renatevanderveer

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door Renatevanderveer »

Als je dan door zou tellen, zou Bounty inderdaad te licht zijn..
Maar dan valt het ook nog wel mee..
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: (Dieet)voer bij overgewicht, ondergewicht en ziekte

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat ze met 6 maanden ongeveer 3 kg zou moeten wegen, hangt een beetje van de bouw af ook. ik zou daar niet teveel aan vasthouden. dat haalt ze wel in. Kijk naar mijn Bob. Die woog met 12 weken nog geen pond. En is nu 7,5 jaar en weeg tussen 10 en 11 kg. Maar dat is ook een enorm grote kat. Ook wel te dik helaas. Maar die had ook 6 maanden heel moeilijke start. Ook longontsteking gehad en darmontsteking en luchtwegontsteking. Kortom het ene probleem na het andere. ook maanden bang geweest dat er een dodelijke ziekte achter zat omdat zijn weerstand zo slecht was.
Gelukkig geen dodelijke ziekte uiteindelijk. En hij heeft nu nooit meer iets.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie