Castratie op late leeftijd, nut?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
chanthal
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jan 2013 04:20

Castratie op late leeftijd, nut?

Bericht door chanthal »

Beste formummers,

Ik ben hier nieuw, en ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren over het volgende.

Ik heb twee katers, beide ongecastreerd. De een is 9 jaar en de ander 9 maanden. Die van 9 jaar heet Milo (een siberische) en die van 9 maanden Bailey (thai siamees), om het wat makkelijker te maken.

Milo woonde eerst samen met een gecastreerde kater, die helaas te vroeg is overleden. Daar probeerde hij wel regelmatig op te duiken, maar dat werd niet door hem geduld. Dus probeerde hij het vaak bij mij. Maar uiteraard tolereerde ik dat niet en daar luisterde hij redelijk goed naar. Duurde vaak wel een paar pogingen.

Nu hebben we dus sinds een aantal maanden een nieuwe kater in huis, van inmiddels 9 maanden. Welke nu ook behoorlijk mannelijke hormonen krijgt. Waar Milo blijkbaar erg door getriggerd wordt voor hitsig gedrag. Hij accepteerd wel dat Milo bovenop hem duikt en gaat er soms zelf bij zitten als een teefje als Milo zijn bronstigheid uit.

Nu wordt dat de laatste tijd echt stront vervelend/hinderlijk. Als Milo bronstig is, en daar is het nu de maand voor, maakt hij (vooral s'nachts, maar soms duurt het echt een hele dag) mopperende geluiden, om knetter van te worden. Bailey weet precies wat er aan de hand is en gaat die geluiden mee zitten doen en er dan soms dus als een teefje voor hem bij zitten. Hoe vaak ik ze ook uit elkaar haal, weer aandacht geef, hem optil om te knuffelen of iets. Hij heeft alleen nog maar aandacht voor het dekken van Bailey. Hij loopt er dan ook de ganse dag achteraan met die mopper geluiden. Vooral s'nachts dus en daar wordt ik wakker van.

Nu is mijn vraag, kan ik dit hinderlijke gedrag nog op deze late leeftijd nog wegnemen of verminderen door middel van castratie? Het is echt om knetter van te worden. Ook nu houdt hij mij alweer het grootste gedeelte van de nacht wakker..... :???:

Ik voel de vraag al branden, waarom heb ik hem nooit eerder laten castreren? Ik dacht er aan om misschien nog een nestje te willen van hem, zodat mijn moeder een bloedverwant van hem kon krijgen. Daarnaast heb ik ooit gelezen dat gecastreerde katers eerder last krijgen van blaasgruis. En aangezien mijn voormalige kat (wel gecastreerd) daar waarschijnlijk aan overleden is, ligt het heel gevoelig. Ze komen niet buiten, dus het is niet dat ze voor ongewenst nazaten zorgen of iets dergelijks.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Castratie op late leeftijd, nut?

Bericht door Adriana »

chanthal schreef: 1. Dus probeerde hij het vaak bij mij. Maar uiteraard tolereerde ik dat niet en daar luisterde hij redelijk goed naar. Duurde vaak wel een paar pogingen.

2. Hij heeft alleen nog maar aandacht voor het dekken van Bailey. Hij loopt er dan ook de ganse dag achteraan met die mopper geluiden. Vooral s'nachts dus en daar wordt ik wakker van.

3. Daarnaast heb ik ooit gelezen dat gecastreerde katers eerder last krijgen van blaasgruis. En aangezien mijn voormalige kat (wel gecastreerd) daar waarschijnlijk aan overleden is, ligt het heel gevoelig.

5. Ze komen niet buiten, dus het is niet dat ze voor ongewenste nazaten zorgen of iets dergelijks.

4. castratie op late leeftijd. nut? (titel topic)
allereerst welkom op het forum en lees je goed in om te beginnen..
rechtsboven zit een zoekfunctie en dat is reuze handig. alle berichten over dat onderwerp in een duimomdraai.. zoals bijvoorbeeld onze blaasgruistopics!

de consequentie van niet castreren van katers is hormoon gestuurd gedrag, daar helpt geen lieve moeder en ook geen 'verbieden....' aan!
bovendien riskeer je sproei/wildplasgedrag wat vrijwel niet te corrigeren is na de castratie..
om al dat soort gedragsproblemen te vermijden is ook hier op het forum het parool: laat tijdig castreren.
verder zijn wij niet zo van de nestjes en hebben we heel weinig fokkers onder de forumleden..
en ook weinig kennis daarover, denk ik..
en fijn dat de open kater niet buiten komt en het lijkt me heel terecht dat hij binnen wordt gehouden!

gecastreerde kater overleden aan blaasgruis??
dan is er vermoedelijk toch wel iets heel erg mis geweest in de verzorging, dan wel kwaliteit/kennis van de betr dierenarts..
en het lijkt me absoluut geen reden om katers niet/niet te castreren!
en eventuele gevoeligheden op dat punt lijken me totaal overbodig, lees onze blaasgruistopics voor verdere informatie..

ik zie nergens wat je nog weerhoudt om nu een poes te laten dekken voor dat hevig gewenste bloedverwant-nestje voor je moeder.. moeten katers een bepaalde minimum leeftijd hebben om te kunnen dekken? de rasvereniging, dan wel je dierenarts kan je dat toch zo zeggen?
we hebben hier wel eens problemen met nestjes waar de nog niet gecastreerde katertjes de open kittenpoesjes uit het zelfde nest (vaak met succes) dekken..

kortom het is het één of het ander.. en het woord 'nut' in je titeltopic begrijp ik niet helemaal, tenzij je gelooft dat er hoge sterfte is door dodelijke blaasgruisproblemen bij gecastreerde katers... wat een onzin! ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
chanthal
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jan 2013 04:20

Re: Castratie op late leeftijd, nut?

Bericht door chanthal »

Het woord 'nut' in mijn topic titel gaat over of zijn vervelende bronstige gedrag nog verminderd nu ik hem op late leeftijd zou laten castreren?

Ik heb op het forum uiteraard gezocht alvorens ik dit topic plaatste, maar sloot niet aan bij mijn vraag.

Nou sowieso komen ze niet buiten, hoe dan ook, want het zijn raskatten en het is hier veel te gevaarlijk, het idee alleen al. Nee het bloedverwant gedoe is inderdaad even niet van toepassing, maar alleen maar om aan te geven waarom er voor gekozen is. Ik ga geen discussie starten over nestjes, maar wil er toch wel wat over zeggen, omdat ik toch wel vindt dat er iets te diep op in wordt gegaan, dan op mijn eigenlijke vraag. Daar zijn de meningen over verdeeld. En laten we dat van elkaar respecteren. Ik begrijp het standpunt ongewenst zwanger maken, maar dat zou niet alleen aan de kater houders moeten zijn, ook aan de poezen houders ;) We zijn dieren/katten liefhebbers en zouden neem ik aan niet willen dat er straks geen katten meer zouden bestaan, of alleen nog maar wilde, door niet meer aan nestjes te beginnen. Dat willen we ook niet toch?! ;)

Oh ja en sproeien is nog nooit het geval geweest.

Ik vind het jammer dat u begint over een mogelijk slechte verzorging als gevolg van de dood van mijn kat, terwijl het mij heel veel pijn heeft gedaan en nog steeds doet.
Aan de verzorging van mijn overleden kater heeft het écht niet gelegen dat kan ik je wel vertellen. Waar hij precies aan is overleden is eigenlijk onbekend, dat is een vermoeden van kenners toen ik het vertelde. Hij vertoonde nooit moeite op de kattenbak of enig ziekte verschijnsel. Hij werd ineens ziek, overgeven en zo, toen ben ik naar de dierenarts gegaan omdat hij niet meer at, niet meer naar de kattenbak ging en heel suf was terwijl het altijd een hele actieve kater was. Ik naar de dierenarts en die hebben met z'n tweeen gevoeld en die beweerden dat hij mogelijk een simpel buikgriepje had ondanks dat hij jankte van de pijn als ze aan zijn buik kwam. Ik heb toen alleen pilletjes mee gekregen voor de misselijkheid en ik moest de volgende dag maar terug komen als het niet over was. S'nachts ging het nog veel slechter en ben ik naar een nachtdierenarts gegaan, welke helaas op dat moment niet meer voor me kon betekenen dan vocht onder zijn huid in te spuiten omdat hij uitdrogingsverschijnselen had. De volgende ochtend zou ik bloedonderzoek moeten laten doen, maar dat heeft hij helaas niet mogen halen. U begrijpt natuurlijk wel dat ik nooit meer bij die eerste dierenarts kom!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Castratie op late leeftijd, nut?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou, als ik jou was, beide katers tegelijk laten castreren. Het bronstige gedrag zal in ieder geval verminderen. Voor de kater van 9 maanden is het waarschijnlijk nog wel op tijd. Zijn hormonen hebben nog maar kort door zijn lijf gegierd. Al heb je ook bij hem niet de garantie.
De kater van 9 jaar nog laten castreren heeft in mijn optiek zeker nog wel zin/nut. Het is voor jou misschien vervelend, maar bedenk wel dat ook de kater zelf diep ongelukkig is met natuurlijke lusten waar hij niks mee kan.

Mijn advies zou zijn, wel nog castreren en hopen dat hij daarmee rustiger en tevredener zal worden.

En van castreren wordt de kans op blaasgruis echt niet groter. Het weghalen van teelballen heeft geen effect op de ontwikkeling van blaasgruis of vernauwing van urinewegen. Hopenlijk kan ik je daarin geruststellen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Castratie op late leeftijd, nut?

Bericht door Adriana »

de verschijnselen die je beschrijft lijken veel eerder op een acute niercrisis (dus nierfalen) dan blaasgruis.. en dat zijn twee heel verschillende kwalen!

die opmerking heb ik gemaakt niet om jou te kwetsen, maar omdat het jammer zou zijn de kans te lopen dat binnen de kortste keren allerlei indianenverhalen de ronde doen en het beter zou zijn om katers niet te castreren want kans op blaasgruis en dodelijke afloop enzovoorts...
en als je je had ingelezen op de oorzaken van blaasgruis, dan was je op dat punt een stuk minder gevoelig geworden want zoals Dinie schrijft: castratie heeft niks te maken met de oorzaken/het veroorzaken van blaasgruis..

natuurlijk laat je open katers niet zomaar naar buiten en dan heeft het feit dat het raskatten zijn daar toch niks mee te maken?
je wilt geen discussie over nestjes en vervolgens schrijf je een hele alinea over het feit dat er twee nodig zijn voor een nestje.. maar daar ging het toch helemaal niet over?

verder vind ik het jammer dat je mijn vragen over het laten dekken van een poes niet beantwoordt.. want aansluitend aan de dekking zou hij gecastreerd kunnen worden, anders blijf je met die 'kater'overlast zitten. en een andere oplossing is er niet. en daar ging het topic dacht ik over..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
chanthal
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jan 2013 04:20

Re: Castratie op late leeftijd, nut?

Bericht door chanthal »

Beste Adriana en Dinie, (ik het doe het even als één bericht is even wat makkelijker)

Bedankt voor jullie antwoorden.

Ja ik ga die van 9 maanden ook laten castreren inderdaad hoor. Maar ze kunnen helaas niet te gelijk, dat is voor mij te zwaar. (fysiek) Maar wel kort op elkaar. En ik wil Milo eerst laten onderzoeken nog voor ik die castratie laat doen, ivm de narcose op zijn leeftijd. Overigens is een checkup sowieso op zijn leeftijd wel goed. Hij is wel vorig jaar april nog op check up geweest, voor bloed onderzoek, dus dit jaar maar even iets eerder ivm de castratie. Want dat zag ik wel als adviesen voorbij komen ook dat dat wel een goede optie is om te doen als je op late leeftijd laat castreren. Dus dat wil ik zeker gaan doen. Hij moet ook weer even langs voor tandsteen enzo dus dat gaat eerst even gebeuren allemaal. Wordt wel weer een drama want hij is doodsbenauwd om naar de DA te gaan. Het is dan ook een hele onderneming hem in de mand te krijgen. En het bloed afnemen was vorig jaar ook al een drama.

Weten jullie trouwens hoe ik het beste zijn urine kan gaan laten testen? Ik moet dat dan natuurlijk opvangen, maar hoe???

Ik ben heel blij om te lezen dat castratie geen blaasgruis veroorzaakt, ik heb dat toen vernomen en als je dan ook nog hoort dat je kat daar mogelijk aan is overleden ja dan schiet je goed in de stress natuurlijk. Maar ik ben inmiddels wel overtuigd dat het niets met elkaar te maken heeft. Maar dat lees ik dus ook pas sinds kort, want ik heb altijd anders gehoord vandaar.

Ik wil ook bedanken dat je mij een duidelijker beeld geeft van waar Jimmy aan overleden kan zijn. (fijn ook dat je even zegt dat je het niet zei om me te kwetsen) Dit lijkt me inderdaad wel een logischere verklaring. Ik heb er op de site ook even meteen meer over gelezen en de signalen vindt ik nog wel erg moeilijk om dat te kunnen zien. Hoewel ook dat wel in sommige gevallen veroorzaakt wordt door blaasgruis, maar normaal gaat een kat toch janken en heel vaak naar het toilet als hij blaasgruis heeft? en is het nou hetzelfde als niervergiftiging?

Oh nee hoor, maar al zouden het geen raskatten zijn en zou ik in een veiligere omgeving wonen en al waren ze wel gecastreerd dan nog zou ik ze niet naar buiten laten (tenminste niet verder dan een terras ofzo) want ik zou doodsangsten uitstaan dat ze wat zou overkomen. Alleen daarom al... maar daarbij wordt een raskat natuurlijk wel eerder meegenomen of iets.

In zekere zin heb ik wel geantwoord op je vraag over het laten dekken. Maar ik heb de vraag simpelweg gewoon verkeerd gelezen, waardoor ik zei dat het niet van toepassing is.

Nou wij hebben zelf geen poes en die mogelijkheid is er ook even niet, de toekomst is wat opgerekt wat dat aangaat. De reden daar toe lijkt me niet relevant, maar ik zie momenteel geen manier hoe ik hem een kattin kan laten dekken en daar dan een kleintje van te houden. Heeft niets met zijn leeftijd of iets te maken hoor. Maar ik weet gewoon niet hoe als je zelf geen kattin hebt.

Bedoel je dat het wel beter zou zijn om hem eerst een kattin te laten dekken alvorens hem te laten castreren omdat hij anders de 'kater' overlast houdt? Ik weet niet helemaal wat je daar mee bedoeld, misschien wil je me dat nog even nader uitleggen?
Laatst gewijzigd door chanthal op 06 jan 2013 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Castratie op late leeftijd, nut?

Bericht door BillyJean »

Hibi, ze heten geen tijger. Nr 1 heet Adriana en tijger 2 Dinie. Hun status is tijger ( afhankelijk van de hoeveelheid berichten die je plaatst) bij jou is het kitten.
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
chanthal
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jan 2013 04:20

Re: Castratie op late leeftijd, nut?

Bericht door chanthal »

Hahahaha oeps! Shame on me ;), ik ga het gelijk even wijzigen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Castratie op late leeftijd, nut?

Bericht door Adriana »

maar weer even per alinea

het hitsige katergedrag zal verdwijnen en ik denk dat niemand kan voorspellen hoe 'rustig' hij na castratie zal zijn.
castratie bij katers is een erg lichte ingreep. de da hoeft niet in het lijf zoals bij een poes. geef het na de castratie nog wel een dikke maand voordat de hormonen echt uit zijn lijf zijn..!

ideaal zou zijn als ze beide tegelijkertijd geholpen worden want je riskeert katers met 'vreemde' luchtjes, die door de andere kater niet meer herkend worden en dus vette bonje in huis...
kan niemand je helpen om met beide tegelijk te gaan?

katten aan een tuig wennen kan een optie zijn. dan kunnen ze op schoot in de auto op een dikke handdoek. wel maand vooraf mee beginnen en rustig opbouwen en omdat het aziaten zijn en vrij snel leren is dit missch ook een optie!
en verder is er groot verschil in handigheid bij dierenartsen met bloed afnemen en hoeft het geen drama te zijn.
waar in Nederland?
afdekken van de ogen met een hondenkapje kan ook enorm helpen om rustig te worden/zijn..

er is groot verschil tussen de signalen van blaasgruis en nierfalen. met blaasgruis doet de kat kleine plasjes, vaak zit er bloed in en t gaat heel moeizaam. wildplassen op zachte ondergrond komt ook voor.
blaasgruis vergt onmiddellijk ingrijpen (spoed dierenarts).
van acuut nierfalen zijn ze erg misselijk, eten niet meer en kruipen weg omdat ze zich heel ziek voelen. acuut nierfalen kan door vergiftiging met chocola, lelies, anti vries en kan ook worden veroorzaakt door ongeschikte medicatie (bijvoorbeeld injectie metacam/meloxicam..)
katten met acuut nierfalen gaan eerst heel veel drinken en plassen maar zijn heel erg ziek en kruipen weg.. voorzover ik weet janken ze niet, dat is typisch blaasgruisgedrag bij hevige pijn..

als je geen open poes hebt voor een nest dan zou ik niet langer met die kater-overlast blijven zitten! jammer maar helaas en dan maar geen nest kleintjes! voor de katers wordt het leven zoveel relaxter en prettiger en dat geldt zeker voor het personeel!
nee, de kater hoeft nooit gedekt te hebben om gecastreerd te worden, er is een fabeltje over een poes die eerst een nest moet krijgen en ook dat is grote onzin..
open katers hebben de neiging om nogal te vechten en naast het dekken van ongecastreerde poezen is dat een belangrijke reden om ze binnen te houden. want naast de vechtwonden kunnen ze daarbij ook heel enge ziektes door besmetting oplopen..
maar dat speelt hier dus allemaal niet!

denk er nog eens rustig over na en praat desnoods vooraf nog even met je dierenarts over de ingrepen.. en vraag ook welke medicatie hij/zij gebruikt en geef aan dat je geen metacam/meloxicam (pijnstillend/koortsremmend) wilt omdat daar nogal vaak ongelukken mee gebeuren (acuut nierfalen, zie bijsluiter.. en zie onze topics..) en er zijn zat andere pijnstillers voor als het nodig is..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Castratie op late leeftijd, nut?

Bericht door Sifra »

chanthal schreef: Weten jullie trouwens hoe ik het beste zijn urine kan gaan laten testen? Ik moet dat dan natuurlijk opvangen, maar hoe???
Bij de dierenarts kun je een zakje plastic korreltjes kopen om in je schone kattenbak te doen. Daar krijg je een spuitje bij om de urine mee op te zuigen en een buisje om het in te leveren. De korrels kun je wassen, drogen en hergebruiken.
Een goedkope oplossing is om een schone plastic tas/vuilniszak in repen te knippen en in de kattenbak te doen. Sommige katten zijn ook wel bereid om in een lege bak te plassen. Zelf heb ik nog wat oude fotobuisjes in voorraad voor het inleveren van urine.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Castratie op late leeftijd, nut?

Bericht door Ms Maaike »

Vergeet trouwens niet eerst de kattenbak grondig te ontsmetten (met chloor bijvoorbeeld) en goed te laten drogen alvorens je de urine gaat opvangen. Anders heb je kans dat het urinemonster besmet raakt.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
chanthal
Kitten
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jan 2013 04:20

Re: Castratie op late leeftijd, nut?

Bericht door chanthal »

Vandaag gaat Milo onder het mes. Vanavond mag ik hem langs brengen bij het inloopspreekuur.

Ik heb de castratie besproken met de DA en hij is gewoon gezond dus er hoefde niet weer een bloedonderzoek aan vooraf te gaan.

Toch vind ik het wel erg spannend en heb er best wel de zenuwen over.
Plaats reactie