Luna, gemeen of kattenkwaad?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Vinnie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 sep 2011 10:56

Luna, gemeen of kattenkwaad?

Bericht door Vinnie »

Hoi hoi!

In een ander topic heb ik al iets verteld over Luna. Van orgine een zwerfkatje, ik heb gevonden, meegenomen en gehouden. Het is een hele nette kat, niet altijd heel lief, houdt van eten en spelen.

Alleen is er een stukje gedrag waar we ons geen raad mee weten. Wanneer je haar wil aaien, pakt ze met beide voorpootjes je hand om daarin te happen, niet hard, maar toch. Tegelijkertijd geef ze likjes en klauwt ze met haar pootjes. Ook probeert ze, wanneer ze even niet hapt, haar hoofdje heel hard in je hand te drukken. Haar neusje ze hard mogelijk tegennje huid op. Als je meegeeft, pakt ze je hand om te bijten, maar als je tegendrukt, drukt ze alleen maar harder. Eigenlijk kan niemand haar aaien, zonder gehapt te worden. Alleen als je het happen en de nagels in je huid negeert, zie je dat ze stiekem erg geniet van aaien en kriebels.

http://m.youtube.com/watch?v=LAS52jSdFDk

Hier zit ze op schoot en heeft ze de hand zelf naar zich toegetrokken.

Wat zien jullie op t flimpje? Gewoon gemeen, spelen of iets anders?
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Luna, gemeen of kattenkwaad?

Bericht door Sifra »

Ik kan het filmpje niet bekijken, Vinnie.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Luna, gemeen of kattenkwaad?

Bericht door Adriana »

die kan hard spinnen!
dit is het normale gedrag van een kitten/kleuterkat en zo doen ze dat met elkaar.
woorden als gemeen of kattenkwaad zijn hier helemaal niet nodig, ze geniet van de aandacht en doet wat ze doet, zonder vooropgezet idee van 'jou zal ik zo eens even erg hard in je hand bijten' oid.

is luna alleen? in de normale situatie met meer leeftijdgenootjes corrigeren ze elkaar. dat gaat van 'piep is au is ophouden is piep is opzooien is weglopen' dat heeft Luna niet gehad. je zou kunnen proberen om een kattenpiep na te doen. daar zal ze wel op reageren maar heb daar wat geduld mee. iedere keer als ze bijt zou je zachtjes/zachtjes!! moeten piepen en kijk of je de juiste toon en toonhoogte hebt en of en hoe ze reageert. je kunt daarbij en tussendoor ook zachtjes 'nee' zeggen.
maar dat is wel lastig want ze zal snel 'begrijpen' dat ze niet op schoot mag.. dus missch alleen piep piep en daarbij is het de bedoeling dat je een soortgenootje nadoet.. dat signaal kent ze vanuit haar instinct, dus op een moment zal ze het 'begrijpen'..
maar echt, ik zie niks raars of gemeens of kwaads hoor.. zo werkt het bij katzels denk ik niet..
en p.s. meld je nu wel even terug?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Luna, gemeen of kattenkwaad?

Bericht door castratenkoor »

Ik denk dat Luna onhandig is met omgaan met liefde krijgen en geven.
Nee gemeen lijkt ze me niet.
Mijn Rik heeft die neiging ook wel.
Ze houdt van jullie maar weet niet zo goed hoe dit te tonen.
Ze heeft waarschijnlijk veel negatieve dingen meegemaakt en gaat over de top van geluksgevoel.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Luna, gemeen of kattenkwaad?

Bericht door BloemTetsu »

Het filmpje kan ik niet bekijken.
Maar het gedrag wat je beschrijft komt me wel bekent voor. Tetsu bijt ook als je hem even lekker wilt kroelen. Dit komt waarschijnlijk door overprikkeld leuk vinden en de vorige eigenaren hebben hun handen als speeltje gebruikt. Wat werkt is meteen een vuist maken van je hand en dan houdt hij op met buiten en laat het los.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Luna, gemeen of kattenkwaad?

Bericht door Ikey »

Heb je filmpje bekeken en ik zie alleen maar een katje dat heerlijk geniet van de aandacht en hoe ze je arm pakt, dat is speelgedrag. Ik denk dat dit katje alleen is? Onze Diesel deed echt precies hetzelfde toen hij alleen was en sinds wij Skippy er bij hebben heeft hij het nooit meer gedaan bij ons want toen deed hij het bij haar.
Je kunt het hem wel afleren met heel veel geduld, maar dit is natuurlijk kittengedrag, dus de vraag is of het niet zielig is als ze dit nooit meer mag doen.. Je zou haar kunnen aanleren dat ze dit bij een knuffel doet ipv met jouw arm, als je er geen tweede kitten bij wil nemen.
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Vinnie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 sep 2011 10:56

Re: Luna, gemeen of kattenkwaad?

Bericht door Vinnie »

Sorry, ik snap niet echt hoe het kan dat het filmpje niet werkt. Ik heb hem via dezelfde weg geüpload als twee andere filmpjes en die doen het goed.

Maargoed, Luna is niet alleen, we hadden voor haar al twee poezen (Nikita en Bess). Ze zijn nu met zijn drieën.

Luna wordt geschat op twee jaar oud, mijn andere poezen zijn een jaar en enkele maanden. Met Bess heeft ze een enorm leuke renklik maar met Nikita slaapt ze in ander mandje ernaast. Verder hebben zij niet echt contact met elkaar.
Luna is net krols geweest, dus in de twee jaar is ze ook niet gesteriliseerd en de dierenarts vermoedt ook dat ze waarschijnlijk nooit een eigenaar heeft gehad, of anders heel vroeg al weggelopen is.
We vonden haar op straat naast een drukke weg. De eerste twee dagen heb ik haar ieder uur bijgevoerd, maar daarna is ze bijna twee dagen alleen maar aan het slapen geweest.
Ik had haar na weken mooi op gewicht maar sinds haar krolsheid is ze weer afgevallen.

Ja, we gaan haar niets afleren. We hebben een oude kleed waar ze haar nagels aan mag slijpen omdat ze de grote krabpaal niet gebruikt. Heel soms neemt ze een stoel te pakken, maar een bol wol leidt weer af waardoor ze ermee stopt. 'Correcties' (wij riepen altijd; FOEI) kan niet, want dan kruipt ze naar boven en komt ze twee dagen niet meer naar beneden.
Ze vindt de kattenbakken van de andere poezen doodeng, dus we hebben er in andere hoek nog een kattenbak bijgezet en onze pogingen om haar op een kattenbak in een kastjes te krijgen gestaakt en ze at heel lang boven in een andere kamer. Sinds een tijdje durft ze ook bij de andere poezen te eten.
We leren haar niets af, hooguit bij, als het kan.
Ze is echt dol op het binnen zijn en wil ook niet in de tuin (in de zomer onder toezicht mochten Nikita en Bess naar buiten in de tuin en toen het sneeuwde waren de andere poezen sneeuwvlokjes aan het vangen, maar Luna bleef binnen, haha).

Ik knip wel met regelmaat haar nageltjes kort, omdat ze klauwt tijdens het grijpen en happen en als ze lang en scherp zijn, gaat ze met de grootste gemak door je huid heen. Met korte nagels gebeurt dat niet en mag ze rustig verder happen en grijpen.

Mijn vriend (degene die je op het filmpje ziet) zei altijd al dat het liefdesbeetjes waren, maar hij wilde graag weten waar het vandaan kwam. Onze andere poezen doen dat ook helemaal niet. Ook niet toen ze klein waren.

En mijn excuses, ik ga echt proberen om mijn topics te onderhouden! Het is inderdaad niet leuk om iemand advies te geven en vervolgens niets van diegene terug te horen. Mijn enige excuus is dat ik eigenlijk weinig op computers ben en als ik erop zit, enkele vaste sites heb (hotmail en facebook). Maar open dan geen topics. Point taken! Haha! Maar bedankt voor jullie advies, ik ga het vanavond aan mijn vriend vertellen, die zal het wel heel leuk vinden om te horen!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Luna, gemeen of kattenkwaad?

Bericht door Adriana »

gelukkig dat ze bij jullie terechtgekomen is en een heel eind is opgeknapt.
lijkt me echt een lieverd.. is ze nu wel niet gecastreerd? en zo niet, ben je dat toch wel van plan?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Vinnie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 sep 2011 10:56

Re: Luna, gemeen of kattenkwaad?

Bericht door Vinnie »

Ja, tuurlijk, ze gaat zeker gesteriliseerd worden! Ik ben alleen een strijdplan aan het bedenken omdat zij door pijn heen beweegt. Ze was ze met haar gekneusde rug (heeft echt twee a drie maanden geduurd voordat het een beetje over was!) gewoon aan het doorrennen geweest en daardoor een traphoogte (open trap) naar beneden gevallen, wat natuurlijk haar gekneusde rug weer erger maakte.
Ik heb haar toen ook iets minder pijnstilling gegeven, maar dat maakte helemaal niet uit.

Wij hebben tegen de muren verschillende mogelijkheden voor katten om op te lopen (ze kunnen de kamer bijna helemaal rond zonder de vloer te raken) en ook daar kukelde ze met groot regelmaat vanaf. Terwijl de breedte van de kasten breder is dan zij is. Motorisch is ze niet 100%. Dus ik ben zo bang dat ik dadelijk weer een kat heb wiens hechtingen er al ruim voor de afgesproken tijd uit ligt.

Ook laat ze zich heel makkelijk verleiden om te gaan spelen met Bess en Bess kan geen rekening houden met Luna's klachten, dus als zij straks geopereerd is, weet ik niet zo goed wat ik met Luna aan moet en hoe ik haar rustig moet houden. Nikita en Bess waren tegelijkertijd geholpen waardoor ze elkaar met rust lieten. Ik denk dan dat ze het beste naar de tweede kamer weer kan (is nog steeds haar extra veilige plek) en dan de andere poezen heel gecontroleerd naar binnen laten zodra zij zich weer beter voelt. Dan vergeten ze elkaar niet.

Ze is een lieverd en heeft zich stiekem zo gemakkelijk aangepast. :)
Vinnie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 sep 2011 10:56

Re: Luna, gemeen of kattenkwaad?

Bericht door Vinnie »

We hadden trouwens heel erg de hoop dat ze nooit krols zou worden. Dan zou ze dus al gesteriliseerd zijn, maar ze was mager en ziekjes dat ze niet meer krols werd. Toen ze op gewicht was en beter was, begon ze. Ze is net anderhalf week geleden krols geweest. En het heeft maar liefst 8 dagen en 7 nachten geduurd..

Was geen pretje :( Janken, mauwen en zelfs gillen! Bess werd er helemaal overstuur van..
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Luna, gemeen of kattenkwaad?

Bericht door Dinky »

Heb wel eens gelezen over hechtingen die als het ware naar binnen gewerkt waren en die vanzelf oplosten waardoor de kans op uittrekken van de hechtingen minimaal is.
En of Bess wel of geen rekening gaat houden met Luna is vooraf altijd lastig te zeggen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Luna, gemeen of kattenkwaad?

Bericht door Adriana »

weet niet waar in Nederland maar zoek een dierenarts die 'klein' opereert, bij voorkeur via de zijkant en gasnarcose toepast. dat geeft automatisch een veel kleinere wond dus minder hechtingen, ze zal daar minder last van hebben en het zal sneller genezen.
dat van doorrennen met pijn herken ik en ik halveer dan onmiddellijk de pijnstiller. Enzo moest na een tweezijdige kaakoperatie met alle geweld harde brokken eten en dat mocht dus echt niet, dus veel minder buprecare en met de hand zachtvoer gevoerd. en Mo met een dubbele hechting na een tumoroperatie ging doodleuk diezelfde avond nog op zijn rug liggen rollebollen, dus ook daar geminderd...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Vinnie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 51
Lid geworden op: 13 sep 2011 10:56

Re: Luna, gemeen of kattenkwaad?

Bericht door Vinnie »

Goed om te weten!
Nadeel van interne hechtingen is dat het 1 draadje is. Dus als die knapt, ligt de hele wond open. Terwijl bij externe hechtingen zijn het meerdere draadjes en als ze daar dus enkele van stuk likt, ligt vooralsnog de wond niet open.

Ik heb nu in januari een afspraak staan. Dan ga ik verder overleggen met de dierenarts. Mijn nieuwe is zo'n iemand die al zo lang in het vak zit, die heeft van alles voor bij zien komen en zo uniek zou Luna ook niet zijn. Ik heb wel vertrouwen in hem.

Ik ga ook vragen wat hij weet over 'klein' opereren.

Mijn vraag is nu alleen.. Luna moet nuchter zijn en mag niet meer eten vanaf zondag 18.00u. Maandag wordt ze om 09.45 geholpen. Hoe doe ik dat met de andere katten? Mag ik die ook een nachtje van eten ontzien? Dan kan ik ze, wanneer Luna in haar reishokje zit, meteen weer hun eten voorschotelen, maar is een nacht al te lang zonder eten voor Nikita en Bess?
Gebruikersavatar
Anneke_87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 okt 2012 14:18
Locatie: Oost-Vlaanderen - België

Re: Luna, gemeen of kattenkwaad?

Bericht door Anneke_87 »

Ik denk dat het het makkelijkste zal zijn, als je andere katten solidair met hem zijn. Hier is Thor ook nuchter gebleven voor Tigris en omgekeerd zal dat ook zo zijn. Als je dat niet wil, kan je ook proberen om de andere katten in een andere ruimte eten te geven.
Groeten, Anne, Tigris (08/2012) en Thor (09/2012)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Luna, gemeen of kattenkwaad?

Bericht door Adriana »

vraag even precies hoeveel uur vantevoren niet meer mag worden gegeten en of dat voor natvoer anders is dan voor brokjes. vanaf 18.00 uur tot 09.45 uur vind ik eerlijk gezegd vrij lang en tamelijk ongebruikelijk.
het is belangrijk dat de maag leeg is ivm overgeven tijdens de operatie maar zo lang duurt dat echt niet..
hier heb ik bij Enzo's recente kaakoperatie alle drie laten vasten, ik kan het Enzo niet aan doen hem als enige zonder voer te zetten. en ik heb 6 uren voor de operatie stoppen met eten aangehouden.
inderdaad, zodra Luna uit zicht is kunnen je andere bengels aan de brokjes maar pas op dat Luna het niet ruikt....
zo'n hele grote ritssluiting over de buik bij poezencastratie is echt/echt niet nodig.

we weten hier op het forum dat in Gent opgeleide dierenartsen via de zijkant opereren met heel kleine wonden..
dus zoek andere da als je niet zeker weet dat hij het kan en doet en zo..
dit antwoord lijkt me een zoethoudertje ..
en dat verhaal over die inwendige hechtingen vind ik ook vreemd. het geeft prachtige littekens en de kans dat een wond wordt opengetrokken is veel kleiner. komt uit de rundveepraktijk maar heel veel dierenartsen opereren als een soort slager..
nee, hier heb ik niet een goed gevoel bij..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie