Hallo allemaal. Weet iemand of ik een raskatje heb?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
lizy
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:10

Hallo allemaal. Weet iemand of ik een raskatje heb?

Bericht door lizy »

Ik heb een geweldige kattin van het noodasiel gehaald. Nu vraag ik me af of ze een raskat/kruising raskat is. Ze heet Schaapje.
Beschrijving:
-felblauwe ogen
-creme vacht
-gestreepte grijze staart
-gestreept grijs boogje ter hoogte van de ogen
-bruingrijze oortjes
-bruingrijze kleur aan de achterkant van de pootjes
-witte driehoek in het gezicht met als middelpunt haar neusje
Ik heb een vermoeden dat ze een simees of een ragdoll is, bi colour.
Als iemand mij kan zeggen hoe ik een foto kan plaatsen, kan ik dat doen ter verduidelijking.

Veel groetjes en dank alvast.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Hallo allemaal. Weet iemand of ik een raskatje heb?

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
een kat zonder stamboomgegevens is nooit een raskat..
in jouw katje zal van alles en nog wat zijn ingekruist en het is moeilijk zonder foto om op basis van je beschrijving iets zinnigs daarover te zeggen.
handig is als je zelf naar overeenkomsten zoekt bij het rassenoverzicht van de kattensite
http://www.dekattensite.nl/kattenrassen ... index.html

er zit nog al een verschil tussen een ragdoll en siamees en bi color staat voor tweekleurig.

maar is het dan zo belangrijk om een 'ras'kat te hebben, dat maakt voor jullie band en in grote lijnen voor de verzorging toch niks uit?
felbaluwe ogen gaat richting (heilige) birmaan..
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... hilit=zuri

en als het een langharige kat is, dan dagelijks kammen en borstelen!
kijk zelf even in het forumoverzicht naar de informatie over het plaatsen van foto's pse.. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Zuri
Poema
Poema
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 jun 2010 19:01
Locatie: Leiden

Re: Hallo allemaal. Weet iemand of ik een raskatje heb?

Bericht door Zuri »

Wat leuk Adriana, een linkje naar mijn Birmaantjes in dit topic. :D

Ik sluit me aan bij Adriana; zonder stamboom is het geen raskat, maar dat maakt je katje vast niet minder leuk! Wellicht dat er toch iets 'raskat' in zit, maar dat is zonder foto niet op te maken uit je beschrijving.
groetjes Sandra

Kopjes van Heilige Birmaan katers Zuri en Noah en 'buiten-gewone' lapjespoes Roos

Neem eens een kijkje in mijn fotoalbum :-)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Hallo allemaal. Weet iemand of ik een raskatje heb?

Bericht door eveline1982 »

Ik heb onlangs kittens in de opvang gehad die erg op siameesjes leken maar waarvan ik weet dat de moeder zwart/wit is en de vader zwart of zwart/wit. Ik sluit me ook aan bij Adriana, zonder stamboom spreek je niet van een rasdier aangezien je nooit iemand op zijn blauwe ogen kan vertrouwen ;) . En ach wat maakt het uit, zolang het karakter fantastisch is mogen ze van mij zo lelijk als de nacht zijn ;)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Hallo allemaal. Weet iemand of ik een raskatje heb?

Bericht door lidewij020 »

Het is wel duidelijk dat je katje geen "europese korthaar", de nederlandse huis-tuin en keukenkat, is. Het zou ook het resultaat kunnen zijn van een kruising tussen 2 raskatten of een raskat x EKH. Het is best leuk om iets aparts in huis te hebben...maar inderdaad als je maar een leuke band met ze kunt opbouwen, dat is het belangrijkste.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
mauriceb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 nov 2012 14:34
Locatie: Pijnacker

Re: Hallo allemaal. Weet iemand of ik een raskatje heb?

Bericht door mauriceb »

Welkom Lizy! kun je een fototje posten? dan kunnen we kijken waar ze op lijkt.
Kijk hier voor Toby's album =====> KLIK
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Hallo allemaal. Weet iemand of ik een raskatje heb?

Bericht door pearlsofpassion »

Bedoel je nu met de beschrijving dat ze points heeft?
Want dan kan je dat ook zo zeggen. Alle pointkatten hebben blauwe ogen, dus dat zegt ook niets.
Siamezen hebben volgens mij geen wit in hun gezicht, rasechte toch niet. Ragdoll's kan dat wel, maar die zijn langharig. Die bicolortekening is natuurlijk wel typisch ragdoll, maar dat witte kan ook gewoon komen omdat het een kruising is. Er zijn nog wel rassen met points: onder siberen en de britten komen vb ook pointkatten voor.
In bouw is er toch wel een serieus verschil tussen een siamees en een ragdoll, dus als je al niet weet voor welke je moet gaan, zal die bouw al niet zo karakteristiek zijn. Rasecht, kan je dus al schrappen.

alleszins, points kunnen ook bij kruisingen ontstaan, en zoals iemand al voor mij aanhaalde, kan dat zelfs uit twee anders gekleurde katten. De ouders moeten het gen dan wel allebei meedragen, maar zoals de HTK tegenwoordig een mengeling van rassen is, is dat al niet meer zo ontzettend toevallig. Zelfde als langharige katten die ontstaan uit 2 kortharige katten. In bijna elke HTK kan je wel een ras (of rasgroep) ontdekken als je echt wil.

Het kan natuurlijk zijn dat je katje een raskat in haar dichte voorouder heeft, maar dat hoeft dus niet. Het kan zelf heel ver teruggaan, dat er nog een pointkat in haar stamboom zat.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Hallo allemaal. Weet iemand of ik een raskatje heb?

Bericht door castratenkoor »

Mijn Teun heeft ook points en blauwe ogen - die is maar 1/4 ragdoll.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
lizy
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:10

Re: Hallo allemaal. Weet iemand of ik een raskatje heb?

Bericht door lizy »

Dank voor de reacties en de mooie foto's!
Schaapje lijkt te slank te zijn om een heilige birmaan te zijn, maar misschien is ze een kruising en komen de gedeeltes langere vacht pas als ze meer volgroeid is. Ik ben er nog niet helemaal uit.
Ze gedraagt zich wel wat als een ragdoll, maar ik dacht dat deze een effen staart en geen gestreepte staart hebben.
Ik heb nog een tijgerkatje (Rozijn), een mix hondje (Wezel), een konijn (Kaninchen), een grijze roodstaart (Ochi). Ze leven hier in grote vrede samen. Ze hebben elk hun eigen karakter, maar ze vormen een geweldig soort 'roedel'.
Wat ook opvalt is dat Rozijn vaak languit op de grond kan dutten, terwijl Schaapje dat bijna nooit doet, maar vaak al zittend slaapt! Ik denk dat al vaker bij siamezen gezien te hebben..
Ik vind haar in elk geval heel mooi en het voornaamste: ze is een echte knuffelkat!
Afbeelding
Afbeelding
lizy
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:10

Re: Hallo allemaal. Weet iemand of ik een raskatje heb?

Bericht door lizy »

Nog drie foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Groetjes Lizy :grin:
lizy
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:10

Re: Hallo allemaal. Weet iemand of ik een raskatje heb?

Bericht door lizy »

Ik heb al ragdolls gezien met een witte driehoek in het gezicht als ik zoek in de verschillende rassen. Maar of ze dus een gestreepte staart hebben? ze kan zich wel slap laten hangen als een ragdoll (betekent 'lappenpop'). Ze miauwt niet vaak, eigenlijk zo goed als nooit, in tegenstelling tot wat siamezen wel doen naar het schijnt. Nou, ik ben benieuwd naar jullie bedenking aan de hand van de foto's.
Groetjes van Lizy :grin:
paasnini

Re: Hallo allemaal. Weet iemand of ik een raskatje heb?

Bericht door paasnini »

Ik kan mij voorstellen dat er ergens in de bloedlijn een ragdoll zit maar het is absoluut een kruising en dus een HTK maar WOW ik vind haar prachtig en bijzonder.
Anne87

Re: Hallo allemaal. Weet iemand of ik een raskatje heb?

Bericht door Anne87 »

Wat een ontzettend mooie kat! Of het nou een raskat is of een HTK-kat, ze is ontzettend mooi! Wat leuk ook dat al je dieren zo leuk met elkaar samenleven. :)
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: Hallo allemaal. Weet iemand of ik een raskatje heb?

Bericht door BillyJean »

Wat een lieverd om te zien, echt een knapperd om te zien.
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
lizy
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jan 2013 00:10

Re: Hallo allemaal. Weet iemand of ik een raskatje heb?

Bericht door lizy »

Ja mooi hé, en ze heeft een speciale, heel zachte vacht. Als Rozijn en Wezel samen heel wild het hele huis door ravotten, zit zij er als een porseleinen beeldje naar te kijken. Ze speelt nooit (hoewel ze een kitten is), maar ze krijgt van de andere dieren altijd voorrang om op mijn schoot te zitten, en de andere dieren verzorgen haar vacht alsof ze een koninginnetje is.
Ik had eigenlijk een ander katje gekozen uit het nood-asiel, dat ziek was. Na de inentingen en sterelisatie, belde de vrouw van het asiel dat hij het niet overleefd had. De vrouw zei dat er net die dag wel een katinnetje was binnengebracht, dat er wat op leek. Als ik wilde kon ik haar adopteren zeiden ze, maar ze hadden er geen foto van (ze verbleef in een gastgezin). Uiteindelijk koos ik ervoor haar te gaan halen, zonder foto, op het gevoel. Er is altijd een bepaald gevoel bij een dier, zoals al de dieren die ik nu heb, dat ze op één of andere manier bij je horen te zijn. Dat juist die dieren bij je komen om een reden; dat heb ik altijd wel gehad.
Jullie ook?
Lizy
Ps mijn papegaai kent alle dierennamen, en miaauwt en blaft en jankt ook. Hij praat er ook tegen: "Hallo, alles goed? Hoe gaat het ermee? BLAFgeluid, JANKgeluid, Wezel: stop met blaffen".
Plaats reactie